Husqvarna 701 Vitpilen - Årets morsomste og kuleste MC nyhet

https://snellingen.no

 

Husqvarna 701 Vitpilen heter den og den er kanskje årets morsomste MC nyhet.

 

Etter at Husqvarna la Nuda 900 på hylla for noen år siden har det vært relativt stille i gata blant Husqvarna fansen. Men etter KTM sitt oppkjøp av Husqvarna begynte ryktene om en ny gateversjon å svirre og resultatene ble 701 (klasse A) og 401 som er en yppig konkurrent til A2 klassen.

 

Oppkjøpet og samarbeidet med KTM kan formelig leses ut av Vitpilen som har motor, ramme og svingarm fra KTM verdenen og mye kommer fra den nå parkerte Duke 690. Den ensylindrede motoren på 693 cc og 75 hk kommer fra Dukeń og leverer mye av moroa til Vitpilen.

 

Husqvarna har med dette som utgangspunkt konsentrert seg om å lage sin egen sykkel og ingeniørene har sammen med designerne virkelig truffet midt i blinken. På vei ut i testrunden stanset jeg på Tyrigrava en onsdag ettermiddag og folk av alle kategorier flokket seg rundt det lille vidunderet som virkelig er en designperle og veier under 170 kg ferdig tanket.

 

Men det var bare starten, for senere skulle jeg virkelig få oppleve noen utrolig spenstige og morsomme timer med en sykkel jeg egentlig ikke ventet så mye av. 

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Designet er spesielt, kult og trendy. Husqvarna våger å ta dette langt og sier selv at dette er en gjennomtenkt gatesykkel som skal gi oss et helt nytt perspektiv på urban "biking". Og det er nok så rett som det er sagt, dette er virkelig annerledes og den vekker interesse i alle aldersgrupper, unge som gamle. Den er by design en head-twister.

 

 

 

Vitpilen er altså en i følge Husqvarna selv en gatesykkel , men den har elementer fra motardverdenen og styregeometri ifra sportssegmentet. hvor spennende er ikke det!

Tanken og setet går nesten i samme linje, og den spesielle utsparingen i tanken er så markant at den gjerne representerer sykkelens identitet. Utsparingen har selvfølgelig også en funksjon som jeg skal komme tilbake til.

 

 

 

Husqvarna har vektlagt å være tydelige på egen identitet og du finner derfor varemerket over alt på sykkelen. Fargekombinasjonene på komponentene er intet mindre en helt utsøkte og lekre. Matt lakk er "in" og her er dette tatt helt ut. skikkelig tøft.

 

 

 

 

Front og baklykt er smakfull utformet med det siste av lysteknologi tilgjengelig.

Vitpilen er lekker, smal og elegant og til og med fantastisk god å kjøre. Bravo til Husqvarna som våger å strekke seg.

 

 

Score design:    6 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Vitpilen er lett og smal, den skiller seg litt ut fra andre nakensykler og kaferacere fordi den har clip-on styre som ofte gir en litt mer foroverlent sittestilling. Setet som også er smalt går nesten i samme linje som tanken og jeg sitter derfor ganske høyt og litt foroverlent. Ikke så mye som på en R-sykkel men mere enn det vi normalt gjør på sykler i dette segmentet. At Vitpilen er såvidt smal forsterker denne opplevelsen litt mer. Jeg må tilstå at jeg var litt spent på akkurat dette før jeg kjørte ut......

 

Det tok litt tid før jeg vente meg til denne sittestillingen, men jeg fant raskt ut at denne sykkelen er utrolig lett å svinge og ikke minst veldig leken. 169 kilo, 75 hk og 72 Nm blir fryktelig morsomt på en hybrid som denne. Knevinkelen er skarp og ganske sportslig. Den spesielle utsparingen i den smale tanken (701) gir god støtte til knærne og gjør det mulig å henge og denge sykkelen i svingene. Det er nesten som å kjøre roadracing i gata og da glemmer du fort hvordan du sitter. 

 

Jeg endte personlig opp med å like dette veldig godt og alle fordommer ble gjort til skamme. Ergonomien er annerledes men herlig og den leverer i seg selv helt enestående kjøreopplevelser. Dette var så bra at jeg til stadighet fant nye og svært gode grunner til å kjøre mere. Dette ble en helt ny kjøre opplevelse og jeg hadde det utrolig morsomt.

 

 

 

Karakter ergonomi:  6

 

 

 

 

 

Motor, gearboks og torque

 

Motoren kommer som sagt fra LC4 linjen til KTM og har fått noen små oppdateringer som ikke gir de helt store endringene. Motoren er på 693 cc, leverer 75 hk og 72 Nm og det er kjempebra på en sykkel som veier 169 kilo ferdig tanket. Husqvarna ønsker å kjøre en ren merkevare branding og motoren har derfor selvfølgelig fått nye motordeksler.

 

 

 

Denne motoren leverer uventet mye, særlig i toppen av registeret hvor den oppleves sterkere en jevnstore maskiner med både to og tre sylindre. Vitpilen leverer flott ved forbikjøringer og oppleves derfor som festlig å kjøre. I svinger med fart har jeg masse pulver tilgjengelig og motoren leverer godt under akselerasjon over 100 km/t. Jeg opplever derfor sykkelen som særdeles sportslig.

 

Girkassen er et kapittel for seg, Vitpilen leveres nemlig med både kvikkskifter og blipper og du kan derfor gire kjapt opp og ned uten å clutche. Girkassen er presis og bestemt under ordinær giring og kvikkskifteren og blipperen fungerer mykt, kjapt og fint hver eneste gang. Dette sliter langt dyrere sykler ofte med. Denne girkassen er helt suveren og i seg selv en god grunn til å kjøpe sykkelen.  

 

 

 

På lydsiden har Husqvarna laget en nydelig og stilren eksospotte som slett ikke er verst. Men har du en endunker av dette kaliberet så bør du koste på deg en effektpotte av et eller annet anerkjent merke. Da vekker du tenoren til live og varselet om at en head-twister er på vei kommuniseres effektivt. Kombinasjonen av effekt, lyd og design drar garantert damer eller gutter!

 

Skulle jeg påpeke noe som helst negativt så må det være vibrasjonene. Endunkere er og blir endunkere og da bare må du påregne noe vibrasjoner. Men husk dette er en motorsykkel med stor M og da skal du kjenne at det lever litt, alt annet vil bli kjedelig.

 

 

Score motor, gearboks og torque:   5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumentet har en urban informing og er på alle måter enkelt.. Merk at bilde er tatt under oppstartssekvensen etter at tenningen er slått på og vi kjører altså ikke i 299 km/t og vi har ikke 8 gir !!!

 

Jeg synes tegnstørrelsen er for liten og fremvisningen er heller ikke spesielt god. Instrumentet er kult men ikke godt. På en så påkostet satsning burde Husqvarna virkelig ha benyttet tidsriktig TFT teknologi, det ville gitt sykkelen enda et løft.

 

 

 

 

Du kan slå traction av og på i fart men vil du slå av ABS systemet må du stanse helt.

 

Kvaliteten på brytere og hendler er bra og fungerer veldig god. 

 

 

 

 

Bremse og clutch hendlene er korte og har en fin og sportslig utforming som gjør at du kun får plass til 3 fingre, men du har et veldig godt grep. Jeg likte det godt. Justeringshjulene på forsiden av hendelen fungerer vel så godt som den tradisjonelle løsningen med dreieknappen som normalt sitter oppå hendelen og ofte er litt tunge å vri rundt.

 

 

Score instrumentering:  4

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Vitpilen har fått en 320 mm ventilert skive med en Bremebo kalipper foran. Bak sitter en skive på 240 mm og en enklere kalipper med 2 stempel. Dette fungerer kjempebra og stopper for det aller meste. Under bremsetesten fordeler bremsekraften seg effektivt på for og bakhjul og stopper sykkelen svært effektivt. På grunn av sykkelens lave vekt kan du også gjennomføre sikre og effektive bremsesekvenser i sving og nedlegg uten særlige utfordringer.

 

Jeg hadde ikke justert WP demperne på 43 mm før bremsetesten og bånna nesten ved første forsøk. Jeg måtte derfor justere meg inn før dette satt som det skulle.

 

 

 

Justeringen er enkel og en finner greit fram ved å justere 2-3 klikk i gangen til det sitter.  

 

 

Bak sitter en det en monodemper på en linkarm. Denne kan og bør  justeres med en såkalt C-spanner dersom du veier mere enn 80 kg. Spanneren tar tak i tannhjulene som sitter øverst på fjæra ogstrammer kun til forspenningen. Det funker.

 

 

 

Vitpilen har en tradisjonell fagverksramme fra KTM linjen. Denne er stiv og fin og tåler mye denging uten at hverken denne eller svingarmen vrir seg og disse komponentene jobber ledig bra med demperne på sykkelen. Det gir gode kjøreegenskaper.

 

 

 

Vitpilens komponenter reflekterer gjennomgående gode og fornuftige valg. Disse valgene er som regel et resultat av lang erfaring og kompromisser som må inngås for å holde kostnadene nede. I dette tilfellet kan man vanskelig se for seg at det kunne vært gjort bedre. På grunn av lave og gode utslippstall er avgiftsdelen på Vitpilen kun på ca 20 000 kroner hvilket gir en utsalgspris på fordelaktige 122 500 kroner. Det er veldig mye motorsykkel og kjøreglede for pengene.

 

 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Vitpilen er lett og leken, kvikkskifteren og blipperen fungerer mykt og fint og gjør ferden i gata til en liten tivolitur. Det er nesten vanskelig å ikke gasse for mye fordi sykkelen hele tiden og i alle situasjoner inviterer til festlig sportsdans. 

 

Dette materiellet er så kult at nesten alle snur seg, hadde jeg bare hatt en slip-on tenkte jeg da jeg poserte gjennom bygatene en sen sommerkveld. Alt ved denne sykkelen er morsomt og du gleder deg alltid til neste sving eller akselerasjonsfelt. 

 

Vitpilen er lett å håndtere og flytte på og det er også av betydning i hverdagen. Store tunge maskiner blir gjerne mindre brukt, slik er det bare. Jeg hadde noen flotte dager med Vitpilen og hadde vel egentlig ikke lyst til å returnere den etter testen, men jeg måtte jo det da!

 

Score bykjøring:  6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Egenskapene til sykkelen er det ikke noe galt med, Dempere, ramme, svingarm og andre komponenter tåler landeveiskjøring og sågar hastighet. Men sittestillingen vil nok bli krevende på lange turer.

Touring dreier seg gjerne om noe annet og som ligger langt utenfor Vitpilens bruksområde. Her er det så som så med lastemuligheter og vindbeskyttelse. Dempernes vandring er kort sammenlignet med det vi gjerne finner i touring segmentet og kravene til komfort blir derfor i tøffeste laget. Så noen touringmaskin er Vitpilen neppe!

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Yuhuuuu sier vi da. Vitpilen er så sportslig og festlig at det nesten ikke er til å tro. Min erfaring er at jeg måtte jobbe litt med demperne for å finne settingen som funket for meg og det er nok ganske viktig. Det er ganske enkelt å lese seg opp i instruksjonsboka og prøve seg litt frem. Kjører du i vei uten å ha tenkt på dette kan kjøreopplevelsen bli en helt annen og langt mindre festlig, særlig vist det står mere enn "large" på skjorta di.

 

Vitpilen inviterer deg til sportslige opplevelser hver eneste dag og det er nesten vanskelig å la være å ikke kjøre sportslig. Selv kjedelige rundkjøringer blir morsomme på denne og du klemmer til over alt. Jeg ble sittende å tenke ,hva kan vi gjøre utav denne svngkombinasjonen da? Også lot vi det bare stå til, vitpilen og jeg =0)

 

Jeg brukte som sagt litt tid på å bli vant til sykkelen, men når det endelig satt var det ikke noe annet enn moro og pur glede å danse med Vitpilen. Svingegenskapene er enestående, motoren jobber villig og sprekt og den herlige girkassen med kvikkskifteren bare topper det hele på en herlig måte. Det er nesten ikke til å tro hvor nye kjøreglede du får for pengene!

 

Alt er rett og slett bare morsomt.

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Lett sykkel, lett å komme til, lett å vedlikeholde. Ikke mere å si om den saken.

 

Litt trangt oppunder tanken og bak rammen, men herre gud det er flisespikkeri.

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:  5

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

For å kjøre Vitpilen må du for det første være rask på avtrekkeren. Den er vanskelig  å få tak i og markedet er så å si støvsuget for sykler. Men Husqvarna bygger nå ut fabrikken for å produsere flere rammer og derigjennom øke produskjonen. Men heldigvis er det noen sykler på vei inn til for eksempel           Cross Centeret Snellingen i Oslo.

 

Utover dette er du trolig en urban livsnyter som elsker å gjøre det meste ut av alt og alle situasjoner. Du er antageligvis merkevarebevist, en smule forfengelig kanskje, og du har gjerne en iboende trang til å oppleve sann kjøreglede, til og med i hverdagen. Velger du Vitpilen er du sansynligvis også en smule kostnadsbevisst og ikke minst klok fordi du får så utrolig mye for pengene.

 

Er du en travel mann eller kvinne som gjerne bruker maskinen til adspredelse og mental terapi så er virkelig dette noe for deg. Maskinen formelig produserer kjøreglede og muligheten til å perfeksjonere og utvikle egen kjøreteknikk er så absolutt til stede.  Du kan kjøre i gata, du kan ta den med på track days, du kan kort sagt kose deg over alt og i alle situasjoner.

 

 

 

Skule jeg peke på noe negativt så måtte det være  konsekvensen av å være lett  og kanskje ikke helt egnet for ftore og lange førere. Det kan bli krevende, Den lave vekten kan også av og til merkes på motorvei i mye vind. Vi prøver som regel å unngå motorvei men slike etapper kan forekomme og da merkes det på sykkelens stabilitet. Ikke noe stort problem, men vi nevner det. 

 

Denne sykkelen scorer ikke bare høyt i tall, den kommer garantert oss til å score også høyt i mange motorsykkelhjerter.Det er jeg helt sikker på.

Jeg mener denne sykkelen kan ta plassen som årets MC nyhet men det er selvfølgelig en smakssak. Så får vi håpe at Vitpilen står blir stående lenger på menyen enn det Nuda 900 gjorde, den skulle vi også gjerne sett tilbake i oppdatert teknologi-drakt.

 

Bravo Husqvarna - dette er strålende.

 

 

TOTALSCORE:   47/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.