BMW R 1200 R - Fra litt kjedelig og satt til fyrrig, frekk og sportslig - og for et løft

https://www.mcoslo.no

 

R 1200 R ble lansert i 2006 og erstattet da R 1150 R. Den første utgaven kom med 109 hk og ble senere oppgradert med en helt ny utgave av motoren i 2015, nå med 125 hk og 125 Nm.  R 1200 R har også fått oppgradert elektronikkpakken og førerstøttesystemene og dette forvandler faktisk sykkelens identitet totalt.

 

R 1200 R har i dette momanget gått fra å være traust og veldig bra til å bli fyrrig, frekk og herlig å kjøre. Dette må du notere deg!

 

BMW R1200 R ser fortsatt litt traust ut, men setter du sykkelen i kjøremodus "dynamic" og det elektroniske dempersystemet ESA også i "dynamic" så får de 125 hestekreftene en heftig effekt som gir hårete kjøreopplevelser. Maskinen leveres nå også med qickshifter og blipper (skift asist pro som BMW kaller det) som løfter sykkelen inn i segmentet for råtasser og plageånder i gata. 

 

R 1200 R holder selvfølgelig BMW kvalitet og klarer derfor å differensiere seg fra konkurrentene i segmentet. Den er litt tung med sine 232 kilo (med drivstoff) men hva gjør vel det når du har så gode kjøreegenskaper, topp-ratede komponenter, elektronisk demping og masse krefter! Da kan du rocke uansett.

 

 

 

 

BMW har blitt gode på lyd og den store bokseren leverer heftige toner til dansen med sykkelen og dette forsterker hele kjøreopplevelsen, i positiv retning.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Ja dette er fortsatt litt traust og appellerer nok ikke helt til ungdommen, det tror jeg bare vi kan fastslå. Det har med to forhold å gjøre, vekt og utseende. En stor boxermotor er ingen lett konstruksjon og gjør nok kampen mot kiloene noe vanskeligere, på den andre siden kan dette gi fordeler hva angår opplevelse av kvalitet. 

 

Fronten og nærmere bestemt lykten er helt ok men på ingen måte heftig design. Et litt gammelmodig uttrykk kanskje som ikke gir den helt store "wow" effekten. Lyktekåpen henger litt i luften og blir seende litt merkelig ut, den fungerer imidlertid veldig bra, men lykt og kåpeglass burde kanskje vært trukket litt sammen, vær så snill å se nærmere på dette. Vi leter etter prikken over  i-en her ! Designet er klassisk ja, men spennende nei. Sorry BMW, det er på ingen måte vondt ment. 

 

 

 

Men BMW har virkelig laget en velproporsjonert og klassisk motorsykkel som er pen og flott å se på. Det nye designet og dekoren løfter sykkelen og er tidsriktig for en roadster som skal være bitte litt frekk. 

 

 

Personlig liker jeg dette svært godt og maskinen har seilt opp som en av mine favoritter denne sesongen, og av flere gode grunner.

 

 

Score design: 5

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Som man vil forvente av et selskap som BMW så kan vel dette neppe gjøres bedre. I hvertfall for en fører som ikke er så fryktelig lange. R 1200 R har en setehøyden på 79 cm hvilket nødvendigvis må gi en litt skarp knevinkel, men er du langbent kan dette bli trangt.

 

 

 

Setets utforming har blitt veldig bra og faller perfekt sammen med utsparingen i tanken og gir veldig god støtte til bena under innbremsing eller holdestøtte til kneet i sving, det fungerer veldig bra.

 

Setet er også lett å bevege seg over dersom du vil posisjonere kroppen under aktiv kjøring.

 

 

Sittestillingen er oppreist og fin, lite vekt på armer og skuldre men tilstrekkelig foroverlent til at det blir litt morsomt når du ønsker å svinge deg litt. Styret er bredt og godt og det er selvfølgelig viktig for sittekomforten. BMW er gjennomgående veldig dyktige på å finne gode styrer og det er selvfølgelig av stor betydning for sykkelens kjøreegenskaper og opplevelsen av kvalitet.

 

Min konklusjon er at det ergonomiske er så nært det perfekte som du kan komme men kanskje en anelse lav sittehøyde. Litt rart at det kommer fra en fører på 174 cm kanskje men det hadde vært spennende og se hva et sete på 80 cm hadde bidratt med! Uansett, dette er veldig bra.

 

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

 

Motorkraft, girkasse og torque

 

Boxer motoren er en veldig gammel konstruksjon, den ble faktisk oppfunnet i 1897 av en herre med navn Karl Benz og ble på denne tiden kalt en "contra engine". De første motorene ble produsert fra 1899 og hadde 5 hestekrefter men allerede etter et par år løftet de dette til 20 hk. Boxermotoren var allerede på dette tidspunktet kjent for sim myke og jevne gange.

 

Siden den gang har det selvfølgelig skjedd veldig mye med boxeren, og etter BMW sin siste oppgradering av den elektroniske motorstyringen  (2015)  har man ytterligere løftet motoren som jeg personlig trodde hadde utspilt sin rolle i moderne motorsykler. Men så feil tok jeg da, heldigvis.

 

 

 

For her dukker altså BMW opp med en heftig løsning som tilbyr tre motormappinger, elsktrinsk styrte dempere og en girkasse som som tilbyr quickshifting og blipping (opp og nedgiring uten clutch) og av en enestående kvalitet. 

 

R 1200 R oppleves som forgjengeren i kjøremodus "rain" og "road" men forvandles til det ugjenkjennelige i "dynamic". Smeller du demperne i samme posisjon har du en reinspikka gateracer med svært høy fun-factor og sykkelen er ikke til å kjenne igjen! Virkelig overraskende og bra.

 

Motoren levere 125 hk tilsvarende imponerende 125 Nm. Myk og fin gange og en neandertalsk kraft som tilbyr deg krefter i hele turtallsregisteret. Motoren er ikke lynrask men dette kompenseres det for "big time" med motormodus og "skift asist pro" som BMW kaller quickshiftersystemet. Dette er fantastisk bra og fungerer uventet godt på et teknologisk konsept som er 120 år gammelt! Quickshifteren løfter alene R 1200 R mange hakk og gjør den til en mye morsommere sykkel å kjøre. Sammenlignet med kjededrift blir kardangen veldig direkte under giring med quickshifteren fra første til andre gir og det kan oppleves litt brutalt. Men giringen fungerer lett og smidig både opp og ned og systemet er virkelig herlig å bruke.

 

Jeg likte dette veldig godt må jeg si.

 

 

Score motor, gearboks og torque:  6

 

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

R 1200 R har også fått et nytt instrument som vekker blandede følelser. Det analoge speedometeret burde vært byttet ut med en turteller og BMW burde heller lagt fartsmålingen inn i den digitale delen av instrumentet. Visningen som turteller fungerer ganske dårlig og resultatet blir gjerne at du egentlig ikke lykkes med noe. Dårlig speedometer og en veldig dårlig turteller. Tallene er små og vanskelig å få med seg når det jobbes aktivt.

 

 

 

Den øvrig informasjon som presenteres i det digitale instrumentene er helt grei, det kan leses og menyvalgene er intuitive eller selvforklarende.

 

 

 

Informasjon fra kjørekompeuteren  hentes enkelt opp til skjerm vet å bruke info-knappen på venstre styreholk og dataene vises i kolonnen merket ODO og RDC.

 

 

 

Bryterne er av god kvalitet og fungerer godt. Navigasjonshjulet på venstre styreholk er til GPS og har vært brukt i flere år nå. 

 

 

R 1200 R har nøkkelfritt startsystem  og du betjener start, stopp og styrelåsen med samme knapp. Veldig greit og det fungerer godt.

 

 

 

Oppsummert, beklager BMW, vi forventer mere av dere i og med at vi er i high-end segmentet og i 2018. Det er ikke vanskelig å finne motorsykler som koster nesten 100 000 kroner mindre og gjør dette veldig mye bedre. Så her må det endring til!

 

 

Score instrumentering: 4 

 

 

 

 

Bremser, dempere, ramme og svingarm

 

I avdelingen for bremser, dempere, ramme og svingarm svinger det imidlertid godt. Disse komponentene holder et høyt  teknisk nivå og leverer særdeles viktige bidrag til det generelle løftet R 1200 R har fått.  Brembo bremsene holder M50 kvalitet og er utrolig kraftige og jevne. Her er det rett og slett herlig å bremse og stabiliteten de elektronisk demperne tilbyr gjør det mye enklere å håndtere hard nedbremsing i sving.

 

 

 

Bakbremsen har to bremsesylindre og fungerer helt greit men bedre enn hos mange andre.

 

 

De elektroniske demperne kan justeres ved å velge ESA innstillingen til posisjon "dynamic". ESA systemet bruker sensor teknologi til å overvåke sykkelens bevegelser og kommuniserer deretter lynraskt  med de semiakutive demperne som deretter tilpasser seg for å utføre arbeidet effektivt. I de dårlige partiene i testløypa lot jeg det virkelig stå til og mens sykkelen absorberte alle ujevnheter kunne jeg holde kurven uforstyrret. Jeg opplevde dette som en myk og fin øvelse til tross for at hullene i veien er ganske markante.

 

 

 

Rørrammen er delt i tre seksjoner og motoren er en del av bæringen. Den kraftige svingarmen som også huser kardangen henger i både ramme og motor og disse komponentene fungerer veldig bra sammen og legger et viktig grunnlag for de svært gode kjøreegenskapene sykkelen faktisk har.

 

 

 

Komponentene er isolert sett svært gode, men samspillet de imellom er enda mer imponerende. Det krever kunnskap og erfaring.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

 

Bykjøring og mobilitet

 

R 1200 R er relativt tung med sine 232 kilo men sykkelen er så godt balansert at den oppleves svært enkel, ja nærmest morsom å denge rundt i byen. Jeg kjørte den for det meste i motor og ESA mode "dynamic" og synes nok at "road" modus ble litt for slapt,  "komfy" og upresist for min del. 

 

I "dynamic" er sykkelen kvikkstyrt og responsiv. Når vi overlater dempingen til de elektroniske demperne blir styringen kjappere og mere presis og det passer godt under bykjøring. Dette betyr ikke at dempingen blir hard og ubehagelig, snarere bestemt og presis og det går på ingen måte ut over komforten.

 

R 1200 R har også en kjapp og presis gassrespons og motoren går jevnt og fint i alle gir. Ikke noen rykking og napping som du fort kan få på andre sykler i sportslige motor-mappinger.

Sykkelen er morsom å kjøre i tette bygater eller svinger og når den byr opp til dans skal du bare takke ja for den er virkelig flink til å danse. Gir og quickshifter systemet gjør det bare enda morsommere å operere i gata. Husk at dette ikke er noen gatekryss fighter, til det blir gassresponsen på boxermotoren for treg.

 

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper - stabilitet og lastegenskaper

 

R 1200 R ligger i roadster segmentet men er nok mye mere enn det. Sykkelen tilbyr ikke all verden med vindbeskyttelse men har gode lasteløsninger og en komfort som gjør at du kan kjøre langt. De tekniske kapasitetene er det heller ikke noe å si på og dette holder i massevis for lange turer og flotte opplevelser.

 

R 1200 R er svingvillig men dønn stabil og liker seg godt i svinger med litt hastighet. Gaffelen kommer fra S 1000 RR som er laget for fart så dette er overhodet ikke noe problem. Den lille lyktekåpen gjør underverker, tross alt. 

 

I et touring perspektiv synes jeg det er bra at sykkelen både er sportslig, leken og stabil, da får du også elementer av dette med på turen din og variasjon er alltid bra. Store touring maskiner er ofte ikke så gode på det og det kan bli mye kjedeligere.

 

Her får du det beste fra alle verdener og det fungerer godt..

 

Score touringegenskaper:  5

 

 

 

Sving og sportslige egenskaper

 

 R 1200 R ser ikke så sportslig ut og det er faktisk ikke så enkelt å forstå hvor sportslig den er før man faktisk blir litt kjent med den. Dette er en maskin med enorme kapasiteter men størrelsen på den store boxer motoren gir et litt annet inntrykk. 

 

Sykkelen er imidlertid så godt balansert at du nokså umiddelbart finner tonen og blir trygg på sykkelens svingegenskaper. Når jeg er myk og beveger meg iht blikk og posisjonering av overkroppen følger sykkelen forutsigbart etter. Jeg glemmer helt at jeg har med meg 232 kilo og føler meg lett som en fjær. Sykkelen er veldig lett å posisjonere og styre og tar overganger til nye svinger lekende lett. Jeg får godfølelsen og stoler helt på sykkelens kapasiteter, 

 

Dette i kombinasjon med den kraftige motoren, demperne, rammen, svingarmen, styret og sittestillingen tar meg rett inn i "golden league" segmentet hvor alt bare er fantastisk bra, behagelig og utrolig morsomt. Som nevn er ikke dette noen aksellerasjonsbombe men 

tapet av de to sekundene elimineres av den voldsomme kraften og quickshifteren.  I store og små svinger ligger sykkelen helt rolig og jeg kan konsentrere meg om utgangen og inngangen til ny sving. Du aksellerer kanskje ikke så fort men du kan kjøre skummelt effektivt og jevnt. Svingegenskapene er rett og slett fantastiske takket være et enestående forbedringsarbeid og bruk av ny teknologi.

 

Tar vi for oss nøkkeltallene som akselavstanden på 1515 mm, dempernes vandring på 120 mm, styrevinkelen på 27,7 grader, hjul og dekk dimensjoner, så underbygger disse tallen så absolutt opplevelsen av kvalitet og fun-factor.

 

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet og tilkomst

 

BMW R 1200 R er en teknologisk avansert maskin så her gjør du nok ikke så mye av vedlikeholdsvarbeidet selv. Dine bidrag vil sannsynligvis dreie seg om å betale for servceprogrammene og utføre daglig vedlikehold som renhold, dekk og lakkstell.

 

Sykkelen har mange kanter og utsparinger men du kommer stort sett godt til. En stor motorblokk, to horisontale sylindre med litt stasj rundt. Mye ja, men du kommer til og den store fordelen her dreier seg selvfølgelig om bakrommet og kardangen som sparer oss for mye arbeid knyttet til kjedestell.

 

Både for og bakskjerm er små og tar derfor ikke unna i sprutsonen men dette er normalt for denne typen sykler. Det kompenseres det for med kvalitetstid i garagen.

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:    5

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Jeg var selv veldig spent på denne testen da jeg tidligere selv har eid to R 1200 R, en 2007 og senere en 2011 model. Det store spørsmålet var om teknologikonseptet var videreutviklet og om dette var merkbart.

 

Som du sikkert forstår er svaret så absolutt ja, her har det skjedd mye og forandringene er ganske vesentlige og store. Etter å ha levd med R 1200 R i tre dager er jeg veldig imponert og sykkelen leverer mye mere enn det jeg kunne forstille meg og ikke trodde vel jeg at den elektroniske oppgraderingen kunne gjøre så mye med et motorkonsept som er 120 år gammelt. Det imponerer meg.

 

 

 

R 1200 R har ikke blitt like populær som for eksempel GS 1200, og kunnskapsrike mennesker i miljøet sier at flere av de som i dag suser rundt på alt for store GSér heller burde kjøpt denne modellen. 

 

Dersom du ikke opererer på grus eller i terrenget bør du seriøst vurdere R 1200 R og vi er helt sikker på at du vil oppleve minst like mye kjøreglede på denne, kontra en større og tyngere maskin som du kanskje ikke passer bruksmønsteret til hvermansen like godt. I tillegg vil du få tilgang til flere dimensjoner og egenskaper som GS 1200 rett og slett ikke kan matche. 

 

Kvaliteten er det ingenting å si på, mangfoldet er større og anskaffelseskostnaden er lavere. Roadsteren er kul, stilfull og rå, det kommer nok flere til å oppdage etter hvert.

 

 

TOTALSCORE:   49/54

 

 

 

Ring MC Oslo og avtal en prøvetur, det kommer du garantert ikke til å angre på.

 

 

 

Lykke til

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.