KTM 1090 Adventure R - komfort og sportslig råskap for friskuser

http://www.amdmotorsykler.com

 

Høsten 2017 avløste KTM 1090 Adventure forgjengeren som het Adventure 1050. 1050 var i bunn og grunn en litt mindre og leken utgave av tidligere Adventure 1190. Motoren som ble brukt på begge modeller er den godt kjente LC 8 motoren som etter hvert har fått milioner av kilometer på baken. 1050 var litt mindre enn 1190 og derfor litt morsommere og smidigere å kjøre. Den største og kanskje mest merkbare forskjellen på disse to var nok turtallssperren til 1050 som kom ved ca 6500 omdreininger, opp til dette punkt var det svært vanskelig å merke forskjeller på disse syklene. Så kan man selvfølgelig mene at det er der moroa starter og det var kanskje akkurat det som bestemte hvem som kjøpte 1050 eller 1190!

 

Så kom Adventure 1090, samme motor, riktig nok forbedret men med samme motorvolum og langt på vei samme sykkel. Men, nå hadde KTM redesignet motoren, hentet ut 125 hk og 109 Nm kontra 95 på forgjengeren 1050. Kritikere påsto at dette ikke var like bra og mente at sykkelen trengte en såkalt "boosterplugg" for å hente ut like mye krefter som de omtalte forgjengerne!  En av målsetningene til Bikerdudes ble derfor å bringe klarhet i om dette virkelig var tilfelle. Kunne det virkelig være tilfelle at KTM har laget en mere effektsvak utgave av 1050 ?

Vi har kjørt mye KTM og har mye kjøreerfaring med merket, så vi mener oss derfor meningsberettiget i denne saken.

 

Vi har kjørt1050 Adventure  S og 1090 Adventure S tidlligere og kjørte derfor nå utgaven som heter Adventure R. De største forskjellene på disse er at offroad versjonen 1090 Adventure R har større forhjul på 21 tommer, sittehøyden på 89 kontra 85 cm, litt lengere akselavstand (1 cm) og lenger dempervei foran og bak. Fjærene foran og bak er forsterket og oljeøvolumet i demperne er også økt for å gjøre demperen mere bestemt og sportslig. Tørrvekten skiller med knappe 4 kilo i disfavør av Adventure R utgaven som selvfølgelig får en tilsvarende tyngere front på grunn av de kraftigere og lengere demperne. Vektøkningen er uvesentlig i denne sammenhengen.

 

Adventure R er satt opp med terrengdekk med knaster fra Continental (TKC 80) hvilket ikke er så godt egnet til asfaltkjøring. I og med at vår test ikke var en ren grus eller terrengtest måtte vi derfor gå av gassen litt når vi kjørte på asfalt , men vi fikk brukt sykkelen godt allikevel skal vite. 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

KTM sykler er ikke nødvendigvis så pene, de er tøffe, brutale og annerledes. Fra anerkjente motorjournalister heter det at "a KTM shall be big, orange and ugly" og det kan jeg vel si meg enig i. Greia er at disse motorsyklene har så fantastiske kjøreegenskaper og er gjennomgående så gode å kjøre og så motorsterke at du rett og slett driter i hvordan det ser ut. Så gode er de.  Gjennomgående viser de fleste tester at KTM modellene er svært tøffe utfordrere i alle segmenter og i alle sammenhenger. Men pene er de gjerne ikke.

 

Designet er futuristisk, sært og "stealt- aktig". Svært funksjonelt men ikke særlig sexy. Jeg hevder derfor at KTM førere gjerne er førere som vektlegge kjøreegenskaper og ytelse mere enn de som søker posør faktor eller naboens samtykke eller aksept.

 

Enten så liker du KTM eller så liker du de ikke. Du som kjører KTM vet hvor gode de er og du vet at dette ikke er noen "babe-magnet", og det driter du rett og slett i !

 

Så da lever vi vel godt med at denne maskinen ikke fremstår som en estetisk nytelse eller skjønnhet da, gjør vi ikke?

 

 

Score design:  4

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Både 1090 Adventure S og Adventure R byr på en veldig god ergonomisk sittestilling. Veldig oppreiset, behagelig men sportslig vinkel i knærne og ikke minst grepet om det herlige og brede styret. 

De største ergonoiske forskjellene på disse to ligger i setehøyden hvor Adventure S utgaven har en setehøyden på 85 cm kontra Adventure R som stiller med hele 89 cm. Det er meg bekjent mere på høyde med en kjøkkenbenk som normalt måler 90 cm og gjerne blir litt mye når du som meg måler 174 cm, men det gikk fint.

 

 

Ellers er sykkelen helt perfekt å sitte på, kjøre og håndtere. Setet er egentlig smalt og ikke for bredt, blir det for bredt påvirker det sykkelens kjøreegenskaper i negativ retning og det ønsker vi ikke.. Her kan du sitte godt i 60 mil, du kan stå og samtidig ha mobilitet i alle situasjoner. Sykkelen har en veldig god svingradius hvilket også er bra når du skal håndtere maskinen utenfor vei. 

 

Begge modellene er ganske smale, høyreiste og er fantastisk sportslige og morsomme å svinge med under alle forhold, by, land eller vann, spiller ingen rolle. KTM har selvfølgelig mye erfaring fra Paris Dakar sirkuset og bruker denne kunnskapen for alt den er verdt i egen produktutvikling og da blir det bra. Men en så høyreist, slank, effektsterk og langbent maskin med et 90/90/21 dekk foran blir selvfølgelig presis og god å kjøre når du har et bredt og godt styre å sende kjøresignaler til. Topp arbeidsforhold, rett og slett.

 

Score ergonomi:   6

 

 

 

 

 

Motorkraft og torque

Både 1090 Adventure S og Adventure R bruker den etter hvert så velkjente LC8 motoren som i dette tilfeller måler 1050 kubikk og leverer 125 hk og 109 Nm. Dette er en stor V-tvin som er svært ytelsesterk og sprek sammenlignet med sine konkurrenter. Motoren har en sprek gassrespons og en eksponensiell ytelseskurve. Det er good news  når du vil hente ut det du trenger av kraft i forskjellige situasjoner. Du trenger aldri å tenke på om kreftene er der når du trenger de, for det er de virkelig. Jeg opplever at motorens effekt bare øker oppover i turtallsregisteret og det er skikkelig festlig. Få om noen andre sykler kan matche denne ytelseskurven.

 

I tillegg har motoren et uvanlig kraftig mellomregister som gjør det utrolig festlig å kjøre på og utenfor norske veier og kreftene er tilgjengelig tidlig i mellomregisteret.  Den er som laget for Norske forhold med hyppige gasspådrag i sving, forbikjøringer, akselerasjon på god og dårlig vei, på vei, utenfor vei, alt er bare kjempegøy og motoren leverer virkelig det den skal og vel så det. 

 

 

 

KTM tilbyr oss fire kjørefomus på denne sykkelen, "sport, street, rain og offroad" hvilket holder i massevis i dette segmentet. Street leverer mere enn du kan forvente mens sport blir veldig responsive og ytelsesvillig, nærmest litt yppig. KTM tillater også såkalte "devils" å slå av all traction. Veldig morsom, men jeg tror nok at de aller aller fleste klarer seg lenge i "street og offroad". 

 

 

Jeg har personlig ingen ting å utsette på 1090 utgaven av LC8 motoren som jeg personlig opplever som kvikkere, sterkere og mere sportslig enn de fleste av konkurrentene. Svært få om noen kan matche dette. Motoren bygger også veldig godt oppunder offroad-platformen til KTM og skaper sammen med resten av sykkelen kjøreopplevelser du neppe finner hos så mange andre merker. Dette er nok en av årsakene til at 1090 Adventure R også har gjort det veldig bra på rene grus eller offroad tester utført av motorsykkelpressen. 

 

1090 R er nok mye bedre egnet til sportslig grus og offroadkjøring enn den større og tyngre 1290 versjonen av motoren som på mange måter blir for kraftig med sine 160 hk og 140 Nm. Det blir definitivt mye for hvermasnen å håndtere utenfor veien!

 

Girkassen er som alltid veldig bra på KTM, men kunne vel strengt tatt fått en kvikkskifter nå. Kanskje ikke så viktig for 1090 Adventure R, men desto viktigere for 1090 Adventure S som er gate og touringversjonen.

 

KTM 1090 Adventure S - gate og touringversjonen av 1090 Adventure R.

 

 

Så min konklusjon på vurderingen av LC8 motoren i denne utgaven er helt klart at dette faktisk er svært vellykket og byr på mere enn tilstrekkelig med krefter og ytelse. I noen sammenhenger kan det faktisk bli litt mye, særlig i terreng eller utenfor vei. Har man testet sykler i gal rekkefølge, altså kjørt 1290 før 1090, ja da kan jeg forstå at man sitter med en annen opplevelse! Men isolert sett vil jeg si at denne utgaven av Adventure R modellen er mere enn optimal og mer enn tilstrekkelig hva angår motorleveransen til sykkelen. Dette går fælt, ja bedre enn de fleste konkurrentene og man må huske på a man skal ha ferdigheter til å håndtere det også. Derfor er dette veldig veldig bra og veldig mye bedre enn bra nok.

 

 

Score motor, gearboks og torque:  6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

KTM har ennå ikke tatt steget inn i TFT verdenen med 1090 modellene og det er helt greit når det eksisterende instrumentet er så bra som det er. Instrumentet har en stor og lettlest turteller og to digitale skjermer på hver side av turtelleren som oversiktlig og greit presenterer den informasjonen du trenger.

 

 

Kjøreinformasjon som hastighet, girindikator, kjøremodus, bensin og temperatur på høyre side.

 

 

Data fra kjørekompeuteren på venstre side.

 

Alt styres intuitivt og greit fra navigasjonspanelet på venstre styreholk. Veldig bra. Menyvalgene er svært enkle å forstå og bla i.

 

 

 

Vi tillater oss å mene at dette er helt greit for denne modellen da testføreren selv ikke brukte å veldig mye av sit tid på å lese instrument under kjøring, i hvertfall ikke under grus og offroad delen. Da lytter vi til maskinen som snakker til oss hele tiden, gjerne i form av lyd, vibrasjon og gassrespons, alt selvfølgelig avhengig av hvor du er i motorens ytelsesregister.

 

Vi liker fortsatt det eksisterende instrumentet, men det er kanskje på tide å gå videre nå!

 

 

Score instrumentering:  5

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

Brembo bremsene som brukes er fine og innfrir så absolutt forventningene. Brembo bremser kan være så mangt og er nødvendigvis ikke bra fordi de heter Brembo. Modellutvalget er stort og kvaliteten kan derfor variere tilsvarende. Toppmodellen heter M50 og leverer selvfølgelig kvalitet. Men kombinasjonen av bremser, dempere og ramme kan være vel så viktig og da hjelper det nødvendigvis ikke å bare ha enestående bremser vis alt annet dykker og vrir seg under tøff bruk!

 

KTM kan dette og vet så utmerket godt hvilke modeller de skal bruke for å holde en gjennomgående høy komponentstandar på maskinene sine. Adventyre R er ikke noe unntak. Det innledende bittet sitter og resten sitter perfekt i innbremsingssekvensen.

 

Helt topp.

 

 

 

KTM bruker dempere fra WP som de selv eier. 1090 Adventure R har noen av de lengste og peneste bena vi kjenner i det kommersielle markedet og gjør virkelig jobbe sin. Demperne har en vandring på 220 mm og er enkle å justere eller tilpasse egen bruk. De nyeste utgavene har fått justeringshoder som ikke krever verktøy og du kan derfor enkelt prøve deg fram underveis. 

 

Disse demperne spiser ujevnheter i underlaget og sørger hele tiden for at forhjulet ditt har kontakt med underlaget. God stemning.  

 

 

 

 

Bak sitter det en justerbar gassdemper fra WP og denne jobber veldig bra sammen med svingarmen og resten av sykkelen. Også her er det enkelt å justere seg inn men er man usikker så er det alltid klokt å spørre forhandleren. Fjærene foran og bak har blitt forsterket på R modellen (fra 5,5 til 6,5 N/m).

 

 

 

 

Demperne, rammen og svingarmen er derfor av topp kvalitet og du skal denge sykkelen temmelig mye for for å kjenne tegn til svakheter. Dette utstyret gir seg rett og slett ikke og komponentene er overdimensjonert for å tåle alle krefter som virker på sykkelen under kjøring. 

 

 

Jeg kjørte på grusveier og jorder på på Hurumlandet og hadde det fantastisk morsomt selv om jeg på ingen måte er noen offroadekspert. Men når du står oppreist og legger vekten over tanken kan du dra på med motorkraft for å spinne deg gjennom svingene mens dempere, ramme og svingarm håndterer det ugjevne underlaget. Det 21 tommer store forhjulet og det brede styret gjør det enkelt å styre den høyreiste og smale maskinen og med så mye krefter tilgjengelig er det enkelt å styre sladdene i grusen. 

 

 

 

I tillegg til at hovedkomponentene holder en høy standard er egenvekten på 1090 Adventure R lav med sine 209 kg. De beste offroadere ligger i denne klassen ligger i samme område og det er viktig at dette utstyret ikke blir så veldig mye tyngere når du skal halse rundt på maskinen på grus eller i utmark. Det at sykkelen er såvidt smal gjør den enda mer forutsigbar og lettere og styre, spesielt på grus eller i terreng.

 

Alle hvedkomponentene leverer altså veldig bra og 1090 Adventure S er satt opp med stort sett de samme komponentene med unntak av demperne og forhjulet som her er 19 tommer. KTM stiller med oppdatert teknologi og gjør valget enkelt for deg. Liker du grus og terrengkjøring velger du Adventure R, er du en touring-dude så velger du med fordel 1090 Adventure S. I begge tilfeller leverer disse komponentene ikke bare det de skal, de gjør det også enkelt for føreren å håndtere maskinen sammen med de etablerte og velfungerende førerstøttesystemene.

 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

Ja nå er ikke noen av disse syklene noen utpregede bysykler, til det er de gjerne for store, tunge og og lange. Adventure R er høy så du får ihvertfall en god oversikt over trafikkbildet, men et bredt styre er ikke alltid en fordel når du skal snike deg gjennom tett og stillestående trafikk!

 

Men mobiliteten til Adventure R er god og de som kjører denne typen sykkel vil aldri ha noen som helst problemer med å vippe denne maskinen rundt omkring i trafikken. Svingradiusen er god, sykkelen er smal og fin og enkel å håndtere. Motoren går jevnt og fint, også i lave gir, og det gjør kjøreopplevelsen mye bedre.

 

Adventure R er på grunn av egenskaper og funksjon som terrengmaskin selvfølgelig høy. Dette gir også en høy seitehøyde på hele 89 cm og da slet jeg naturlig nok litt i noen sammenhenger. Det var ikke noe problem men dog´høyt når jeg skulle stoppe med mine 174 cm. Da ville jeg  helst unngå å plassere labben i en fordypning eller et hull !!!

 

 

Score bykjøring:  4

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

 

Adventure R er en enestående tourer og har som de andre store i KTM familien stor lastekapasitet. Sete og sittestilling er helt enestående og svært godt tilrettelagt for lange etapper i setet.  Vindbeskyttelsen er god og du kan velge mellom høye og lave kåpeglass som alle er justerbare.

 

 

KTM leverer flere lastesystemer eller sidevesker og det KTM produserte settet fungerer veldig bra til normal bruk. Men er du av den røffe typen som kjører mye på grus eller i utmark kan det være greit å vurdere alternativene som er av explorer kvalitet. Dette får du gode råd om hos forhandleren din.

 

Men de orginale sideveskene og toppboksen er veldig greie fordi de ikke trenger ekstra montering av rammer som sideveskene kan henge på. Som du ser på bildene over og under har disse sideveskene en utsparing som passer inn i en opphengskontruksjon som sykkelen leveres med. Det tredje støttepunktet hviler på fothvilerne til passasjersetet og henger stødig og godt.

 

 

 

 

Adventure R er selvfølgelig en veldig bra touring maskin og har absolutt alt som skal  til for å levere topp touring glede. I og med at sykkelen er så godt motorisert som den er får du også med deg en god "fun factor" på turen. Du kan virkelig plage sportssyklene med dette utstyret =0)

 

Adventure R behersker selvfølgelig alle forhold og jeg storkoste meg under alle faser av kjøringen. For oss normale hverdagsmotorsykkelister er det rett og slett nok av absolutt alt og du får definitivt premium følelsen når du kjører.

 

Score touringegenskaper:   6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Testene vi kjører tar oss gjennom en løype med alle typer topografi, svinger, godt og dårlig underlag og varierende hastigheter. Vi får virkelig utfordret de sportslige sidene til alle syklene vi kjører. Vi kjenner selvfølgelig på store forskjeller, skuffelser og gleder og har derfor et nokså stort sammenligningsgrunnlag. 

 

Adventure R er en stor, høyrest men smal maskin som nyter godt av fantastiske demper og fjæringsfasiliteter som har blitt ytterligere forsterket. God demping kan selvfølgelig av og til gå på bekostning av de sportslige kapasitetene men ikke i dette tilfellet. Rammen, styregeometrien, motoren og elektronikken sørger for at Adventure R forblir en skikkelig ramp i alle sammenhenger. Den svært så responsive motoren og den kvikkstyret kjempen inviterer til dans i alle situasjoner. Lavere vekt gir ofte bedre føling med maskinen og gjerne bedre og mere presis styring av sykkelen. Både på og utenfor vei og du tar deg selv raskt til grensen av hva teknologi eller egne ferdigheter kan mestre. Sistnevnte kommer som regel først!

 

Denne maskinen er dårlig på ett punkt, den bringer nemlig frem det aller verste i deg og du får raskt horn i panna!

 

Jeg synes personlig ikke så mye om knaste dekk på asfalt fordi disse kan slippe litt raskere bak når du går på gassen og bruker krefter. Selv de gode TKC 80 dekkene fra Continental som denne sykkelen er satt opp med kan gjøre det!  Men, bruker du traction så går det helt greit, slår du den av kjenner du virkelig at bakhjulet blir liggende å skli sideveis under pådrag i sving. Men man kan ikke få både i pose og sekk, så ønsker å ha grus og terreng kapasitetene intakte så får man heller akseptere litt sidebevegelse i dekket under nedlegg og gasspådrag. Alternativet vil være å velge en 1090 Adventure S med gatadekk.

 

Men sportslig og leken er da sykkelen virkelig og i særdeleshet i grus eller terrengmodus.

 

 

Score  sportslige egenskaper:   5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Nok en gang drar vi stor nytte av KTM sin lange erfaring fra offroadmiljøet og Paris Dakar. KTM vet selvfølgelig at disse maskinene kan bli svært så flittig brukt og denget rundt i mer eller mindre gjestfrie miljøer. Derfor vet de også at vedlikehold må kunne gjennomføres enkelt og uproblematisk. Det betyr plass og tilgang til bevegelige eller roterende deler rundt motor og sprutsoner. 

 

 

Adventure R har fått en svært effektiv "mud guard" som effektivt hindrer at møkka fra knastedekket kastes inn til bakdemperen og motoren.

 

 

 

Bak "mud guarden" er det rikelig med plass til flittige hender og utstyr som brukes til å gjøre rent eller vedlikeholde komponenter. Motoren har få kanter, snarere store flater som er enkle å komme til for å vedlikeholde etter grisete seanser. Enkel tilkomst er gjerne ensbetydende med godt vedlikehold. Dette har KTM lagt godt tilrette for. 

 

På denne type sykler er dette spesielt viktig.

 

Adventure 1090 R har ikke midtstøtte og skal selvfølgelig heller ikke ha det på grunn av ønsket om å holde vekten nede, så her må man finne andre løsninger når bakhjulet skal løftes eller tas av. Slike løsninger finnes det selvfølgelig mange av.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

 

TOTALSCORE:   48/54

 

Sykler som 1090 Adventure R scorer gjerne ikke helt topp på score-carden men det betyr slettes ikke at sykkelen er dårligere enn andre. Å rendyrke en adventure sykkel slik KTM gjør her betyr nødvendigvis at det må inngås kompromisser og da er det helt naturlig at en slik maskin vil score lavere på nettopp disse områdene.

 

Men innen sitt tiltenkte segment er denne maskinen helt oppe i eliteserien. Vi kan bare konkludere med at den på ingen måte er ytelsessvak og den har som sagt i nokså mange tester dunket ut sine største konkurrenter på nettopp ytelse. Her snakker vi om ytelser i alle sammenhenger, ikke bare motoren.

 

Jeg håper virkelig at menigheter som er superlojale til sine merkefavoritter kan ta seg umaken å prøve dette materiellet som garantert vil overraske og skape begeistring.

 

KTM 1090 Adventure R er definitivt for tøffinger, og er du en tøffing så ønsker du sansynligvis også å presse grenser og utvikle deg selv som fører. Dette er virkelig en av adventure syklene som byr på utvikling og utfordringer, gitt at du selv våger.

 

Dette er ikke for pyser, det er helt sikkert. Du har alt å vinne. lite eller ingenting å tape på å prøve noe nytt og kanskje enda bedre.

 

 

Det står sykler klare til prøvekjøring hos AMD Motorsykler i Oslo, tenk videre, tenk nytt og opplev mye mer, det er vårt klare råd.

 

 

 

Lykke til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.