BMW G310 GS - En heftig A2 som virkelig leverer topp kjøreglede, komfort og fun-factor

https://www.mcoslo.no

 

For en maskin, for en overaskelse og hvilken kjøreglede. Dette er faktisk en A2 og den overrasker STORT.  BMW G310 GS har målene til de store men den begrensede vekten og effekten til A2 motoren gir den helt andre rammer men dette gjør den om mulig enda morsommere. 

 

Sykkelen har helt enestående kjøreegenskaper og kan denges, cruises, brukes og elskes. G 310 GS kan brukes til alt og er en seirøs utfordrer i A2 segmentet. Dette er for alle som er i ferd med å oppdage at motorsykkelkjøring dreier seg om alt som ligger i mulighetsrommet mellom fornuft og ufornuft, ofte referert til som følelser. Her kan du pendle, leke, ture og rekreere.

 

 

 

Jeg hadde det så morsomt at jeg etter hvert fant svært mange og gode grunner til å ta å dra på skogen, det har jeg normalt ikke spesielt god greie på men her fikk jeg selvtillit nok til å bare gjøre det, og det var virkelig morsomt.

 

BMW G310 GS er behagelig, veldig sportslig og utrolig lett å håndtere. Den ensylindrede motoren på 34 hk er ikke størst i A2 klassen men leverer en fin og morsom ytelseskurve som så definitivt klarer å lokke frem smilet. 

 

Prisen er lav og kvaliteten er høy, her får du virkelig mye for pengene. Sykkelen er tøff, velproporsjonert og svært godt balansert. Det 19 tommer store forhjulet leverer en enestående stabilitet og spiser dårlig underlag mens du holder svingkurven. Dette er en motorsykkel som kan tjene mange formål og mange brukergrupper! Rett og slett en veldig festlig kjøreopplevelse levert av en god motorsykkel.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Tøff, velproporsjonert og kul. Gull-elokserte opp ned dempere gir et svært godt visuelt inntrykk som bekreftes når du begynner å kjøre. G 310 GS bygger på det etablerte GS konseptet og har de samme kromosomene, Den klassiske fronten, tanken, den vellykkede utformingen av eksospotten og sete/seterammen. 

 

Dette er klassisk men moderne og ser veldig veldig bra ut. Sykkelen henvender seg nok til et voksent publikum men kommer nok allikevel til å bli en veldig populært multi-purpose sykkel for veldig mange. Vindskjermen kunne kanskje ha vært litt større og kanskje justerbar, men det er pirk. Her har designerne virkelig gjort en god jobb.

 

Score design:   6

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Her er er alt gjort riktig, sittestilling, fotvinkel, setehøyden, styrets posisjon og bredde, kvaliteten i setestoppen, alt r bra. G 310 GS må være det perfekte kompromiet, både for korte og lenger førere. Setehøyden på hele 83.5 mm er over hodet ikke noe problem fordi setet er smalt men allikevel gir god støtte. Det er enkelt å bevege seg over seteryggen under aktiv kjøring men sykkelens styregeometr krever egentlig ikke at du gjør det. Styret er bredt og liker veldig godt at du bruker en aggresiv push-teknikk for å forsere trange hårnålssvinger eller lange "sweepere".

 

 

 

Du sitter i senter, i balanse og kan nesten gjøre hva du vil med denne maskinen. De ergonomiske kapasitetene er så definitivt en av sykkelen store styrker. Enestående, sportslig, sikkert og veldig komfortabelt.

 

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

 

Motorkraft, girkasse og torque

 

Motoren er nøktern men sine 34 hk og 28 Nm. Den er strengt tatt ikke spesielt heftig og mange av konkurrentene i A2 segmentet henter ut mere krefter. Men motoren er svært godt tilpasset sykkelen og blir derfor tilstrekkelig og ganske morsom. Jeg synes nok at sykkelen kunne tålt en kraftigere motor men BMW har nok gode grunner til å gjøre det nettopp slik og det holder.

 

Fin gassrespons, gjevnt trykk og fin akselerasjon og en fin motorbremsing som bidrar til at du lett kan finne god flyt og unngå å bruke bremsehendelen under landeveiskjøring.       G310 GS har nok motorkraft til at du kan oppleve den som veldig leken og morsom selv om jeg gjerne skulle hatt litt mere motor i forbikjøringssituasjoner. Utenfor veien opplevde jeg vel egentlig alt som helt tilstrekkelig og veldig bra.

 

Girboksen er presis og fin, ikke så mye klunking i girkassen, men helt greit. Girkassen er veldig god å bruke. Ved en oppstart var jeg unøyaktig å vred blitt på gasshåndtaket og da gikk den umiddelbart sur, hastverk er lastverk så da ble det litt venting før ny oppstart.

 

Summa summarum er motoren helt fin men imponerer kanskje ikke. Den er imidlertid svært godt tilpasset A2 segmentet og er derfor god nok.

 

Score motor, girkasse og torque:  4

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Det digitale instrumentet er også helt greit. Nok en gang må vi minne oss selv på at vi får mye for pengene her og da må siktet stilles deretter. Instrumentet er derfor et helt greit kompromiss hvor du har det du trenger og lesbarheten er også helt grei og selvforklarende. Spørsmålet er vel egentlig om du strengt tatt trenger mere enn dette!

 

 

Score instrumentering:  4 

 

 

 

 

Bremser, dempere, ramme og svingarm

 

BYBRE bremsene (by Brembo) er gode og er dimensjonert får å håndtere sykkelens vekt og energiproduksjon. De aller fleste A2 sykler som er bygget til dette segmentet har en bremseskive hvilket som regel er et fornuftig kompromiss for å holde vekten nede foran. Disse bremsene biter godt og består alle bremsetestene med glans. G 310 GS er en ganske stor maskin men BMW har allikevel greid å holde vekten nede på rett under 170 kilo ferdig tanket. BYBRE bremsene håndterer dette helt fint under kraftige nedbremsinger i sving og i stopp-øvelse hvor vi tar i litt !

 

 

  

G 310 GS har fått robuste 41 mm opp ned dempere og er mer enn godt nok rustet for å håndtere krevende underlag. Monodemperen bak er justerbar og jeg husket heldigvis å justere denne før jeg kjørte ut i testløypa. Jeg veier nok 90 kg med kjøreutstyr men sykkelen var allikevel helt fin å kjøre under alle forhold. Ikke for stiv og ikke for myk.

 

 

 

G 310 GS har en ramme i aluminium som også tålte vekten min godt. Stiv og forutsigbar og bidrar til at sykkelen styrer presist og fint å alle situasjoner og hastigheter. Veldig bra.

 

 

 

Motoren er også her en del av bæringen og bidrar godt til å fordele kreftene riktig i rammen. Kreftene fordeler seg fint mellom komponentene og sykkelen styrer presist og godt under alle forhold. ingen overraskelser.

 

 

 

Svingarmen er en aluminiumsprofil med en fagverkskonstruksjon i den øvre delen og gjør jobben sin veldig godt sammen med de andre komponentene.

 

 

 

Disse komponentene setter svært viktige forutsetninger for sykkelens kjøreegenskaper og skal nok ha mye av æren for at sykkelen er så god å kjøre som den er. Dette fungerer svært godt, også utenfor vei.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Den lille GSèn er bare herlig å kjøre i byen. Vekt, kjøregenskaper, ergonomi, absolutt alt er bra. Dette må være noe av det aller beste man kan finne i markedet hva angår pendling og hverdagsbruk. Den er gjerrig på drivstoffet og har så absolutt miljøvennlige utslippstall som mange unge faktisk er opptatt av. Sykkelen inviterer hele tiden til lek og moro og den lave vekten bidrar til at den blir helt enestående å manøvrere. Den har en god svingradius og er gjennomgående komfortabel. Du kan kjøre heftige og morsomme svinger og ha det morsomt under alle og varierende forhold. 

 

Jeg skulle gjerne hørt hvordan lyden ble med en slip-on, lyden fra motoren er litt metallisk og kan derfor med fordel bearbeides.

 

 

Score bykjøring:  6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

"Day to day adventure" sier BMW selv om G 310 GS, helt enig tenker jeg. Beskrivelsen er treffende og presis, dette dreier seg om hverdagsopplevelser og fine sådanne. Jeg dro på lange turer og havnet til og med utenfor veien med dette lille sjarmtrollet som inviterte meg dit. Det store forhjulet og den lave vekten gjør den enkel å håndtere og mestringsfølelsen kommer derfor kjapt. Virkelig morsomt på grusvei og helt utenfor veien for den saks skyld. 

 

G 310 GS er så retningsstabil og sterk og du kan derfor kjøre langt med denne. Motoren leverer en morsom og responsiv ytelseskurve og sykkelen tåler høye kurvehastigheter svært godt. Touring er ikke nødvendigvis ensbetydende med store, kraftige og tunge maskiner, dette er minst like morsomt og jeg skulle gjerne tatt en Vestlandstur med denne.

 

Skulle vi framheve noe som kun vært litt bedre så må det være det at BMW ikke har maksimert effektuttaket i A2 klassen, det kunne de ha kostet på seg kanskje!

 

Men, helt topp til touring dette.

 

 

Score touringegenskaper:   5

 

 

 

Sving og sportslige egenskaper

 

Sport, enduro, adventure, you name it. Dette funker over alt.  G 310 GS er kvikkstyrt, presis og veldig  stabil. Styregeometri og ergonomi gjør den aldeles nydelig å svinge og alt oppleves trygt og forutsigbart.

 

At du bare har 34 hk gjør ikke så mye når du finner flyten og virkelig får dreisen på svingene. Her kan du perfeksjonere svingene dine, holde en jevnt høy og fin hastighet og holde lappene unna bremsene, du kan bare flyte gjennom absolutt alt. G 310 GS tåler nemlig høye kurvehastigheter og krappe svinger svært godt. De litt knastete dekkene bidrar til at området som skal kjøres varmt blir mindre slik at dekket blir raskere varmt og gir bedre grep. Dette fungerer veldig godt her.

 

Den sportslige opplevelsen du kan få på grus eller ute i terrenget er også veldig underholdende. 

 

Også her trekker vil litt på motoreffekten som kunne ha satt prikken over ién selv om dette er litt pirk.

 

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Hvordan er den å vedlikeholde

 

G 310 GS er er ganske storvokst og byr derfor på rikelig med plass for flittige never. Den har god dekning i sprutsoner og den lille belly-pan dekker hele undersiden av motoren, det sparer oss for mye arbeid. Motoren er imidlertid litt kantete og slanger og kabler ligger stort sett utenpå motoren og er ikke skjult. Det betyr større sårbarhet og flere feilkilder, det gode ved dette er at det er lettere å finne feil dersom slike oppstår.

 

 

 

Demperen bak har fått en genial mud-guard som hindrer tilgrising og unødig eksponering. Her er det ellers også lett å komme til med tanke på renhold, smøring og reparasjoner. Sykkelen har ikke midtstøtte men det kan ettermonteres, alternativt kan man bruke       bob-ins og en depotstøtte.

 

Alt i alt en veldig enkel maskin å ta godt vare på.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:  5

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Dette var virkelig en stor og veldig positiv overaskelse. Sykkelen inviterte meg ut på arenaer jeg ikke hadde tenkt å prøve og leverte en mestringsfølelse som rett og slett var festlig. Jeg hadde sykkelen i 3 dager og ble rett og slett glad i den. 

 

Her får du så mye motorsykkel og kjøreglede for pengene at det ikke lenger hersker rom for tvil, gitt at du liker sykkelen. G 310 GS er med på alt og behersker alt. Du blir rett og slett glad av å kjøre den, og den er i noen grad vanedannende.

 

Dette er en ekte GS til moped-pris, mere er det vel ikke å si om den saken.

 

Skal du ha en A2 så må du ihvertfald prøve denne, noe annet ville være for dumt.

 

 

TOTALSCORE:  47/54

 

 

 

Lykke til med jakten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.