Jakten på resultatene og ressursene

Systematisk og hardt arbeid gir gode resultater 

Foto levert av Jonathan Lykke Nessjøen

 

I mai startet Team Sandum jakten på resultater og de kom, nå starter jakten på ressursene for å bli enda bedre. 

 

 Pappa Bjørn Nessjøen, Jonathan, Arne  og Thomas under en de-brief på Rusdakogen

 

Arne Sandum startet samarbeidet med Thomas Sigvartsen i 2013 og teamet ble utvidet med talentet Jonathan Lykke Nessjøen i 2018. Arne og Thomas hadde da Jonathan kom inn i teamet allerede etablert seg i det åpne Spanske mesterskapet som er adskillig tøffere enn det Norske Mesterskapet og også det nordiske miljøet. Vi møtte gutta på Våler under den første NM runden  i mai og det var allerede da tydelig at trekløveret kom til å gjøre seg bemerket i det Norske Mesterskapet og de nordiske løpene. De etablerte sin egen kultur fra dag 1.

 

 

 

Arne Sandum som selv er en meritert cross fører hadde planene klare og forbedringsarbeidet skulle angripes med disiplin, faktatall og analyser. Ikke noe synsing, her skulle det jobbes systematisk og målrettet, skritt for skritt. Arne og Thomas delte kunnskap og lang erfaring med Jonathan som sugde til seg absolutt alt av ny læring fra de to erfarne læremestere.

 

 

Foto levert av Jonathan Lykke Nessjøen 

 

 

Allerede på Våler i mai fikk Jonathan klar beskjed av Arne, skal du bli bedre må vi endre på noen av forutsetningene. Sittestillingen var et viktig punkt, mindre sideheng, sitte mer på sykkelen får å få mer nedlegg og kraften ned i hjula, det gir presis styring og høyere kurvehastighet.

 

Det var lett å se at de tre jobbet godt sammen, selvkritiske og sultne på forbedringer, men endringer skulle ikke gjøres med mindre det kunne tuftes på faktatall og grundige analyser.

Arne Sandum er systematisk, analytisk og erfaren og retter kun på få  elementer i gangen. For Jonathan sin del dreide mye av starten på sesongen om å kjøre jevnt, ikke miste hodet. Arne ga beskjed om at variasjonen på rundetidene helst ikke skulle være større enn 0,3-0,7 sekunder, dette visste de ville fungere da Thomas allerede hadde opparbeidet disse ferdighetene med stort hell.

 

 

 Foto levert av Jonathan Lykke Nessjøen

 

Gjennom sesongen ryddet de bort uvaner og kjøretekniske begrensninger og Jonathan kjørte raskere og raskere, jevnere og jevnere og han ble raskt en utfordring for konkurrentene.

Utover sommeren kom de jevne rundetidene på plass og gutta begynte å jobbe med å kjøre svingene iht kjørestilen i Moto GP. Her kjøres svingen som en V, høyere hastighet inn mot senter av svingen, kortere svingpunkt og rett på gassen for å hente hastighet så tidlig som mulig. Denne teknikken gir et kortere nedleggsperiode, oppreist sykkel i større deler av svingen og mer fart. Teknikken er også sikrere og gir vanligvis mindre chrasher. Både Thomas og Jonathan behersker teknikken godt og har derfor hatt få chrasher denne sesongen. Fort har det også gått.

 

Arne forteller videre at på de svenske løpene har tidtagersystemet 3 sektortider tilgjengelige for førerne.Dette med «sektor-tider» på svenske løp har vært et nyttig hjelpemiddel i årets sesong siden Jonathan ikke har data logger på sin sykkel. Dette er et system hvor førerens tider måles i 3 sektorer rundt hele banen. Målingene gjøres hver runde og når de raskeste sektortidene legges sammen for hele banen kan man raskt se førerens potensiale, veldig bra som en mulighetsstudie. Man ser også alle konkurrentenes tider så man vet hvor man er sterk eller mindre sterk i forhold til de andre førerne i klassen.Etter at dette materialet er analysert starter arbeidet med å kjøre så jevnt og raskt som mulig i alle sektorer og det gir resultater.

 

 

Gutta utfordrer hverandre hele tiden og ta lett en stirre-kamp til ære for fotografen, Jonathan tapte.

 

Arne Sandum forteller at de ofte ikke trenger å si så mye men han forventer at både Jonathan og Thomas er i stand til å forklare med presisjon hva som gikk bra og hva som gikk mindre bra i passene. Denne informasjonen er helt nødvendig og sammenholdes med faktatall og analyser, først da kan justeringer gjøres. Synsing er uaktuelt. Teamet har et helt bevist forhold til ståsted, ambisjoner og planen for å komme dit de ønsker å være. Dette teamet jobber systematisk og de vier detaljene den største oppmerksomhet. Chassis justeres, lufttrykk måles og dokumenteres på forskjellige temperaturer, alt som kan måles blir målt.

 

Thomas har slitt med materiellet denne sesongen og har vel egentlig kjørt mye bedre enn det den tekniske tilstanden tillater. Yamahaen til Jonathan er ny og holder en relativt høy teknisk status. Denne sykkelen har gått veldig bra og Jonathan har kunnet stole på maskinen, selv om det ikke er gjort så veldig mye med den.

 

Dette teamet har store ambisjoner, de har ferdigheter og holdninger som viser at de når målene sine, selv med litt skralt materiell. Lagånden, holdningene, det nitidige og systematiske arbeidet med detaljer og gode samtaler gutta imellom gir resultater. De skal bli enda bedre og Thomas er tydelig på at det fremover skal jobbes med distraksjoner for å samle tankene og heve prestasjonene. Disse gutta er rett og slett imponerende sammen og de har egenskaper og holdninger som imponerer. De er stillferdige, ydmyke, helt til de kjører ut på banen, der er de respektløse men kloke.

 

 

Gode ambassadører for racing dette

 

 

Trenger tilgang til ressurser

 

Arne Sandum er tydelig på at de nå trenger bedre sykler til Thomas og litt mer ressurser totalt sett. Det er ikke snakk om astronomiske summer, snarere nok til å gjøre de riktige tingene. Teamet må derfor i løpet av vinteren etablere nye sponsoravtaler som sikrer satsingen neste sesong. De har en plan men vil svært gjerne komme i kontakt med miljøer som ser nytten av å jobbe med disse enestående ambassadørene. Vi har mye å by på fremholder Arne Sandum, og vi vet at vi kan bli enda bedre, vi skal jobbe med rammene gjennom vinteren og er helt sikre på at det arbeidet vi nedlegger vil skape sportslige og kommersielle resultater.

 

Ønsker du å være en del av vårt team og vår arbeidskultur må du bare ta kontakt fremholder Arne.

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.