BMW S 1000 R - Rampete, presis og effektsterk - leveres med "boarderline control" for din egen sikkerhet

https://www.mcoslo.no

 

BMW S 1000 R er kanskje en av de mest kraftfulle, presise og perfeksjonerte "super nakedéne" i markedet i dag og den skiller klart ut med noen spesielle særtrekk som vil betyr mye for hvermansen.

 

Den skilter med 165 hk og 116 Nm, en vanvittig og sømløs quickshifter og blipper som jobber utrolig rakst og er sjeldent behagelig.

 

Sittestillingen er kjempegod og svingegenskapene er like vanvittige som de er behagelige og morsomme. Lave eller høye hastigheter, spiller ingen rolle. DNAét er hentet fra racing-bror R 1000 RR og byr derfor på det aller aller beste.

 

Her går alt på høyoktan og svingegenskapene kan best beskrives som å sitte på et skateboard på tvers og bevege seg fra side til side, akkurat så lett svinger den. Vi kaller dette "skateboard-effekten" heretter og den er like god som den er festlig.

 

En vanvittig kjøremaskin som løfter på hatten og løse plagg.

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

S 1000 R kommuniserer råskap og power. Dette ser ut som en muskelbunt og det er en muskelbunt. Den er like kul i grått som den er i rødt og ved oppstart bekrefter den umiddelbart det den kommuniserer pr design, råskap. Dette er bare dritkult og det er heftig.

 

 

 

Designer er potent og maskulint og kommuniserer et image du ikke nødvendigvis kødder med. Det litt kantete designet er særegent og kanskje litt i overkant for noens smak, men det er tøft, funksjonelt og vi synes det er kult at BMW kjører sin egen linje.

 

Dette er "excellence by design" og det oser testosteron og råskap. Dette bygger image og det er kult. Treffer designet deg er du ferdig, for resten av sykkelen er bare enda bedre og da må du sannsynligvis bare kjøpe en.

 

 

Score design:   5

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

S 1000 R  har en oppreist sittestilling med en svak tilt forover. Det må den ha om du ikke skal bli "røkka" av når du går på gassen. Da kan du rett og slett ikke sitte å sove i en oppreist kjørestilling. Gassrulla engasjerer så mye krefter at det krever en beredskap og årvåkenhet, men sittestillingen er så optimalisert at du i nettopp denne sittestillingen kan engasjere absolutt alt av kapasiteter og egenskaper, gitt at du har blikket og strategien på plass. 

 

 

 

Setet har en herlig og sportslig utforming og tillater mange timers kjøring. Settet er smalt men gir god støtte under lenger turer. Setet er smalere i front og har en fin overgang til tanken son gir god hodestøtte til knærne under aktiv kjøring. Styret er bredt og måler 845 mm. I kombinasjon med en fin og sportslig knevinkel er dette et svært behagelig utgangspunkt for å slippe på de 165 hestekreftene som drivlinjen leverer til bakhjulet. Det skjer raskt og det er innmari kult.

 

Her er alt lagt tilrette for turning i høye hastigheter til høye stilkarakterer. Med en tørr vekt på snaue 178 kilo blir dette en fryd å håndtere sykkelen i alle situasjoner og sykkelen følger lydig og presist alle ordre. Du blir aldri sliten, det har du ikke tid til, dette krever din fulle og hele oppmerksomhet og det er vanvittig morsomt.

 

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

Motorkraft og torque

 

Maskineriet er like rått som designet og byr på en kompromissløs og lynrask kraft. Motoren skiller seg helt klart fra andre "super nakedś" fordi den går så jevnt og fint, selv i første og andre gir bare summer den pent uten rykking og napping. Det er det ikke så mange som gjøre og da blir det også mye lettere å leve med sykkelen i hverdagen og i køen til og fra jobb.

 

Motoren leverer altså 165 hk og 116 Nm som er mye på en firesylindret turtallsmaskin. Med så mye kraft blir det en utfordring for ingeniørene å får det til å gå jevnt og fint men det har da BMW virkelig fått til. Ytelseskurven er bemerkelsesverdig lineær og sykkelen oppleves derfor som snill og grei når man kjører pent, dette kan alle kjøre. Gassresponsen er utrolig fin men kjapp og da er det bare å rulle på. Jeg får helt klart en " in saine" opplevelse når jeg kryper sammen og "gunner" på oppover i registeret kun avløst av kjappe girskift av milisekunders varighet. Quickshifteren, eller "gear assist pro" som BMW kaller det, fungerer lynraskt og så og si sømløst, både under opp og nedgiring. Fritt for slag eller rykking i kjedet som du kan få på andre sykler, det finnes ikke på S 1000 R!

 

 

 

Motoren representerer selvfølgelig halve moroa og vel så det, men det er ikke bare å levere høye ytelser om ikke resten av sykkelen takler kreftene og det gjør S 1000 R på en helt fantastisk måte. Her leverer hele sykkelen på samme nivå og det blir veldig fort klart for meg at her er det jeg som er begrensningen. Så her gjelder det å holde på selvtilliten dersom du ønsker å være sjefen ombord, her må det utvises et godt og tydelig lederskap.

 

Jeg har krefter tilgjengelig absolutt over alt, ingen nøling, ingen hakking, bare en vedvarende og heftig lineær kraft som blir sterkere og villere oppover i registeret. Jeg så vel egentlig ikke så mye til den hvite lampen som flasher når du nærmer deg rødsonen, fartsbegrensningene og kvaliteten på norske veier tar deg lenge før det skjer, men du vide verden for et fyrverkeri.

 

Denne motoren skiller seg helt klart fra andre maskiner det er naturlig å sammenligne seg med fordi den har en så fantastisk fin feul-kontroll og jevn gange. I absolutt alle gir. Selv mindre motorer i andre segment vil slite med å være like god på dette området og her skiller S 1000 R seg helt klart ut. Dette vil nok falle i god jord hos mange hverdagsmotorsykkelister som sliter med rykking og napping i hverdagen.

 

 

Score motor, gearboks og torque:   6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Dette er et instrument etter min smak, stor analog turteller som kommuniserer arbeidsbelastningen klart og tydelig, fart vises digitalt og tydelig rett under rødmerket på turtelleren, fin og sentral plassering av girindikatoren og en nøktern framstilling av data fra kjørekompeuteren rundt disse tre hovedelementene. Status på motormapping og ESA (electronic suspensjon adjustment)  er diskret plassert nede til venstre i den digitale delen av instrumentet og der hører det hjemme.

 

Jeg liker veldig godt flash-lampen til turtallssperren som aldri vil kunne misforstås. Når denne begynner å flashe er du ikke hos fotografen og du blir heller ikke avbildet av automatiske trafikkovervåking, men du må passe deg og kanskje roe ned noen hakk!

 

Dette må da vel være helt etter boka, om ikke det er det ihvertfall helt etter min smak.

 

Score instrumentering:  6 

 

 

 

 

Bremser, dempere, ramme og svingarm

 

Brembo bremsene er helt enestående. Balansert bitt, kraftige og jevne som de må være på en så kraftig maskin. Bremsesystemet er noe av det mer sofistikerte du kan få i markedet i dag og omfatter et vel av valgmuligheter som selvfølgelig også koster penger, det er medaljens bakside. Du kan til og med få  "Race ABS" som tilbyr et vell av valgmuligheter tilpasset banekjøring. Her finner du forhåndsdefinerte valgmuligheter og muligheter til å selv konfigurere egne preferanser.

 

BMW leverer så mange tilleggsopsjoner på sikkerhetssiden at det bare er å ta fatt i brosjyren, men pass på at du som et minimum får med alle 3 motormappinger og det elektroniske dempersystemet som heter DDC (dynamic damper control), det trenger du på denne maskinen. Vanligvis får du nettopp dette rådet hos forhandleren.

 

Du kan i tillegg til dette velge og vrake i andre sikkerhetssystemer som BMW har utviklet.

 

 

 

DDC systemet fungere helt fantastisk og gir deg muligheter til å oppleve komfort eller sportslige og kompromissløse racing karakteristikker. BMW garanterer at sykkelen skal kunne justere dempingen på bakhjulet dersom du treffer en hull med forhjulet i inntil 80 km/t og det er ikke bare snakk, det funker også.

 

Jeg kjørte sykkelen i "dynamic" gjennom det hullete partiet i testløypa vår, altså den mest sportslige og kompromissløse innstillingen, og sykkelen bare skle jevnt og fint gjennom uten forstyrrelser i svingkurven. Helt rolig og fantastisk herlig. Både for og bakhjul satt godt og jeg kunne føle et jevnt og fint trykk i svingen. Dette er virkelig bra saker. Nok et område hvor S 1000 R skiller seg ut i forhold til sine konkurrenter.

 

 

 

Rammen er en såkalt delta-box som gir gode og kompakte egenskaper sammen med motor og svingarmen som også er kraftigemen lette konstruksjoner. Alt hentet fra R 1000 RR og det burde vel holde for oss i gata!

 

 

 

Den kraftige motoren trenger gode komponenter rundt seg og har fått nettopp det. Rammen og svingarmen setter helt enestående forutsetninger for sportslig og aktiv kjøring og opplevelsen forplanter seg i kroppen når jeg kjører aktivt. Blikk og kroppsposisjon i balanse forplantes presist til maskinen og jeg kjenner at begge dekkene holder et godt og jevnt grep om asfalten. Feedbackén fra maskinen gir en herlig kjøreopplevelse og når svinger retter seg ut er gassresponsen og motoren på hugget med en eneste gang. Så er det bare å finne sporet inn i neste sving og gjenta herligheten. Ubeskrivelig morsomt og deilig.

 

Komponentene kommer altså fra R 1000 RR  og racingmiljøet og det funker i gata også.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Streetfighter eller super naked, samma det! Forutsetningene for eksotiske kjøreopplevelser ligger fastlagt. Jeg her beskrevet hva motor, bremser, dempere, ramme og svingarm kan gjøre for deg og med hvilken presisjon. Med en akselavstand på knappe 1439 mm og en styrevinkel på 24,8 grader så skjønner vi at vi skal ut på tivoli-aktig ferd lenge før vi setter oss på denne sykkelen!

 

 

 

S 1000 R har heldigvis en styredemper diskret plassert under lyktekåpen og det er nok like greit, opplevelsen kunne lett blitt lettere hysterisk uten denne!

 

Allerede i by-modus kjenner du hvor presis styregeometrien er.  R 1000 R er enkel som en liten scooter å vippe rundt i gata, med en opplevelse av kvalitet vel og merke. Det er i denne settingen S 1000 R imponerer meg med sin utrolig jevne og fine gange. Selv i lave hastigheter og gir summer den uanstrengt og lett. Den så god at du helt sikker kunne brukt den som bud-sykkel i sentrumsgatene, verdens raskeste vel og merke.

 

Setehøyde, ergonomi, motor, hjuldimensjoner, lyd, alt er perfekt, behagelig og morsomt.   S 1000 R inviterer til lek i alle situasjoner og dette vil ALDRI bli kjedelig, garantert. Sykkelen ar såpass kjapp og lettstyrt at du til og med kan utnytte motor, quickshifter og bremser i bymiljøet, du ma bare passe på at det går innmari fort å kjøre seg inn i situasjoner,

 

Dette er en ekte streetfighter og du får det neppe bedre enn dette.

 

 

Score bykjøring:  6

 

 

 

 

Touring egenskaper - komfort og stabilitet

 

S 1000 R er en veldig bra allround-maskin men noen touring maskin er den vel ikke. Da et vi tilbake til ryggsekk-konseptet og det kan være greit nok det, men du vil nok merke at den kommer til kort hva angår lastekapasitet, dempervei og vindbeskyttelse.

 

Sykkelen er imidlertid veldig retningsstabil og rolig i høye hastigheter og vindfanget tar deg lenge før sykkelen blir urolig. Svingegenskapene er imidlertid svært gode og DDC systemet bidrar vesentlig til at S 1000 R også kjører godt i større svinger med høy hastighet. Sykkelen blir helt rolig i nedlegg med høy fart.

 

Turtallet kan bli litt anmassende i høye hastigheter men det blir du vant til.

 

På pluss siden krysser vi av  på sittestilling, retningsstabilitet og cruise control som er behagelig på transportetapper.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sving og sportslige egenskaper

 

Dynamic, dynamic, dynamic, yes, yes, yes, dette er supersportslig og herlig å svinge med. S 1000 R er avhengighetsskapende og får deg til å glemme tid og sted, ja du glemmer til og med å spise når du fylles av endorfiner og adrenalin. Svingene preges av min omtalte "skateboard-effekt" som gir deg en følelse av å sitte på tvers av et skateboard i fasen mellom svingene, sykkelens mobilitet under deg er vanvittig lett og gir en berusende effekt fordi du opplever at sykkelen beveger seg like lett sideveis som forover. En herlig og kontrollert bevegelse i flere akser samtidig. Grasiøst og utrolig sportslig.

 

 

 

Når du har kommet gjennom innledning eller overgangen til en ny sving setter sykkelen seg som ei kule. Den har klare likhetstrekk med R 1000 RR og blir liggende dønn rolig og veldig stabilt. Går du på gassen så merker du ikke at tracktion systemet jobber for å holde grepet og du kan uforstyrret jobbe videre. 

 

I litt krappere svingkombinasjoner kjenner jeg at jeg sitter perfekt i balanse og jeg kjenner trykket fra både for og bakhjul i det jeg presses ned i setet. Nå er det bare blikket som bestemmer hvor vi to skal, høyrehånda bestemmer hvor for vi skal komme dit.

 

Innbremsing og akselerasjon blir en prisverdig tilleggsdimensjon som bare tilfører flere gleder og hastigheten dette skjer i tvinger frem smilet. Halleluja tenker jeg da.

Metzeler M7 RR dekkene suger seg fast i asfalten og leverer et herlig grep i svingene.

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

BMW S 1000 R er ganske kompakt men er ganske godt beskyttet av radiator og oljekjøleren i sprutsonen foran. Bak tar "huggeren" unna det verste sølet for dempere bak og motorens bakside, men slettes ikke alt. Siden dette også skal se litt kult ut må man normalt betale prisen for det, i dette tilfellet litt mere vasking og vedlikehold.

 

 

S 1000 R trenger bob-ins og en depotstøtte. Har du i tillegg litt tid og koser deg med stellet av sykkelen så er dette ikke noe problem, men du må regne med at det går med litt mere tid til stell og vedlikehold om du ønsker å holde sykkelen oppe på et anstendig nivå. Det er rett og slett trangt om saligheten her.

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

BMW S 1000 R er en av de kraftigste "super nakedéne" i markedet og den skiller seg helt klart ut med sin veloppdragne og vanvittige kraft og sine enestående kjøreegenskaper. Sykkelen representerer tunet perfeksjon basert på 

flere tiår med læring og erfaring fra både racingmiljøet og gatesegmentet. At en motorsykkel som huser så mye teknologi og kraft kan fungere så smidig og sømløst er ingen selvfølge, det er det faktisk ikke så mange andre fabrikanter som lykkes med. Dette er et samspillsvidunder hvor mekanikk, elektronikk og geometri er bragt til et nivå hvor alt fungerer som det skal og nesten helt uten observerbare svakheter.

 

Det kan selvfølgelig være ting ved denne sykkelen du ikke liker, motorsykkelvalg dreier seg ofte om følelser og personlige preferanser og disse vil til syvende og sist sannsynligvis danne grunnlaget for ditt valg av din neste motorsykkel. Men vurderer du en super naked så skal du ihvertfall vite at BMW S 1000 R leverer egenskaper mange av konkurrentene ikke har og som sannsybligvis vil være av betydning for deg og din bruk hver eneste dag. Dette dreier seg om viktige bidrag til kjøregleden.

 

For egen del plasserer jeg S 1000 R i "kategorien for "keepers", altså - denne kunne jeg virkelig tenke meg å eie selv.

 

 

 

TOTALSCORE:  49/54

 

 

 

 

Vi anbefaler deg å avlegge MC Oslo et besøk og kanskje avtale en prøvetur. Her får du gode råd av dyktige fagfolk som du kan lære mye av.

 

 

Lykke til

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.