Honda VFR 800 Crossrunner - En av de aller beste "allrounderne" - en ekte VFR som henvender seg til de voksne førerne

http://kellox.no

 

Er du en motorsykkel i VFR familien er du ikke bare godkjent, du er gjennomtenkt, du er gjennomprøvd, du holder en svært høy kvalitet, du tilbyr topp førerkomfort, du er kraftig og du har sublime kjøreegenskaper. 

 

Akurat slik er den nye Honda VFR 800 Crossrunner også. For å hente det beste fra alle verdener må du gjøre kompromisser og det har Honda virkelig lykkes med i dette tilfellet. Her ender kompromissene opp i det vellykkede hjørnet og resulterer i at Honda tilbyr oss en sykkel som kan alt og passer til veldig mye. 

 

Den er svært komfortabel, den er sportslig og leken, den er en enestående tourer og den er fremfor alt kraftig og rask når du ber om det. De ergonomiske forholdene ombord er så gode at du nesten ikke legger merke til fart og det kan jo være litt skummelt hva angår førerkortet. Motoren går så mykt og fint at man over hodet ikke opplever at maskinen anstrenger seg, den liker å bli pisket og den leverer virkelig bra når du har tatt deg tid til å bli kjent med den. Så er det bare å feste blikket og styre den gjennom de herligste svingkombinasjoner med en opplevelse av ro eller sportslige karakteristikker, det er helt opp til deg og dine ferdigheter. Her kan ingen skylle på maskinen, den leverer!

 

VFR 800 Crossrunner henvender seg uten tvil til de voksne førerne som ønsker flerbrukskapasiteter og det er den til gjengjeld fryktelig god på. Dette er det virkelig verdt å gjøre litt "research" på , en god prøvetur og kanskje en prat med forhandleren. VFR 800 Crossrunner overrasker ikke bare med sin evne til å gjøre ALT, den gjør det så utrolig bra og helt i stil med VFR familiens kvaliteter. Denne historien strekker seg tilbake til 1980 tallet.

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Japanerne er grundige, de gjør ingen ting overilt og bransjefolk sier at Japanerne bruker ca 7 år på å komme fra ide til kunde. Alt er gjennomtenkt, grundig utprøvet og kvalitetssikret før du kan bruke det. Her er ingen ting tilfeldig.

 

Slik er det også med designet. Crossrunner er slank men samtidig kompakt. Lys og karoserilinjer er avstemt og avrundet med godt integrerte komponenter. Nesten ingen skarpe kanter, snarere store flater som sikrer flyt i et stilfull design. Som på CRF serien er blinklysene tent hele tiden, det er lys i begge lyktene, hvilket ser mye bedre ut enn hos de som bare koster på seg å ha en pære i en av lyktene.

 

 

 

2018 modellen har fortsatt den den karakteristiska Crossrunner buen som går fra setet over tanken til "nebbet" foran slik det også var på den første modellen som kom i 2010.

 

 

Maskinen er på alle måter kompakt og maskulin og alle komponenter er svært godt integrert i sykkelens design. Her er det ikke mye plass til overs! Designet har også en sjeldent høy funksjonalitet, typisk Honda. Ikke verdens mest spennende kanskje, men du verden hvor bra det er og du verden hvor bra dette ser ut.

 

 

Score design: 5

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Ergonomien er ytterligere perfeksjonert og alt er lagt tilrette for at førermiljøet skal være det absolutt beste. Det er ikke mange sykler jeg har kjørt som kan vise til så gode ergonomiske forhold.

 

 

Crossrunner har fått et nytt og bredere styre som er trukket lengere tilbake mot føreren ved hjelp av nye og buede "spacere" som holder styret. Styret er perfekt plassert, jeg ble sittende helt i balanse og kunne lett trekke forover for å gjøre meg klar til en periode med aktiv kjøring. Hendler er justerbare og bryterne er godt plassert og tilgjengelige. Selv for korte pølsefingre!

 

 

Sittehøyden er på fine 81,5 cm og selve setet holder en veldig bra kvalitet som gjør det mulig å kjøre lenge uten å bli stiv. Passe hardt , god støtte bak og en smal seksjon foran ved tanken som tillater at jeg får et godt grep med bena under harde innbremsinger eller god støtte til knærne under aktiv kjøring. Tankens utsparing gir veldig god holde-støtte til knærne dersom du ønsker å bruke overkroppen under aktiv kjøring. 

 

 

 

Vindskjermen er oppgradert, justerbar og burde passe til gud og hvermann. Jeg opplever ikke turbulens i noen hastigheter og opplever at skjermen bidrar vesentlig til den fine kjøreopplevelsen.

 

Jeg liker sykkelen i alle situasjoner og under alle typer kjøring og får assosiasjoner til langt dyrere materiell. Dette er virkelig bra og du kan selv velge modus i hodet ditt, cruising, komfort eller sport og lek, det er helt opp til deg og dine ferdigheter. Crossrunneren leverer den.

 

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

Motorkraft, girkasse og torque

 

V4 motoren på 107 hk leverer litt mere enn 75 Nm, høres ikke så fryktinngytende ut men ikke la deg lure. V-fire konseptet er i seg selv vellykket men Crossrunner har i tillegg et såkalt Vtech system som som aktiverer 2 av de 4 ventilene opp til 6500 omdreininger og alle fire over dette turtallet. Dette bidrar til at sykkelen får lavere forbruks og utslippstall, altså veldig mye mere miljøvennlig. Når du passerer drøye 6000 omdreininger får du en formidabel effektboost som merkes veldig godt. 

 

Under perioder med aktiv kjøring synes jeg det fungerte svært godt å ligge rundt 6000 omdreininger. Da kunne jeg finne flyten i svingene og virkelig dra på i utgangen med et skikkelig godt skyv. Tilsvarende ved forbikjøringer, Crossrunneren leverer virkelig godt og effektivt når jeg ber den om det. Motoren har ingen mapping-valg men det er heller ikke noe jeg savner. Du har derimot en mulighet til å justere eller koble ut tractionkontrollen dersom du ønsker det og dette gir selvfølgelig en litt kvikkere gassrespons.

 

Motoren har en myk og jevn gange som særlig kommer til nytte i hverdagen. Det er utrolig behagelig at det ikke rykker og napper, særlig i lave gir som kanskje gjør krypkjøring i hverdagen til et mareritt. I tillegg til dette leverer det orginale eksosanlegget herlige og dype tenor strofer som du nesten kjenner i kroppen. Helt herlig.

 

 

 

 

Girkassen er helt etter min smak, jeg opplever den som tydelig og presis med merkbare klunk. Den finner raskt neste posisjon og kommer dit uanstrengt og smidig. For min del representerer girkassen en svært viktig del av kvalitetsopplevelsen og fungerer ikke denne, ja da spøker det for helhetsinntrykket av maskinen. Her er det imidlertid akkurat som det skal være og jeg blir rett og slett lykkelig av denne enkle grunn. Jeg formelig gleder meg til hver eneste giring og den fine opplevelsen av kvalitet. 

 

Skulle jeg pirke i detaljer så måtte det eventuelt være et ønske om å ha litt mere torque tilgjengelig litt tidligere i mellomregisteret men det er virkelig pirk. Her er alt veldig godt avstemt og jeg har krefter i massevis når jeg trenger det.

 

Score motor, gearboks og torque:  5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Japanerne er fremragende teknologer men på intrumentfronten er det faktisk relativt nøkterne. Instrumentet på Crossrunner er helt greit, oversiktlig og lettlest men ikke så mye mere. Dette instrumentet løfter ikke hatten av noen og det er egentlig litt synd når teknologien er så tilgjengelig som den er. Moderne kjøreinstrumenter kan lett bidra til å gi oss en ekstra premium opplevelse av kjøreturen og en simpel utgave kan gjøre det motsatte. 

 

Jeg forstår derfor ikke hvorfor de ikke tar denne muligheten til å differensiere seg fra konkurrentene på akkurat dette punktet, særlig når de faktisk er istand til å gjøre det. Jeg tror til og med at vi hadde betalt for en opsjon (TFT) dersom vi fikk muligheten til det!

 

 

Knapper og brytere holder en høy kvalitet og veldig godt plassert. Her er de akkurat der de skal være og det ser bra ut også.

 

 

 

 

Score instrumentering:  4 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Jeg benytter bremsebanen hos Statens Vegvesen for å oppnå like forhold for alle syklene jeg kjører og Tokico bremsene som brukes på Crossrunner oppleves som svært gode og egnet til denne maskinen. Det mye omtalte bittet er der og harde nedbremsinger med lett løfting av bakhjulet oppleves helt udramatisk. Nedbremsingen er jevn og fin. Tokico kalipperne foran holder taket i to 310 mm store flytende skiver mens kalipperen bak holder taket i en enkel skive på 255 mm. Bakbremsen er faktisk helt ok i motsetning til mange andre sykler. 

 

Under kjøring opplever jeg at bremsene er godt tilpasset sykkelens størrelse og vekt og selv om Crossrunner ikke har "lean angle sist" så fungerer nedbremsing i sving balansert og uten at det er problematisk å holde svingen. Både for og bakbrems er godt tilpasset sykkelens bruksområde og er veldig behagelige å bruke. Veldig bra.

 

 

 

Forran sitter en 43 mm standard teleskopgaffel som ikke er justerbar. Det trenger den heller ikke være når Honda har lagt all sin kompetanse og erfaring til grunn for det vi trenger for å få en fin kjøreopplevelse. Jeg levde med denne maskinen i fire dager og kjørte vel totale 50 mil under varierende forhold. Jeg veier ca 90 kilo og sykkelen og demperne leverte jevne og fine svingkurver under forhold med svært varierende veikvalitet. Ramme og svingarm er stiv og kraftig og da blir jobben for demperne desto tøffere men dette håndterer de helt fint. Selv under sportslige sekvenser leverer demperne mere enn jeg kan forvente og jeg er virkelig imponert over at Honda kan sette opp sykkelen så godt. Veldig imponerende.

 

 

 

Bakdemperen sitter på en linkarm og forspenningen til fjæra kan enkelt justere med dreiehjul som sitter på innsiden av passasjerens venstre fothviler. Dette er et veldig tilgjengelig konsept og ikke minste enkelt å bruke. Det er viktig for folk flest at brukerterskelen senkes og at vi kan prøve oss fram når ting ikke fungerer helt. Man kan ikke fastslå at sykkelen er dårlig når man fortsatt har justeringsmuligheter og husk at japanerne forutsetter at føreren veier 75 kilo !!!

 

 

 

Rammen er en såkalt "delta box" som også er kjent for å ha robuste kapasiteter. Motoren er en del av ramma og stiver av sykkelen ytterligere. Dette holder i massevis og jeg opplever sykkelen som presis og forutsigbar i sving, helt uten sjenerende flexisng (sideveis vridning) i ujevne partier. Demper og svingarm gjør sin del av jobben på en veldig bra måte og bidrar til å skape jevne og fine kjøreopplevelser.

 

 

 

Svingarmen er "single sided" og av det robuste slaget. Ingen tegn til flexing eller vridning under kjøring og lengden på svingarmen oppleves som fin i forhold til sykkelens valgte akselavstand svingegenskaper. 

 

 

 

I og med at Crossrunner har en våtvekt på 242 kg er det helt greit at disse komponentene er kraftige. Både vekten og kvaliteten på komponentene bidrar så absolutt til at Crossrunneren  blir svært så behagelig å kjøre. Vekten kan selvfølgelig gå litt på bekostning av det sportslige men dette opplever jeg absolutt ikke som noe problem. Crossrunneren er i følge Honda laget for sportslig touring og hverdagsbruk og det leverer den virkelig. 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:   6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Som nevnt tidligere opplever jeg VFR 800 Crossrunner som ekstremt behagelig og det er den i absolutt alle situasjoner. Kjørekomforten er helt i toppklasse og sykkelens mobilitett eller smidighet er veldig god. Det tekniske fungerer silkemykt og det er derfor enkelt, selv for en kort fører som meg, å kose seg i bymiljøet. Sykkelen er lettsvingt og jeg fant hele tiden muligheter til å utnytte maskinens kjøregenskaper og virkelig ha det morsomt. 

 

Jeg liker særlig motorgangen og lyden fra V4 motoren som er en opplevelse i seg selv. Jeg marked over hodet ingen ting til de 242 kiloene etter at jeg satte sykkelen i bevegelse, jeg reflekterte alldri over det. Dette er bare gjennomført behagelig å kjøre i alle sammenhenger.

 

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Honda definerer Crossrunner som en sports tourer og det er vel egentlig det den er. 17 tommer stort for og bakhjul er typisk for denne typen sykler som skal ligge i grensesnittet hverdag - touring. Straks du drar på med et 19 eller 21 tommer stort forhjul går det på bekostning av noe annet, gjerne hverdagen og tilhørende "fun factor".

 

Crossrunneren har en akselavstand på 1475 mm og en "rake" på 26,5 grader hvilket taler for god mobilitet og gode svingegenskaper. Dekkdimensjonene er selvfølgelig riktige med et 120/70 dekk foran og et 180/55 dekk bak.  Det herlige styre legger godt tilrette for at du virkelig kan svinge heftig med dette utstyret, jeg ble lett revet med av invitten fra sykkelen som bare ville mer.

 

På mine turer opplevde jeg sykkelen som sterk, svingvillig, stabil og behagelig. Litt skummelt for førerkortet at jeg ikke merker farten så godt men det er jo ikke sykkelen sin feil! I de krappe svingkombinasjonene oppover i Eggedal ligger maskinen rolig og stødig i gode nedlegg; Crossrunneren spiser ujevnheter underveis uten at jeg flytter blikket fra målet, nemlig utgangen av svingen og punktet hvor jeg bare mater på og "liner opp" til neste sving. Heeeeelt fantastisk herlig. Gassresponsen er der, motorkraften er der og jeg kjenner sving og rytme i kroppen etter hvert som vi forserer terreng og nye svinger. Fantastisk fine kjøreopplevelser.

 

 

 

Taktomslag til sportslig kjøring er enkelt og trygt. Grossrunneren sitter som ei kule over alt. Faller du inn litt i svingen har du mer enn nok krefter til å justere med motor og gasspådrag. Det liker jeg.

 

Igjen er ergonomi og design et stort pre. Vindbeskyttelsen er god, tankkapasiteten på over 20 liter er på alle måter riktig og tilstrekkelig og lastesystemene som er tilgjengelige for deg gir valgmuligheter. Jeg synes den orginale Honda utgaven er litt lite tidsriktig men liker du ikke dette kan du finne gode alternativer. Crossrunner har uansett lastekapasitet nok til å betjene deg i mange dager på tur.

 

Score touringegenskaper:  5

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Make no mistake, spørsmålet burde snarere være om du som fører er tilstrekkelig sportslig. Crossrunner er det, ferdig snakka. Dette dreier seg snarere om deg og dine kjøreferdigheter. Jeg skulle enkelt ta på meg oppgaven med å være en plage for ethvert følge av R-sykler på veien. Store streetfightere vil sannsynligvis stikke fra deg på de rette strekkene men i svingenes verden vil de virkelig slite.

 

Crossrunner liker å danse og den har kraft nok til å danse en hvilken som helst dans. Fester du blikket og følger på med litt overkropp er det ingen som helst tvil om at sykkelen vil komme etter deg, stødig, besluttsomt og grasiøst. Jeg brukte nok litt tid på å komme til det punktet hvor jeg virkelig var løs og ledig i kroppen men når det satt ble det utrolig morsomt å kjøre aktivt eller sportslig. Fjerde giret har en fantastisk spennvidde  og kan brukes fra 30 til 100 km/t med stor suksess. Vil du løfte 4 ventiler samtidig for å øke maskinens arbeidskapasitet er det bare å klaske ned ett gir så er du der. Full tenning, raske pust fra motoren og virkelig gode gasspådrag. 

 

Mens du herjer sitter du så fatastisk godt og jeg ble nesten ikke sliten av å kjøre. Dette er virkelig en sportslig milsluker som tillater det nervene dine tåler. Crossrunneren representerer ingen begrensning selv om den er voksen av størrelse.

 

 

Score sportslige egenskaper:  5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Crossrunneren er kompakt, veldig kompakt faktisk. Det vil normalt bety mindre arbeidsrom til vedlikehlóld eller daglig renhold. Honda´er er veldig driftssikre og trenger normalt ikke mye vedlikehold men det daglige vedlikeholdet er allikevel viktig. Her må det derfor påregnes at det vil medgå noe mere tid da det rett og slett er trang tilkomst i sprutsoner og områdene rundt motoren og drevet bak.

 

 

Crossrunner har ikke "mud guard" foran bakdemperen men har derimot en liten "skvettlapp" som henger i skjermen bak. Denne tar unna noe av det bakhjulet kaster av skitt men ikke alt. Dette fungerer men er ikke helt ideelt. Man må derfor passe på å gjøre rent rundt svingarmen og den nederste delen av demper og fjær regelmessig.

 

 

Så noe ekstratid må man gjerne påregne til vedlikehold som følge av at det er trangt, men som tidligere sagt så er jo det bare kos og avkobling. Det viktigste er at det gjøres for å holde sykkelens status oppe.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:   4

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

Etter å ha levd med VFR 800 Crossrunner i noen dager er nok min klare konklusjon at dette liker jeg og jeg kunne gjerne kjøpt en slik selv. Dette er en god hybrid som dekker det Honda faktisk sier den skal dekke, korte urbane turer og lenger turer med komfort og sportslige etapper. En sports tourer.

 

Komforten er spesielt god på grunn av de endringene som er gjort med spesielt setet og styret, og kjøreegenskapene dekker alt fra fred og fordragelighet til heftig og sportslig kjøring. 

 

Crossrunner er sammensatt av gjennomgående gode komponenter som virkelig leverer det de skal. Komponentene lå kanskje ikke på øverste hylle, men de er gode og de passer svært godt til sykkelen og samspillet mellom komponentene fungerer veldig bra. 

 

Man kan lett gå seg bort i diskusjoner om behovet for justerbare dempere og førerstøttesystemer som tar deg herfra til månen men da drar vi litt på tur. Crossrunner er designet og konstruert på bakgrunn av mange tiår med kunnskap og erfaring og er det noe vi må kunne fastslå, så er det nettopp at vi må kunne ha tiltro til at Honda viste hva de gjorde da de konstruerte denne sykkelen. Dette er gjennomtenkt og godt produkt som så absolutt leverer iht mine forventninger og vel så det. 

 

Her får du mye kjøreglede for pengene og det er det dette dreier seg om, kjøreglede og flotte opplevelser på gode motorsykler. 

 

 

 

TOTALSCORE: 45/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.