BMW 1600 Grand America - Luksus cruising med oppdatert teknologi

https://www.mcoslo.no

 

BMW K 1600 Grand America er navnet og det er vel nettop det den er, den er stor og den er bygget for det Amerikanske markedet. Maskinen er tiltenkt utfordrerrollen til Honda Gold Wing eller Harley Davidson i et stort Amerikansk marked, altså "cruising" og komfort snarere enn aktiv touring og fart.

 

Grand America bygger på K 1600 Bagger konseptet og er stort sett det samme med unntak av setehøyden som er litt lavere på Bagger modellen og vekten som er ca 30 kilo høyere på Grand America. Grand America har i tillegg en fastmontert toppboks bak som gir en litt bedre sittekomfort for passasjeren.

 

Sykkelen er en stor, fantastisk lettstyrt og veldig komfortabel men må ikke forveksles med Touring serien K 1600 GTL, GT og RT som er noe helt annet og mere rendyrket for touring. Grand Tourer har blant annet fått en fartssperre på 160 km/t hvilket også understreker at dette er en maskin som er produsert for å konkurrere i et annet marked med lavere hastigheter  og mere komfort.

 

Grand Amerika kan nok ses på som en "posør maskin" men den er definitivt et høyteknologisk vidunder med svært høy komfort. Dette er en sekssylindret motorsykkel spekket med det siste av det siste på teknologisiden, men selv om den er stor er den bemerkelsesverdig lett å kjøre i urbane strøk. Den er virkelig behagelig å kjøre, vel å merke så lenge du oppholder deg innen det tiltenkte bruksområdet.

 

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Grand America har mange og store karoseriflater og er designet for å vekke interesse og oppsikt og det gjør den. Alt i Amerika er stort, det er Grand Amerika også. Det eller meste av sykkelen er dekket av kåpe og deksler. Store skjermer, med mye krom, integrerte sidevesker og i det heletatt får åpne områder slik vi normalt ser på konvensjonell motorsykler. Her er det mye glass, mye krom og markante former som flyter over i hverandre. Fronten er bred og gir sammen med kåpen mye værbeskyttelse og høy komfort. 

 

 

 

 

Eksospottene til de seks sylindrene er digre og veldig synlige. De summer mere enn de brummer men det er fine lyder som passer sykkelens identitet. Dette skal ikke buldre som en Harley!

 

Dette er stort, det er flott og designet oser av særegen identitet. Motorsykkel dreier seg om følelser, noen liker dette, andre liker det ikke i det heletatt. Det vi kan si med sikkerhet er at dette er en ekte BMW, det er et gjennomtenkt industrielt design som bygger på lang erfaring, høy kompetanse og det siste av tilgjengelig teknologi. Så kan man like eller ikke like det.

 

 

Score design:  5

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Dette er helt enestående, jeg finner meg godt tilrette med en ensete gang. Jeg digger brede styrer, i dette tilfellet 1000 mm. Setehøyden er på behagelig 78 cm, veldig bra for en dude som ikke rager høyere en 174 cm over havet og som i dette tilfellet skal håndtere 364 kg. 

 

Sittestillingen kan varieres mellom normale fotpegger til giring og bremsing eller fotplater som er plassert fremme ved sylinderveggene, da snakker vi cruising og lange etapper.

 

 

Kåpen og vindskjerm dekker store flater og gir veldig god vindbeskyttelse. Grand America skyver mye luft foran seg hvilket også er en av årsakene til at den har en så stor motor som den har. Men så må vi også huske at doninger på to hjul men såvidt mye karosseri også representerer et vindfang som som kan by på utfordringer. Maskinen blir mere følsom for sidevinder og dette merkes av og til godt. 

 

Men i forholhold til funksjon og design fungerer dette godt. Sykkelen er svært behagelig for ikke å si nydelig å kjøre, svært enkel å håndtere og jeg satt der som en konge. Vi skal teste i forhold til sykkelens tiltenkte funksjon og målgruppe, og ikke egne preferanser eller ønsker. I dette perspektivet er dette veldig bra men det er viktig å huske hvilke funksjoner og målgruppe Grand America sikter seg inn mot, dette er ikke en super-tourer men snarere en cruiser.

 

 

Karakter ergonomi:   5

 

 

 

 

 

Motorkraft, girkasse og torque

 

Den sekssylindrede motoren på 160 hk og 175 Nm er selvfølgelig helt vanvittig. Det ikke ofte jeg får muligheten til å starte og kjøre en slik maskin og det er jo bare forbundet med lykke og velbehag. Helt fantastisk. I god BMW ånd har du all verdens muligheter til å justere i et hav av mapping og trackion scenarier som passer egen kjørestil. BMW kan å lage lyd og dette høres helt fantastisk bra ut. Her trenger du ikke å gjøre noe for å bli hørt, sett eller forstått ! 

 

Jeg går ikke mere inn på disse valgmulighetene men synes det er viktigere å minne på om at maskinen har fått en sperre på 160 km/t hvilket nok en gang tar oss tilbake til forutsetningene, dette dreier seg om cruising eller touring i komfortable hastigheter. 

 

Girkassen er supermyk og besluttsom og kan leveres med "gear bassist pro" som i realiteten består av en quickshifter og en blipperfunksjon som gjør det mulig å gire uten å clutche. Det er faktisk temmelig morsomt på en så stor maskin og gjør sykkelen enda mere anvendelig i bruksområdet. Veldig morsomt i kombinasjon med en så sterkt motor. Dette bidrar så absolutt til å heve fun-factoren som gjerne ikke er så høy på en så stor maskin.

 

"Around town" er den enestående sterk, rask og responsiv, motoren går fantastisk jevnt og fint og kliner selvfølgelig til dersom du ber den om det. Jeg ble ganske forbauset over hvor lett og velfungerende dette var i denne settingen, størrelsen tatt i betraktning. 

 

Forutsetningene og størrelsen tatt i betraktning fungerer dette helt topp.

 

 

Score motor, gearboks og torque:  6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Jeg var veldig spent på intrumenteringen og hadde derfor lest meg opp før jeg skulle hente sykkelen. Mats på MC Oslo brukte god tid til å forklare meg hvordan valgmulighetene fungerte og hvordan jeg skule navigere rundt i instrumentet. 

 

 

 

Opsjonene er såvidt mange og delvis sammensatte at jeg anbefaler å bruke tid på dette før du prøvekjører maskinen. Gjør du ikke det har du i realiteten bare prøvekjørt deler av motorsykkelen og da kan du faktisk bomme på de delene eller funksjonene du faktisk liker. Kombinasjonene av valgt mapping og instillingsvalg på dempere er faktisk avgjørende for om du vil treffe og får tilfredstilt nettopp dine preferanser. Personlig endte jeg opp med å kjøre alt i dynamic og trivdes best med det. 

 

 

 

Instrumentet er godt å lese men menyene er mange og det kan ta litt tid å bli vant til dette dersom du ikke er kjent med BMW sin logikk. Det er ikke vanskelig men kan ta litt tid, her er det mange brytere på venstresiden av styreholken og du skal helst ikke bli sittende å glane på instrumentet mens du kjører. Alt er der, du må bare finne det.

 

 

 

Grand America kommer med et eget audio og kommunikasjonssystem som besørger underholdning under veis. Nok en gang understreket dette bruksområdet til maskinen, nemlig cruising og komfort. De som driver med aktiv touring hører gjerne ikke på radio eller konverserer med omgivelsene mens de kjører!

 

 

 

 

Her har du mange valgmuligheter og du kan navigere mellom disse ved enten å bruke navigasjonshjulet på vestre styreholk eller benytte brytervalgene for kommunikasjonsdelen som sitter på venstre side av kåpen. Dette er gjennomtenkt og funksjonelt.

 

 

Til og med passasjeren kan styre sitt eget opphold i spa-avdelingen ved å justere setevarme med egen knapp på sidevesken. Det er montert 12 V kontakter over alt på sykkelen, til og med inne i topp boksen, så her kan du besørge at alt er på topp og ladet til enhver tid.

 

 

 

Oppsummert veldig funksjonelt, bra og med svært mange valgmuligheter. Siden jeg ikke skal skrive lærebok om Grand America nøyer jeg meg med å si at dette er kjempebra, tilstrekkelig og funksjonelt. Når TFT teknologien overtar helt, venter vi bare på at GPSén kommer som en valgmulighet midt i instrumentet!

 

 

Score instrumentering:   5 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Nå er vi inne på det litt spesielle og identitetsfylte BMW DNAét som gjør at Grand America skiller seg litt ut fra alle andre, på godt og vondt. BMW bruker en egenprodusert premsepakke som fungerer mere enn godt nok til å styre og bremse energien som skapes av den sekssylindret maskin på 175 Nm med en tilhørende vekt på 364 kg. BMW  bruker blant annet samme skivestørelse på for og bakbrems. Riktignok med kraftigere kalipere og  to skiver foran kontra en skive bak, med et klart ønske om å fordele bremsekapasiteten på den store maskinen. 

 

 

 

Dempersystemet som brukes på Grand America er et såkalt "duolever system" hvor de tradisjonelle demperne foran er erstattet med en fast gaffelprofil og en demper på en linkarm som tar kreftene inn i rammen på sykkelen og ikke opp i styrekronen. Dette er gjort for å separere demper og bremsekrefter fra styringen av sykkelen for å gi bedre kjøreegenskaper. 

 

BMW har et nesten tilsvarende "paralever system" hvor de tradisjonelle demperne ikke er fjernet, men dette systemet finner vi hovedsakelig i touring og enduro segmentet.

 

 

 

Systemet er bra men krever noe tilvenning. Jeg opplevde selv at Duolever-systemet ga meg dårligere kontakt og ble derfor litt usikker på om jeg hadde et godt grep. I et paralever eller tradisjonelt oppsett får du i større grad feedback rett opp i styret hvilket gjør det lettere å tolke signalene! Duolever systemet krevde derfor litt tilvenning for min del og jeg klarte vel ikke helt å lese hva som skjedde med forhjulet mitt til enhver tid. 

 

Systemet er kvalitativt veldig bra, men siden mye sitter mellom øra våre må man knekke denne koden for å finne flyten og det klarte ikke jeg helt, særlig i høyere hastigheter.

 

 

 

Rammen består av en kraftig deltaboks konstruksjon som er bygget for å tåle store krefter alle veier.  Svingarmen huser kardangen og drivlinjen og holder BMW sitt standard-design, dette fungere veldig veldig bra og besørger den nødvendige fleksibilitet men er samtidig stivt nok til å gi en fin og presis styring av motorsykkelen.

 

Skal bedømmingen av disse komponentene gjøres på bakgrunn av funksjon og kvalitet så er det helt enestående, dette materiellet holder utvilsomt en svært høy kvalitet. Men skal man hensynta den opplevde kvaliteten så kan bildet se litt annerledes ut, gitt at du som jeg foretrekker å ha kontakt med forhjulet ditt for å lese det som foregår i grensesnittet mellom asfalt og gummi. Dette er selvfølgelig en smakssak.

 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

 

 

Å kjøre Grand America i hverdagen er faktisk en veldig morsom opplevelse. Du kan rett og slett ikke forestille hvor letthåndterlig denne kjempen er, ei heller hvor behagelig og morsom den kan være. Gear Assisi Pro systemet (quickshifter og blipper) bidrar vesentlig til at jeg fant en morsom og behagelig flyt som også omfattet lek i herlige svingkombinasjoner i urbane miljøer. Kult, stilig og morsomt. Jeg skule nok helst vært foruten topp-boksen som for all del er veldig praktisk men som allikevel får konsekvenser for vekten og ellers gir noe turbulens i høyere hastigheter. I byen merker du ikke dette så godt, men noe er det.

 

Sethøyden er fin og det er helt uproblematisk å håndtere kjempen i gatene, snarere litt morsomt og veldig behagelig.

 

 

Score bykjøring:  4

 

 

 

 

Grand Americaś touring egenskaper

 

At dette er en tourer er det vel ingen som helst tvil om, den har alt og mere enn det man kan forvente at en touringsykkel skal eller kan ha. Absolutt alt, og er du fortsatt noe du savner kan du bestille tilleggspakker med masse tilleggsutstyr. 

 

 

 

Som vi var inne på tidligere kommer Grand America med en fartssperre på 160 km i timen hvilket de andre tourerne i BMW familien ikke har! Sykkelen blir litt urolig når jeg passerer 100 km/t og jeg usikker på om dette kommer fra sideveskene og toppboksen bak som som kan generere litt uro i høyere hastigheter. 

 

 

Lastesystemet er stort og omfangsrikt og tilbyr mye plass. Kvaliteten på lastesystemet er høy med blant annet bunnmatter i tekstiler, dempere og lys i lokket til toppkofferten. 

 

 

 

Sideveskene og toppkofferten er permanent montert og kan ikke fjernes med mindre du er villig til å skru. Løsningene er funksjonelle og spennende. 

 

 

 

Grand America er bygget for å huse to personer og det kan godt tenkes at noe av uroen jeg opplevde i fart forsvinner når det sitter en person i passasjersetet. Da vil vindstrømmen ta en litt annen vei. Jeg synes imidlertid det er litt merkelig at dette oppstår på en så stor maskin med en så kraftig motor, men jeg antar at dette har en sammenheng med fartssperren som er satt til 160 km/t!

 

Under 100 km/t er den helt nydelig å kjøre og det er nesten som å fly. Sykkelen ligger i BMW sin touring portefølje men sykkelen hører etter min mening bedre hjemme i et cruising-segment. Sykkelen er bygget for det amerikanske markedet og fremstår egentlig ganske annerledes enn sine søskenbarn KT og GTL som tåler langt høyere hastigheter. 

 

 

Score touringegenskaper:  5

 

 

 

Sving og sportslige egenskaper

 

Her må vi stille inn siktet riktig, jeg ville vel antageligvis aldri mere bli trodd på noe som helst dersom jeg påsto at Grand America er sportslig, det er den selvfølgelig ikke. Men sportslige kjøreegenskaper kan den ha og du kan virkelig svinge dette rundt dersom du setter ESA (elektroniske dempersystemet) og motormappingen i Dynamic. Da blir sykkelen stivere, mere kvikkstyrt og presis og du kan virkelig kose deg i morsomme svingkombinasjoner. 

 

Men maskinen er stor og begrenser naturlig nok mulighetene til å leke.

 

 

Score sportslige egenskaper:  3

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Grand America er kompakt og all plass er utnyttet for å huse de store og nesten overdimensjonerte hovedkomponentene, elektronikk og komfort relaterte deler som sete, sidevesker, kåpedeler og instrumenter. Her er det virkelig trangt om saligheten.

 

Grand Amerika er neppe en maskin du tukler så mye med selv, dette materiellet krever kompetanse, tilgang til spesialutstyr og databaserte vedlikehold og testprogrammer.  

 

Ditt vedlikehold vil derfor i stor grad dreie seg om å følge sykkelens vedlikeholdsprogram samt å utføre daglig vedlikehold som  renhold og lakkstell. Dette er en teknisk komplisert maskin som krever kompetanse og derfor utelukker private initiativ på vedlikeholdsfronten og det er kanskje like greit.

 

Lakkstell og renhold blir på grunn av plassmangel krevende nok og vil kreve tid, så tålmodighet vil nok måtte påregnes for å holde sykkelen i "good shape".

 

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:   4

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Grand America er et nisjeprodukt og henvender seg til en gruppe i touring segmentet som liker "cruising" i eliteserien. Maskinen er ikke noe fartsvidunder men tilbyr så å si all teknologi du finner i hele BMW porteføljen.

 

Motormapping, Elektroniske dempere, traction kontrol, audio systemer, varmefinksjoner i styreholker og seter, Geir Assisi Pro, nøkkelfri systemer, adaptive lys, hill start control, dekktrykk indikator osv, her finner du nær sagt alt.

 

Grand America tilbyr cruising på første klasse for alle som liker å kose seg på tur. Men vi må huske at dette er bygget for et Amerikansk marked som liker å posere og ta seg godt ut.

 

Min konklusjon er at sykkelen er best til såkalt "urban gliding" hvilket faktisk gjør den veldig anvendelig til bruk i hverdagen og i urbane strøk. Noen kø-sniker er dette åpenbart ikke men den er rask, presis og lettstyrt. Designet er i en klasse for seg og tiltrekker seg de førerne som ønsker å skille seg ut ved å kjøre en motorsykkel som ikke er allemannseie.

 

 

TOTALSCORE:  42/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.