Nye Harley Davidson Fat Bob - herlig kjøremaskin på steroider

https://hdoslo.no

 

Blant verdens mest kjente varemerker (i motorbransjen) holder Harley Davidson seg helt i toppen. De aller fleste har et forhold til Harley Davidson og vi har sansynligvis hatt det ganske lenge, dette er nemlig nesten å betrakte som barnelærdom og kanskje noe av det første vi lærer om hva angår motorsykler.

 

Personlig synes jeg alltid at det er stas å starte en Harley som nesten går sideveis i startsekvensen før den kraftige maskinen finner roen i en jevn og deilig  gange som skaper herlige vibber. Rett og slett fascinerende maskiner som fenger hos mange.

 

Vi skal ut å teste Harley Davidson og Rolf Kåre Valderhaug ved Lazy Boyz gjort klar en 2018 Softail Fat Bob 114 som har fått et vesentlig løft i en ny og mere sportslig retning. Ja du leste riktig, Harley Davidson og sportslig, jeg skal forklare dette nærmere for her har nemlig HD sine ord i behold.

 

 

 

Fat Bob 114 er bygget på Milwakee Eight motoren og leverer 87 hk og enorme 155 Nm. Den kommer også med en litt mindre 107 maskin som leverer 145 Nm, altså ikke vesentlig mindre, men her kan du spare noen lapper på grunn av avgiftssystemet i Norge.

 

 

(se på det styret......) 

 

På årets modell er absolutt alt nytt, rammen har blitt ca 10 % lettere og mye stivere. Bremser, gaffel og svingarm er også helt nye komponenter som tar HD til et helt nytt nivå hva angår kjøreegenskaper og kvalitet.

 

Fat Bob har slanket seg ca 10 kilo, fått litt bedre bakkeklaring og er ellers satt opp med komponenter som holder en høy standard og ikke minst hva angår ytelse. Det merkes virkelig når du blir litt dus med maskinen og finner flyten.   Fat Bob er ikke så stor og omfangsrik, men kraftige og tett, veldig behagelig, og for all del sportslig.

 

Dette overrasket både meg og tre andre karer som var på vei inn Drammensfjorden på sine S 1000 XR maskiner, og  som nok trodde at man bare kunne passerer Fat Bobén uten diskusjoner, slik ville det seg ikke, Fat Boben holdt følge uten nevneverdige problemer og den tredje kom aldri forbi. De lurer nok fortsatt på hva som skjedde i Drammensfjorden denne kvelden !!!

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

Fat Bob har fått et helt nytt design og har blitt skikkelig tøff og maskulin. DNAét til Harley Davidson ligger fast, men det er helt tydelig at fabrikken ønsker å bevege seg utenfor komfortsonen for å ta nytt terreng og vinne nye kjøpergrupper. Den nye modellen har fått en ganske spesiell lykt som ikke akkurat minner om det tradisjonelle og klassiske Harley Davidson konseptet men det er kult Jeg er vel ikke av den kule sorten selv, men følte meg ganske så kul da jeg kjørte ut fra Lazy Boyz, dette er heftige saker og er vel nesten å betrakte som et "statement" dette bygger image, uten tvil. 

 

 

 

Da vi landet på Tyrigrava denne onsdag ettermiddagen ble vi raskt oppsøkt av HD entusiaster og andre som ble nysgjerrige. Hvem som likte eller ikke likte det nye designet fikk jeg ikke med meg, men sykkelen skapte ihvertfall stor interesse og hodene ble vridd i alle vinkler da vi startet opp for å kjøre ut av plassen i retning test-løypa. Nå skulle vi se hva den virkelig var god for.........

 

 

 

Vi konstanterer at dette er et kult design og det appellerer til mange mennesker, kvinner som menn, så får man like eller ikke like det. Det er kult å se på, det er kult å kjøre, ferdig snakka.

 

Score design:  6

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Harley Davidson har et stort modellutvalg og like mange kombinasjoner av sittestillinger, stor variasjon hva angår ergonomi men gjennomgående oppreist og behagelig. Fat Bob er intet unntak med sitt svært behagelige sete og en sittehøyde på 71 cm, et bredt og dritkult styret, og en fotvinkel som tar bena fram til forsiden av motoren.

 

Ikke umiddelbar sportslig kanskje, men det funker og det er veldig behagelig. Fat Bob er høyere enn de fleste HD modellene og tar derfor ikke asfalten ved heftige nedlegg. Slitepinnene på fotpeggene ble riktignok litt kortere etter hvert men slik skal det faktisk fungere. 

 

Når en sitter slik kan man lett få slag fra ujevnt underlag rett opp i ryggsøylen om ikke svingarm og dempere fungerer som de skal.  Det skjer heldigvis ikke her. Hjul, svingarm og dempere fungerer så godt at jeg overhodet ikke kjente noe til slike problemstillinger under testen. Sittestillingen ligger heller ikke i veien for å utnytte de sportslige kapasitetene til maskinen, over hodet ikke. At det kan foreligge meninger om ergonomien kan jeg forstå, men testen avdekker at dette kan være vell så sportslig som Europeiske maskiner som ligger i andre segmentet. Det er vel nok en gang helt avhengig av førerens ferdigheter, eller......... . Alle kjente kjøre og svingteknikker fungerer like godt her som på noe annet fartøy på to hjul, og du kan sitte der lenge og vel uten å bli stiv. Fat Bob er rett og slett morsom og blir bedre og bedre jo mere du kjører.  

 

 

Score ergonomi:   6

 

 

 

 

 

Motorkraft, girkasse og torque

 

For en maskin, for en motor og hvilken kraft. Ja motorteknologien er fortsatt den samme og det kommer den nok til å været, dette er tross alt selve DNAét til Harley davidson. En diger V-twin med støtstengene utenpå sylindrene og den klassiske motorkassen som huser drivlinjen i motoren.

 

Fat Bob er ikke rask men skal heller ikke være det. Dreiemomentet er derimot vanvittig og du trenger strengt tatt ikke gire etter at du har funnet 4 giret, det kan du nær sagt bruke til alt og over alt. Men girkassen er så god, tydelig og presis at du allikevel ønsker å gire og til og med gire ofte. Det smeller litt ved giring men det er også en del av konseptet og opplevelsen. Jeg synes dette er noe av det som skaper en helt spesiell og behagelig kjøreopplevelse.

 

 

 

Opplevelsen av lyd og en sjarmerende mengde vibrasjoner gjør opplevelsen desto større.

 

Når du har kommet igang stiler saken seg ganske annerledes og sykkelen endrer delvis karakter, den har en kjapp og presis gassrespons og blir farlig rask. Fat Bob har så mye moment at en god fører vil kunne hamle opp med nær sagt hva som helst. 155 Nm er vanvittig mye når det responderer så kjapt som det gjør her. Da kreves det relativt erfarne førere og mye motorkraft for å hamle opp med dette, det fikk gutta i Drammensfjorden erfare.

 

Motor og girkasse gir en helt enestående opplevelse av kvalitet og kjøreglede og er med på å gi Fat Bob et bredt og anvennelig bruksområde. 

 

 

Score motor, gearboks og torque:  6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Kult, enkelt og greit. Mer er det vel ikke å si om det. Dette er slik det skal være og du roter ikke til en Harley med noe annet enn dette. Dette skal være analogt og enkelt, så kan det til å med være at noen Harley elskere lar seg provosere av det lille digitale feltet som ligger der, hva vet jeg.

 

Dette er enkelt og greit og derfor helt etter boka.

 

 

Score instrumentering:  6 

 

 

 

 

Opplevelsen av bremser, dempere, ramme og svingarm

 

Harley Davidson kjører egen komponentpdoduskjon som etter hvert har blitt veldig bra. Jeg er svært positivt overrasket over bremsene som kun kan sammenlignes med det beste. Helt nødvendig når du har så mye motorkraft og skal stoppe 306 kg i fart, det er mye energi i bevegelse!

 

Bremsene biter godt, de er jevne og dimensjonert for å tåle harde nedbremsinger. Ikke noe annet enn fine bremseopplevelser og bremsehendelen opereres lett med to fingre. Maskinen dykker bemerkelsesverdig lite og er helt grei å holde nede ved kraftige nedbremsinger i sving. Du må selvfølgelig te deg som en sjef for dette er fysikk og få eller ingen av oss endrer disse lovene med mindre førerstøttesystemene kan eliminere førerfeil. Slike systemer har vi ikke her, så da er det de fysiske lovene som gjelder, husk det.

 

 

 

Demperne foran og bak er godt dimensjonert og tar unna nesten alt av ujevnheter. Forgjengeren som var i Dyna-familien hadde to dempere bak og den nye modellen som nå ligger i Softail lineupen har fått en monodåmper som går rett i den nye svingarmen, dette fungerer veldig godt og sykkelen flyter veldig godt over partiene med dårlig underlag og uten at vi forstyrrer svingkurven. Imponerende resultater på denne delen av testen som er ganske krevende for alle merker og alle segment.

 

 

 

Før jeg startet så tenkte jeg vel mitt om rammen og var veldig spent på hvor godt den kunne distribuere kreftene som virker på 306 kilo pluss en fører på 90 kilo !!!! Men du verden som dette funker. Stivt men samtidig fleksibelt nok til å ta opp alle krefter, jeg merker ingen soft-spots eller vridning under  "denge-sesjonen" som i dette tilfellet ble ganske røff på grunn av Dramenserne som hadde det så travelt!

 

 

 

Svingarmen består også av en rørkonstruksjon og tar opp utrolig mye krefter, imponerende mye. Disse komponentene leverer langt over det jeg hadde forvente og imponerer.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

I lengde og bredde har Fat Bob ikke uvanlige mål og skiller seg i så måte ikke ut ifra andre merker av tilsvarende størrelse. Maskinen veier 306 kilo tanket hvilket heller ikke er avskrekkende mye når du sitter så lavt (71 cm) og har god bakkekontakt under stans. Svingradiusen er bra og du sitter rett opp og ned og håndterer vekten med et veldig bredt og godt styre. Harley Davidson har slanker Fat Bob med 10 kilo og det har nok også bidratt til at den har blitt mere sportslig og lettere å håndtere.

 

Hjuldimensjonene er store og en anelse tunge men ikke noe som skaper problemer for håndtering i bytrafikk, du må bare tenke deg om og kjøre med et anstrøk av impulskontroll for å unngå at du setter deg selv i kinkige situasjoner som kanskje kunne vært unngått.

 

Bremse og clutch hendler er justerbare så du har fine muligheter til å finne innstillinger som passer deg selv.

 

Alt det tekniske fungerer silkemykt og den kraftige maskinen trives godt i byen. Jeg blir fascinert av motoren og den tydelige girskiftingen som jeg personlig liker godt. Det er mye verre meg girkasser som ikke klunker slik som denne. Det er kipt å kjøre. Jeg synes  at     Fat Bob  var så god å kjøre at jeg egentlig bare hadde lyst til å kjøre mere. Jeg hadde slettes ikke lyst til å returnere maskinen.

 

 

Score bykjøring:  5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Fat Bob er nok ingen touringmaskin, snarere en cruiser. Men behagelig er den og jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å legge ut på tur med denne. Det blir i såfall et litt annerledes reisekonsept, men ofte ser vi at Harley førerne finner fram til lokale løsninger med tau og remmer for å få med seg det de trenger, det er litt av imaget det. Litt slitsomt vil det nok kunne bli dersom du skal spise mil og lange dagsetapper, men som jeg har sagt så mange ganger tidligere, dette har mye med innstilling å gjøre, og trives du som back-packer så er vel det helt greit.

 

Det er også så som så med vinnbeskyttelse så du må påregne litt motvind, det er det heller ingen tvil om. Men det ligger ikke til hinder for flott kjøreopplevelser, jeg hadde sagt ja til en tur til Nordkapp på flekken.

 

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sving og sportslige egenskaper

 

Her kom virkelig den store overraskelsen. Man tror rett og slett ikke noe på at en maskin som er så kompakt, er såvidt tung og har fete hjuldimensjoner kan være sportslig. Det trodde vel egentlig ikke jeg heller. Men etter hvert som vi bekjent med hverandre ble takten og dansefoten heftigere og heftigere og det svingte etter hvert så godt at jeg måtte le. 

 

Fat Bob liker svinger, den er stiv og har bærende konstruksjoner og dempere som ikke gir seg men snarere holder et fast grep om asfalten  og fører sykkelen gjennom ganske heftige svingkurver. Kun slipepinnene på peggene tar nedi og det merker du ikke på en så tung maskin, jeg gjorde i hvertfall ikke det.  Du har massevis av krefter tilgjengelig og kan bare trøkke til og øke hastigheten gjennom svingen. Fat Bobén holder svingkurven uten å nøle og når jeg fester blikket og går på gassen kjenner jeg mottrekket fra sykkelen gjennom hele svingen, helt i balanse og helt nydelig svingopplevelse.

 

Stabil og stødig i sving, ikke så alt for tung å jobbe over i svingkombinasjoner og hele tiden med en opplevelse av kontroll og svært god komfort. Massevis av krefter tilgjengelig og en fin motorbremeseffekt  som bidrar til at du kan holde labbene unna bremsehendelen og heller finne flyt. Strålene og veldig morsomt, enda mere uventet faktisk. Så får vi håpe at vi ikke ødela selvbildet til BMW gutta  i Dramensfjorden =0).

 

 

Score sportslige egenskaper:  5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Fat Bob er en stor sykkel med en stor motor og og relativt store komponenter. Litt trangt rundt motoren blir det allikevel da eksosrør, potter og bærende konstruksjoner som svingarm og reimkassen dekker områder som ligger i sprutsoner. Sylinderhusene er omgitt av de utvendige støtstengene som også bidrar til et det blir trangt og alt dette betyr nok at vedlikehold og stell av sykkelen vil kreve tid.

 

Fat Bob har service intervaller på  8000 km etter førstegangsservice  på 1000 km.

 

Score vedlikeholdsvennlighet:    4

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Fat Bob ble en uventet overraskelse og en skikkelig morsom en. Jeg fikk oppleve mange fasetter av Harley Davidson fra det klassiske cruiser segmentet proppet med krefter og image til ny og forsterket vilje og evne til å videreutvikle produktene får å ta nye markeder. 

 

Hvilket segment HD sikter seg inn på er jeg ikke helt sikker på men de har utvilsomt lykkes med å lage en kraftfull sjarmbombe som kjører uventet godt. Fat Bob redefinerer på mange måter Harley Davidson og de som ikke har prøvekjørt den kan ikke ha uttalerett.

 

Fat Bob er en komfortabel kraftpakke med kjøreegenskaper som  kan løfte hatten av de aller fleste. Det tar litt tid å bli godt kjent men når det skjer blir du lett forelsket. Slike forelskelser kan være farlige og kostbare, men gir vanvittige kjøreopplevelser og en opplevelse av et teknologisk fullkomment produkt .

 

Jeg anbefaler alle som å prøve den og ikke minst lære den å kjenne, det vil sansynligvis endre ditt nåværende syn på "biking" og Harley Davidson.  Det er fett og det er dritkult.

 

 

 

 

TOTALSCORE:   48/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.