BMW R1200 GS - En moden Berliner som fortsatt er i utvikling - nyheter er på vei

 

 

BMW 1200 GS ble lansert i 2004 og erstattet da R 1150 GS som var 30 kg tyngre enn den nye 1200 versjonen. Siden da har BMW produsert og solgt mere enn 1.000.000 eksemplarer av sykkelen som av mange betegnes som verdens beste motorsykkel.

 

Men veien dit har vært lang og kronglete, GS 1200 har vært gjennom mange perioder med med større og mindre problemer og re-calls. Alt ifra bremser, virer, girboksproblemer, feulpumper, drivlinjen, clutch med mere. Ikke helt rett fram men heller ikke bortkastet på veien mot toppen.

 

I dag er R 1200 GS en moden herre som har fått ikon status og som så absolutt leverer det en en "high-end" sykkel i touringsegmentet skal levere. Kanskje ikke spesielt rask, men utrolig strek, komfortable, svingvillig og forutsigbar. En GS svikter aldri, gitt at du som fører ikke kødder det til!

 

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Designet er raffinert gjennom hele perioden og sykkelen har i dag et tidsriktig og funksjonelt design som appellerer til en stor og lojal kundegruppe. Linjene er markante og maskuline. Sykkelen er høyreist og symmetrisk med et karosseri bestående av lakkerte flater og børstet stål, skikkelig tøft.

 

 

 

BMW linjen følger samme fargekombinasjoner på de aller fleste modellene og årets farge i matt sort og antrasitt grå med sorte dekaler ser veldig bra ut. Du får selvfølgelig sykkelen i standardfargene til BMW.

 

Designet er særegent, klassisk og elegant og det er vel nettopp det som fenger de lojale hordene som har kjøpt 1200 GS gjennom snart 15 år. Men designet er også kontroversielt og likes derfor ikke av alle.

 

Karakter design: 5

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

R 1200 GS er en stor motorsykkel og blir nok av mange ansett å være DEN største, men det er den faktisk ikke. i metriske mål er det mange som er større i den grad det har noen som helst betydning.

 

Det essensielle er at sykkelen over tid har gjennomgått så mange forbedringstiltak  og er så til de grader gjennomtenkt at den av den grunn plasserer seg helt i toppen hva angår ergonomi og kjøreegenskaper. 

 

R 1200 GS er bare herlig å sette seg oppå. Du kjenner med en eneste gang at alt er riktig, fotvinkel, sete, sittestilling, en avslappet og god vinkel til grepet om det brede styret, vindskjerming, alt er perfekt. Til og med setet leverer god støtte bak under akselerasjon og du blir sittende i balanse under alle forhold. 

 

 

 

Ergonomien er rett og slett perfekt og justeringsmulighetene gir rom for både korte og lange førere.

 

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

 

Leveransen fra motor og girkasse

 

Boxeren har vært gjennom akkurat samme reise og har over tid blitt vesentlig forbedret. I dag leverer den 125 hk og 125 Nm. Motoren gir et bestemt og kraftfull skyv gjennom hele registeret, den er på ingen måte lynrask men siden du ikke merker farten på R 1200 GS blir du fort overrasket når du kaster blikket ned på instrumentet og finner ut at du er laaaaangt over førerkortgrensen, ooooooops........

 

Motorgangen er myk og nydelig og BMW har blitt dyktige på lyd. Det orginale eksosanlegget leverer herlige dype toner så her er det ikke behov for å tenke på noe annet.

 

Girkassen er god og oppleves enda bedre med "gear assist pro" (quickshifter og blipper) som gjøre maskinen enda mere leken. Dette funker kjempebra men jeg synes giringen blir litt hard og rykkete når jeg girer fra første til andre gir. Dette skylles trolig kardangen som er mindre fleksibel  enn et kjede og derfor virker litt hard i de laveste girene.

 

Kraften som leveres ligger i det øvre skiktet av hva vi kan forvente og er tilgjengelig i hele registeret. Den enorme leveransen av kraft i kombinasjon med maskinens velbalanserte styregeometri plasserer den der den fortjener å være - nemlig i toppen.

 

 

Score motor, gearboks og torque:   6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Bravo, endelig et godt instrument som holder forventet standard. BMW har ikke gått i mengde-fella og lastet instrumentet fult av tullete informasjon som vi ikke trenger. Her har vi det vi trenger og informasjonen er lett å spotte. Lesbarheten er svært god og innstillingsmulighetene er mange, enkle og intuitive. Veldig bra.

 

 

 

 

Keyless systemet fungerer veldig bra men oppleves litt tregt. Før jeg oppfattet at dette tok litt tid greide jeg ved flere anledninger å slå den av og på og det var litt imiterende. Okke noe stort problem men man må være klar over dette.

 

 

 

Bryterne er godt plassert og enkle å betjene, selv med korte pølsefingre. Navigasjonshjulet BMW bruker fungerer bra og merkingen av bryterne gjør det enkelt å finne veien til menyvalg og innstilling av kjølefunksjoner som dempere og motormapping.

 

 

 

 

SOS varslingsfunksjonen er ekstrautstyr og er utviklet får å få varslet redningsressurser så raskt som mulig ved hendelser. Smart og bra. Slike systemer kan i dag monteres på alle typer sykler men det er veldig bra at fabrikantene legger tilrette for dette for slike systemer. Det blir som regel det beste hva angår kvalitet og funksjonalitet.

 

 

Score instrumentering:   6

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Brembo bremsene leverer gode resultater, fint bitt og jevne innbremsinger som enkelt løfter bakhjulet under test. ABS systemet bidrar til at jeg ikke låst forhjulet under slik bremsing. GS kommer ikke med såkalte "lean angle assist systemer" så det må jobbes litt under harde nedbremsinger i sving. Men sykkelen er balansert og retningsstabil så det går helt fint.

 

 

 

R 1200 GS har en såkalt telelever foran og en paralever bak som håndterer bevegelsene i kardanghuset. BMW har brukt dette systemet i mange år og telelever systemet fungerer veldig bra. Linkarmen og den senteret demperen hindrer at sykkelen sykkel ved harde innbremsinger. De tradisjonelle demperne  sikrer at du har god kontakt med forhjulet og det liker vi. Duolever systemet som brukes av BMW har ikke dempere i gaffelen og oppleves helt annerledes, jeg opplevde at jeg mista kontakt med forhjulet mitt og brukt litt tid på å bli vant til det. men jeg er helt klar over at denne opplevelsen i stor grad sitter mellom mine ører!

 

 

 

Dempern bak har et eget oljereservoar og en dempervei på hele 200 mm.  Denne og demperne foran er elektroniske  og styres av ESA systemet som betjenes fra venstre styreholk. 

 

 

 

Med EAS systemet kan du stille inn demper settingen. Systemet er koblet opp mot motormappingen og gir en mykere demping når du for eksempel velger "rain", tilsvarende hard når du velger "Dynamic". Du kan også overstyre sammenhengen mellom motormapping og demping ved å velge egne settinger for motormpping og ESA. Statusen finner du på TFT instrumentet.

 

 

Paralever systemet bak håndterer bevegelsene i kardangen som også fungerer som en svingarm og dette konseptet fungerer veldig bra sammen med rammen rørrammen som er både fleksibel og stiv nok til å levere komfort og sportslige egenskaper.

 

 

 

Dette utstyret svikter ikke så skal du lete etter feil så må du antageligvis lete oppå sykkelen!

 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

Stort eller 17 tommers forhjul - hva betyr det egentlig?

 

Det har i den senere tid, særlig blant yngre førere, oppstått en diskusjon om størrelsen på forhjulet og mange synes å mene at 19 eller 21 tommer stor forhjul ikke er sportslige og bra for aktiv kjøring!

 

La oss avklare:

 

Et 19 eller 21 tommer stort forhjul har selvfølgelig en litt større gyro og stabiliseringseringsevne men det har ingen begrensende effekt på de sportslige egenskapene til sykkelen. Begrensende effekter sitter som regel oppå maskinen!

 

Et stort forhjul (19 - 21 tommer) er mere stabilt, rolig og håndterer høye hastigheter på skrale underlag  mye bedre enn et 17 tommer stort forhjul.  Disse hjulene spiser underlaget og utligner eller fjerne enhver forstyrrelse fra veien sammen med demperne som gjerne har lenger arbeidsvei og derfor håndterer underlaget bedre.

 

Svingen oppleves roligere og langt mere forutsigbare. Som noen av dere kanskje har sett har jeg i tidligere artikler brukt begrepet "R-killer" og sikter da til det faktum at 19 og 21 tommershjul gjennomgående gir bedre kontroll og hastighet på veier av norske kvaliteter. Er underlaget jevnt som på en bane så kan det stille seg litt annerledes, men slike forhold har normalt ingen rot i virkeligheten. Det er langt i mellom slike forhold og derfor er tourerne leie å få på bakhjulet dersom du kjører en R-sykkel.

 

Overgangen mellom svingene blir ikke annet enn mere stabile og forutsigbare, men du må kanskje være villig til å lære som å finne riktig teknikk og kjørestil. Jeg kjenner relativt små førere som danser ballett med slike maskiner og omgivelsene er sjanseløse når disse gutta finner flyten. Du kan bruke akkurat de sammme kjøreteknikken på en touringmaskin som du bruker på en R-sykkel, fordelen med de store konstruksjonene er ar de spretter mindre og holder gjerne en høyere og roligere kurvehastighet.

 

Føreren må imidlertid ha ferdigheter og mestre slike maskiner og gjør de det, ja da går nok helst resultatene i favør av de store hjulene. 

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Jeg storkosa meg med R 1200 GS i byen. Sykkelen er utrolig godt balansert og det er svært enkelt å håndtere den i tett trafikk. Går vi tilbake til tallene så har R 1200 GS en relativt kort akselavstand sammenlignet med tilsvarende sykler, den er ikke spesielt tung og har en skarp styrevinkel. Målene er faktisk ikke veldig langt unna en stor streetfighter og sykkelen har derfor svært god mobilitet i bymiljø.

 

Det brede herlige styret og den gode sittestillingen gjør den egentlig ganske leken og jeg koser meg når jeg setter på litt fart på vei ut av byen. Quickshifter systemet kan godt brukes i byen og gjør det hele enda litt morsommere.

 

Svært god komfort, balansert og svært enkel å manøvrere. Dette fungerte veldig godt synes jeg og opplevelsen av kvalitet er god.

 

Score bykjøring:  5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

R 1200 GS har vel lenge vært selve symbolet på touring og nyter derfor ikon status. Hvorvidt denne er berettiget kan hverken jeg eller noen andre avgjøre for dette dreier seg ganske enkelt om smak og preferanser. Men GS serien har utvilsomt ligget i forkant av utviklingen og behersker nok både on og offroad godt men kanskje ikke best skal vi tro de som har testet det!

 

Maskinen har et bredt bruksområde, stor lastekapasitet og er bygget for å takle det aller meste. Motorens karakter og styrke passer touring veldig godt og sykkelen flyter som en grasiøs flygemaskin på veien. Svinegenskapene er veldig gode og svært forutsigbare. Jeg stoler helt på maskinen i heftige nedlegg i trygg forvisning om at dette aldri svikter meg, så lenge jeg gjør det jeg skal.

 

Jeg bruker kun Dynamic valgene på både motor og ESA, da synes jeg sykkelen blir responsiv, stiv og morsom å kjøre. I de andre settingene blir det litt for gyngete og gammelmodig for min del. Men dette er selvfølgelig en smakssak og oppleves nok forskjellig fra fører til fører.

 

Her kan du kjøre langt uten å bli spesielt sliten. God og justerbar vindbeskyttelse, god sittekomfort og teknologi som leverer det du trenger og vel så det. 

 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sykkelens sportslige egenskaper

 

Jeg opplever nok ikke R 1200 GS som spesielt sportslig, men den har gode og sportslige trekk eller egenskaper. Den er ikke spesielt rask men fryktelig sterk og svingvillig. Også her kommer de tekniske målene til sin rett og en god fører kan utrette mirakler med denne maskinen.

 

Akselerasjon er ikke en GS greie men den er heller ikke bygget for det. Sykkelen trives veldig godt i tette svingkombinasjoner og oppleves også her som trygg og forutsigbar. Riktige dekkdimensjoner, hjulstørelser, ergonomi, styregeometri og motorpakken skaper herlige kjøreopplevelser som gir en spesiell og premium opplevelse av kvalitet. 

 

Den er morsom å kjøre men løfter kanskje ikke hatten dersom du foretrekker sportslige sykler.

 

 

 

Score sportslige egenskaper:  4

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

R 1200 GS er stor, har et kantete design og deler som kan være krevende å vedlikeholde. Kjøleribbene på sylinderne ligger i sprutsonen og er litt vanskelig å hva angår tilkomst. Men det er stort sett god plass og greit å komme til. Heldigvis har sykkelen midtstøtte og kardang og da har du allerede kommet langt. Litt tålmodighet må du dog påregne å ha.

 

Boxermotoren ble funnet opp i 1897 og må vel kunne sies å være moden og etablert.

 

BMW er dessverre blant de dyreste på service og dette trekker litt ned.

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

BMW R 1200 GS er så definitivt blant de beste og mest etablerte. Når man kjøper motorsykkel er man hele tiden på jakt etter det beste kompromisset og GS må så absolutt sies å være et godt kompromiss. Den har mange utfordrere og må tåle sterk konkurranse fra flere merker som til stadighet blir bedre.

 

Men R 1200 GS tilbyr noe mer, den har identitet, den har et moderne design og i tillegg sin status som ikon. Svært mange identifiserer seg med nettopp dette og klarer derfor ikke å finne seg tilrette på andre merker. BMW kunder er lojale og fremfor alt fornøyde. Disse førerne skifter sjeldent merke og er kanskje heller ikke så interessert i alternativene.

 

En GS leverer alltid, den skuffer alldri og leverer den den skal, med identitet og en høy opplevelse av kvalitet. Den kan kritiseres for ikke å være spesielt spennende men du verden som den leverer.

 

 

TOTALSCORE:  48/54

 

 

Nyheter er på vei til 2019

 

 

 

2019 modellen kommer med spennende forbedringer og bekrefter at BMW fortsatt satser på boxer plattformen. 2019 modellen blir levert med motor på 1249 cc, 136 hk og heftige 143 Nm, da er vi i det øvre skiktet av det som er tilgjengelig for dette segmentet i markedet.

 

Maskinen kommer med såkalt "ShiftCam teknologi" som kan minne om Honda sinV-Tech teknologi og skal gi en merkbar effektøkning i hele registeret. I tillegg skal dette systemet sikre mer effektiv forbrenning og lavere utslippstall som et miljøbidrag. Det blir spennende å se hvordan dette fungerer og om motoren endrer karakter.

 

For å sikre bedre kjøling og smøring av motoren har BMW økt diameteren på oljekanalene i motoren. Et oppgradert ventillsystem skal sikre bedre og mer effektiv forbrenning i motoren.

 

Du får to riding modes of hill-start som standard og du kan som velge tilleggspakker iht en laaaang liste. Nytt er imidlertid DBC - Dynamic Brake Control som skal sikre at du i travle situasjoner ikke har kraft på bakhjulet ifor  nedbremsingssituasjoner, dette for å sikre maksimal bremseeffekt og stabilitet. 

 

Listen over tilleggsopsjoner er lang og BMW mener at disse og andre tiltak skal bidra til at sykkelen blir bedre og mere kraftfull å kjøre. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.