Aprilia Dorsoduro 900

https://monsterbike.no

 

I 2017 kom Aprilia med den nye Dorsoduro 900 som erstatter 750 utgaven fra 2007 og Dorsoduro 1200 som kom i 2010. Begge disse modellene var på sin måte spesielle og særdeles morsomme, men 750 utgaven ble gjerne litt for spe mens 1200 lett ble oppfattet som det motsatte, litt for brutal. 

 

Ingen av modellene solgte spesielt godt i Norge og 750 utgaven var nok den vi så flest av i gata. Selv har jeg eiet 2 utgaver av 1200 og var fantastisk glad i disse. Denne maskinen kunne brukes til absolutt alt og var gjennomgående overdimensjonert på absolutt alle områder, men uten å bli for tung.

 

Dorsoduro 900 kommer derfor inn som et kompromiss og det store spørsmålet blir selvfølgelig om den klarer denne jobben og derav fylle tomrommet mellom for lite og for mye?

 

Da jeg kjørte ut ifra Loxkel kjente jeg at Dorsoduroen fortsatt satt i kroppen og vi ble umiddelbart kompiser, to kompiser som hadde veldig lyst til å leke sammen. Hohooooo så morsomt dette var........

 

I tilfellet Dorsoduro blir det viktig å være tydelig på hva den er og hva den ikke er og det skal jeg også si litt om utover i artikkelen. Men morsomt blir det  =0)

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Navnet Dorsoduro stammer fra Italienernes kultiurarv og et av de mest populære turistområdene utenfor Venesia og har nok en spesiell plass i Italienernes hjerter. Man bruker derfor ikke dette navnet  med mindre man mener noe med det og når Aprilia nå lager en tredjegenerasjonsutgave av Dorsoduro så gjør de nok det fordi de satser på denne modellen.

 

 

 

Den umiskjennelige fronten med lyktekåpen er (heldigvis) uforandret og kommuniserer kraften og de frekke trekkene ved Dorsoduro. Dette er en ekstremt kraftig og svingvillig sykkel som ligger i motard segmentet og som definitivt har sitt tilhold i gata. Aprilia kaller den selv en supermotard  og kommuniserer egenskapene ved å bruke begrepet "ready for fun" hvilket ikke er ulikt KTM sitt "ready to race"!

 

Nå skal de sies at Aprilia så absolutt har sine ord i behold når de sier det, for dette dreier seg kun om moro og ikke noe annet. Hvorvidt Dorsoduro 900 er en supermotard vet jeg vel ikke, men morsomt er det. Den gamle 1200 lå nok riktigere i supermotard segmentet og jeg skal komme litt tilbake til det.

 

 

Men Dursodure har virkelig egenskapene til en god motard, slank, høyreist, relativt lav vekt, bredt styre, et smalt sete som går i linje med tanken og gir høy mobilitet. Dette er gjerne sykler som kan "role og loope" og de er ekstremt morsomme å kjøre.

 

Dursoduro har et klart motard DNA og oser testosteron og sport. Designet til Dorsoduro er svært vellykket og avsluttes med de to helt spesielle eksospottene som bare er dritkule. Nå har også lyden blitt vassere og tar oss i retning av Italienske Ferrari snerr som man ikke kan unngå å legge merke til. Dorsoduro er særegen, vellykket og bærer sin helt egne identitet, det liker vi men det forventes selvfølgelig også av en italiener.

 

 

 

Score design:  6

 

 

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Ergonomien er rett og slett like vellykket som utseende. Fantastisk sittestilling, oppreist, bredt styre, veldig fin benvinkel til peggene. I det heletatt en sportslig kjørestilling som gir høy mobilitet og en aldeles enestående evne til å svinge akkurat dit blikket tar deg.

 

 

 

Setet på motarder er smalt og tillater at man beveger meg lett når man trenger det Slike seter er gjerne ikke laget for at du skal sitte godt, snarere at det skal fungere og understøtte sykkkelens heftige svingegenskaper. Det skal altså være enkelt å bevege seg på eller over seteryggen,  disse maskinene forventer gjerne at du beveger deg mye når du kjører aktivt. Det  kommer du nemlig du også til å gjøre for her kommer tivoli-følelsen kjapt. Dette er akkurat like morsomt som Aprilia sier at det skal være.

 

Velger du å anskaffe en Dorsoduro 900 vil du garantert ha det behagelig og veldig morsomt hver eneste dag. Du kommer aldri mere til å være trist å lei, blir du det kan du rett og slett bare kjøre en liten tur.

 

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

Motorkraft, girkasse og torque

 

Den nye 900 motoren leverer 95 hk og 90 Nm hvilket er veldig bra på en så slank og lett maskin.  Med nyere og oppgraderte styringssystemer er dette mer en nok og vi får mye mere ut av de nye og reviderte 95 hestekreftene, det er det ingen tvil om. Sammenligner vi 900 med den aldre 750 modellen og den noe nyere 1200 modellen så har den ytelsesmessig blitt et veldig bra kompromiss, selv om tallene faktisk forteller at den ligger nærmere 750 utgaven.

 

Aprilia sier selv at dette er laget med en ting for øye, nemlig å produsere moro. Motoren har selvfølgelig "ride by wire" og leverer en herlig og presis gassrespons, du får tre motormappinger  med tilhørende traction kontroll, og valgmulighetene er som ofte "sport, touring og rain" Regner det kan det være lurt å bruke traction for her er maskinisten av det våkne slaget!

 

 

Girkassen er presis og fin, kjapp og responderer raskt nok til å betjene en slik sykkel på en god måte. Til denne prisen burde nok sykkelen hatt quickshifter og blipper som vi finner hos langt billigere konkurrenter men det kommer sikkert. Du trenger det ikke og det går på ingen måte utover moroa.

 

Motorgangen og responsen er intet mindre enn himmelsk og når vi ser at rødmerket på turtelleren starter på 8000 omdreininger så forstår vi sikkert at Italienerne har døtta fryktelig mye krefter inn mellom tomgang og rødmerket. Der ligger moroa, rett og slett.

Dette er så kraftig og morsomt at det nesten ikke er til å tro og kjære Aprilia, vi tror dere når dere sier at dette er laget for å ha det morsomt og kun det.

 

Jeg ble personlig umiddelbart forelsket.

 

 

Score motor, gearboks og torque:  6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Italienerne er frempå hva angår instrumenter. De våger å tilgjengeliggjøre ny teknologi og det må de virkelig få poeng for. Det er ikke uvanlig at Italienske instrumenter er litt "travle" og tilbyr vel mye lesestoff. Det kan gjerne gå på bekostning av brukervennligheten som gjerne er omvendt proposjonal med bokstavenes  størrelse !

 

 

 

I dette tilfelle fungerer alt bra, men jeg må trekke litt for Italienernes manglende evne til å lage gode og logiske menystrukturer, dette går ikke hjem hos meg og veien via tykke instruksjonsbøker er ganske usexy. Men dette er typisk Italiensk og slik er det bare. Alt i alt er dette bra det. Ikke topp, men veldig bra.

 

 

Score instrumentering:  4 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

I bremseavdelingen stilles det med utstyr som er godt dimensjonert for sykkelens herjinger. Aprilia benytter seg av normerte størrelser på både kalippere og bremseskiver og disse er både behagelige og effektive. 

 

 

 

Dempernes vandring er på hele 160 mm og dykker forbausende lite i bitt-sekvensen men det som virkelig betyr noe her er at bremsearbeidet er jevnt og fint og at demperne jobber så godt sammen med de øvrige komponentene som de gjør på en sykkel som hele tiden brukes aktivt. Både demperne foran og bak kan justeres men jeg hadde ikke behov får å røre standardoppsettet med mine 90 kilo og relativt aktive kjørestil.

 

Jeg er imponert over dempernes egnethet ved at de tar unna ujevnheter og snusk i veibanen uten for mye hopping og spretting. Snarere mykt og bestemt og på en måte som gjorde det mulig for meg å holde fokus på sving og sporvalg. Helt topp.

 

 

 

 

Justeringsmekanismen for forspenning og retur er enkel og av det tradisjonelle slaget. To til tre knepp pr justering er gjerne det vanlige men spør forhandleren din dersom du ikke har gjort dette tidligere. Det kan være lurt.

 

 

 

Demperen bak merker jeg lite til under kjøring. Selv under aktiv kjøring når jeg er var på vridning eller tosjonsbevegelser.  Dette forteller meg at grensesnittet mellom de viktigste komponentene (ramme, dempere og svingarm) fungerer veldig bra til det de er designet for, nemlig lek og moro. 

 

 

 

 

Dette endrer seg noe når jeg tar Dorsoduroen ut på en lenger tur. I høyere hastigheter kjenner jeg at hovedkomponentene er litt utenfor sitt tiltenkte bruksområde og flekser litt mere.

Men svingarmen fungere bra i denne settingen og jobber brukbart med overgangen til rammen og seterammen som jeg og mine sensorer faktisk sitter på. Men nå er vi altså litt utenfor Dorsoduroens modus operandi og det merkes. 

 

 

 

Men vi skal ikke måle Dorsoduroen på noe den ikke er tiltenkt for (touring) så konklusjonen må være at bremser, dempere, ramme og svingsarm er veldig godt skikket til å gjøre den jobben de er tiltenkt å gjøre, i sitt tiltenkte miljø.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:   5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Jeg begyndte å trives straks jeg forlot "launch padden" i Oppegård. Jeg er glad i motarder og finner meg veldig godt tilrette på disse. Herlig sittestilling, heftige responsive motorer som jobber vanvittig effektivt i er register jeg personlig trives i og svingegenskaper som rett og slett bringer euforisk glede og moro.

 

Vi snakker om hverdagsopplevelser som motiverer, stimulerer til årvåkenhet og gir en opplevelse av mestring i skjønn forening med autofile kapasiteter som lyd, vibrasjoner og opplevelsen av neandertalsk kraft. Ai ai ai........

 

Og akkurat her er Dorsoduro 900, den leverer alt dette. Svingene sitter i kroppen og hadde det vært mulig kunne man gjort dette i blinde og bare kjent på den perfekte opplevelsen av kreftene som virker på kroppen i sving, under bremsing og akselerasjon. Det eeeeeer så deilig.......

 

En tøff dag på jobben, slemme barn eller kone/mann, dette er medisinsk terapi men kommer ikke på blå resept. Dette blir du rett og slett bare glad av å kjøre, og du kan reparere alle former for frustrasjoner eller dårlige vibber!

 

 

 

Score bykjøring:   6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Nei, egentlig ikke. Du kan selvfølgelig gjøre det men da må du huske at dette er laget for noe helt annet og du vil mest sannsynlig bli sittende og imitere deg over at Dursoduro ikke er noe du vil at den skal være. Det er bare dumt.

 

Denne maskinen er rendyrket for et segment som dreier seg om lek, moro og adspredelser, punktum.

 

 

 

Score touringegenskaper:  3

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

Sportslig og frekt. Dorsoduro kan lekes med over alt, til og med på grus. De ergonomiske forutsetningene er optimaliserte med tanke på fun-factor og det er jo nettopp essensen i motard konseptet. Men jeg må helt klart si at Dorsodure hever seg over konkurrentene hva angår hverdagsmoro for hvermansen. Det er nok fordi den både er kraftig effektsterk, lett, frekk og vanvittig svingvillig.

 

Jeg opplever at alt er konstruert rundt sykkelens senterpunkt og jeg er alltid i balanse. En aldeles herlig kjøreopplevelse på trange og svingete veier.

 

Alle signaler fra føreren ivaretas lynkjapt med stor nøyaktighet og presisjon og vi skal nok prise oss lykkelig for at sykkelen har et velfungerende traction system. Her trenger du virkelig det. Duorsoduro gjør akkurat det jeg ber den om og alt styres av mine egne ferdigheter og ditto begrensninger.

 

Akselavstand 1500 mm, rake 26 grader, 186 kg, 96 hk, 90 Nm, høy og slank, bredt styre, 180/55/17 dekk bak, 120/70/17 foran, det er klart det blir moro av slikt.

 

Vender du blikket 90 grader på kjøreretningen så går Dorsoduroen dit, kvikkstyrt, morsom og responsiv som den er. Hovedkomponentene tar støyten så lenge grepet holder. Jeg kjørt på et forhjul som hadde gått 4500 km og måtte besinne meg litt, selv om jeg ikke klarte det helt.

 

Jeg kan vel personlig ikke forestille meg noe som er morsommere enn akkurat dette og tenker nok at det må være en menneskerett å unne seg selv litt konstruktiv terapi i hverdagen, rett og slett for å avlaste psykiatrien tenker jeg!

 

 

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Italieneren er åpen og fin og byr på mye arbeidsrom rundt de fleste komponentene. Det er enkelt å komme til over alt med et hederlig unntak bak rammen og oppunder tanken. 

Det er enkelt å komme til i sprutsoner med tanke på renhold og kjede har også god tilkomst. Vi må huske at Italienere leverer individer og ikke serieproduserte motorsykler, det kan av og til føre til at oppholdet på verkstedet blir litt lenger. Men så er det veldig positivt at stort sett alle Italienere leverer 5 års garanti hvilket gir en ikke ubetydelig trygghet for kunden. Mine erfaringer med Italienere er gjennomgående gode, noe feil kan inntreffe men det dreier seg stort sett om indikasjotsfeil på nyere sykler.

 

Italienere er nok i dag langt på vei like driftssikre som europeiske eller asiatiske merker, men de kjøres nok hardere fordi de ofte inviterer til nettopp sportslig eller hard bruk! Så godt vedlikehold er veldig viktig på disse maskinene.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:  5

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Autofil eufori, lek og dans er beskrivende stikkord for Dorsoduro. Vi kan bekrefte at Aprilia har nådd sitt uttalte mål om å produsere moro og den har blitt et bra kompromiss til Dorsoduro 750 0g 1200, men.....den kan på ingen måte erstatte Dorsoduro 1200.

 

 

 

Motorsykler dreier seg veldig mye om følelser og her er Italienerne gode. De lager maskiner som appellerer til hjerter og følelser og når man kjører disse maskinene er det tidvis vanskelig å ikke bli revet med.  Det dreier seg om ytelse, lidenskap, innlevelse og image, begreper mange ønsker å bli forbundet med.

 

Dorsoduro leverer opplevelser som er avhengighetsskapende og i den forstand farlige. Dersom du ikke har intensjoner om å gå til anskaffelse bør du sannsynligvis lø være å prøve denne ytelsesgale villmannen fra Italia, seriøst.

 

 

 

Total score 47/54

 

 

Vi vil fra nå av presentere noen tilleggsdimensjoner knyttet til image, konkurranseposisjon i eget segment og "value for money" i en skala fra 1 til 6 hvor 6 er best. 

Score reflekterer oppnådd status eller tilstand.

 

 

Image factor og attitude:                                          6

Konkurranseposisjon i eget segment:                4

Value for money:                                               5

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.