BMW F 800 R - Trivelig og byr på fine overraskelser og kjøreopplevelser

https://www.mcoslo.no

 

800 til 1000 segmentet innen både sport, roadster og touring segmentene er veldig spennende. Her nytter det ikke å bare loade på med krefter og flotte komponenter som imponerer. Nei her må fabrikantene hente ut det aller beste innen gitte rammer og komponentene må settes sammen på bakgrunn av kunnskap og erfaring for å lykkes med å lage noe som er bra. Har du ikke disse kapasitetene klarer du neppe å lage gode motorsykler i dette segmentet, de faller rett og slett igjennom og det er lett å avsløre det.

 

Nå var det lenge siden jeg kjørte F 800 R sist og overraskelsene sto derfor i kø, veldig positivt og veldig morsomt.

 

F 800 R er i utgangspunktet en enkel maskin, men de siste endringene løfter den betraktelig og i riktig retning. Demperne har fått et bra løft, små justeringer på de ergonomiske nøklene gir resultater og motorstyringen har fått noen spennende oppgraderinger som fungerer veldig bra. 

 

Alle disse endringene gjør det mulig å kjøre 420 km på en kveld uten å bli ødelagt i hverken kropp eller sjel, tvert imot var det en ganske så festlig ettermiddag og kveld.

 

F 800 R er rett og slett en trivelig motorsykkel som til og med overrasker litt. Men men, vi dro på tur i Telemark sammen med en GS 1200 Adventure og var litt spent på om det ville holde distansen ut, men det gjorde det faktisk.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Den forrige modellen hadde et design som var litt "utilpass", den var hverken fugl eller fisk egentlig. Det har BMW ryddet opp i og den største forskjellen knyttes nok til frontlykten som har blitt mye penere og nå står i stil til resten av sykkelen som også har blitt litt mere kantete i formspråket.

 

 

 

Lykten og den gull-elokserte gaffelen tar seg svært godt ut og definerer hele sykkelen.

 

Bakdelen er velproposjonert og stilig og sykkelen har fått en ny eksospotte som både ser og høres bra ut. F 800 R har med dette tatt skrittet inn i de vellykkedes verden og er på mange måter akseptert som noe annet enn den litt stygge andungen, endelig.

 

 

Dette ser gjennomgående bra ut og så får vi bite i oss at vi strengt tatt ikke hadde trengt en belly-pan i plast. Vær så snill da!!!!  

 

 

Score design:  5

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

  

F 800 R er litt annerledes enn sine konkurrenter og noe av forklaringen finner vi i de metriske målene til sykkelen. Den er relativt lav med sin sittehøyde på 79 cm, relativt lang med en akselavstand på 1526 mm (ganske lang), styrevinkel på 26 grader beskjeden vekt på 187 kg tørr og en totallengde på 2145 mm som er ganske så langt for en roadster på 800 cc.

 

Sittestillingen er veldig behagelig, lett foroverbøyd uten at du får sjenerende mye vekt på labbene. Men du sitter skarpt nok til at du er godt posisjonert for å skyve godt under aktiv kjøring med kontrastyring. Jeg hadde en langtur på ca 45 mil den ene dagen og dette var over hodet ikke problematisk, tvert imot.

 

 

Setet er veldig behagelig, fast og enkelt å bevege seg over dersom du beveger deg litt under kjøring, Tanken sitter under setet og fremover og sentrerer tyngdepunktet på en fin måte. Veldig bra vektfordeling på sykkelen og kjøreegenskapene.

 

 

 

F 800 R har mange justeringsmuligheter og løsningene er like lettvinte som de er funksjonelle. Dette fungerer bra og selv etter 45 mil lang ettermiddagstur hadde jeg lyst til å kjøre mere.

 

 

Scorer ergonomi: 5

 

 

 

 

 

Motorkraft, girkasse og torque

 

Motoren er en ganske enkel tosylindret motor i rekke og fungerer veldig bra. Den leverer 90 hk og 87 Nm, mer enn tilstrekkelig for å finne flyten og ha det morsomt. Jeg kjørte som nevnt sammen med en GS 1200 Adventure og hadde ikke på noe punkt problemer med å følge den, dette går godt. Motoren er ikke superrask og river ikke hatten av deg, men den har et bra moment som gir et bra skyv. Gode førere finner flyt, alle kan gasse, det er enkelt.

 

Versjonen som det selges mest av i Norge kommer med tre mapping-valg, rain, road og dynamic. Regnmodusen tar bort enhver kant og bidrar til at du bare kan gasse på og finne fin flyt i regnvær, road-modusen er ganske normal for en 90 hester og i dynamic får du en litt morsommere gassrespons og litt piggere motor. I dette valget går sykkelen temmelig bra må jeg si.

 

 

 

Girboksen er fin og presis, akkurat som en BMW girkasse skal være. Jeg tror man kan løfte maskinen litt til med en quickshifter og en blipper  og dette er utstyr som kan ettermonteres. Det hadde satt prikken over i-en.

 

Etter den siste oppgraderingen av F 800 R har dette blitt en veldig bra motorpakke som kan tjene mange formål og behov, nye som erfarne førere . Kvaliteten er som vi gjerne forventer av en BMW motor hvor det forventes kvalitet.

 

Ikke verdens kjappeste motor, men pigg og arbeidsvillig, du får med fine elektroniske førerstøttesystemer og får derav mye motor for pengene, men kanskje på tide å tenke nytt!

 

 

Score motor, gearboks og torque: 4

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumentet som brukes er det samme som ble brukt på den nå utgåtte GS 700 og 800. Dette er velkjent materiell som fungerer godt men som ikke får innovasjonsprisen! På høyresiden ligger det digitale feltet som har store fine og lesbare bokstaver og tall. 

 

 

 

Her kommuniseres demper og motorstatus i tillegg til girindikator og litt kjøreinformasjon.  Er vi i det strenge hjørnet så forventer vi gjerne at maskiner i denne prisklassen kommer med TFT instrumenter, men slikt krever typegodkjenning og krever lenger tid enn det vi gjerne liker og blir derfor ofte ikke prioritert ved modifikasjoner av modeller. Slikt kommer gjerne med nye modeller som krever helt ny typegodkjenning.

 

 

 

Bryterne til demverjustering, motormapping, varmeholker og kjørekompeuteren holder BMW kvalitet og er fine å bruke.

 

 

 

 Plasseringen av bryterpanelet er også god og forenkler bruken.

 

Score instrumentering:  4 

 

 

 

 

Fungsjonaliteten til bremser, dempere, ramme og svingarm

 

Bremsene på F 800 R er bokstavelig talt på hugget og jeg må være lett på hånda når jeg engasjerer bremsen. ABS bremsene er fine og jevne og det er ikke særlig problematisk å løfte på bakhjulet i bremsegården til Vegvesenet.

 

For noen tusenlapper ekstra kan du få ASC eller såkalt Automatic Stability Control som håndterer sikker nedbremsing i sving. Kan vise seg å bli viktig den dagen du eventuelt ikke har marginene på din side.

 

 

 

F 800 R har fått nye og kraftige opp-ned dempere fra Sachs. Jeg kjørte sykkelen for det meste i sport og liker det best. Jeg foretrekker personlig at sykkelen holdes sportslig og "tight" framfor behagelig og gyngete, det blir for vasete for meg men det er det selvfølgelig delte meninger om.

 

 

 

F 800 R har ESA (electronic suspensjon adjustment) som gjør det mulig å stille inn demperen elektronisk i tre nivåer. Fjæras forspenning kan i tillegg justeres med et justeringshjul sim er lett tilgjengelig på undersiden av setet. Enkelt og greit.

 

 

Ramme og svingarm fungerer helt perfekt og tar de lastene som skal tas med et element av ro og forutsigbarhet. Her sitter alt som det skal og jeg kjenner ikke at noe vrir seg eller gir etter.

 

 

Motoren er hengt opp i rammen og utgjøre en del av bæringen. Det funker bra i en god ramme.

 

 

Svingarmen jobber umerkelig og det er faktisk et veldig bra skussmål å få. I svingene opplever jeg at jeg sitter i senterpunktet og sykkelen svinger derfor veldig lett og forutsigbart. På langturen kjørte vi veldig mye svinger og sykkelen er veldig stabil og fin, ligger helt rolig og holder en fin svingkurve når blikket sitter som det skal. Kommer svingene tett styres sykkelen lett av blikket mitt, kjempedeilig og morsom opplevelse.

 

 

 

Demperne er vel de eneste som har fått en oppgradering av de store komponentene, men dette gjør underverker og bidrar til at F 800 R blir så god som den er å kjøre.

 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

 

Hvor godt passer den i bymiljøet?

 

F 800 R er kompakt, tett og fin i byen, ja man gleder seg nesten over den urbane kapasiteten denne sykkelen har og turen til eller fra blir bare helt fin. Det gode sittestillingen og den gjennomgående gode kvaliteten på komponentene gir meg en fin kjøreopplevelse i bymiljøet. Jeg sitter oppreist, har 90 hk til rådighet på en relativt slank maskin som har en fin sittehøyde på 79 cm og veier godt under 200 kg.. Såre enkelt å håndtere og jeg blir så fort dus med sykkelen at jeg raskt kommer i leke-modus. Det er morsomt å kjenne på at sykkelen er så responsiv som den er, da kan du til og med ha det morsomt i byen og i hverdagen. 

F 800 R svinger lett og godt og er rett og slett bare trivelig. Sykkelen passer glimrende til hverdagsbruk og pendling men er etter den siste oppdateringen istand til å levere mye mere enn det.

 

Skal jeg sette fingeren på noe så må det være den litt trege  gassresponsen på motoren som ikke helt svarer til sykkelens faktiske kapasiteter BMW bør kanskje vurdere motorens relevans og ytelse for å holde tritt med utviklingen i markedet. Kanskje kan det løses med an annen mapping av motoren og en quickshifter! Poenget mitt er at den da ville blitt enda morsommere å kjøre, sykkelen er veldig bra til bybruk akkurat som den er.

 

 

Score bykjøring:    5

 

 

 

Har den touring egenskaper?

(se hvor lang den er)

 

BMW F 800 R har noen underlige trekk som skiller den fra andre roadstere eller nakensykler som det vil være naturlig å sammenligne den med, blant annet akselavstanden. F 800 R har en akselavstand på hele 1526 mm, hvilket er en avstand som nærmer seg touring-modellene. I roadster eller nakensegmentet finner vi gjerne at sammenlignbare maskiner kan være 70 - 100 mm kortere og det er mye.

 

Men i F 800 R sitt tilfelle kan vi ihvertfall konstantere to ting, sykkelen ar lav leken å morsom i by så det betyr ikke på negative konsekvenser. Dernest , lang akselavstand er "good news" hva angår touring og stabilitet.

 

 

 

Og dette var en av overraskelsene ved F 800 R, jeg kjørte jo med en GS 1200 Adventure og ble ganske overrasket over hvor lett jeg og rolig jeg kunne flyte med GSń. Sykkelen er veldig stabil og rolig i svinger med høy hastighet og og overlater det derfor helt og fullstendig til føreren å ødelegge svingene. Sykkelen er til roadster å være eksepsjonelt god på touring. Mye bedre enn forventet og litt uventet må jeg si.

 

 

 

Sykkelen har robuste lasteramper til sidevesker og topbox som ikke er sjenerende visuelt. 

 

BMW tilbyr flere veske-typer så her kan du velge etter smak og behag. Personlig liker jeg ikke at de blir for store, da får de kjapt aerodynamiske konsekvenser som påvirker kjøreegenskapene til sykkelen. Husk at en top-boks gjerne leverer de verste bidragene til turbulens og vibrasjoner som kan forplante seg forover i sykkelen i hastigheter over 100 km/t!

 

 

 

Den lille lyktekåpen forandrer vindstrømmen tilstrekkelig til at den blir ganske så effektiv. Du får ikke vindfanget rett i brystet og du slipper at hodet deiser frem og tilbake som følge av  urolig luft. Det går helt fint å ligge i 120 km/t i områder som tillater det.

 

Faktisk en roadster som fungerer veldig godt på tur.

 

 

Score touringegenskaper:  5

 

 

 

Sving og sportslige egenskaper

 

F 800 R er morsom og fin i sving til tross for sin lange akselavstand. Kombinasjonen av et lavt tyngdepunkt, en godt balansert sykkel med blant annet tanken i senter, en bra ramme og svingarm og gode dempere i kombinasjon med en godt utprøvet styregeometri blir en suksess. F 800 R har til og med en styredemper som holder ro i leieren.

 

God støtte til bena i tanken og et brede styret gjør det virkelig mulig å denge sykkelen rundt, og det er den helt med på. Jeg opplever det nesten som å svinge en bok liggende på høykant, retningsstabil og fin mens demperne og venne deres tar unna alle ujevnheter som måtte komme fra veien. Blikk, blikk, blikk og myke fine bevegelser som følger blikket, det er det eneste som teller og den aller beste oppskriften for å få absolutt alle motorsykler til å følge deg i svingen. Her som i de fleste andre tilfeller, dette er helt opp til føreren. 

 

F 800 R leverer varene.

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

God plass over alt, lett å få oversikt for å holde en god teknisk status. Litt mye av ledningsnettet ligger utenpå motoren og det vil normal representere en feilkilde på sikt, då må ihverfall følge med og unngå vannbehandling med høyt trykk, det er sjeldent bra.

 

Men ellers er det lett å komme til og vedlikeholde maskinen. Absolutt et pre at sykkelen har en midtstøtte som gjør hjul og kjedeøvedlikeholdet mye enklere. Denne midtstøtten er på ingen måte i veien så slike argumenter kan man bare glemme.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

BMW F 800 R overrasker meg altså positivt på flere områder. God utnyttelse av motor med nye mappingvalg og veldig gode dempere, det merkes virkelig. Kjøreegenskapene, den lange akselavstanden og de fine touringkapasitetene som en roadster nødvendigvis og normalt ikke vil ha og ikke minst komforten.

 

Dette er en maskin som kan tilfredstille svært mange behov, ingen tvil om det og den leverer fryktelig mye kjøreglede, det er det heller ingen tvil om. 

 

 

Designet har blitt tidsriktig og bra og svarer helt klart til forventningene. Så blir det spennende å se hva BMW gjør med motoren, den leverer bra men tar ikke meg inn i eliteserien, men det kan det være delte meninger om. Det er imidlertid mere enn godt nok og vel så det.

 

Dette passer rett og slett til absolutt alle og styrken ligger nok i det store bruksområdet denne sykkelen har. 

 

Rett og slett en trivelig motorsykkel.

 

 

TOTALSCORE:  43/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.