Triumph har oppdatert Tiger 800 XCA - og vi snakker om et stort hopp forover

http://www.amdmotorsykler.com

 

 

Triumph sier selv at de har booket ca 200 endringer på Triumph Tiger 800 XCA som er "high end" modellen av Tiger 800 og som så dagens lys i 2010. Tiger sin historie går faktisk helt tilbake til 1930 tallet og maskinen var allerede da en suksess.

 

Jeg har flere ganger kjørt den tidligere modellen som ble veldig populær og kurtiserte mange førere, men som jeg selv opplevde som litt kjønnsløs og kanskje lit "uspennende"! Kanskje fordi jeg oppfattet den som litt motorsvak og uferdig.

 

Nå har Triumph pumpa opp sykkelen med større og mindre forbedringer og noen av disse er så vesentlige at de faktisk klarer å løfte maskinen inn i eliteserien.

 

Nye førerstøttesystemer, oppdatert elektronikk leverer en mye kjappere og bedre gassrespons og motoren leverer så mye mere moro. Du får en god håndfull kjøremoduser (6) å velge mellom og motoren leverer nesten like godt som søskenbarnet Street Triple RS dersom du jager motoren oppover i registeret. Tiger 800 XCA har rett og slett blitt festlig å kjøre og smilet trenger seg ofte på. I tillegg er sykkelen helt enestående å kjøre og du kan kose deg i dagevis på denne kompisen. Dette er en motorsykkel du kan bruke til absolutt ALT og du vil sannsynlig vis bli veldig glad i den.

 

Dette ble innmari morsomt, om Triumph ikke har vært der helt, så har de nå så definitivt meldt seg på i toppen  til innstegsmodellene i touring og adventuresegmentet. Jeg må innrømme t jeg ble litt overrasket og det ga definitivt mersmak.

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Tiger 800 ser veldig bra ut. Engelskmennene er dyktige på design og fargevalg og du kan velge mellom blank lakk og matt lakk i flere farger. Det mest fremtredende ved sykkelen er nok de skarpe og markante profilene på både karosseri og ramme. 

 

En kan ikke unngå å legge merke til det store 21 tommer store forhjulet som nesten blir stående i kontrast til det 17 tommer store bakhjulet. Dette ser ikke bare bra ut, det fungerer også svært bra kjøreteknisk. Det brede styret er trukket litt nærmere føreren og blir ytterligere fremtredende på grunn av "hand guardsene".

 

 

 

 

Ramme, seteramme og motorbøyler har fått et tøft og maskulint design. Den nye "belly pan" ser kanskje ut som den er laget på et lokalt blikkenslagerverksted, men la gå, den er tøff og fungerer godt.

 

 

 

Tiger 800 har fått en ny og bedre vindskjerm som sammen med den nye lykten blir nokså fremtredende. Tiger 800 er en slank og relativt høyrest maskin men alle proposjoner er riktige og dette ser rett og slett bra ut nå. Triumph har til og med redusert størrelsen på eksospotten for å balansere det visuelle. Lydbildet er insekt og sjarmerende nok.

 

 

 

Sykkelen ser bra ut ifra alle vinkler og er rett og slett vellykket hva angår design.

 

 

Score design:  6

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Tiger 800 har lenge vært en av stjernemodellen i Triumph porteføljen, men dette har ikke arbeidet for å gjøre den enda bedre. Styret er dratt enda litt nærmere føreren for å optimalisere kjørestillingen og Triumph har til tross for at ny teknologi ofte veier mere klart å holde vekten stabil og på samme nivå som eldre modeller.  Vekten har mye å si for riktig ergonomi, balansepunkt og kjøreegenskaper.

 

 

Setet kan justeres mellom 81 og 83 cm og gir oss større fleksibilitet og komfort.

 

 

 

Spacerne er på nesten 10 cm og er trukket noen millimeter tilbake for å heve komforten. Når du kjører er det bare å skyve på det brede (865 mm) og herlige styret og sykkelen legger seg forutsigbart og godt inn i svingen og blir værende akkurat der. Her fungerer teknologi og ergonomi så godt sammen at jeg opplever Tigeren som noe av det tryggeste og mest forutsigbare jeg har kjørt. Presser du på litt følger Tiger 800 lett på med sportslige kapasiteter som så definitivt leverer en høy fun-factor. 

 

 

 

Siden dette er  en sykkel i adventure-segmentet må du også kunne stå bra under kjøring. Fotpeggene er brede og taggete og gir et godt grep for bena og kjøreskoen. Tankens utforming gir også fin holdestøtte til knærne  slik at du kan ri sykkelen godt i terrenget. 

 

De ergonomiske kapasitetene er definitivt en av sykkelens suksesskriterier og leverer helt vesentlige bidrag til denne kjøreopplevelsen.

 

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

 

Motor, gearboks og torque

 

Dette er rosinen i pølsa,  m o t o r e n...... den har virkelig gjort et stort hopp fremover og har i mine øyne gått fra å være bra traust til å være responsiv, ytelsesvillig og sportslig. Du kan velge mellom 6 "riding modes", regn, road, sport, egenkonfigurering, offroad eller noe Triumph kaller "offroad pro", da slår du i realiteten av det meste av førerstøtteh for å hente ut det du trenger når du trenger det i terrenget.

 

Den tresylindrede Tiger 800 motoren på 799 cc leverer slik den lenge har gjort 95 hk og ca 80 Nm. Det høres ikke så veldig imponerende ut men med den nye mappingen fungerer dette mer en greit. Motoren må gjerne jages litt og når jeg gjør det får jeg klare assosiasjoner til dagene med Street Triple RS, denne motoren jobber heftig oppover i registeret og leverer vanvittig bra. Motoren leverer faktisk så bra at den gjerne kunne hatt en quickshifter og en blipper (giring opp og ned uten clutch) det hadde virkelig vært morsomt og ville gitt en enda bedre flyt i kjøringen. Motoren leverer ikke så fryktelig mye torque men den er vanvittig ytelsesvillig og kombinert med sykkelens enestående kjøreegenskaper blir dette fryktelig festlig. Mye mere festlig enn det jeg hadde forestilt meg på forhånd!!!

 

Gearboksen er myk og fin men jeg savner de markante klunkene som ikke alltid kjennes. Dette er en personlige preferanse jeg har og betyr over hodet ingen ting utover det. Gearkassen er veldig bra den.

 

Gassresponsen er kjapp og fin og motorgangen er helt fri for rykking og napping. Jeg er spesielt imponert over at jeg kunne slippe meg over fartsdumper i 4 gir for så å la motoren helt uanstrengt hente seg lett opp igjen. Motoren jobber godt og jevnt i absolutt hele registeret og leverer uventet mye selv om jeg gjerne skulle sett at Triumph parkerte kravet til at Tiger også skal kunne brukes som A2.  De burde heller klinket til med 15 hester til slik KTM har gjort på 1090 Adventure. Men men. det er min mening.  Denne motoren leverer definitivt langt over det som kan forventes og er så absolutt tilstrekkelig for å oppleve sann kjøreglede.

 

 

Score motor, gearboks og torque:  5

 

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Tiger 800 har i likhet med resten av de største i familien fått nytt TFT instrument. Triumph sin løsning er blant de aller beste og er i tillegg enkel å betjene fra navigasjonsknappene på venstre styreholk. Triumph er selv veldig stolt av instrumentet som egentlig består av fire transistorer og en tynn transistor-film som gir en veldig god oppløsning.

 

Bakgrunnsbelysningen i instrumentet skifter automatisk og styres av en lyssensor som detekterer endring i lysforholdene. Utover dette kan du selvfølgelig selv også justere lyssettingen manuelt. Skjermen kan vippes ut i nedkant for å gi en bedre lesevinkel for lange førere.

 

 

 

Fremvisningsmodus skifter med valg av motormapping og det har jeg vel ikke sett hos noen andre. Totalt finnes det 6 forskjellige skjermkonfigurasjoner på XCA modellen. Turing eller road har en fremvisning (over) mens sport har en annen variant som nærmest fremstiller økt turtall som et smil som blir bredere ved økt turtall.

 

 

 

Jeg lurte vel litt på hvorfor jeg må lese turtallet på to sider av hastighetstallene men lot disse undringene ligge da jeg ikke fant noen gode svar! Informasjonen fra kjørekompeuteren fremvises i topp og bunn av instrumentet og kan leses av førere i nær sagt alle aldre.

 

 

 

TFT instrumentet byr på svært mye informasjon og jeg måtte bruke litt tid på å bla meg gjennom de forskjellige menyvalgene. Dette er ikke noe du bare leser deg til, du bør bruke det og bli litt kjent over tid.

 

Knappe-panelet har en såkalt "easy to operate button" til cruise kontrollen som er veldig enkel å bruke. Rett under sitter menyknappen som du kan navigere i ved hjelp av en lite joystick plassert til høyre for hornet på bildet over (rød knapp). 

 

 

Øverst på fremsiden sitter en knapp for setevarme og en egen for ekstralysene foran.

 

 

 

Kvaliteten på bryterne oppleves å være av god kvalitet og instrumentet legger utvilsomt en tilleggsdimensjon til en allerede lang liste av gode egenskaper. Jeg synes Triumph har løst dette på en forbilledlig og bra møåe og dette løfter utvilsomt kvaliteten og helhetsinntrykket av Tiger 800 XCA.

 

Score instrumentering:  6

 

 

 

 

Bremser, dempere, ramme og svingarm

 

Bremsene fra Brembo har to bremsestempel som klemmer til rundt skivene på 308 mm. Jeg merker meg at bremqsekaliperene er relativt små hvilket kan bidra til at bremsene flekser litt mere enn større bremsekalipere vil gjøre. Men dette er ingen racing maskin og man trenger derfor ikke å ha den aller råeste bremsekapasiteten. Dette fungerer mer enn godt nok.

 

 

 

Bremseslanger og kabler holder en fin kvalitet og er fagmessig festet i egnede klemmer som ser bra ut. Det få ledninger eller kabler som slenger rundt på denne sykkelen, det aller meste er godt integrert og skjult.

 

 

 

De justerbare demperne fra WP har en lang og fin vandring på 220 mm. 

 

 

Du kan justere både kompresjon og retur og demperne skal sammen med det 21 tommer store forhjulet ha mye av æren for at Tiger 800 XCA er så god å kjøre som den faktisk er. Sammen med den justerbare monoshock demperen bak og svingsarmen bidrar disse komponentene til at sykkelen får de mest fantastiske kjøreegenskapene. Demperne og forhjulet spiser dårlig underlag og jeg kunne holde svingkurven uten noen som helst bekymring for å miste grep og kontakte med selv det dårligste underlaget. Tiger 800 er ganske lett og det var derfor lett å finne en god flyt under alle typer kjøring. Fest blikket, gå på gassen og Tigeren fikser resten, helt fantastisk.

 

 

 

 

Monoshock demperen bak har fått en lokal og smart liten mud-guard som beskytter demper og fjær under grisete forhold. Smart løsning som gir mere plass bak og gjør det lettere å komme til med tanke på stell og vedlikehold.

 

 

 

Bakdemperen kan enkelt justeres med en umbrako nøkkel som følger med i verktøy-kittet som følger med sykkelen. Standard oppsettet dekker fint vektspekteret fra 70 til 90 kilo og er du innafor denne vektklassen behøver du ikke foreta deg så mye hva angår justering av demperne. Men det er viktig å lære hvordan man kan justere uten å tune seg helt ut på vidda. Her vil forhandler eller teknikkere kunne hjelpe deg. Demperen fungerte så godt at jeg rett og slett ikke reflekterte over hva som skjedde bak, det bare fungerte og det fungerte veldig bra.

 

 

 

Rammen er laget som en såkalt trellis konstruksjon i stål som gir den nødvendige fleksibilitet men samtidig er stiv nok til å gjøre sykkelen retningsstabil og god i sving. Dette er laget for å dekke et stort bruksområde og jeg opplevde virkelig at rammen leverte det den skulle. Det kjenner du veldig godt når du bruker sykkelen hardt og samtidig opprettholder kjøreegenskapene.

Jeg kjente aldri at jeg fikk vridninger eller sidebevegelser i rammen eller svingarmen.

 

 

 

Svingarmen er kraftig og gjør virkelig en god jobb sammen med monodemperen som står på en linkarm bak. 

 

Samspillet mellom alle disse komponentene fungerer så godt at det nesten ikke er mulig å finne feil eller mangler. Tiger 800 behersker som sagt alle situasjoner og leverer mer en forventet. Tiger 800 er under 200 kg (tørr) og det har ingen av disse komponentene problemer med å hamle opp med, under noen forhold faktisk. Dette er på alle måter viktige komponenter og disse må fungere godt sammen for å skape maksimal kjøreglede. Triumph har selvfølgelig masser av erfaring og kompetanse og den har de virkelig brukt for å optimalisere Tiger 800 XCA.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Bykjøringsdelen av testen blir spennende tenkte seg. Tiger er jo ingen smågutt og du skal jo ha med deg 215 kilo rundt omkring i gata i en form og flyter og som fungerer i hverdagen, Litt morsomt skal det helst også være, det er forventningen!

 

Jeg smilte mye under denne delen av testen for Tiger fungerte nemlig like godt til lands som til vanns. Jeg er jo som kjent ikke av de aller lengste førerne hvilket ikke alltid er en fordel når du skal håndtere større maskiner. Men dette var enkelt og veldig festlig.

 

 

Kombinasjonen av alt jeg har beskrevet så langt, lav vekt, slank konstruksjon, veldig gode ergonomiske rammevilkår, bra komponenter og en nå veldig pigg motor blir enestående i bytrafikk og hverdag.  Hver enste tur ble en tivolitur og det var litt vanskelig å te seg så fornuftig som man kanskje burde fordi Tiger hele tiden tilbyr mer, det er det ikke alle sykler som kan.

 

Her er alt i balanse og du kan være helt trygg på at alt fungerer slik du forventer at det skal fungere, rett og slett ingen overraskelser. Personlig får jeg veldig mye mere glede ut at dette segmentet enn tilsvarende 1000 til 1300 kubikkere som blir langt tyngere å håndtere i hverdagen. Dette kan du jazze rundt med og virkelig få det til å svinge. Du drar med deg mindre vekt og har tilgang til gode komponenter og en veldig pigg og ytelsesvillig motor, summa sumarum veldig lekent. 

 

Tiger har en fantastisk fin svingradius hvilket selvfølgelig også betyr mye for manøvreringsevnen i og uten for vei eller by. Alt er svært godt balansert og vektfordelingen er eksepsjonelt god.

 

Dette fenger hos meg og jeg sitter igjen med en følelse av at dette vil jeg faktisk ha mer av, veldig mye mere. I dagene jeg hadde sykkelen tok jeg meg selv i at jeg faktisk tok sykkelen ut bare for å oppleve mere av dette, helt unødvendig selvfølgelig men det gjorde meg rett og slett kjempeglad og det er det ikke alle sykler som klarer!

 

 

Score bykjøring:  6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Ahhhh, for en opplevelse og hvilken spennvidde! Mine turer oppsummerer komfort, trygghet, fun-factor, kvalitet og enestående ergonomi med høy funksjonalitet. Hjulstørelsene og dekkdimensjonene er perfekt for touring og "adventuring" og jeg opplevde at maskinen passet perfekt for min kjørestil og teknikk. Når alt er så til de grader i balanse og holder en så høy kvalitet blir du rett og slett en del av sykkelen og du finner den gode flyten. Det er så herlig at det nesten ikke kan beskrives med ord. Jeg opplevde at jeg gjorde få feil, færre enn på andre sykler og det er selvfølgelig fordi Tiger 800 hele tiden, effektivt og umerkelig håndterer mine operasjonelle "shortcomings".

 

 

 , 

Tiger er svingvillig og veldig retningsstabil, den behersker lave hastigheter like godt som høye hastigheter. Den er så balansert at den til og med får en asfalt-dudeś til å banke løs på grusveier med euforisk glede og fryd og på en helt trygg men samtidig festlig måte.

 

 

 

Sittekomforten og vindbeskyttelsen er veldig bra og jeg kjente ingen tegn til turbulens bak vindskjermen, selv i høye hastigheter. Handguardśen  leverer også viktige bidrag til komfort i denne sammenhengen og bidrar nok også til at jeg som fører opplever ro og god flyt i kjøringen min.

 

 

 

Fot-peggene er brede og gode og bidro til at jeg ikke ble stiv eller øm under fotbladet (slik jeg ofte blir) på lenger turer. Her fikk jeg god støtte og skoen sitter godt på peggen. 

 

 

 

Utstyrskatalogen byr på mye ekstrautstyr som gir deg kapasiteten og fleksibiliteten du trenger for å ha det bra på tur. Sideveskene er robuste og relativt smale og det liker jeg godt. Sidevesker som er store som kjøleskap er uhensiktsmessige å kjøre med, synes jeg da! I sommer kjører Triumph en kampanje hvor du får med ekstrautstyr til en verdi av 9000 kroner og da er du ikke langt unna prisen av et veskesett. 

 

 

 

Tiger 800 XCA leveres med midtstøtte som til og med er polstret med en gummifot for at støtten ikke skal riste og skrangle under kjøring. Jeg konstaterte dessverre at jeg kom litt i konflikt med fothvilerne til passasjersetet når jeg skulle ta sykkelen opp på midtstøtten, ikke noen stor ulempe men man må være litt forsiktig så man ikke kommer i ubalanse og velter sykkelen under slike operasjoner!

 

 

 

XCA modellen leveres også med varmeholker som styres fra innsiden på venstre styreholk. Selvfølgelig viktig for komfort og velvære ombord.

 

Så stort bedre kan det vel ikke gjøres på en touringmaskin, her har du alt du trenger og vel så det.

 

 

Score touringegenskaper:   6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Jeg hadde det virkelig morsomt i dagene med Tiger 800. Fantastiske kjøreopplevelser som dekker hele opplevelsespekteret, også det sportslige. Det er selvfølgelig grenser for hvor sportslig en sykkel kan bli når man bruker et forhjul på 21 tommer og et styre på 865 mm, men det tatt i betraktning så funker det bemerkelsesverdig bra her. Tiger 800 er ikke kvikkstyrt og jeg måtte nok bruke både blikk og overkropp for å få det til å rocke men da fulgte den virkelig på moroa. På pluss siden merker vi oss den gode stabiliteten som forhjul, ramme og dempere byr på også er god å ha når du kjører aktivt.

 

 

 

Sykkelen er som sagt velbalansert og har et fint senterpunkt som det er veldig lett å svinge rundt. Dekkdimensjonene er fine og holder lenge til normal "denging" på og utenfor vei, og mere en bra nok til å ha det morsomt.

 

Jeg er spesielt fornøyd med den nye motormappingen som bidrar til at Tiger 800 XCA virkelig leverer når du kjører i sport-modus. Her er det bare å feste blikket og presse på så får du rett og slett euforiske kjøreopplevelser som omfatter smiling og hele greia. Jeg har en forkjærlighet for sportslig og aktiv kjøring og Tiger 800 tilfredsstiller i overkant mine forventninger til lek.

 

Mange sykler får gjerne litt rykking og napping i lave gir i tilsvarende modus men det finnes ikke her. Du kan kjøre sykkelen i "sport" under bykjøring uten at det blir det minste sjenerende og det er gjerne ikke så vanlig.

 

Sportslig? Ja så absolutt, segmentet tatt i betraktning.

 

 

 

Score sportslige egenskaper:   5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Det er relativt trangt rundt motoren og hodene på bolter og skruer er av det litt kantede slaget. Kult å se på men litt mere krevende hva angår vedlikehold og renhold. Men du kommer til uten så alt for mye banning og blodige hudskader på hendene.

 

 

 

Belly-pan gjør nok jobben sin som beskyttelse mot stubber og stokker men gjør det vel egentlig litt vanskeligere å kome til for vedlikehold. Den kan fjernes men det kommer du vel neppe til å gjøre i hverdagen.

 

 

 

Bak er det derimot mye bedre plass og det er enkelt å komme til. Tiger 800 har ingen med-guard men Triumph har derimot laget en liten mud-guart som beskytter bakdemperen og fjæra og denne er ganske snedig. Hvorvidt den fungerer i gjørme har jeg ikke så mye erfaring med men tilkomsten er ihvertfall grei.

 

Det er selvfølgelig et pluss at sykkelen har midtstøtte og sidestøtten er forøvrig veldig god på denne modellen.

 

 

 

Sore vedlikeholdsvennlighet:     5

 

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Tiger 800 oser britisk fordums storhet. Den har nå fått 8 år på baken og har så absolutt blitt 8 år bedre! Den forrige modellen var veldig populær men dette har virkelig blitt veldig mye bedre.

 

Triumph Tiger 800 scorer hele 51 av 54 mulige poeng og er i sin kategori så absolutt nær det det perfekte. Med et spennende design, glimrende ytelse, herlig motorlyd og strålende kjøreegenskaper er Tiger 800 XCA et virkelig godt bidrag til genuin kjøreglede innen er bredt bruksområde. Hverdag, terapiturer, sport, touring eller adventuring, ja nær sagt absolutt alt.

 

 

 

Tiger 800 kan kjøres av alle og den kan tilfredstille absolutt alle. Den er forutsigbar, "punchy" og leken og du vil alltid sitte med en opplevelse av høy kvalitet og komfort. Dette er et spennende segment som mange flere burde vurdere fremfor enda større maskiner som gjerne har dårligere mobilitet og for mye maskineri som du slett ikke får utnyttet under norske forhold. 

 

 

 

Gode kjøreopplevelser krever ikke bare en god motorsykkel, de krever også en god fører som har ferdigheter til å mestre maskinen og grensesnittet til teknologien som tilbys. Tenk over det neste gang du setter deg på en sykkel med ekstreme ytelser. Alle kan kjøre fort, men ikke alle kan kjøre!

 

 

Personlig kunne jeg levd svært godt med en Tiger 800 XCA og jeg håper virkelig at så mange som mulig tar seg tid til å prøve denne hos AMD Motorsykler i Oslo. Kost/nytteverdien er svært høy og sykkelen er fornuftig priset. Du får tilgang til en stor utstyrskataltog og veldig mye kjøreglede.

 

Vi heiser flagget til topps for Triumph Tiger 800 XCA.

 

 

Total score: 51/54

 

 

Lykke til

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.