Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

http://www.suzukicycles.com/Product%20Lines/Cycles/Products/SV650/2018/SV650A.aspx

 

God å kjøre , sterk og utrolig sjarmerende

 

 

Suzuki SV 650 har blitt en fantastisk god motorsykkel som overrasker veldig, Dette er en motorsykkel som tilbyr MYE kjøreglede og spenner over et bredt bruksområde til en vedlig fornuftig penge – bare 89.000 kroner og her får du utrolig mye igjen for pengene. Men sykkelen får allikevel ufortjent lite oppmerksomhet ift konkurrentene sine og vi tror derfor at maskinen har et stort potensiale i markedet. 

 

Maskinen har hatt et langt liv og så dagens lys første gang i 1999. i 2009 ble den erstattet av Gladius som aldri slo helt an i morgedet og derfor ble erstattet i 2017 av tredjegenerasjon SV 650 og SV 650 X, som nå fremstår som klassiske nakenmodeller. 

 

 Se detaljene på sidedekslet under tanken, kreativt og morsomt.

 

 

Jeg hentet en matt-sort maskin fra Cross Centeret Snellingen som var utstyrt med kule og litt grove Pirelli MT 60 dekk, en herlig slip-on fra BODIS som laget en herlig dyp oversettelse av lyden fra den mellomstore V-tvinn motoren, et kult sete, kort skiltholder og nye små diode-blinklys. Skikkelig kult, og denne skulle jeg kjøre gjennom Telemark,til og fra Straand treffet i Vrådal. Jeg kjører og tester mange forskjellige motorsykler, ofte high-end maskiner og gledet meg derfor veldig til å kjøre en klassisk motorsykkel, uten for mye dill og dall.

 

 

 

 

 

Da vi kjørte fra Snellingen kjente jeg med en gang at dette kom til å bli veldig morsomt. 

SV 650 overrasker meg umiddelbart og på alle områder. Da de andre førerne så hvor morsomt jeg hadde det ble det etter hvert stor rift om denne maskinen, alle ville kjøre den og ingen ville gi den ifra seg. Jeg måtte ta kontroll, dette var min test og jeg ville ha den i fred. 

 

Dette skulle vise seg å bli en svært positiv opplevelse!

 

 

 

 

Designet

 

 

SV 650 fremstår nå som en klassisk nakensykkel, ikke prangene men nøktern slik de skal være og akkurat slik Suzuki kan lage de. De skiller seg ikke så mye ut og det er vel nettopp dette inntrykket mange legger til grunn når de bedømmer sykkelen – uten å ha kjørt den! 

 

SV 650 har ellers egenskaper som overgår langt dyrere modeller. Min sykkel var jazza opp nok til at folk la merke til den og derfor ville prøve. 

 

Sykkelen er pen og velproporsjonert men har kanskje et litt konservativt design, men med enkle og ikke så alt for kostbare grep blir den noe helt annet som høres godt og så absolutt  legges merke til. Klassisk og tøff.

 

 

 

 

Prisen er like spesiell, for 89 lapper får du altså en aldeles enestående og tøff klassiker som leverer fantastiske kjøreopplevelser. Uventet og veldig gledelig. Akkurat denne maskinen ble selvfølgelig solgt under Straand treffet og det ble kamp om å få den.

 

Når du kjører mellom 50 og 70 motorsykler gjennom sesongen skal det litt til å imponere, og man forventer kanskje ikke at det er denne typen sykkel som imponerer mest, men slik kan det altså være når man vurderer helheten og hva man faktisk får for en slik sum, det er intet mindre enn imponerende, jeg likte den bare bedre og bedre.

 

Score estetikk:   5

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

SV 650 tilbyr en oppreist og god sittestilling, setehøyden på 78,5 cm gir rom for både korte og lange førere, dog ikke for lange. Vekten er også veldig fin med sine 196 kg ferdig tanket, det gjør sykkelen veldig lett å håndtere i alle situasjoner. Med mine 174 cm var den helt perfekt og de ca 60 milene jeg kjørte ble bare fantastisk flotte og morsomme.

 

 

 

 

Setet gir god støtte og fungerer veldig bra under alle forhold.

 

Styret er løftet opp mot føreren og er veldig behagelig men litt kjedelig,  jeg synes gjennomgående at Suzuki bruker litt for smale styrer på maskinene sine. Dette er selvfølgelig en smakssak men jeg registrerer at konkurrentene ofte er bedre på dette området. Ikke noe stort problem, det er enkelt å  bytte et styre og koster ikke mye penger.  SV 650 X kommer med et clip-on styre og en liten lyktekåpe som tilbyr en mer racingorientert sittestilling, denne har jeg ikke kjørt men har ingen grunn til å tro at ikke det fungerer like bra og det ser veldig bra ut.

 

 

 

 

 

Pirelli MT 60 dekkene som er påmontert min sykkel har relativt store og grove knaster og jeg var litt urolig for at dette skulle gi vibrasjoner men det kjente jeg overhodet ikke noe til. Disse dekkene fungerte topp på asfalt og på grus og det utvidet faktisk bruksområdet til sykkelen. Her kan du faktisk kose deg på grusveiene, så det spruter.

 

Den bitte-lille skjermen på lykten har faktisk en vindavvisende effekt og hjelper bitte-litt. Dette fungerer bra, til og med på lengere turer.

 

 

Score ergonimi:   5

 

 

 

Sykkelens motor, girkasse og torque

 

 

Den mellomstore V-tvinn motoren leverer 79 hk og 64 Nm.


Suzuki kan virkelig lage gode V-twin motorer, de er kraftige, går utrolig mykt   og distribuerer ofte kreftene  veldig bra gjennom hele turtallsregisteret. Slik er det også her, lett å starte med «Low RPM Assist» og en våken gassrespons, et kraftig og morsomt mellomregister som sørger for at du alltid kan ha det morsomt, og et toppregister som er ev V-twin verdig. Motoren er rett og seltt veldig bra og leverer mer enn det jeg forventer av en slik motor.

 

Girkassen er presis og fin og gir en veldig fin opplevelse av kvalitet, bedre enn på mange andre merker. Jeg er litt «picky» hva angår opplevelsen av girboksen og er ikke alltid så enkel å overbevise, men dette holder så absolutt ift mine forventninger. Med en så bra motor og girboks kunne det faktisk vært morsomt å montert en quick-shifter, det ville nok løftet fun-factor´en enda høyere. Et kort besøk hos Klev Tuning er alt som skal til.

 

Innen sitt segment leverer SV 650 veldig gode resultater som gir topp score.

 

 

Score Motor og girkasse:  6

 

 

 

Instrumentet

 Merk, dette er et identisk instrument fra GSX-S 750 som har traction control.

 

 

 

Instrumentet er hentet fra GSX – S 750 og 1000. Dette er ikke et spesielt moderne instrument, men det fungerer. Vi har over tid lært at japanerne prioriterer kvalitet fremfor innovasjon og det skal vi jo være glad for, men de må gjerne skynde seg litt mer. Instrumentet er bra, fungerer godt men vi forventer mer fra Suzuki dersom de skal holde tritt med markedets forventninger til innovasjon. Mange er flinke på dette området og det kan være skummelt å ikke følge med i timen på dette området!

 

Score instrument: 4 

 

 

 

Bremser, ramme og dempere 

 

Suzuki bruker stort sett Tociko bremser på sine sykler. Japanske bremser er gode og fungerer ofte vel så bra som andre Europeiske high-end merker. Disse bremsene er relativt enkle men velfungerende, markant bitt, jevne og fine. Bremseslangene er også enkle og ubeskyttet med armerte strømper. Dette betyr normalt lite eller ingen ting for vanlige motorsykkelister, annet enn at man følger med på at de er rene og hele Lekkasjer ved innfestingen skal ikke forekomme.

 

 

 

 

Trellis rammen fungerer kjempegodt, selv når en 90 kilos fører denger løs på den for å lete etter svakheter. Jeg finner rett og slett ingen merkbare svakheter, nok en gang godt levert i dette segmentet.

 

 

 

 

 

Dempere og svingarm fungerer også fantastisk godt og da har jeg ikke justert noe som helst. Vi snakker altså om standardoppsettet på bakdemperen som kan justeres. Foran kan du ikke gjøre så mye men det er heller ikke nødvendig. Ingen av disse skriker med merkenavn fra øverste hylle men nok en gang viser Syzuki at kunnskap og erfaring kan være vel så viktig når man skal designe en maskin som virkelig fungerer. Dette kommer oss førere til gode i form av lave kostnader, lav pris og enestående kjøreegenskaper.

 

 

 

 

 

Den stive og fine rammen styres av gode dempere og en velfungerende svingarm og gir presise og forutsigbare svingkurver. Veldig bra.

 

 

Score ramme, dempere og svingarm:   5

 

 

 

Kjøring i byen - hverdagen

 

 

Rett på sak, SV 650 er kongen av bykjøring og «urban handling». Med «Low RPM Assist», en herlig lavutslipps-twinn med høy «fun factor» og spreke takter, nydelig motorgange og en artig styregeometri går sykkelen rett på inner-tiern. Sykkelens optimale vekt (182 kilo uten feul) og håndterbare sittehøyde forsterker sykkelens posisjon på dette området og gjør det bare til en ren og skjær glede å kuske til og fra jobb. Det blir tivoli og komfort hver eneste dag, og du vil kjapt finne ut at du søker etter svingete omveier for å komme deg hjem. Batteriet av unnskyldninger du trenger på hjemmebane kommer etter hvert, for dette kommer til å skje ofte, garantert.

 

 

 

 

 

Den urbane og kule stilen og ikke minst lyden ( med slip-on) vil i tillegg gjøre deg til en av de kuleste i gata,  uavhengig av om du har en Porsche eller Skoda i garasjen.  

SV 650 er i tellegg til å være morsom utrolig behagelig å kjøre, den er lettkjørt men inviterer lett til lek og dans. Her har du mer enn nok krefter til å gjøre akkurat det du vil.

 

På utslippssiden er SV 650 snill og er derfor et godt bidrag til lavere utslipp og bedre pusteluft i store byer, det er heller ingen ulempe.

 

 

Score bykjøring og «handling»:    6 

 

 

 

Sportslige egenskaper og «fun- factor»

 

 

Glede, glede og atter glede. Den forrige modellen het Gladius, og det kan tenkes at det var nettopp det Suzuki tenkte på da ga den navnet! Begrepet Gladius er hentet fra Romer-tiden og var et kort tveegget sverd som infanteriet brukte i kamp. Sverdet passet til alt og ble etter hvert omtalt som «Gladius Hispaniensis» - sverdet som passet til ALT! 

 

Suzyki Gladius kom aldri dit, men SV 650 vil nok gjøre det, tror vi. Denne maskinen passer nemlig til alt, også sportslig kjøring. Den har fine metriske mål, en akselavstand på 1445 med mer, som gjør den veldig lett å svinge, men samtidig retningsstabil. Trellis rammen leverer veldig bra og komponentene som skal ivareta kjøreegenskapene spiller på lag.

 

 

 

 

 

 

Atter en gang spiller blikk, kroppsposisjonering og sittestilling en vesentlig rolle for å hente ut potensialet i en maskin som lett overgår ferdighetene. Gode førere leverer magi og artisteri med denne maskinen og er du så heldig at du får kjøre bak en god «handler» så kommer du til å trekke på smilebåndet, garantert.

 

SV 650 er lett å få med seg i svingkombinasjoner, samtidig stødig og retningsstabil i høye hastigheter. Det morsomme med motorsykler som ikke er så alt for kompliserte på førerstøtte er at du selv merker fremgang og forbedring så mye bedre. Det synes jeg kan være vel så morsomt som å kjøre teknologi-bomber som glatter over feilene mine uten å lære meg hva jeg gjør feil. Det blir du ikke nødvendigvis en bedre fører av!

 

Så må vi huske at SV 650 ikke er en sportssykkel men en roadster med sportslige egenskaper.

 

 

Score festlige og sportslige egenskaper:   5

 

 

 

 

Tourinng og lankjøring

 

 

Roadster og touring er to begreper som egentlig ikke er så forenelige. Dette er to forskjellige segmenter og det er vannskelig for ikke å si nesten umulig å være best i begge segment. 

 

SV 650 er åpenbart ingen tourer men kan allikevel tilby mye på tur. Jeg kjørte sykkelen langt i heftig regnvær og kraftig vind og under optimale forhold med tørre veier og sol. Sykkelen fin å håndtere under alle forhold og kjører godt som vi sier. Demperne foran har en vandring på hele 125 mm hvilket ikke er dårlig når du snakker langkjøring. SV 650 er bedre enn de fleste nakensykler og tar ujevnt underlag godt. Deler av turen fra Vrådal til Lunde og Bø i Telemark har et krevende og oppsprukket dekke men SVń flyter godt gjennom alt og uten at svingkurven forstyrres av hopping og spretting. Veldig bra.

 

Vindbeskyttelse og lastekapasitet lar vi ligge, det har den åpenbart ikke, så her overlates vi til vår egen oppfinnsomhet i form av ryggsekker, tankvesker eller et passende GIVI-sett. Alt lar seg løse.

 

Still inn siktet ditt så går dette veldig bra og det er ingen ting som tilsier at du ikke får fine og flotte turer på denne maskinen. Jeg kjørte som nevnt 50- 60 mil og ville ikke hatt betenkeligheter med å sette nesen mot Nordkapp!

 

 

Score touring egenskaper:   4

 

 

 

Vedlikeholdet av sykkelen

 

 

SV 650 er en relativt lett motorsykkel med sine 182 kilo og den er derfor lett å håndtere under vedlikehold. I og med at den ikke har midtstøtte kan det være lurt å investere i «bob-ins» og en midtstøtte som gjør den enklere å håndtere hjul og kjedestell. 

 

Ellers er sykkelen åpen å enkel å stelle. Det er god plass rundt komponentene, enkelt å komme til i sprutsoner og like enkelt å komme til for smøring av kjedet. Noen seksjoner er imidlertid litt kantete og krever at du er nøye for å få alt helt rent. Renhold er det viktigste vedlikeholdet og hever selvfølgelig annenhåndsverdien på sykkelen din.

 

De Japanske syklene er ikke de verste på pris hva angår service og reparasjoner og deleprisene er heller ikke avskrekkende sammenlignet med andre merker. Disse maskinene er imidlertid stort sett driftssikre og nøysomme og trenger lite stell dersom du ivaretar det daglige vedlikeholdet som vask og overvåkning av dekk, lekkasjer og skader.

 

Dette er en enkel motorsykkel å eie og drifte.

 

Score Vedlikeholdsvennlighet:  5

 

 

 

 

Kjøpsråd og anbefaling

 

 

Som dere forstår ble jeg skikkelig begestret over Suzuki SV 650. Mine 4 dager med sykkelen ga absolutt mersmak og jeg kunne selv så mer enn gjerne ha levd med denne maskinen som lever til «mer enn forventet» i 95% av bruksområdet. Det er vel selve definisjonen på et godt produkt.

 

Tar man prisen i betraktning kan man rett og slett bli lykkelig. Det er slett ikke sikkert at motorsykler med all verdens systemer for førerstøtte kan klare å levere like mye kjøreglede som denne. I tillegg kommer aspekter knyttet til motorens størrelse som er kraftig nok, men allikevel lar deg bruke å denge maskinen innenfor begrensingene tilkommer en normal fører. Viktig og veldig bra og veldig morsomt. 

 

SV 650 kan meget vel være en innstegsmodel men den kan også være mer enn nok for erfarne førere som har tatt stilling til hva de liker ved å kjøre motorsykkel. Her har du kraft, svingegenskaper, en bra ramme, gode dempere og bra Nissin bremser som er så uenderlig viktig. Her får du ALT og det følger en uendelig mengde glede med på kjøpet.

 

I tillegg til dette kan du for en rimelig penge personifisere maskinen din til det ugjenkjennelige og høyst personlige, også morsomt.

 

Anbefales varmt.

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.