Retrokongen Triumph Bonneville T 120 "The urban image"

http://www.amdmotorsykler.com

 

Historien til Triumph Bonneveille T120 går helt tilbake til 1959. Designeren Edward Turner var mannen bak den vellykkede 650 kubikkeren som da hadde 46 hk og 72 Nm. Bonneville ble produsert for det amerikanske markedet og solgte ca 28000 sykler i 1967.

Bonneville var da en høyhastighetsmaskin som gjorde unna 185 km/t med høy risiko for vobling på grunn av den svært enkle rammekonstruksjonen. Rammen ble etter hvert forbedret og Triumph lærte mye om forbedringsarbeid fram til 1975 da produksjonen ble stanset.

 

Dagens versjon så på ny dagens lys i 2016, nå med en 1200 cc crossplane motor som leverer nesten 80 hk og herlige 105 Nm. Designet er langt på vei det samme som de tidligere modellene og det er vel nettopp dette som har bidratt til å gjøre den så populær som den er. Dette dreier seg om "urban cruising".

 

Dette er nostalgi, image og moderne teknologi i skjønn forening og det er svært mange som ønsker å identifisere seg med den urbane storsjarmøren . Dette er rett og slett et stil-ikon og jeg lar meg også lett sjarmere av det.

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Triumph Bonneville T120 er et anerkjent stil-ikon, i hele verden. Den var populær i USA på 1960 tallet og den er akkurat like populær i dag. Det blir feil å si at dette oser av manndom for det er like mange damer som kjører Bonneville og det er akkurat like kult. Så faktisk er modellen kjønnsnøytral og det er også ganske kult, den kan kjøres av alle, i alle aldre og alle blir like kule på denne.

 

Ikke mange sykler oppnår ikon-status og dersom vi skal prøve å definere kriteriene så antar vi t dette har en sammenheng med et tidløst design, et allmengyldig anvennelsesspekter, kjøreegenskaper, kvalitet og evnen til å bygge et image som mange ønsker å identifisere seg med. Bonneville T120 innfrir alle disse kriteriene, uten tvil.

 

 

T 120 har fått mange deler i krom som representerer selve DNAét til 60 tallets motorsykkelmodeller. Veldig pent og faktisk lett å vedlikeholde, gitt at du gjør det. Lar då være blir det rakst stygt.

 

 

Da vi kjørte inn i det rustikkpregede området rundt Sangthanshaugen i Oslo for å ta bilder, stimlet folk til for å se og spørre. Dette fenger mange og spørsmålene som kom hadde referanse til to forhold, nostalgi eller image. Jeg merket meg at de fleste spørsmålene dreide seg om design og i mindre grad det tekniske. Det passer vel relativt godt med det vi allerede vet om at følelser er et viktig kriterie for valg av motorsykkel og her kommer Bonneville derfor svært godt ut.

 

Score design:  6

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Nok et vellykket element. De ergonomiske forutsetningene er gode. Oppreist kjørestilling, setehøyden på 78,5 cm, et bredt styre og et relativt langt og bredt sete. T120 er relativt smal og tanken gir derfor ikke den helt ideelle støtten til knærne under bremsing eller aktiv kjøring. Sykkelen jeg kjørte hadde kneplater på siden av tanken og disse bygger nok til at du får litt bedre tak når du svinger eller bremser. Så må vi huske at dette er en retromaskin og ikke en sportssykkel så vi må ikke stille med så alt for store forventninger i den avdelingen.

 

 

 

Jeg gjorde noen observasjoner knyttet til setet som det kan være verdt å reflektere litt rundt. Det er ganske langt (kan nok sitte 3 personer der) og flatt og det er relativt fort gjort å falle inn i en sekke-aktig positur hvor du faller litt bakpå seteryggen. Når det skjer blir sykkelen litt understyrt og litt upresis i styringen (understyrt). Beveger du deg derimot fram mot styret og kommer litt over tanken så blir sykkelen veldig mye bedre å svinge med.

 

 

 

Så selv om ergonomien er god behøver ikke det altid være ensbetydende med at du alltid blir sittende riktig, det kan du ikke ta forgitt og dette må vi som førere faktisk tenke på når du kjører. Da blir kjøregleden så veldig mye større.

 

 

T 120 byr på et bredt og godt styre som legger grunnlaget for for god styring av sykkelen, svingradiusen er ikke all verden men representerer heller ikke noe problem. Setehøyden på beskjedne 78,5 cm byr imidlertid på en ganske skarp knevinkel som kan føre til at lange førere blir sittende langt bakpå med 90 grader i knærne, det kan påvirke kjøreegenskapene om vi ikke kommer oss forover med overkroppen som nevnt over. Dette krever bevissthet!

 

 Alt i alt byr T 120 på en behagelig sittestilling og som i følge testføreren tillater timesvis med kjøring fylt av hygge og gode kjøreopplevelser med høy  "in-factor".

 

 

Score ergonomi:  5

 

 

 

 

 

Motor, girboks og torq

 

 

 

Da Bonneville kom i 1959 hadde den 46 hk og var datidens råtass. Dagens motor er tatt opp til 1200 cc og har fått en såkalt crossplane motor som gir et sterkere og i dette tilfellet herlig mellomregister. T120 motoren er ikke så sterk i toppen og rødmerket kommer allerede på 7000 omdreininger. Med andre ord, det har ikke noe for seg å jage denne i toppen av turtallsregisteret, det er den absolutt ikke laget for. Motoren er til imidlertid supersterk i mellomregisteret og har en motorlyd som gir assosiasjoner til amerikanske V-åttere. Lyden er ubeskrivelig herlig.

 

Girkassen er tydelig og presis og jeg fikk lyst til å fortsette å gire. Men motoren er så sterk at man nesten ikke trenger å gire, dessverre må en nesten si. Ride by wire systemet gir en presis og fin gassrespons og et jevnt trekk i hele ytelsesregisteret. Gasspådragene kan bare nytes hele veien og du kanbare glede deg til neste giring. Dette er ikke noen superrask maskin, bare supersterk og superherlig å kjøre.

 

 

Score motor, gearboks og torque:  6

 

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

De analoge instrumentene er stilfulle og funksjonelle. Instrumentet passer selvfølgelig godt til retro-stilen og er ganske kult å bruke for alle som måtte ha blitt vant til digitale løsninger. Dette er annerledes, veldig nakent som det skal være men samtidig veldig funksjonelt. Jeg liker lyssettingen av instrumentet som er diskret og ikke for sterk, veldig elegant og godt å bruke når det blir mørkere ute.

 

 

Hvert av instrumentene har et digitalt felt, det ene viser tankstatus og motormapping, det andre feltet i speedometeret viser informasjon fra den enkle kjørekompeuteren. Dette er enkle greier og skjermoppløsningen er ikke så alt for god. Men så kjøper vi da heller ikke Bonneville for å få tilgang til den type teknologi, snarere tvert imot!

 

 

 

Bryterpanelene er enkle men gode og kvaliteten er fin. På venstre styreholk finner vi bryteren for varmeholkene, kjørekompeuteren, blinklys, lys og horn. Enkelt og funksjonelt.

 

 

 

På høyre side sitter strøm og stratbryteren sammen med knappen for valg av motromapping og nødblink.

 

 

Instrumentet er på alle måter rasjonelt og gir en fin opplevelse som bygger opp under det faktum at du er ute og kjører en retrosykkel, det er viktig at dette henger sammen for å gi de riktige opplevelsene. 

 

 

 

Score instrumentering:  5 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Triumph bruker Nissin bremser på Bonneville T120, også her er kalliperene relativt små og sitter på skiver som er henholdsvis 310 mm foran og 255 mm bak. Dette er egentlig ikke komponenter du skriver om i avisa men de fungerer veldig bra. I dette tilfellet er jeg faktisk litt imponert over bakbremsen som oppleves som veldig god.

 

Som en del av EURO 4 kravene er det selvfølgelig ABS tilgjengelig

 

 

 

Demperne foran får nok dessverre ingen ikon-status, ihvertfald ikke av meg. Dette er helt basic utstyr som er tilpasset sykkelens bruksområde og ikke noe mere enn det. Men tilbake til sikteinnstillingen vår og det faktum at dette ikke ikke er noen sport eller racing maskin. Derfor ett den heller ikke satt opp med komponenter tilpasset det. 

 

Under testkjøringen opplevde jeg over hodet ikke dette som noe problem men jeg lot også være å denge sykkelen som vi ofte gjør. Her er intensjon og bruksområde annerledes og da må vil måle innenfor rammen av de forutsetningene som er satt. Dette er og blir en retromaskin og har derfor tekniske forutsetninger iht det.

 

 

 

Vandringen på demperne foran og bak er på like 120 mm og det ligger godt innenfor sykkelens bruksområde. Jeg opplevde dette som bra og demperne leverer så absolutt det de skal. 

 

 

 

De første Bonneville modellene som kom i 1959 hadde en ramme som besto av en rørkontruksjon som gikk i senter foran motoren og bakover til innfestingen i svingarmen. Dette var nok en svak konstruksjon som ofte avstedkom med dobling og det som verre er og Triumph kom derfor senere med en ramme som i konstruksjon er lik den som brukes i dag. 

 

Denne sykkelen  er nok ikke av de letteste men fungerer veldig bra. Ingen vridning eller utidig flexing som følge av svakheter i hverken dempere, ramme eller svingarm. Som nevnt senga jeg ikke sykkelen men den ble da så absolutt kjørt iht sportslige normer, den må vi vel kunne kommunisere =0)

 

 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Under bykjøringen får jeg heldigvis gire og gasse litt oftere og nå er vi midt i kjernen av sykkelens bruksområde. Bonneville T120 er ingen lettvekter med sine 238 kilo (tanket) men hjulstørelser, dekkdimensjoner og styregeometri bidrar til at dette ikke bare blir enkelt men svært behagelig å flytte rundt med i bymiljøet. Den er kanskje ingen ballettdanser men snarere stødig, forutsigbar og elegant i sin motorikk. Ingen anstrengelser, bare flyt, kraft og herlige lyder. Det er vel akkurat det som er kjernen av retrokonseptet!

 

Dette kan man ikke si noe galt om, den er rett og slett bare kul og herlig å kjøre.

 

 

Score bykjøring:   6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Triumph har laget mye ekstrautstyr til disse syklene og du kan velge å vrake i en omfattende utstyrskatalog for å personifisere din egen maskin. Dette omfatter også touringutstyr som sidevesker i skinn, vindskjermer, komfortseter og mye mye mer.

 

Bonneville T120 er faktisk ikke helt utafor på tur med sitt 18 tommer store forhjul og 17 bak. Sykkelen er veldig retningsstabil og jeg kunne sitte i timesvis for å bare høre på morens buldrende strofer.  På svingete vei måtte jeg bruke blikk og litt overkropp for å få den til å svinge godt men når dette sitter er den virkelig herlig å kjøre. Jeg brukte vel litt tid på å finne kjørestilen men når jeg fant ut av det satt det som ei kule. Jeg lærte fort at jeg måtte passe meg for å  bli sittende som en sekk, litt bakpå med en knevinkel på 90 grader, det funker ikke så bra. Kom deg frem i setet, tåballene på peggen og overkroppen litt over tanken, da blir det bra.

 

Setekomforten er imidlertid så som så, setet er langt, passe bredt men litt mykt og gir etter min mening litt dårlig støtte på lenger turer. Blir du sittende bakpå som en sekk vil du etter hvert få gjentatte støt fra underlaget rett opp i ryggsøylen og uten at så mye annet tar av for støtene. Så her gjelder det å være litte granne bevist på hvordan man sitter på sykkelen.

 

Du kan fint dra på tur og ha det kjempebra, men dagsetappene bør kanskje ikke bli for ambisiøse!

 

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Triumph bruker selv begrepene dynamisk, stabil og komfortabel i sine beskrivelser av Bonneville T120 og jeg tror så absolutt at jeg kan stille meg bak det. Dette er en motorsykkel som nok var temmelig sportslig på 60 tallet men vi må vel realitetsorientere oss og innse at til tross for betydelige oppgraderinger så er konseptet på mange måter fortsatt på 60 tallet og begrepet sportslig har nok en annen betydning i dag. 

 

Men jeg kjørte sportslig med T120 og jeg hadde skikkelig morsomt. Som nevnt tidligere måtte jeg bruke litt tid på å finne ut hva som fikk det til å svinge og da ble altså sittestillingen, balansepunktet og plasseringen av bena mina av stor betydning. Sykkelen er ganske tung hvilket også påvirker mobiliteten eller mulighetene til å gjennomføre endringer i svingkurven dersom det trengs. Sykkelens balansepunkt er godt og du kan virkelig føle at vektfordelingen sitter godt på begge hjul i krappe svinger. Da kjenner du svingen i kroppen og du kan la blikket styre resten, helt herlig.

 

Dempere og fjærer er som kjent av stor betydning for de sportslige kapasitetene, og siden vi her snakker om dempere som holder moderate kapasiteter er  det klart at disse også setter noen begrensninger. Noe annet kan man ikke forvente.

 

Min konklusjon blir derfor at sykkelen har normale eller moderate sportslige kapasiteter, det er ikke det den er laget for og da må forventningene justeres deretter.

 

 

Score sportslige egenskaper: 4

 

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

T120 er helt klart en posørmaskin, den er elegant, jålete, kul og samtidig vakker. Dette forplikter folkens, dette må stelles, pusses, smøres og vedlikeholdes og det er overhodet ikke rom for slinger i valsen.

 

Her er det mye krom, god plass noen steder, trangt i andre områder og du må helt klart påregne at dette vil kreve mere tid en for eksempel på en sykkel med et moderne design. Kjedet er litt problematisk å komme til og det er derfor ikke helt enkelt å få smurt kjede regelmessig. Eksospotter, dempere og svingarm kommer i veien for tilkmsten og gjør denne operasjonen litt krøkkete. Området rundt den bakre delen av motoren er i likhet med området under tanken heller ikke så lett å komme til.

 

Men det fine med T120 er at det for all del er morsomt å ta godt vare på slike sykler og det vil du få godt betalt for i form av en god annenhåndsverdi eller lange våte blikk fra alle typer mennesker som lar seg fascinere av lyd og nostalgi.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Testen og analysen konkluderer med at dette er som det skal være. T120 scorer totalt 45/54 poeng, veldig bra på forhold som ligger innenfor dens tiltenkte bruksområde, nemlig "urban cruising" og ikke fult så bra på det den ikke er tiltenkt. Dersom touring og sportslig kjøring er viktig for deg er det veldig mye annet bra å velge imellom innen Triumph familien.

 

Men er du ute etter en kul "urban cruiser" med komfort og kraft så er du helt klart innafor her.

 

 

 

Dette ser vakkert ut, sykkelen er dritkul og veldig behagelig å kjøre og tilfredsstiller nok absolutt alle krav til "cool urban mobglity". Maskinen koster i underkant av       170 000 kroner og det er den så absolutt verdt. 

 

Her kan du storkose deg hver eneste dag og du vil aldri eller noen sinne igjen lure på hva du skal bruke den ledige tiden din til. Og skulle du være i tvil om valget så kan du velge mellom 8 forskjellige modeller i segmentet som Triumph kaller "modern classics" så her er det noe for enhver smak.

 

 

 

TOTALSCORE:  45/54

 

 

Lykke til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.