Triumph Bonneville 1200 - Bobber En vanvittig kul og herlig kjøreopplevelse

http://www.amdmotorsykler.com

 

Vel viste jeg at dette er en kul maskin, men ikke ante jeg at den faktisk er så fantastisk god og morsom å kjøre. Dagene med Triumph Bonneville 1200 Bobber ble ganske annerledes enn jeg hadde sett for meg.

 

Bobberen bød på seg selv med en neandertalsk kraft, komfort herfra til månen og en uventet vilje og evne til å svinge. Den ikoniske T120 maskinen har fått et fint løft med cross plane konseptet som gir et sykt bra mellomregister og hele 106 Nm.

 

Jeg forelsket meg umiddelbart i konseptet da den kom i 2017 og forelskelsen har ikke avtatt etter dagene vi hadde sammen. Dette var det virkelig vanskelig å levere tilbake, å huffa meg.......

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Triumph har en stor portefølje av retrosykler som har gjort stor suksess i det urbane segmentet. Nesten samtlige modeller har ikon status og har de senere årene solgt veldig bra. Det har selvfølgelig en sammenheng med at produktene holder høy kvalitet og ellers treffer folks følelser. Dette dreier seg nemlig om følelser og kun det.

 

 

Så smeller Triumph til med Bobber modellen som kommer fra Bonneville familien, en sykt kul image-maker som treffer så til de grader midt i blinken. Modellen har solgt veldig bra i Europa men ikke like bra her på berget. Det tror vi kommer til å endre seg når folk finner ut hvor bra dette faktisk er.

 

 

Model og fargevalgene er mange, og partskatalogen tilbyr mere enn 150 forskjellige deler som kan personifisere sykkelen din. 

 

 

Her kan du velge å vrake i farger og funksjoner og helt etter din egen smak. Du kan garantert sørge for at ingen andre har en akkurat lik sykkel. Deksler, lys, sidevesker i skinn, hendler, sliponś, j a listen er lang og unik og du kan virkelig kose deg.

 

 

Triumph har til og med lager en versjon 2 som har fått navnet Bobber Black som ytterligere rendyrker konseptet. Bobber Black har får et mindre forhjul, en 46 mm KYB demper, doble skiver og bremser fra Brembo. Kronet med et fett 130 dekk som gir sykkelen en ganske annerledes og kanskje enda heftigere "look". Vi har ikke kjørt denne modellen men har bragt i erfaring at den oppgraderte utstyrspakken legger til ca 9 kilo foran og derfor gir føreren litt mere å jobbe med i sving. Men kult er det.

 

 

Hele Bobber konseptet er så utsøkt smakfult og kult at vi reiser rett inn i "head twister" segmentet. Når det hele krones av ytelse og svært gode kjøreegenskaper så er det svært vannskelig å ikke bli annet enn veldig veldig begeistret som sørlendingene sier. 

 

 

Bikerdudes er solgt, forelskelsen er et faktum, og vi får gå i terapi for å legge dette bak oss. Men det blir neimen ikke enkelt! 

 

 

Score design: 6

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Jeg var veldig spent på sitte og kjørestillingen når jeg kjørte ut fra AMD Motorsykler i Oslo. Jeg har klare preferanser til sportslige kjøre og sittestillinger og lurte derfor på hvordan det ville bli å sitte på en krakk med bena forover!

 

Men overasket ble jeg. Hele maskinen oser av kvalitet og velvære til tross for at sykkelen er moderat utrustet hva angår komponenter som bremser, dempere og en ikke så alt for moderne rammekonstruksjon.

 

Jeg satt veldig godt, oppreist men lett foroverbøyd til det brede fete styret. Under aktiv kjøring ar det lett å bruke overkroppen og hode for å forsterke push-teknikken for å oppnå et enda heftigere nedlegg. Sittestillingen i det deilige skål-setet er behagelig men ikke verre enn at jeg lett tar oss inn i en sportslig kjøremodus som gjør tracktion fasilitetene helt nødvendige. Setet kan faktisk flyttes litt forover og bakover og tilpasses benlengden din. Bobberen spiller på et svært bredt spekter som virkelig bidrar til at du blir svært fornøyd med absolutt alt. Det store 19 tommer store forhjulet forsterker opplevelsen av kjørestilling og ergonomi.

 

Karakter ergonomi:  6

 

 

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

 

Ja her snakker vi virkelig om motorkraft. Når jeg starter maskineriet blir kropp og sjel fylt av et oaratoie av mørke og buldrende toner. Motoren går mykt og fint og selv original anlegget buldrer fult på høyde med det beste. Her trenger du så absolutt ikke noe annet en det som leveres orginalt. 

 

Den tosylindrede motoren som kommer fra T120 konseptet har vært gjennom flere oppgraderinger og følger nå cross plane konseptet som sikrer at de to sylindrene i rekke fyrer asynkront for å øke momentet i mellomregisteret.  Å herre gud hvor effektivt det er. De 76 hestene leverer 106 Nm leverer krefter over alt. Jeg slipper sykkelen ned i ca 40 km/t i sjette gear og tar den lett opp til 100 km/t uten anstrengelse i samme gear. 

 

 

Motoren er så kraftig at sykkelen rett og slett framstår som leken. Få motorsykler kan skilte med et så kraftig moment og når du av og til blir litt for ivrig i svingene tar fotpeggene et lite slep i bakken. Bare morsomt.

 

 

Motorgangen er herlig og myk og er rett og slett en fornøyelse å kjøre. Gearboksen er så presis og herlig at du nesten bare får lyst til å gire mere. Bobbern er så godt balansert at du enkelt finner en utenomjordisk flyt i samtlige operasjoner. Sykkelen er virkelig god å kjøre og motor og gearboks skal ha en vesentlig del av æren.

 

 

Det orginale eksosanlegget er mer enn bra nok som det er, her trenger du ikke noe annet med mindre du er helt lyd-freak og synes det er greit å flytte på penger. Motoren maler på tomgang og leverer en dyp fin tenor stemme under gasspådrag. Dette blir du veldig fort glad i.  

 

 

Score motor, gearboks og torque:  6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumentet er like enkelt og retro som det skal være på en retrosykkel. Her er det ikke noe juggel, kun det aller nødvendigste. I det digitale feltet har du en helt enkel kjørecomputer som gir deg det aller nødvendigste og ikke noe mere. Dette passer svært godt til sykkelen.

 

 

Bobber Black har samme instrument og skiller seg kun på fargen, selvfølgelig helt svart.

 

 

 

I-knappen brukes til å bla i de enkle menyvalgene i det digitale feltet på instrumentet, men ikke vent for mye av dette, dette er som sagt helt basic.

 

Score instrument: 5

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Bobberen har kun en 310 mm skive som bremses av en god Nissin kalipper med to stempel. Noen vil kanskje rynke på nesen av det men faktum er at dette holder i massevis og vi har ikke noe som helst å utsette på dette. En kontra to skiver og bremser er viktig for vektreduksjon som kan være vel så viktig.

 

 

Rammen og svingarm er laget i kraftige aluminiumkonstruksjoner som er sterke og robuste. Jeg registrerte overhodet ingen vridning eller ubehagelig fleksing, selv ikke under aktiv kjøring, så disse komponentene leverer så absolutt det de skal og vel så det.

 

 

KYB demperne på 41 mm har en vandring på 90 mm og fungerer fantastisk bra sammen med det 19 tommer store forhjulet. 19 tommers forhjul er glimrende på norske veier av varierende kvalitet og jeg opplevde aldri noen form for uro eller svikt i sving på dårlig underlag.

Monodemperen bak er festet i en linkarm og har en vandring på 77 mm. Slike sykler kan ofte bli litt stive og harde bak men her fungerer komponentene svært godt sammen. Faktisk så bra at du til og med kan tillate deg å denge sykkelen ganske heftig. Dette er ikke noen hengerjumpe. 

 

 Rammen er bygget på en tradisjonell rørramme  i aluminium. Litt mere utradisjonell er konstruksjonen til svingarmen som også er en rørkonstruksjon. Konstruksjonen fungerer imidlertid veldig bra.

Jeg opplevde definitivt at Bobberen var heftigere enn forventet og det kan vel egentlig ikke gjøres bedre på en slik type sykkel. Skulle vi ønsket oss noe så måtte det være å gi sykkelen noe mere bakkeklaring for større nedlegg, det hadde vært fint.

 

Men så må vi selvfølgelig huske at dette ikke er noen sportssykkel da, her skal du flyte rundt og bare kose deg og da er dette i overkant bra. 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Triumph Bobber er en retro-fit som er laget for det urbane gatelivet. Den har en veldig god svingradius og kan til tross for sine 237 kilo og en akselavstand på 1510 mm bevege seg lett og fint rundt i bymiljøet. Sykkelen har en styrevinkel på gode 25,8 grader og slanke dekkdimensjoner som gjør det lettvint å flikke dette rundt biler og folk. Bare en fornøyelse.

 

Motoren og eksosanlegget leverer både torque og lyd og da blir det ekstra morsomt å seile rundt på denne storsjarmøren som virkelig får folk til å snu seg. 

 

Sittehøyden på skarve 69 ca og det brede gode styret bidrar også godt til at dette blir enkelt. Dette kan til og med småfolk håndtere med den største enkelhet.

 

Score bykjøring:  6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Hva angår touring så kommer vi ikke er helt innafor. Dette er en ekte Bobber og den er laget for noe helt annet. Men når det er sagt så fungerte sykkelen helt flott på mine langturer. Innmari behagelig, lite eller ingen vindbeskyttelse men du verden så behagelig og morsom. Jeg cruiset rundt i 90 - 100 og hadde det helt strålende. 

 

Det brede herlige styret er fantastisk godt og leverer vesentlige bidrag til den fine kjøreopplevelsen. Triumph har laget kule sidevesker i skinn og disse gjør det faktisk mulig å dra på langtur.

 

Under forbikjøringer tar den kraftige motoren tak og lemper deg forbi med en enorm kraft og energi. Det går på sekunder. Men mangelen på vindbeskyttelse vil gjøre deg mere sliten og stiv og vil nok derfor tilsi flere pauser og en kortere rekkevidde pr dagsetappe. Men hva betyr vel det når kjøreopplevelsen er så bra som den er her.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Bobberen har et design og en geometri som i utgangspunktet ikke er sportslig. Den har et 19 tommer stor forhul, en relativt stor og tung motor, en rør ramme som legger motor og eksosanlegget lavt. Sittestillingen er rett opp og ned og styret er bredt og godt. Ingen jager med andre ord.

 

Men når det er sagt så betyr ikke det at Bobberen ikke er sportslig og festlig, for det er den. Den har en kjapp gassrespons, den er utrolig kraftig med sine 109 Nm og den er stiv og fin. Demperoppsettet fungerer veldig bra og er helt fri for gynging eller etterbevegelser som sjenerer.

 

Jeg lå og lunta litt i testløypa og ble tatt igjen av en 1200 GS og tenkte et dette nok var muligheten til å se hva Bobberen var god for. Etter en serie med krappe svinger og litt terreng var GSń borte og jeg hadde skrapet ned pengene på begge fothvilerne. Men sportslig var seansen så absolutt, morsomt var det også.

 

Dette var også en av årsakene til at jeg ble så forkjust i Bobberen, den kan alt, det er fantastisk kul, den leverer en herlig lyd og en utenomjordisk torque, den er utrolig komfortabel, den leverer en vanvittig bra kvalitetsopplevelse og den kan være veldig morsom å kjøre. Det var mye mere enn jeg forventet!

 

Score sportslige egenskaper: 4

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Bobberen er med sine 237 kilo ganske tung å hemse rundt på gårdsplassen med. Den er relativt åpen og og grei å komme til men det er noen steder som også er trange. Kjedet ligger blant annet bak svingarmen på høyre side og gjør det litt vanskelig og plundrete å få gjennomført vedlikehold. Motoren og sylinderne har kjøleribber som også gjør det litt mere krevende å holde disse delene rene og pene. Det er mange deler, kanter og skruer så summa summarum så må man nok regne med at daglig drift og vedlikehold vil kreve litt tid. Mangelen på en midtstøtte gjør det hele litt mere plundrete. 

 

Her er det mange deler og komponenter som ligger åpent og det krever mere, skjønnhet koster.

 

Dette er jo en maskin som skal stelles, den skal være ren og pen og man må påregne at den krever sitt av kosetid og stell. Men det er relativt god plass og enkelt å komme til, det er positivt.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet:  4

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

Oppsummert, joda dette er helt fantastisk kult, bra og veldig morsomt. Jeg ble stormforelsket i Bobberen og skulle så veldig gjerne hatt mye mere tid med den. Dette er nok en sykkel til å bli glad i og som virkelig kan by på utrolig mange og flotte kjøreopplevelser. Den er kul herifra til månen og du har og du har krefter tilgjengelig over alt. 

Den er ikke bare spesiell men også fantastisk behagelig å kjøre. Den kommer i mange kule fargekombinasjoner og du har et stort utvalg av ekstrautstyr tilgjengelig og kan derfor personifisere maskinen din.

 

Dette er en motorsykkel som oser testosteron og identitet og alle som kjører en Bobber vil nok bli sett på som kule og hippe. Dette er hjemmebanen for skinn og lær, halvhjelmer og kule briller, rett og slett.

 

Triumph Bobber henvender seg nok til det voksne publikum, kvinner som menn og kjøres nok av førere som har et svært bevist forhold til eget image. Dette er en identitetsbygger for de kresne som setter store krav til design, komfort og kvalitet.

 

Vi anbefaler så absolutt å ta turen til AMD Motorsykler. Dette er en sykkel som byr på helt spesielle opplevelser som gjennomgående er svært positive. Vi må huske at testpiloten har preferanser til effektsterke og sportslige svingemaskiner og sett i lys av det er dette en ekstremt god tilbakemelding.

 

Dette var innmari morsomt og bra.

 

 

TOTALSCORE: 46/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.