Yamaha R3 - En enestående A2 til glede for store og små - Sport og lek

http://askermc.no

 

Yamaha kom i 2015 med ny YZF R3. En teknisk kompetent og tidsriktig skjønnhet tok A2 segmentet med storm.  Yamaha etablerte seg samtidig i 300 klassen i raoad racing og dagens kanskje største norske tallene i superstock 600, Jonathan Lykke startet sin karriere på nettopp en YZF R3. Jonathan viste det norske miljøet at både han og maskinen kunne hamle opp med de beste på nettopp denne sykkelen. Jeg kjørte superstock 600 på denne tiden og Jonathan holdt høyere kurvehastighet enn meg på Cartagena for drøye 2 år siden!

 

Men i gata har også Yamaha fått det til. R3 er veletablert og konkurrerer glatt med KTM 390 og Kawasaki Ninja 400.

 

R3 er smekker, den er velproporsjonert, har en bra motor og svinger som en liten gud. Dette er kjempemorsomt for både store og små.

 

Men spørsmålet er, kan den virkelig kjempe mot de litt større konkurrentene med sine 321 cc og 42 hk, og er det godt nok i kampen mot de litt større konkurrentene?

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

R3 er estetisk perle, det er det ingen tvil om. Sykkelen er gjennomgående velproporsjonert og har gjennomførte og fine linjer. Hjuldimensjoner, kåpen, setet, seterammen, eksosanlegget, den kule fronten, alt ser bra ut og det holder en gjennomgående og høy kvalitet.

 

 

 

Formene til kåpeseksjonen er pent avrundet og passer utrolig godt med motorseksjonen og de øvrige komponentene. Fargekombinasjonene er lekre selv om vi er lit lei oss for at vi ikke fikk se den hvite utgaven med gule dekaler i Norge. 

 

 

Frontpartiet og lykteseksjonen topper det hele og definerer på mange måter R3. Et gjennomført og vellykket design som til og med kan hevdes å se bedre ut enn storebror R1.

 

 

Scor design:  6

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

R3 er egentlig ikke så stor med sin totalvekt på 167 kg, en akselavstand på 1380 mm og en sittehøyde på 78 cm.

 

 

R3 har et såkalt "clip-on" styre som er litt racing inspirert, styreholkene peker derfor litt nedover og føreren får en litt foroverlent og sportslig sittestilling. Ikke for mye og det blir på ingen måte slitsomt.

 

Med en sittehøyde på 78 cm får føreren en relativt skarp vinkel i knærne hvilket ytterligere forsterker sykkelens sportslige egenskaper. Dette er det virkelig morsomt å svinge med.

 

 

 

 

Setet er smalt i forkant og legger til rette for et godt grep for bena rundt tanken. Lenger bakover er setet bredere og gir derfor god støtte. Setestoppen er hard og god og det er derfor lett å bevege seg over seteryggen dersom man ønsker å herje litt i svingene.

 

Sittestillingen er litt skarp og selv unge førere kan derfor bli litt stiv i nakke og skuldre før man har tilstrekkelig med trening og tid på sykkelen. Da er det skjeldent noe problem.

 

 

Score ergonomi:  5

 

 

 

 

 

Motorkraft, gearkasse og torque

 

Den tosylindrede rekkemotoren gir fra seg en herlig og voksen tonerekke som får sykkelen til å virke mye større enn den er. Det orginale eksosanlegget holder i massevis så det er egentlig ikke så mye å hente på å ettermontere en slip-on. Det må i såfall dreie seg om forfengelighet!

 

Motoren er sterk, har en behagelig gassrespons og rykker lite i de laveste girene og på lavere turtall. Dette bidrar til at R3 blir lettkjørt og fin i bymiljøet. Oppover i registeret har R3 masse å by på og du kan virkelig ha det kjempefestlig med denne sykkelen. Motoren drar godt oppover i registeret og forbikjøringer i 80 sonen er overhodet ikke noe problem. 

 

Girkassen er myk, presis og fin men hadde nok blitt enda morsommere om man hadde fått en kvikkskifter og en blipper, da hadde vært helt strålende.

Men jeg synes så absolutt at R3 levere fult på høyde med sine konkurrenter og legger vi til de gode svingegenskapene så trekker den kanskje det lengste strået. Det kommer selvfølgelig ann på føreren, men forutsetningene er så absolutt tilstede.

 

 

Score motor, gearboks og torque:  5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

Instrumentet er helt greit og fungerer så absolutt som det skal i denne klassen. 

 

 

 

Her har du det aller nødvendigste og det fungerer som det skal. Jeg liker den analoge turtelleren, dette er tross alt det viktigste instrumentet og denne er stor og fin ja da opplever vi at vi virkelig kjører en ordentlig motorsykkel.

 

 

 

Den digitale delen av instrumentet viser feulnivå, klokke, girindikator, trippteller og ODO i tillegg til hastighet og forbruksdata. Da jeg testkjørte R3 lå forbruket på beskjedne 0,28 liter pr mil og da piska jeg virkelig maskinen i flere timer!

 

 

 

Bryterne er enkle og velfungerende og holder et anstendig kvalitetsnivå. Ikke verdens mest spennende, men det funker bra.

 

Alt i alt et enkelt men bra instrument. Det er jo et kostnadsspørsmål men det hadde vært kult å fått tilgang på en R3 versjon som tilbyr TFT kvalitet, jeg er sikker på at folk hadde betalt for det.

 

 

Score instrumentering:  5 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

Alle disse komponentene er helt sentrale på en motorsykkel og av og til faller fabrikantene ned på feil side i forsøket på å balansere kvalitet og pris. Det har dessverre i noen grad skjedd i tilfellet R3.

Hovedsakelig driver dette seg om kvaliteten på bremsene som faktisk er omdiskutert i forskjellige fora.

 

 

 

R3 er utstyrt med ABS men jeg klarte rett og slett ikke å låse forhjulet under bremsetesten. Nissin klipperen som kliper til rundt den 298 mm store bremseskiven har det berømmelige bittet men fader deretter litt ut og jeg må virkelig ta i for å få ting til å skje. Dette er ikke noe problem, bremsene er mer en gode nok men det forundrer meg at jeg opplever at bremseeffekten ikke øker etter hvert som jeg kliper til. Slik bør det ikke være. Den livlige motoren og de sportslige egenskapene krever gode bremser.  Bremsene er gode nok, men de imponerer så absolutt ikke.

 

 

 

Teleskopgaffelen og KYB demperne på 41 mm foran er helt tradisjonelle  men fungerer til gjengjeld svært godt. Det merkes veldig godt under aktiv kjøring og heftige nedlegg. Her liker R3 seg svært godt, den er rolig, stabil og tar unna ugjevnheter med stoisk ro. Ikke no stress. Disse egenskapene gjør sykkelen retningsstabil og veldig fin å svinge. Her er R3 en absolutt ener.

 

 

R3 er bygget rundt en tradisjonell men stiv rørramme i stål og som bidrar vesentlig til sykkelens sportslige egenskaper. Rammen jobber svært godt sammen med svingarmen som også leverer det den skal. Alle komponentene jobber godt sammen og det viktigste er at ikke en eller flere av komponentene er så svake at de ødelegger for helheten. Det er ikke tilfelle her.

 

 

Bakfjæra sitter nesten horisontalt på svingarmen og var helt klart satt til en fører på 75 kg som gjerne er vanlig. Jeg gjorde et forsøk på å stramme den under veis med spesialverktøyet som følger med sykkelen (C-spanner som ligger i verktøyposen under setet) men dette skulle vise seg å vøre vanskelig. Der nede er det så trangt at det er vanskelig å få tak med C-spanneren og forlengerhylsen, og får du festet verktøyet rundt justeringshjulet så er det for liten plass til at du klarer å stramme til 2 eller 3 knepp. Her må du sansynligvis av med kjedekassen for å få gjøre noe som helst. Dette medførte at det ble litt mere gynging enn jeg strengt tatt trengte under min denge-session!

 

 

  

 

Score Bremser, dempere, ramme og svingarm:  4

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Sittestillingen er som sagt litt skarp men ikke skarpere enn at du helt fint kan bruke denne i hverdagen. R3 har en fin størrelse og passer veldig godt til bybildet. God funksjonalitet på motor og gearboks gjør bykjøring til en lek og du kan til og med opptre svært så sportslig i bymiljøet. Morsomt er det også.

 

R3 er definitivt bedre enn storebror R1 i byen, mye smidigere og mye bedre tilpasset slik kjøring og nesten minst like kul.

 

Lav vekt og lav sittehøyde bidrar til at R3 blir svært så håndterlig.

 

 

Score bykjøring:  5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Tja, dette har vi vel snakket om tidligere. Liten eller ingen lastekapasitet, litt sportslig og en litt mer krevende ergonomi tilsier lav touringfunksjonlitet. Men igjen, med ryggsekk og riktig innstilling til mangelfull komfort så kan du selvfølgelig kjøre langt med denne. R3 er festlig å kjøre og den liker seg svært godt i svinger og fart. Så morsom blir turen garantert.

 

Men noen touringsykkåel er ikke dette.

 

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Det sportslige er det derimot ingen ting å si på. R3 er rett og slett morsom å kjøre med. Den inviterer hele tiden til sportslig fartslek og det er svært vanskelig å ikke takke ja til invitasjonen. Slipper du å ha campingbiler eller gamle folk foran deg kan du nærmest holde gassen helt inne og bare kline til i svingene. Svingegenskapene er så gode at jeg rett og slett tar opp kampen med alt og alle som ypper seg. R3 tåler høye kurvehastigheter og er samtidig veldig retningsstabil og rolig. Svinger med fart og nedlegg oppleves derfor som kontrollerte og rolige.

 

Jeg klarer enkelt å henge på langt større sykler fordi jeg har en lettere sykkel som tåler kurvehastigheten. Jeg sitter hele tiden og venter på nye svingkombinasjoner og har det skikkelig morsomt.

 

Mange vil nok kunne klares eg godt med en R3, man trenger faktisk ikke noe større for å oppleve genuin kjøreglede.

 

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Kåpeseksjonen  dekker store deler av motorseksjonen og gjør det litt problematisk å komme til rundt deler av motoren. Her er det litt trangt og et ønske om å holde en høy standard på vedlikeholdet vil derfor kreve noe tid. Jeg kommer imidlertid godt til både foran og bak motoren og derifra og bakover har jeg generell gode tilkomstmuligheter. 

 

 

Kjede og drev er lett tilgjengelig, men vi valgte allikevel å donere et par bob-ins for å forenkle vedlikeholdet. Med depotstøtten fungerte dette veldig greit og ikke er den spesielt dyr i anskaffelse heller. For snaue 1200 kroner har du alt du trenger. 

 

 

 

 

Tilkomsten til oljefilteret er enkel gjennom en utsparing på undersiden av kåpen, det eneste uheldige med denne løsningen er at du må ned på bakken for å komme til fra undersiden. 

 

Summa summarum blir kåpen derfor det største hinderet for gjennomføring av hyppig og godt vedlikehold. Kåpen har store lakkflater og er derfor også utsatt for skader. Ikke bare bare med store kåper med andre ord. 

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:   4

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

TOTALSCORE:  44/54

 

A2 segmentet er definitivt et bra segment som mange forbandet da det ble innført. Men erfaringer viser at dette er et viktig segment for unge førere som etter hvert skal over på tung eller klasse A. I A2 lærer de samme førerne å kjøre teknisk riktig fordi de har mindre motorkraft og derfor må kjøre svingene riktig . Maskiner med mindre motor krever mere av føreren som må lære seg å holde jevnere og høyere kurvehastighet. Du lærer rett og slett å kjøre svinger og det er  læring som alle burde fått med seg.

 

Vi mener at de syklene som er designet for A2 klassen ofte er de beste, fordi de gjerne er lettere og har et riktigere og bedre motoroppsett som igjen gir bedre distribusjon av krefter til sving og variert kjøring. Riktig vekt og kraftfordeling gir gjerne bedre balanse i sykkelen, bedre svingegenskaper og ikke minst en sykkel som er lettere å kjøre. Sykler med for store forskjeller i forholdet vekt/motorkraft blir gjerne ikke fult så balanserte og morsomme å kjøre.

 

Yamaha YZF R3 er en slik motorsykkel og den tar virkelig plass blant de mest vellykkede i A2 klassen. Slank, lett, motorsterk og veldig svingvillig.

 

R3 appellerer nok mest til de yngre fra 18 til 22 år og disse representerer nok den største kjøpergruppen. Sykkelen holder generelt høy kvalitet og byr på svært mye kjøreglede.  Den appellerer til ungdommen med sine lekre linjer og riktige proposjoner og er rett og slett flott å se på.  Yamaha er generelt veldig driftssikre og representerer derfor lav risiko hva angår uforutsette kostnader. R3 er motorsterk og hamler opp med de fleste av sine konkurrenter dersom føreren har gode ferdigheter og riktige holdninger. Prisene på ekstrautstyr er fordelaktige sammenlignet med andre merker og utstyrskatalogen er  stor og fristende.

 

Yamaha R3 byr på svært mye kjøreglede også for oss voksne som er vant til kraftigere saker. Jeg kjører selv gladelig A2 for å finpusse på svingteknikken.

 

Svaret på mitt innledende spørsmål om dette er godt nok i konkurranse med de litt større konkurrentene er derfor ja, dette er bra og R3 kan så absolutt hamle opp med de litt større konkurrentene. Sykkelen leverer det den skal og begrensningene ligger derfor gjerne hos føreren. R3 leverer.

 

 

Ta turen til Asker MC i Vollen for en prat eller prøvetur, det er så absolutt verdt det.

 

 

 

Lykke til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.