Triumph Street Triple RS - Perfeksjonisten og svingenes herre leverer varene

http://www.amdmotorsykler.com

Total score 50/54 

 

I 2017 kjørte vi Street Triple R og omtalte den som forførersk, overraskende herlig og utrolig morsom. Jeg har siden da gledet meg til å prøvekjøre RS modellen som kom til 2018 sesongen og har vokst til 765 kubikk, 123 hk og i tillegg har blitt pimpa opp med nye elektroniske førerstøttesystemer som gjør maskinen ganske så avansert. I tillegg har RS fått et state of the art TFT instrument som ligger helt i forkant av det som måtte være tilgjengelig i det herrens år 2018.

 

Maskinen har kort sagt noen vanvittige  spesifikasjoner og fremstår som en bombe av en maskin som pr tekniske data skal kunne måle seg med alt annet i eliteserien for nakensykler. Forventingene mine er derfor svært høye og jeg lurer fælt på om Street Triple RS klarer å levere til så høye forventninger og ikke minst om dette er noe som passer for hvermansen! 

 

Jeg har sittet på sykkelen mange ganger gjennom vinteren, men ikke før nå har jeg hatt mulighet til å kjøre den, og jeg er spent som et lite barn på julaften!!!!

 

Mine studier og forarbeider tilsier at den skal være perfekt og en ener i sitt segment, så får vi se da????

 

..

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

Designet til Street Triple RS er fortsatt like spesielt som det var da den ble lansert, først som Speed Triple i 1994, senere som en litt mindre Street Triple i 2007. Dagens versjon kjenner vi igjen fra 2014 og RS utgaven ser tilnærmet lik ut i dag.

 

Designet er elsket og hatet, mye på grunn av de karakteristiske lyktene som er alt annet enn pene, snarere spesielle! Men resten av sykkelen er intet mindre enn sensuell og utrolig sexy. Maskinen har former som en atlet og kvaliteten på komponentenes utforming har om mulig blitt enda bedre. Setestopp og sømmer er forseggjort, deksler går sømløst over i hverandre og skaper runde og fine former som rett og slett er nydelig. 

 

 

Designet holder Italiensk kvalitet og er smakfull, barskt og sensuelt, alt på en gang faktisk.

Dette er definitivt en sykkel du vil bli sett på, og den er så absolutt en head twister. Jeg liker spesielt setet og setedekselet bak, rett og slett noe av det peneste seg har sett på en nakensykkel.

 

 

Her er samtlige detaljer gjennomtenkt, alt holder samme stil og de litt kantete profilene er utformet i kombinasjoner av matt lakk og børstet stål, utrolig lekkert. Røde og sorte dekaler setter en elegant spiss på det hele.

 

Belly pan knytter topp og bunn sammen og viser at detaljene virkelig teller for å oppnå et fullkomment design. Fy farao hvor lekker denne sykkelen er........ 

 

 

Scor design:  6

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

Vi må litt tilbake til spesifikasjonene for å forstå at dette er spesielt. en akselavstand på 1410 mm, en av de desidert letteste i klassen med sine 166 kilo, og en styrevinkel på frekke 23,9 grader og en kraftpakke på 123 hk og 77 Nm. Slikt blir det bråk av og det krever ihvertfall en ergonomi som gjør det mulig å håndtere sakene.

 

Street Triple RS er smal og har en sittehøyde på 82,5 cm. RS har en svært høy sittekomfort og en utsparing på tanken som gjør den svært sportslig og enkel å holde med knærne (viktig under aktiv kjøring og kraftig innbremsing). Jeg er som kjent ikke blant de lengste og blir sittende i balanse men litt foroverbøyd, nærmest som i en angrepsposisjon og jeg støtter meg lett mot styret som er bredt og godt (735 mm). Knevinkelen min tilsier at det skal jobbes, ikke kruses.

 

Sittestillingen er med andre ord designet for at føreren lett skal kunne følge opp enhver respons fra dette teknologividunderet og uten at det kommer som en overraskelse på føreren. Til og med lyktekåpen har fått en viktig ergonomisk funksjon og bidrar vesentlig til å redusere vindpress mot hode og overkropp. Dette bidrar til at føreren kan opprettholde en god kjørestilling og være sjef ombord.

 

Disse kapasitetene er skapt på bakgrunn av mange års erfaring, forbedringer og kunnskap hos dyktige ingeniører og designere hos Triumph. Fantastisk bra.

 

 

Score ergonomi:  6

 

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

 

 

Så kommer godsakene. Vi er nå enige om at design og ergonomi er i toppklassen og alt er lagt tilrette for at vi skal kunne få stjerner i øya. Og alt ligger tilrette for at den oppgraderte motoren skal kunne løfte R utgaven ytterligere.

 

Jeg kan velge mellom 5 kjøremodus, rain, road, sport, raider configured og track. Vi må imidlertid realitetsorientere oss litt før vi starter analysen og huske at vi i denne sammenhengen ser på kapasiteten til motoren på vei, ikke på bane eller noen annen setting som ikke er relevant for hvermansen. 

 

I "road" modus opplever jeg sykkelen som sprek men veldig forutsigbar og den løfter egentlig ikke hatten av meg. Jeg har en god gassrespons og absolutt tilstrekkelig med krefter, men gliset i hjelmen vokser liksom ikke. Etter noen mil setter jeg derfor sykkelen i "sport" og da blir alt mye bedre. Kjapp gassrespons, et godt drag gjennom hele registeret og vips, smilet kommer. Jeg blir litt lettet men klarer nok ikke helt å kjenne den helt store forskjellen på 2016 modellen som hadde en motor på 675 kubikk! Men ikke la det herske noen tvil om at dette er fantastisk bra og i overkant av hva vi strengt tatt bør slippe helt løst på norske veier.

 

Jeg prøvde ikke den egenkonfigurerte modusen og kjørte ikke lenge i track modus som veldig fort blir rykkete og masete på vei. Dette er til hardhendt bruk på bane.

 

 

 

 

Gearboksen er presis og fin, girer kjapt og fint med merkbare og faste klunk og er veldig god å bruke. Fantastisk kvalitet. Quickshifteren fungerer også vedlig bra og er et utrolig festlig bidrag til de av oss som liker å få ting unnagjort (les forbikjøringer eller aktiv kjøring). Motoren tåler mye turtall og da er det veldig greit å bruke quickshifteren når det begynner å gå unna og du må krype sammen over styret. God stemning.

 

Blipperen ble jeg derimot ikke helt klok på. Den virker tidvis hard og var ikke alltid like villig til å gire seg ned. Hva dette skylles skal jeg ikke uttale meg om men forventningen er at at også nedgiringer skal være myke og komme med et programmert og umerkelig gasspådrag for å tilpasse hastigheten til gear og motor. Da smetter den lettere i gir.

 

Motoren leverer mer enn nok torque og jeg kan rett og slett ikke erindre at jeg var i situasjoner hvor jeg opplevde at jeg hadde for lite pulver tilgjengelig. Motoren har en nydelig gange, den er rask, sterk men innfrir kanskje ikke helt på området som leverer fun-factor til de litt aktive førene. Til det er den litt for lineær og forutsigbar.

 

Men for normalt utrustede og sporty mennesker holder dette i massevis, det hersker det ingen som helst tvil om.

 

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

Street Triple RS har fått et helt nytt TFT instrument som er både fargerikt og lettlest. Instrumentet skifter farge etter lysforholdene og forblir derfor lettlest. Girindikatoren øverst i høyre hjørne er enkel å å finne og har en morsom fremvisning da den ruller sideveis under giring. Kjøremoduset du har valgt vises øverst i venstre hjørne.

 

 

Hele instrumentet styres av en liten og morsom joystick som sitter nederst på vestre styreholk og er veldig lett å bruke. En genial løsning. Øverst på samme styreholk finner du hovedmenyen som som gir en god oversikt over alle menyvalgene du har tilgjengelig.

 

 

 

Her kan du velge kjøremodus, traction nivå, oppsett av sykkelen og mye mye mer. Menyvalgene er intuitive og lettleste og i reneste Apple stil, dette er veldig bra gjort.

 

 

Du kan også velge kjøremodus direkte fra skjermen uten å gå veien via menyen. Brukergrensesnittet er lavt og fungerer veldig bra. Tallene er store og fine og turtelleren skifter farge når du når rødlfeltet. Instrumentet kan også tilpasses høyden på føreren og tiltes inn og ut etter smak og behag. Dette instrumentet reflekterer tiden vi lever i og blir umiddelbart en av mine favoritter.

 

 

Score instrumentering: 6

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

I avdelingen for bremser er det full jubel og alle mann til pumpene. For noen bremser, å herre min skaper hvor gode og effektive disse bremsene er. Brembo M50 bremsene er uvanlig effektive og behagelige og det er vanskelig å forstå hvordan Triumph får de til å virke så mye bedre enn andre merker som bruker samme type! Det må ha en sammenheng med demperoppsett og rammens kapasiteter å gjøre. Det er ikke ofte man blir mere opptatt av å bremse enn å gasse men det skjer faktisk i dette tilfellet. Du får lyst til å bremse og effekten er helt vanvittig. I og med at Street Triple er så sportslig og stiv fungerer dette også godt i sving og nedlegg og bremseeffekten er fantastisk jevn og effektiv. Gaffelen dykker neste ikke og det er nok noe av årsaken til at bremsene oppleves så gode.

 

 

 

Demperne er fra Showa og måler 41 mm. Du kan justere forspenningen på fjæra og dempingen begge veier. I testløypa på 13 mil kjører jeg gjennom et parti med krappe svinger og veldig dårlig asfalt. Dette er selve generalprøven for demperne og RSen flyter godt gjennom dette partiet uten å miste svingkurven. Veldig veldig bra og veldig trygt. Sykkelen styrer svært godt under alle forhold.

 

 

 

Rammen og svingarmen er produsert som pressede aluminiumsprofiler som er veldig tosjonssterke. Det betyr lite vridning og at sykkelen holder posisjonen sin selv om du bruker krefter, eller bare er en tung fyr.  Kvaliteten på rammen og svingarmen er viktig for sykkelens totale ytelse og skal samarbeide godt med de øvrige komponentene som demperne, bremsene og motoren. Isdette tilfellet er Sykkelen er så perfekt at den nesten blir litt kjedelig, så bra er det!

 

 

 

Det er ikke ofte jeg kjører maskiner som holder dette nivået og helheten er nettopp det som skiller Street Triple RS fra alt annet. Den er så utrolig perfekt og det er veldig lite du kan sette fingeren på. Her er det bare føreren som kan gjøre feil, men selv da tilbyr sykkelen førerstøtte som berger ræva hans eller hennes.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

Jeg merker raskt at Street Triple RS har noe andre sykler ikke har. I starten av kjøreprogrammer mitt opplever jeg sykkelen som litt langstrakt og veldig retningsstabil. Jeg gjør meg noen tanker omkring svingferdighetene og tenker umiddelbart at dette ikke er good news for svingegenskapene og en eventuell fun-factor.

 

Men så feil kan man ta, RSén opptrer smidig og utrolig letthåndterlig og jeg føler meg trygg i alle situasjoner. Ytelseskurven i mellomregisteret oppleves som lineær og blir derfor ganske forutsigbar. Det er bare helt herlig å denge sykkelen rundt hushjørner og svinger og jeg finner lett en god rytme, selv i byen. 

 

Veldig festlig å bruke quickskifteren selv om du er i byen, det går skikkelig fort og jeg må virkelig passe meg så ikke førerkortet ryker. Dernest passe på at jeg ikke kjører meg inn i situasjoner jeg ikke kommer ut av. Med denne maskinen kommer biler foran rimelig raskt på deg. Suma sumarum er dette en en vedlig lett maskin å leve med i bylivet og i hverdagen. I tillegg til lav vekt har Street Triple RS en lang skryteliste på komponentsiden og det er ingen som helst tvil om at denne listen er av betydning for både kvalitet og kjøreglede.

 

Teknisk må dette være helt etter boka!

 

 

Score bykjøring:  6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

 

Jeg kjenner flere som kjører Street Triple og som også bruker de på tur. Naken-touring er en egen greie og helt greit derom du klarer å trives med ryggsekken eller en tankveske.
Men touring ligger jo egentlig langt utafor sykkelens tiltenkte bruksområde. Skal du reise noe sted med denne må du innfinne deg meg at turen blir sportslig og du har ryggsekken som følgesvenn. Men som jeg har sagt tidligere er dette en helt greit reisekonsept så lenge du kan akseptere at det er slik det er. Da vil Street Triple RS levere mye moro og mange flotte opplevelser på veien.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

Enestående.

 

RSén har fantastiske sportsgrener og leverer topp resultater i heftige svinger med lave som høye hastigheter. Perelli Diablo Supercorsa dekkene er glad i varm asfalt og sitter perfekt i heftige nedlegg som krever at du kjører dekket helt ut.. Når jeg låser blikket langs hvitlinjen i høyresvingen er det bare å mate på og tractionkontrollen jobber helt umerkelig og stilferdig under rumpa mi.

 

Jeg har kjempegod kontakt med forhjulet og opplever at RSén blir roligere og en anelse mere bestemt i svingen. Her er det kun nervene mine som kan kludre det til, så det er best å holde blikket og et jevnt gasspådrag. Dette er en sykkel du får i kroppen og jeg begynner etter hvert å kjenne sykkelens tilbakemeldinger så godt at vi begynner å danse sammen. Vi finner rytmen, vi kjenner på begrensningene og vi utnytter mulighetene som kommer i hver eneste nye sving. Street Triplen er fjellstø og forutsigbar og den leverer power resolutt og kjapt når jeg går på gassen. Jeg opplever den som svært enkel å be så lenge jeg holder blikket og følger på med kroppen i de heftigste svingene.

 

Så blir den like rolig å behagelig som den var før jeg fikk raptusen i svingene. 

 

Jeg opplever styregeometrien som helt spesiell og Triumph tilbyr kjøreegenskaper mange andre ikke har eller klarer å levere. Sykkelen er fysisk lett, men oppleves enda lettere. Svingegenskapene, gassresponsen og kreftene gjør meg rett og slett lykkelig. Dette er virkelig bra og jeg digger den når den er i sitt virkige rette element, 

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

Triumph Street Triple byr på mye plass og det er greit å komme til med tanke på vedlikehold. På motorens bakside er det enda mere plass og enklere å komme til.

Oppheng til slanger og elektronikk er pent organisert og hengt opp ordentlig fra fabrikken sin side og det er viktig at du som fører fortetter å holde dette rent og pent. Det er det beste preventive vedlikeholdet.

 

Ingenting  som oppleves tungvindt eller spesielt trangt så her ligger alt til rette for at du skal kunne holde en høy standard på vedlikeholdet. 

 

Dessverre er det så alt for mange som gir blaffen i stell og vedlikehold og jeg blir like trist hver gang jeg ser det. Nye sykler blir alt for ofte sarvete alt for fort!

 

Skaff deg en depotstøtte og et par bob-ins så blir livet enda enklere. Har du en løftebukk og en radio i garagen, ja da er virkelig løpet kjørt for livsledsageren din. Denne maskinen kan du sitte å se på både lenge og vel og de aller fleste liker nok å identifisere seg med med nettopp designet, det sportslige og tøffe imaget. 

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:   5

 

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

Hvem ligger så i målgruppen til Street Triple RS og hvem kan ha glede av å kjøre denne?

 

Vi antar er disse førerne vil ha kvalitet. De vil gjerne ha en sportslig motorsykkel som leverer god kvalitet, enestående kjøreegenskaper og topp ytelse. De har gjerne en sterk orientering mot etablerte merker som også skaper et image. Disse førerne er kresne og de vet ikke bare hva de vil ha, de forventer også at de tilbys det beste av alt. Bremser, dempere, ramme, elektronikk, gearboks, motor, ja absolutt alt fordi de gjerne er aktive og erfarne førere med klare preferanser.

 

Og nettopp der er Street Triple RS, høy på alt og spesiell på sitt vis. Her oser det kapasitet, identitet og eleganse og det liker folk.

 

 

 

Hva liker vi spesielt godt ved Street Triple RS?

 

Brembo M50 bremsene. Helheten og det faktum at nesten alt er perfekt.

 

 

Hva liker vi mindre godt?

 

Funksjonaliteten til blipperen som jeg opplevde som kranglete. 

 

 

 

 

TOTALSCORE:  50/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.