Nye Triumph Bonneville Speedmaster 1200 - Image, kraft og identitet

18.07.2018

http://www.amdmotorsykler.com

 

«Bonneville» og «Speedmaster», dette oser engelsk sykkeltradisjon og det har de gjort gjennom en mannsalder. I reklamen på Triumphs hjemmeside står ordene British, Classic, Custom og Icon i første setning. Passende for et parademerke med lang historie som erkebritisk og utfordrer til Amerikanske custom-bikes. Og passende i en tid der flere av oss søker tilbake til designuttrykk og stil vi kjenner fra da vi var yngre.  Men i tillegg står det «New». Og det siste er viktig, for dette er ikke revamp av gammel storhet bygget på gammel teknologi, men en helt ny sykkel med en helt ny motor. 

 

 

De siste dagene før testen har jeg lest meg opp og glodd på bilder. Jeg har  gjort leksa mi og jeg gleder meg som en guttunge da jeg tok ut sykkelen fra AMD i Oslo. Skyhøye forventninger og stor fallhøyde. Men det var ikke grunn til bekymring, jeg smilte bredt etter kort tid. Dette sitter godt.

 

 

Det estetiske uttrykket 

 

 

Speedmaster 1200 er linjelekker. Den er ikke så stor som man kanskje får inntrykk av og den har mindre krom enn det er plass til. Kanskje det er derfor den er så herlig å se på. Tight, bygget med smale linjer, smal tank med utsparing til bena og "foot-hold", bredt styre som møter sittestillingen perfekt og tydelig men presis enkelhet i alle detaljer. Likevel suveren finish i hver eneste detalj.  

 

 

 

Til og med batteriboksen holder retrostilen. Boksen har et kult metallbånd for å holde den på plass. Og eksosrøret møter motorblokken i en forkrommet tornekrans. Setene er kantet med kontrastfarge, hvit mot svart. Rett og slett stilig! Og selv om det er krom nok, har Triumph ikke krommet alt som krommes kan, men skapt balanse med mattet metall og farger. Dette er en sykkelen som ikke bare skal ta seg ut. Den skal kjøres også.

 

 

 

Sykkelen vi testet er rød i lakken. To-tonet lakk er også et alternativ som etter min mening løfter det estetiske enda ett hakk. Men det er smak og behag. Uansett tar den seg meget godt ut mot de fleste bakgrunner. Lykter, speedometer og speil forteller ikke egne historier, men smelter fint sammen med sykkelens design og uttrykk. Rett og slett en veldig pent og ikke minst kult.

 

 

Score estetisk uttrykk:     6

 

 

 

Ergonomi

 

Når jeg setter meg på sykkelen føles den ikke stor. Her påvirkes jeg kanskje av egen erfaring med store Harley’er, men førsteinntrykket er at Speedmasteren er lett og håndterbar med et lavt tyngdepunkt, selv med oppgitt tørrvekt på voksne 245 kilo. Lav sittehøyde, 70 cm, gir god kontakt med bakken for førere i alle høyder og jeg krenger sykkelen frem og tilbake uten å miste kontroll. Det brede styret, 77 cm, medvirker til at det er lett å holde sykkelen i balanse også når den står stille.

 

 

Førersetet er skålformet og gir en god sittestilling sammen med fothvilerne som på testsykkelen er flyttet fremover fra det som kan kalles «normalstilling». Ikke highway-pegs som på amerikanske cruisere, men likevel nok til å understreke at dette først og fremst er en cruiser og ikke en racing maskin. 

Du sitter oppå en Speedmaster, ikke «inni». Da er det viktig at den naturlige sittestillingen gir en riktig og balansert posisjonering av for føreren, altså god kontakt mellom mann og maskin. Balanse og flyt er viktig når svinger skal spises med on god flyt. Når jeg setter tåballene litt innover på peggene, finner knærne naturlig frem til utsparingene på tanken og jeg merker at sykkel og kropp jobber godt sammen. Men det er også rom for å slappe og variere sittestillingen for føreren. Etter noen timer i sadelen er det kjærkomment med variasjon. Strekk av ben og armer er uproblematisk på cruiseetapper.

 

 

Sittestillingen er nokså rett opp og ned med kneleddet i ca 90 grader for denne kroppen på 185 cm. Ikke aggressivt, men heller ikke laid-back. Det er lett og lene seg fremover for mer aktiv kjøring og så litt oppreist og avslappet for rene transportetapper. En cruiser bør gi rom for variasjon i sittestilling alt etter humør, dagsform og kjøreterreng. Dette funker bra Triumph!

 

Gode dempere, en velfungerende svingarm og en stiv ramme gir god kjørekomfort i de timene Speedmaster og jeg tilbringer sammen og jeg tenker at dette holder i lange baner også på lengre turer.

Bonneville Speedmaster har plass til to, men baksetet (eller helst bakputen) er laget for tur til kaféen og ikke for lengre turer.

 

Score ergonomi:     5

 

 

 

Motorkraft, gear og moment

 

 

Med erfaring fra store cruisere har jeg klare meninger om hvordan motor og drivlinje skal være i dette segmentet. Harley Davidson har på sin side holdt på definisjonsmakten på motor, nemlig krefter og lyd. Triumph har videreutviklet sin T 120 motor som nå fremstår som sofistikert, kraftfull  og myk i gangen. 

 

For å vekke interesse må motoren og sykkelens image stå i stil til hverandre. Ford Mustang er gøy, men Ford Mustang med 4-sylindret motor er bare trist og bygger på ingen måte opp om bilens karakter. I tilfelle Speedmasteren er dette forholdet heldigvis ikke slik. Motorens karakter passer så innmari godt til sykkelen at auditive og visuelle inntrykk formelig smelter sammen i en eneste maskulin opplevelse. Heftig, maskulint og herlig = sexy. 

 

 

Motoren har to sylindere i rekke og i hver sylinder er det plass til 6 dl blanding med luft og bensin, altså 1200 kubikk. Dette er samme motor som i Triumph Bobber som vi testet for noen uker siden og oppsettet er ganske likt. Kraften fordeles til hjulene via 6 gear, hvilket er standarden i dag. Moderne motorer tåler høyt turtall og på mange sykler tas mye av kreftene ut i mellomregisteret fra 4000 omdreininger og oppover.  Uten hyl og hvin og skrål.  Cruiser overfører kreftene effektivt og produserer samtidig et herlig lydbildet.  Selv med orginalanlegget.

 

Speedmasteren har en myk urkraft som gjør den fantastisk herlig å kjøre og svært vannskelig å glemme.

 

 

På tomgang er det akkurat passe med buldring og lyden forplanter seg til sykkelens ramme og videre til førerens mellomgulv. En deilig og forventningsfull følelse av krefter som venter på å bli sluppet løs. Da er det helt greit med rødt lys innimellom. Men det er på svingete landeveier maskinen virkelig imponerer. Det meste av testrunden ble kjørt i tredje og fjerde gear på turtall fra 2000 til 3500 o/m. I dette området øste jeg enkelt av krefter uten behov for geare opp eller ned,  ustanselig og alltid med lydbildet intakt. Speedmasteren er sivilisert og sterk og forutsigbar i gasspådraget.

 

 

Perfekt for min kjørestil og for sykkelens bruksområde. Det siste gearet brukte jeg ikke før jeg kom på motorveien. Der passet det.

Speedmaster er en lettkjørt sykkel som lystrer styringssignalene jeg sender.  Et lett styresignal og sykkelen faller inn i kurven og følger blikket mitt til utgangen, klar for nye signaler og et nytt sving-tokt.  

Krefter og dreiemoment er der alltid og i hele turtallsregisteret. Motorytelsen er avhengighetsskapende og kan derfor bli kostbar.

 

Score motor, gear og moment:    6

 

 

 

 

Instrumentering

 

Helt  kort. På en cruiser med retroambisjoner liker jeg at instrumenteringen er enkel og oversiktlig og gjerne analoge. En stor klokke som viser farten analogt, med 100 km/t ca kl 12, hvitt mot svart bakgrunn. Ikke mulig å ta feil av. Turtelleren er ikke viktig på denne typen maskiner, her lytter vi til maskinisten og kun det. Instrumentet har et lite digitalt felt som viser turtall, gearindiksator og bensin nivå, ikke no dill og helt som det skal være. 

 

Instrumentet kan reises eller legges flatt med en enkelt håndgrep, helt etter smak og behag, en veldig fiffig løsning.

 

 

Score instrument:    6

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Speedmasteren har doble flytende bremeskiver på 310 mm foran som hver holdes av en Brembo kalipper  med 2 bremsesylindre. Type Brembo.  Sykkelen vi testet var helt ny og bremsebellegg på klosser og skiver  måtte derfor slipes bort før bremsene satt som de skulle. Bremsene biter jevnt og behagelig og gir en fin opplevelse av kvalitet.

 

 

Bakdemper er monoløsning som skimtes under setet og denne er regulerbar. Som tidligere nevnt opplevde jeg fjæringen på testsykkelen som fast. Ujevnheter i veien kompenseres presist uten tegn til duving. Det merket jeg også i sving hvor ujevnheter som kom overraskende på ble kompensert raskt og udramatisk.  Med kreftene som er tilgjengelig på moderne sykler er god demping viktig og her har Triumph gjort det ordentlig med dempere fra KYB. Vandringen foran og bak er på henholdsvis 90 mm og 73,4 mm hvilket holdet lenge på denne type sykler.

 

 

Rammen og svingarmen er som på 50 tallet laget som robuste rørkonstruksjoner og gjør så absolutt en god jobb med å samordne alle de andre komponentene på Speedmasteren. 

 

På Speedmasteren er rammen dobbel og Jeg merket ingen tegn til vridninger eller stress i svinger med nedlegg. Stivt og forutsigbart  hele veien – som forventet.

 

 

 

Score bremser, ramme, dempere og svingarm:  5

 

 

 

 

By eller land - Bruksområde?

 

Triumph Bonneville Speedmaster har et tydelig café-DNA, helt i råd med Triumph sin historie. Den er lettkjørt i byen, og turen til ditt favorittsted blir derfor en god opplevelse. Lavt tyngdepunkt, lav sittehøyde og et bredt styre gjør det lett å manøvrere i bygater med trikkeskinner og krappe svinger rundt hushjørner. Og når det er nødvendig er det også lett og flytte sykkelen manuelt. En strålende urban opplevelse of definitivt bygger opp om et tilsvarende image.

Fra byen fortsetter bruksområdet ut på landet. Kanskje først å fremst på dagsturer. Og helst på landeveier med svinger og variert terreng.

 

 

Det er her Speedmasteren trives aller best og den enestående kvaliteten på samtlige komponenter gjør det hele til en svært behagelig opplevelse.   På motorveien blir vindpresset merkbart når farten øker over 100 km/t. Da kan en  vindskjerm være til hjelp, noe testsykkelen ikke hadde. 

 

Nå er det ingenting som tilsier at Speedmasteren ikke kan være følgesvenn på lengre turer, men touring er nok ikke et tiltenkt bruksområde og den markedsføres heller ikke som det.  Men klassiske motorsykler kan allikevel skape fantastiske kjøreopplevelser om siktet er stilt inn riktig. 

 

Speedmasteren er ikke veldig sportslig men den er morsom å kjøre raske svingkombinasjoner meg. Opplevelsen av svingen blir på mange måter heftigere da du flytter på mere masse med et lavere tyngdepunkt. Ingen sportsdanser men den kan altså danse  og den er herlig å danse med. Høy opplevelse av kvalitet og derfor vanedannende eller avhengighetsskapende.

 

 

Score By:                                           5

Score Touring:                                 4

Score Sportslige egenskaper:     4

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Det viktigste vi kan formidle om vedlikeholdet av disse syklene er et verkstedene sier at de har sett lite til de nye modellene. De er altså så driftsikre at man foreløpig ikke ser ut til å ha særlig god oversikt over fremtredende feilmodi eller svakheter. Det er et godt tegn.

 

Speedmaster er som en sykkel i Bonneville familien også en posørmaskin. Den skal være velholdt, ren og hel. Dette forplikter og du må nok som eier av en slik maskin påregne at du må bruke noe tid på skjønnheten. Men til tross for mange og spesielle designflater er det åpen og enkel å komme til. God plass, men mange flater og kroker som krever en garage, en radio og masser av tid. Da vil Speedmasteren kunne leve et godt liv hos deg.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:      5

 

 

 

Målgruppe

 

Uansett hva ditt bruksområde måtte være, hvis du først liker Custom og Triumph, vil du elske denne sykkelen på alle turer du måtte ta den med på. Triumph Bonneville Speedmaster formidler identitet og gjør deg rett og slett kulere. Uten å skrike. Bare kul.

 

Helt klart en sykkel for nyskilte på let etter fortidens karma, men også som effektiv medisin i enhver midtlivskrise. Og hvis sykkelen ikke er nok, finner du tilleggsmedisin i tilbehørskatalogen, og der er det mye å velge i. 

 

Triumph Speedmaster er en testosteronbomber for begge kjønn og gir en fantastisk opplevelse av kvalitet og kjøreglede.

 

Ta den på en prøvetur. Det er ikke usannsynlig at du får en ny bestevenn!

 

Totalt score: 46/54

 

 

http://www.amdmotorsykler.com

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.