Triumph Truxton 1200 R - En ukjent perle leverer min beste kjøreopplevelse - ever

http://www.amdmotorsykler.com

 

TEKNOLOGI             YTELSE              BALANSE              PERFEKSJON

 

 

Totalscore: 53/54

 

Geir Arnestad ved AMD Motorsykler i Oslo har lenge sagt at jeg burde kjøre Triumph Truxton 1200 R men jeg har vært tungnem på grunn av kjørestillingen og clip-on styret som jeg oppfattet som litt for foroverlent til hverdagsbruk.

 

Nå skulle Truxton testkjøres og ikke viste vel jeg hvilken åpenbaring jeg skulle stilles ovenfor, herre min skaper for en maskin, for et vidunder, for en sportslig opplevelse, for en behagelig sykkel, hvilken kvalitet, for en motor og for en perfekt sittestilling, å herre min skaper for en motorsykkel, og hvor i herrens navn kom den fra........

 

Jeg ble umiddelbart omvendt og nå ber jeg hver eneste dag til Triumph-guden om at han må gi meg tilgang til en Truxton som mitt daglige brød, dette er nemlig selveste himmelriket og jeg har blitt religiøs!

 

Jeg skal forklare deg hvorfor.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Truxton R er en estetisk nytelse å se på, dette er en motorsykkel med stor M. Den er maskulin, sensuell, sexy og oser engelsk aristokrati og storhet. Dette er grunnfjellet i motorsykkelverdenen og du får en avsindig åpenbaring når du kjører ut fra forhandleren.

 

 

Truxton ligger i det klassiske cafe-segmentet men byr på så fryktelig mye mere enn det. Visuelt er den perfekt med sitt urbane og frekke design hvor hver eneste detalj er gjennomtenkt og stilfult. Gull-elokserte gafler, blank lakk og komponenter i børstet stål. Gassdempere og fjærer i frekke gulfarger og et stilig clip-on styre som er helt spesielt.

 

 

De to eksospottene som lager en himmelsk lyd er råtøffe og tar oss tilbake til den klassiske nakensykkelens storhetstid på 50 tallet. Den er ikke bare vakker og tøff, den er også vanvittig god å kjøre, uventet komfortabel og uventet sportslig. 

 

 

Triumph har til og med laget "fake" forgassere for å få dette til å se helt autentisk ut, virkelig lekkert.

 

 

 

Score design:  6 (7 vurderes)

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Jeg må tilstå at jeg var svært kritisk til sittestillingen før jeg kjørte ut. Jeg liker brede styrer og er ikke så alt for glad i clip-on styrer i noen annen sammenheng enn på R sykler til banebruk, der er det greit.

 

Men Triumph har laget en genial tvist på dette styret og har montert spacere som løfter styret med ca 10 cm og det er en vesentlig endring. Styret opprettholder sin funksjon men gir en vesentlig bedre sittestilling. Sykkelen forblir komfortabel men er samtidig sportslig på høyde med en R sykkel. Det er en vanskelig kombinasjon som få mestrer men Triumph har altså klart det.

 

Truxton er ikke så høy med en setehøyde på 810 mm og vinkelen i knærne blir derfor litt skarp. For meg var dette helt perfekt men er du over 185 cm vil du kanskje se litt annerledes på akkurat det!

 

 

 

Jeg fant meg imidlertid utrolig godt tilrette på Truxton og kjørte i lange timer uten å bli sliten i hverken rygg, håndledd eller nakke. Det var bare helt herlig. Jeg var overrasket og veldig imponert. 

 

 

 

Score ergonomi:   6

 

 

 

 

 

Motor, gearboks og torque

 

T 120 motoren til Triumh er bare herlig. Jeg ble førts kjent med den på Bobber versjonen men ble enda mer imponert over denne utgaven som Triumph kaller en "high performance version" med 8 ventiler, en lettere veivaksel og en større luftboks som legger tilrette for at motoren puster godt. I tillegg kommer Truxton R med 3 kjøremodus "rain, road og sport" som tilpasser gassresponsen og fordelingen av de 96 hestekreftene og 112 newton metrene som er tilgjengelig allerede i mellomregisteret. Motoren leverer en urkraft i hele registeret og lydeffekter som ligger fult på høyde med store musikkopplevelser! Lyden blir faktisk en stor og viktig del av kjøreopplevelsen.

 

Lyden er himmelsk, motoren er silkemyk og det er helt fritt for rykking og napping, selv i sport-modus. Jeg likte meg best i "sport" og hadde et vel av krefter tilgjengelig over alt i hele turtallsregisteret. Jeg kunne slippe den helt ned i 2000 omdreininger i 6 gir og maskinen bare henter seg uanstrengt opp igjen når jeg går på gassen!!!

 

Girboksen har en fantastisk god kvalitet og er både rask og presis. Jeg skulle gjerne hatt en kvikkskifter men det blir samtidig litt galt på en slik sykkel, det behøver ikke urbane retro sykler nødvendigvis å ha. Girkassen er så god at du kan nesten ikke vente på neste mulighet til å gire, kvaliteten er helt enestående.

 

 

 

Score motor, gearboks og torque:   6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumentet til Truxton R er helt tidsriktig og passer godt til sykkelens design. Det er veldig godt å lese og du har tilleggsinformasjon tilgjengelig i de to digitale feltene på hvert av de to instrumentene. Jeg synes personlig at det hadde vært kulere å ha tenningslåsen på siden ved batteriboksen slik Bobberen har men det er nå bare min mening da.

 

 

 

I det digitale feltet til venstre instrumentet hår du informasjon om bremsesystemets status, traction, gearindiksator  og service indikatoren.

 

 

I det høyre instrumentet finner du kjørelengde, trippteller, feulstatus og motormapping. Enkelt og greit. Instrumentene lyses diskret opp når det blir mørkere og er også da veldig godt å lese.

 

 

 

Du blar enkelt gjennom menyene ved å bruke knappen merket "i" på venstre styreholk. Her sitter også mode-velgeren som krever at du går av gassen og holder clutchen inne for å skifte modus i fart.

 

 

 

Design og utforming av instrumentet er stilfult og passer sykkelen svært godt.

 

 

Score instrumentering:  6 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Brembo bremsene som brukes på Truxton R er ikke fra den aller øverste hylleseksjonen men det er definitivt ikke langt opp dit. Bremsene er rett og slett nydelige og jevne og stopper alt som bør stoppes med et fint bitt og en jevn effekt, selv under hard testbremsing. Sykkelen er retningsstabil under nedbremsing, også i sving og jeg har over hodet ingen problemer med å håndtere maskinen under harde nedbremsinger eller i de situasjonene jeg setter opp noen tilleggsutfordringer . Her er det bare bremseglede og Pirelli Diablo Rosso Corsa dekkene holder hele tiden et trygt og godt grep om underlaget. Helt fint.

 

 

 

Den kraftige 43 mm justerbare demperen fra Showa har justerbar forspenning av fjæra men jeg kan også justere demperens kompresjon og retur.

 

 

 

Justeringsmekanismen sitter øverstøverst på gaffelbena og er ikke vanskelig å bruke.

Demperne fungerte fantastisk godt

 

 

Nede på gaffelbenet sitter en liten ventil som skal ta unna sjokk-artede støt dersom forhjulet treffer en kant eller noe uforutsett og det skjer jo fra tid til annen. Norske veier er fulle av overraskelser!

 

 

 

Bak sitter det to justerbare gass dempere fra Øhlins som også er justerbare. Forspenningen av fjæra krever verktøy som det normalt gjør men innstillingen til selve demperen er enklere å justere med et lite strammehjul som sitter på toppen av reservartpanken. Jeg er nesten 90 kilo og dette funket veldig bra for meg, selv under "denge session" hvor vi står på litt.

 

 

 

 

Rammen er selvfølgelig designet som en tradisjonell og tidsriktig rørramme men her henger også motoren som en del av rammen som man kan se av bildet over. Motoren henger i 5 opphengspunkter og bidrar til at sykkelen blir stiv, retningsstabil og fin. Dette sitter som ei kule og jeg klarte selv ikke å detektere noen merkbare vridninger, selv ikke under aktiv kjøring eller kraftig nedbremsing i sving med litt myke humper. Kan det vri seg da så merker du det.

 

Svingarmen har en moderne konstruksjon og er temmelig robust. Når du har to gode dempere bak støttes svingarmen bedre for sidekrefter og dette fungerer svært godt. Maskinen veier ca 215 kg og det håndterer disse enestående komponentene uten problemer.

 

Valg av komponenter er alltid et kompromiss mellom kost/nytte men her har Triumph virkelig vært flinke til å finne gode og velfungerende løsninger.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Truxton er en urban og klassisk cafe racer og hører så definitivt hjemme i byen. Det tekniske er helt optimalisert og svært velfungerende, sittestillingen er veldig god og sittehøyde er fin for selv korte førere. Lyden fra de orginale pottene er super så dette er ikke akkurat noe du skjemmes over når du sklir rundt med i bymiljøet, lyden er herlig og bidrar til at "head twister effekten" holdes helt i toppen av skalaen. Dette er virkelig sensuelle greier og jeg fikk svært mange kommentarer og lange bikk i de tre dagene jeg hadde maskinen. 

 

Jeg opplever sykkelen som enkel å håndtere i bymiljøet og jeg koser meg i absolutt alle situasjoner, jeg har ingen ting og sette fingeren på, clutchen er lett og fin, ingen rykkete gassrespons og motoren maler som en stor løve selv på lave turtall. Dette er helt perfekt.

 

 

Score bykjøring:  6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Vi prøver syklene i alle tenkelig situasjoner men brukte nok litt mere tid langs landeveien med denne. det gjorde jeg fordi jeg ikke var helt sikker på hvordan den ville fungere på tur og under lengere økter i settet.

 

Truxton er jo ingen touring maskin og det vil derfor være begrenset hva du får med av turutstyr utover det som går i en skulderveske eller en ryggsekk. Men utover det er det da virkelig ingen ting å si på kjøreegenskapene til sykkelen. Jeg kjørte rolig, jeg kjørte raskt og jeg storkoste meg med stereoen fra de to pottene som kommuniserer den herlige musikken fra T 120 motoren. Det er virkelig saker det. Denne motoren er forøvrig så sterk at du har krefter tilgjengelig absolutt over alt. Om du kjører i "road" eller "sport" så spille det absolutt ingen rolle. Forbikjøringer går superkjapt og motorgangen er jevn og fin i håndteringen av krappe hårnålssvinger i lave gear.

 

Under kjøringen på motorvei opplever jeg at vindpresset er anstendig opp til ca 120 km/t, over det skulle jeg vel ønsket at jeg hadde en liten lyktekåpe med det er som forventet og helt normal. Det er ikke ofte jeg ligger på motorvei og presser i slike hastigheter, det prøver jeg alltid å unngå.

 

Score touringegenskaper:  5

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Men svinger unngår vi ikke, de oppsøker vi med glede og entusiasme. Jeg opplevde nok at jeg trengte litt tid for å bli kjent med Mr Truxton R og vi var begge litt forsiktige i starten. Men etter å ha brukt litt tid sammen kom tryggheten og deretter opplevelsen av en maskin som leverer kjøreopplevelser i R-klasse. Den er på ingen måte noen R maskin men den oppleves slik i sving og vi skal huske at Truxton har en "rake" på 22,8 gradet, slikt blir det moro av.  Men sykkelen er allikevel svært retningsstabil, rolig og svært forutsigbar i nedlegg og det fantastiske oppsettet med rammet dempere, svingarm og ikke minst ergonomien skaper raskt gode vilkår for racing. Jeg drar inn i min egen boble og blir der!

 

 

 

Sykkelen er så balansert at du nesten ikke kan gjøre så mye galt. Har du blikket intakt og er sjefen ombord følger Truxton på og gjør akkurat det du ber den om, med stor presisjon. 

Toleransene er gode og teknologien jevner ut feilhandlinger fra førerens side (innen rimelighetens grenser selvfølgelig).

 

De fantastiske Pirelli Diablo Rosso Corsa dekkene sitter som ei kule og gjør det hele enda mere morsomt. Jeg prøver forskjellige kjøreteknikker for å lære Truxton å kjenne og alt oppleves enkelt og forutsigbart. Det som kanskje overrasker meg mest er hvor utrolig sportslig og retningsstabil maskinen er og hvor godt demperoppsettet håndterer underlaget de gangene jeg smeller inn i soner med dårlig vei. Sykkelen tar dette helt fint og fortsetter svingskjæret som en kniv i mykt smør. Bare helt herlig.

 

Truxton R er ikke en moderne og turtallsvillig sportsmaskin med quickshifter og blipper men det er helt greit. Girkassen er så kjapp, presis og god at du rett og slett ikke trenger det for å få dette til å gå og jeg tror nesten det hadde blitt litt feil om den hadde det!

 

Kveld nummer to blir mørk før jeg kommer meg hjem, jeg har ikke lenger noe forhold til tid og rom og får derfor en velfortjent skjennepreken når vi lander!

 

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Triumph har vært veldig dyktige på tegnebordet. Du finner nesten ikke en utvendig ledning eller kabel på denne sykkelen og de du finner må nesten være der.

 

Ellers er tilkomst for renhold og vedlikehold veldig greit, det er god plass og du kan enkelt føre et godt visuelt tilsyn med maskinen din. Verkstedsmiljøene sier at de ser lite til disse maskinen fordi det rett og slett ikke er noe galt med de! Triumph følger helt ordinære serviceintervaller og skiller seg ikke ut i hverken den ene eller andre retningen i så måte.

 

Så må vi huske at dette er og blir en posørmaskin og den skal holdes svært høyt oppe hva angår vedlikehold. Dette er et smykke og det forplikter.

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:  6

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Så hvordan kan vi forsvare at Triumph Truxton 1200 R scorer 53 av 54 mulige poeng, og kan det være riktig? Vår scoring av syklene er selvfølgelig subjektiv og derfor selvfølgelig ikke det eneste riktige svaret, disse vurderingene har som formål å gi deg som fører en pekepinn på hvor bra dette er, gitt vårt sammenligningsgrunnlag og selvfølgelig våre preferanser. Dine kan være annerledes, det må du huske.Men vi har nå en gang et ganske stort sammenligningsgrunnlag da, og vi kjører 2 til 3 forskjellige maskiner hver eneste uke, så indikasjonen er ikke helt usubstansiert!

 

Årsaken til at Truxton 1200 R scorer så godt som den gjør skylles i hovedsak at den passer godt inn i de kriteriene vi måler. Opplevelsen av kvalitet er svært høy og den tilbyr enestående kjøreopplevelser innen et bredt bruksområde. Du kan kose deg glugg ihjel med å lunte rundt å bare lytte til den silkemyke brumlebassen av en motor, og du kan opptre sportslig og aktivt med maskiner i R klassen uten å falle av. Truxton 1200 R har enestående svingegenskaper og et komponentspekter av svært høy kvalitet og som oppleves som enestående bidrag til komfort og eller "fun-factor"

Den er på mange måter som en Kamelon og behersker derfor så å si alle forhold på en forbilledlig måte.  Den er vakker, tøff og stilig og får alle kjønn til å snu seg.

 

Triumph Truxton 1200 R appellerer til alle aldersgrupper og er faktisk hva angår opplevd kvalitet en av de aller beste motorsyklene jeg noengang har kjørt.

 

Du må gjøre deg opp din helt egen mening om dette, men jeg anbefaler deg virkelig å avlegge AMD Motorsykler et besøk for å vurdere dette selv.  Sykkelen er gunstig priset, særlig tatt i betraktning hva du faktisk får. Be om litt tid slik at du faktisk kan vurdere den. Jeg vet hva jeg skal gjøre nå, så får du gjøre deg opp din egen mening.

 

 

 

TOTALSCORE:  53/54

 

 

Lykke til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.