BMW R nine T Racer - Må ikke forveksles med retro romantikk - dette dreier seg om gate-racing - og det er fantastisk morsomt

https://www.mcoslo.no

 

Bikerdudes har startet på BMW porteføljen med MC Oslo og i dag sto
BMW R Nine T Racer på agendaen. Jeg har helt siden sykkelen kom vært av den formening at designet er kult men innså vel ikke før jeg satte meg på maskinen at den også representerer et krevende design. Dette er en vassere utgave av standardutgaven Nine T med et clip-on styre som sitter på enden av en laaaang tank og en helt annerledes seteposisjon.  Dette er et helt annet konsept og det dreier seg om "classic racing". 

 

Knevinkelen er omtrent som i startblokken til en 400 meter. Nå er ikke jeg av de aller lengste men her var det trangt og veldig sportslig. Sittestillingen er såvidt tett at det for eksempel ikke er rom for små kulemager eller andre bløtdeler som måtte være til hinder for bevegelsesfriheten din! Uhhh, dette blir en lang kveld tenkte jeg......

 

 

Jeg må bare innrømme at jeg brukte litt tid på å finne ut av sittestillingen og jeg opplevede nok at kjørestillingen innledningsvis var krevende. Men etter litt kjøring i byen satte jeg kursen mot testløype som har større svinger, mere fart og variasjon i kjøringen og da kom jeg umiddelbart i kontakt med det Nine T Racer er bygget for, vi kaller det gate-racing heretter. 

 

Med den relativt aggressive sittestillingen var jeg allerede i racing-posisjon og kunne lett ta sykkelen inn i herlige svinger  med fjellstø nedlegg og masse krefter  tilgjengelig.  Jeg noterte meg kjapt at jeg kunne holde en temmelig høy kurvehastighet uten at det ble dramatisk på noen som helst måte. Sykkelen ligger stødig og rolig i sving og du verden så herlig det er å kjenne at maskinen lydig følger blikk og kroppens posisjon. Halleluja dette er herlig......

 

Her er det bare å ta fram det aller beste av kjøreteknikk, bruke alt jeg har lært og oppleve  at man befinner seg i racing-modus hvor sporvalg og blikk er innledningen til fantastisk vellykkede svinger og ikke minst den gode mestringsfølelsen. Jeg var helt uforberedt på at denne maskinen, ja det er nettopp det den er - en maskin, kunne levere kjøreegenskaper fult på høyde med moderne racing maskiner. Jeg glemte raskt den utfordrende sittestillingen og ble etter hvert an del av maskinen og vi gjorde fantastiske ting sammen - vi var i "mann - maskin modus" og nå var det bare det som gjaldt  =0)

 

Dette er gate-racing på sitt aller beste, på sitt aller festligste og for den del på det aller aller stiligste. Til de av dere som har kjørt BMW R Nine T Racer i byen og bare det bare å si, sorry guys, dra tilbake og kjør sykkelen i dens tiltenkte element og du vil få en helt annen opplevelse av lykke og kjøreglede. Vel å merke for de uten kulemage, for det er den nemlig ikke plass til her!

 

.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

"Style in the fast lane"

 

BMW Nine T Racer er et mesterstykke, BMW har truffet spikerhodet så til de grader at til og med damene hjemme i gata mi arrangerte foto-shoot med deling på Facebook da jeg skulle parkere sykkelen i garagen for kvelden. Selv helt uinteresserte sperrer øynene opp og kommenterer villig vidunderet. Dette er så definitivt en "head-twister" og den vekker interesse.

 

 

 

Noe av interessen utløses nok av at vi tas tilbake til de kule 1970 årene men ikke bare det. BMW har tatt dette mye lenger og til et nivå som handler om perfeksjonisme, i hver eneste detalj. Teknisk, visuelt og ikke minst i opplevelsen. Dette er helt enestående og det appellerer til svært mange.

 

 

 

Se bare på disse detaljene, sømmene i setet, deksler og beslag fremhever sykkelens helt spesielle egenart. Øynene kan hvile lenge og vel på helt spesielle detaljer som hat fått en tidsriktig utforming. Retro ja, men retrostilen er tatt helt inn i et nytt årtusen og og her dreier det seg om gate-racing. Ikke bare kaffedrikking og mote.

 

 

 

Boksermotoren får selvfølgelig sitt helt riktige tilhold i en slik modell, dette er helt riktig konseptuelt. Også er det bare så vanvittig bra at den også er helt perfekt å kjøre, vel og merke uten kulemage.

 

Score design:  6

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Ergonomien er på en måte enkel men samtidig utfordrende. Nine T Racer er nødvendigvis ikke spesielt behagelig å kjøre i byen fordi kjørestillingen er så aggressiv som den er. Du blir liggende flatt over tanken , får en strålende og aktiv posisjonering til styret men også ganske mye vekt på armer og skuldre. Nakken blir også utfordret fordi du virkelig på løfte hodet for å styre blikket under aktiv kjøring. Knevinkelen blir skarp og plasseringen av peggene tar fotfestet ganske langt bakover. 

 

 

 

Skal du kjøre raskt og aktivt er dette helt perfekt og vi må ikke glemme at sykkelen er bygget nettopp for dette formålet, "fast lane racing", svingete veier og fartslek som terapi for oss som trenger å koble av eller tenke på noe annet. 

 

Jeg velger derfor å se helt bort ifra det faktum at dette er litt slitsomt i byen, det er ikke det denne maskinen er designet for.

 

Sykkelens ergonomi er perfekt for sin tiltenkte funksjon og det er nesten ikke mulig å beskrive hvor perfekt dette er når mann og maskin arbeider seg gjennom alle typer svinger med kirurgisk presisjon. Det ergonomiske forholdene legger så til de grader tilrette for perfeksjonert kjøring og kjøreglede at jeg sjeldent har opplevd makan. Konsekvensen blir gjerne at Nine T Racer passer til noe men ikke alt. Men ligger behovene dine innenfor dette segmentet "tarapibasert gate racing" så er det bare å komme seg til butikken. Prisen du må betale for å kjøre "style in the fast lane" er noe ubehag i kronglete gater men euforisk masteringsfølelse og lykke i sykkelens tiltenkte bruksområde.

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

 

Motorkraft og torque

 

BMW sin boxer motor på 1200 cc brukes med små variasjoner i mange modeller og er på alle måter legendarisk og for all del klassisk. Disse motorene er på ingen måte kjappe men de har en herlig gange ogr et neandertalsk dreiemoment med sine 116 Nm.

 

Motoren passer svært godt i en maskin som denne hvor det dreier seg om å få god flyt og kjøre teknisk godt. Motoren er så kraftig at du har pulver tilgjengelig å nær sagt alle situasjoner og hastigheter, du har alltid mere tilgjengelig.

 

Girkassen er en BMW verdig og forsterker premium følelsen under kjøring. God stemning.

 

Denne motoren passer perfekt i nettopp denne maskinen, til og med lyden fra det ventilstyrte eksosanlegget er kul og riktig og det er bare deilig å sitte å høre på sangen fra motorens arbeid og variasjoner. For guds skyld ikke putt noe annet i øra dine, dette må du lytte til.

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumenteringen er enkel men også tidsriktig. Slik skal det være. Man roter ikke til dette med digitale instrumenter, man holder den analoge stilen, enkelt og diskret også kombinerer man de analoge fremstillingene med en diskret og digital presentasjon av kjøredata nederst i instrumentet. Enkelt, stilig og helt som det skal være.

 

 

 

 

Score instrumentering: 6 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

BMW bruker to Brembo kalippere med 4 bremsesylindre hver på to 310 mm skiver foran. Det holder i massevis og fungerer kjempebra i alle situasjoner. Bremsenes ytelse er jevne og fine og gir en veldig fin opplevelse av kontroll i alle situasjoner. 

 

 

 

Bak bruker BMW en egenprodusert kalipper med 2 bremsesylindre som sitter på en 265 mm skive. Denne fungerer fungerer bra til bakbrems å være. Fabrikantene bruker som regel en litt svakere brems bak da dette er å betrakte som en sekundær bremsekilde med en lavere eksponering.

 

 

 

Teleskopgaffelen fra Sachs på 43 mm er ganske ordinær og har ingen justeringsmuligheter. Men sykkelen er så godt balansert at du heller ikke trenger noe annet. Demperne holder i massevis og under vår "dengesesjon" merket jeg overhodet ikke tegn til svakheter. I den delen av testløypa hvor vi tester sving på dårlig underlag merket jeg hellet ingen ting. Sykkelen tar unna ujevnheter, flyter godt gjennom svingen og holder samtidig en ren svingkurve uten avvik. 

 

Demperen bak gjør en glimrende jobb sammen med svingarmen og rammen og er nok et resultat av at BMW selvfølgelig vet hva de gjør. 

 

 

 

Rørrammen i aluminium består av tre deler som holder motor, svingarm og seteseksjonen.  Kraftig, stivt og nydelig til sportslig kjøring. Svingarmen huser også kardangen som også er en viktig del av sykkelens design. Kraftig og veldig velfungerende multifunksjon.

 

 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

I og med at Nine T Racer har en såpas heftig og aggressiv sittestilling blir den gjerne litt krevende å bruke i bymiljøet men førerens fysiske beskaffenhet er utvilsomt av betydning. Lengere og slanke førere vil helt sikkert oppleve slik bruk annerledes enn det jeg gjør men vi kan vel allikevel fastslå at denne maskinen er laget for racing i gata og ikke krypkjøring i bymiljøer. Funksjonaliteten hva angår by-cruising har derfor sine begrensninger.

 

 

 

Score bykjøring:  3

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

BMW Nine T Racer har vel strengt tatt ingen tur ambisjoner og passer heller ikke til det.

Du kan helt sikkert dra på tur og ha det både festlig og morsomt men da trenger du følgebil og etappene må av helt forståelige årsaker bli korte. Sittestillingen er såpass aggressiv at det til og med kan være en utfordring å kjøre med sekk og da er det ikke lenger mye rom for touring prat.

 

Av helt innlysende årsaker er dette derfor ingen touring maskin!

 

Score touringegenskaper:  3

 

 

Sportslige egenskaper

 

De sportslige egenskapene er det derimot ikke noe å si på. Her kommer sykkelens design og geometri til sin rett og du merker veldig kjapt at du sitter på en maskin med racing kapasiteter. Jeg sitter i balanse i sykkelen, har en aggressiv sittestilling og kan engasjere sykkelen enkelt fra denne posisjonen.  En akselavstand på1487 millimeter, et lavt senterpunkt  og en styrevinkel på 63,6 grader legger godt tilrette for aktiv kjøring. I krappe svingkombinasjoner bruker jeg samme teknikk som under banekjøring, flytter baken litt ut i setet, blikk og hake frem, kneet godt inn i tankens utsparing mens blikk og overkropp går først inn i svingen. Sykkelen styrer forutsigbart etter med god fart og flyt og gir meg en herlig følelse av mestring. Jeg smiler mange ganger for meg selv og tenker at dette er helt enestående avkobling.

 

Jeg holder en jevn og høy kurvehastighet og får virkelig maskinen og svingene i kroppen. Selv om det går radig unna opplever jeg maskinen som rolig og  forutsigbar. Jeg har masser av krefter til å justere i svingen men på denne sykkelen dreier det seg om å finne flyt og kjører mykt og godt. Når jeg bruker blikket og beveger meg mykt og smidig over setet fortoner dette seg som en dans som gir fantastiske kjøreopplevelser. 

 

 

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

BMW Nine T Racer har flere løsninger som gjør drift og vedlikehold enklere å følge opp. God plass rundt motor og sprutsoner, kardang som eliminerer behovet for smøring og forenkler renholdet av sykkelen. Driftssikkert er det også.

 

 

Det er gjennomgående enkelt å komme til over alt på sykkelen og komponentene er store og greie å holde rene. Kjøleribbene på sylindrene er litt tette men en god børste og mye såpevann gjør susen. Det sitter mange komponenter på sylinderne med disse er enkle å komme til så renhold er egentlig ikke noe problem, du må bare gjøre det.

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:  5

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Dette ble en uventet men herlig kjøreopplevelse for min del. Kanskje fordi både jeg og mange andre plasserer Nine T Racer i feil segment, folk flest forbinder denne med en cafe-racer og det sier BMW  selv at den faktisk ikke skal være. 

 

BMW sin målsetning er å ta oss tilbake til 1970 tallets legendariske racing opplevelser og de kommuniserer selv at  "you ride like you sit" og det er jeg da helt ening i. Racer inviterer til sportslig kjøring og det er nesten umulig å gjøre noe annet med denne, det blir nesten litt klønete og ukomfortabelt på grunn av de ergonomiske parametrene!

 

 

Men da jeg fikk smaken på gate-racing og de herlige kjøreopplevelsene denne sykkelen faktisk skaper så må jeg virkelig si jeg ble begeistret, ja begeistret er ordet. 

 

Det var fantastisk morsomt å oppleve 1970 tallets racing parametre som så absolutt utfordrer oss og forventningen om å sette klørne i lette, lynkjappe og turtallsvillig maskiner hvor maskinen nærmest tenker for deg.

 

 

Dette er en helt annen greie og dreier seg altså om klassisk racing med helt andre parametre, racing miljøene har faktisk en egen klasse for dette segmentet og først nå forstår vel jeg hvor morsomt de kanskje har det. Dette dreier seg om maskiner med enestående kjøreegenskaper, kraft og god flyt. Her er "mann maskin" grensesnittet viktigere enn bruk av moderne teknologi.  

 

Denne sykkelen tilbyr de aller beste kjøreegenskapene med litt andre parametre så mye dreier seg om å kjøre godt og riktig, uten førerstøtteh. Fantastisk spennende, utfordrende og morsomt, også i hverdagen.

 

Trenger du avkobling eller kanskje et fristed hvor då får lov til å hente energi og inspirasjon for å fortsette ditt eget hardkjør, så vurder for guds skyld anskaffelsen av en BMW R Nine T Racer. Her finner du garantert finne ny inspirasjon og mye energi.

 

Maskiner står klare for prøvekjøring hos MC Oslo og lytt for all del til kompetansen og erfaringen som Kåre Vaskinn og teamet hans stiller til rådighet for deg, det er klokt.

 

Igjen, en uventet kjøreopplevelse, utfordrende, fantastisk morsomt og fantastisk inspirerende, at folk liker den visuelt gjør det hele enda morsommere.

 

At en motorsykkel som har en så klar nisjeprofil scorer 47 av 54 poeng er fantastisk. Mest fordi BMW i dette tilfellet kompromissløst rendyrker classic racing og inngår ikke kompromisser. Det er det og bare det som gjelder, det er kult.

 

 

  

TOTALSCORE:  47/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.