KTM 790 Duke - Rampen overgår forventningene - "by far"

http://www.amdmotorsykler.com

 

Den kalles skalpellen og lever så absolutt opp til sitt rykte. Den utfordrer alle i eget segment og gjør de andre ytelsesmessig til statister.

 

KTM 790 Duke har kommet til gata og vi fikk endelig testkjørt herligheten som så mange har ventet på. Ventetiden er over og Bikerdudes har en klinkende klar tilbakemelding til førerne:

 

Dette materiellet er utrolig frekt og bra og bare må prøves. Da kan ingen bebreide deg for å bukke under for en heftig forelskelse eller kronisk avhengighet som ikke kan behandles med noe annet enn en anskaffelse. 790 Duke er så bra at den umiddelbart melder seg på blant 1000 kubikkere hva angår ytelse og motardsegmentet hva angår svingegenskaper og fun-factor.

 

Dette er så potent og morsomt at du rett og slett må holde hardt i førerkortet hver eneste dag. Kvaliteten på komponentene er høy og det er ikke mange sykler hvor du får så mye bra utstyr og så enestående kjøreegenskaper for 135 laken. Quick shifter, blipper, WP dempere, J.Juan bremser som leverer fult på høyde med de beste og en oppdatert førerstøtte-pakke som holder deg innafor eller rett og slett tar deg uttafor. Så utrolig velfungerende og så vanvittig kraftig og morsom.

 

Hilarious. 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Ingen KTM maskiner er spesielt pene, ei heller denne. Men de er heftige, kulte og enten så liker du de eller så liker du de ikke. Slik er det bare. I dette tilfellet er motorsykkelen så bra at det rett og slett ikke spiller noen rolle hvordan den ser ut. Når du kjører sykkelen har du det så morsomt at du rett og slett gir "F" i hvordan dette ser ut. Så bra er det.

 

790 Duke er spesiell, kantete og stealt-aktig som en KTM skal være. Eksospotten er mer enn spesiell men leverer en himmelsk lyd, men ser altså ikke bra ut. Med veldig små grep kan du imidlertid gjøre dette bedre selv slik AMD Motorsykler har gjort på utstillings modellen sin i Oslo. 

 

 

En kort skiltholder og en eksospotte fra Acrapowic endrer designet helt, og vips så er du så absolutt innafor. 

 

 

 

KTM 790 er smal, lett med sine 169 kilo og en fin setehøyden på 82,5 cm.  Lykten er hentet fra 390 og definerer KTM sitt særegne DNA. Jeg synes personlig at de er råtøffe men er innforstått med at ikke alle liker dette. Men KTM får poeng for at de er uredde og går sine egne veier, dette er på ingen som helt måte en vanlig maskin, og det er på ingen måte ordinært. Dette er nok for de som ønsker å ha noe med identitet og særpreg.

 

Score design: 5

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Sykkelens ergonomi er perfekt tilpasset sykkelens egenskaper og kapasiteter. Jeg er ikke så lang, men fikk allikevel en relativt oppreist men litt foroverlent sittestilling. Slik må det være her. 790 Duke er så responsive og kraftig at du rett og slett ikke kan sitte rett opp og ned, da ryker du trolig rett på baken når du slipper kreftene løs!

 

Dette er en heftig maskin som krever topp arbeidsforhold for føreren. Det betyr litt skarp knevinkel, litt foroverlent overkropp og et bredt og godt styre. Setet er hardt og fint og enkelt å bruke dersom du ønsker å posisjonere kroppen til sving. Selv om ergonomien er sportslig er den helt innenfor det som gjerne oppfattes som komfortabelt. 

 

Her kan du kjøre lenge og vel, aktivt, rolig, hva som helst, Duken er med på alt og det er virkelig behagelig.

 

Score ergonomi:  5

 

 

 

 

Motorkraft, gearkasse og torque

 

Den helt nye LC8c motoren overrasker virkelig. C står for "compact" og det er den virkelig. Motoren er smal og ganske liten men leverer allikevel 105 hk og 87 Nm. Du kan rett og slett ikke forestille deg hvor effektivt dette er før du har prøvd det. Denne maskinen leverer minst like mye moro som de de store i 1000 kubikkerne.

 

Den nye motorplatformen er viktig for KTM. LC8c skal representere fremtiden og er bygget for å fremheve sykkelens svingegenskaper og "ready to race" konseptet. Utviklingen av en motor som hadde riktig høyde, bredde og vekt har derfor stått helt sentralt i arbeidet med den nye motorplatformen. 

 

Du kan velge mellom 4 mappinger som det er ganske stor forskjell på. Regn, street, sport og en fjerde track mode. I sport mode blir sykkelen fryktelig pigg med en brutal gassrespons som virkelig holder deg våken. For å beherske denne bør du nesten ha litt erfaring og du må vite hva du holder på med for her blir responsen utrolig kjapp og usminket. 

Jeg kjørte den ikke i track-mode og opplevde vel heller ikke at det var noe jeg trengte på veien.  

 

Motoren er så kjapp og kraftig at du aldri opplever å mangle noe som helst. Gearkassen topper det hele med en quick skifter (gearskift uten clutch) og blipper funksjon (nedgearing uten clutch) som fungerer mykt og lynkjapt og derfor blir utrolig morsom. Tradisjonell gearing med clutch oppleves også mykt, kjapt og presist. Veldig fine kvaliteter og god stemning.

 

Hele motorpakke leverer så eksepsjonelt godt at hver eneste tur ender med lek og moro. Det er svært vanskelig å sitte her og henge med hodet, da er det deg det er noe galt med. Motoren er kronen på verket og leverer mye mer enn du kan forvente, svært få maskiner matcher dette og for meg som kjører mange forskjellige motorsykler så har denne virkelig vært vanskelig å glemme, for ikke å snakke om unngå å kjøpe!

 

KTM 790 Duke matcher faktisk mange av 1000 kubikkerne i nakensegmentet!

 

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

KTM har kommet langt i TFT verdenen og instrumentet har derfor blitt veldig bra. Ikke av de mest påkostede, men likevel veldig bra.

 

 

Instrumentet skifter farge ved endring i lysforholdene (tunneler) og turtelleren flasher når du når turtallssperren, det skjer fort på denne maskinen. Rødmerket starter allerede på 9500 omdreininger!

 

 

Navigasjonsknappene er de samme som brukes på de aller fleste av KTM sine modeller og disse er intuitive og fine. Enkle å operere i fart og det er vel kun traction som krever at jeg går av gassen for å aktivere en endring. Veldig enkelt å bruke.

 

 Menyvalgene er oversiktelige å greie og jeg finner lett fram i menyvalgene.

 

 

Varslingsfunksjonene er store å fine og kan i noen tilfeller ikke misforstås =0)

Alt i alt så levere instrumentet så absolutt det det skal og det er ikke mye å sette fingeren på her. Skulle vi trekke frem noe så måtte det være at den nederste statuslinjen som viser temperatur, ODO, klokke og range, her er bokstavene  litt for små og litt for vanskelige å lese for gamle folk.  Men dette er pirk.

 

 

Score instrumentering:  5

 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

KTM har brukt bremser fra J.Juan, et merke som var helt ukjent merke for meg. Jeg var derfor litt spent på hvordan dette ville fungere men ble kjapt veldig positivt overrasket. Disse bremsene fungere veldig effektivt og har alle de egenskapene gode bremser skal ha. Det klassiske bittet og en effektiv og jevn stoppekraft. Styringssystemet fordeler bremsekraften på for og bakhjul og oppleves veldig bra i alle situasjoner. Til og med bakbremsen fungerer bra her. Foran sitter to ventilerte bølgede skiver på 300 mm og bak sitter en kraftig kaliper som griper om en skive på 240 mm. Jeg ble positivt overrasket over kvaliteten på bremsene fra J.Juan og lærte så absolutt noe nytt.

 

 

 

Demperne fra WP er ikke justerbare men det trenger man heller ikke. Demperne leverer strålende resultater under alle forhold og er presise og fine selv om de denges med heftige kraftuttak og sving på dårlig vei. De er rett og slett herlige og balanserte under alle forhold. Her nytter det ikke å klage på utstyret.

 

 

 

Bakdemperen som nesten ligger vannrett på linkarmen fungerer veldig bra og passer på at svingarmen gir bakhjulet et godt veigrep under alle forhold.

 

 

 

Katalysatoren som ivaretar EURO 4 og utslippskravene er kompakt og plassert rett under bakdemperen i senter av svingarmen for å fremheve svingegenskapene. Denne komponenten veier fort 7-8 kilo og må derfor plasseres riktig.

 

 

Svingarmen til 790 Duke er som vanlig en fagverksramme som alltid leverer bra. Dette ser gjerne ikke så pent ut men holder en høy kvalitet. Rørrammen i aluminium leverer  sammen med svingarmen de kanskje aller viktigste forutsetningene for de enestående svingegenskapene til sykkelen.

 

Alle disse komponentene jobber virkelig godt sammen på 790 Duke.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Strålende, rett og slett. 790 Duke er bygger for livet i gata, og styrevinkelen på 24 grader er med på å gjøre hverdagen til en lek. Jeg ble glad bare ved taken på en tur og jeg tok meg hele tiden i å bevist velge ruter med svinger, terreng og mye moro.

 

Hverdagen får en helt ny dimensjon og jeg kom til stadighet i kontakt med barnet i meg. Det er fryktelig vanskelig å fremstå som en voksen, ansvarsbevisst og defensiv fører når du kjører 790 Duke,  jeg tror rett og slett ikke det er mulig. 

 

Jeg måtte bli kjent med maskinen før jeg våget å bruke den effektivt, men etter å ha blitt godt kjent og trygg på maskinen var det nesten som å bruke et våpensystem med en enorm hurtighet, presisjon og kraft. Utrolig morsomt, hver eneste dag. 

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

 

Nei, .det må i så tilfelle være som back-packer. Dette har ikke noe med touring å gjøre. Du kan kose deg å kjøre langt men du må være forberedt på å betale prisen i form av stive og støle kroppsdeler og hyppige pauser.

 

Score touringegenskaper:  3

 

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

De sportslige egenskapene er fremelsket og dyrket for å skape en helt spesiell maskin som har som formål å operere som en skalpel. Den er sylskarp, presis og beveger seg med kirurgiske presisjon og hurtighet i kurver og svingkombinasjoner. 

 

 

 

790 Duke kan kjøres av alle men brukes nok best av førere med litt erfaring og ferdigheter.

Sykkelen har helt enestående svingegenskaper og motorpakken leverer en kakofoni av lykke og endorfiner, godt innpakket i et sjeldent godt lydbilde, selv med orginalpotten.

 

Jeg blir raskt kjent med maskinen og stoler like raskt på dens egenskaper og kapasiteter. 790 Duke trives med et godt blikk, besluttsomhet og heftige svingkombinasjoner og en fører som tar kontroll. Jeg lærer raskt at sykkelen leverer og jeg kjenner at jeg og maskinen begynner å operere som et team som er trygge på hverandre. Dekkdimensjonene er helt optimale og leverer herlige svingopplevelser og et godt grep som muliggjør heftige gasspådrag eller nedbremsinger i sving. 

 

790 Duke er såpass kraftig at jeg har god bruk for førerstøtten som tilbys. Jeg har kjørt mye 1290 men synes vel egentlig at 790 Duke er minst like morsom og sportslig. Det kommer nok av at jeg kan bruke mere av maskinen under sportslig og aktiv kjøring.

 

Styredemperen som er montert under styrekronen fjerner all nervøsitet og bidrar til at sykkelen er rolig og forutsigbar i alle situasjoner.

 

 

Tiden med Duken går bare så alt for fort og det tar ikke lang tid før jeg selv begynner å legge planer for nok en anskaffelse. 

 

 

Score sportslige egenskaper:  6

 

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Det er gjennomgående enkelt å komme til rundt alle komponenter med tanke på vedlikehold og renhold. Nesten uvanlig god plass.

 

Duken har ikke midtstøtte og det kan derfor være klokt å montere bob-ins for å muliggjøre bruken av en depotstøtte. Det vil gjøre hjul og kjedestell veldig mye enklere. Motoren har store fine flater som er enkle å vaske og tilkomsten er generelt god, også i sprutsoner.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

KTM 790 Duke er så absolutt en av de aller morsomste syklene jeg har kjørt. Den har vanvittige kapasiteter og overrasker stort hva angår kjøreegenskaper og motorkraft. Den parkerer bokstavelig talt konkurrentene og gjør det fult mulig for alle å operere i 800 til 1000 segmentet.

 

Og til hvilken pris. Hadde det vært mulig å måle kost/glede ratioen ville nok denne ha gruset de fleste av konkurrentene, men det er heldigvis ikke så enkelt så vi lar det ligge.

 

Men er du glad i motorsykler med enestående svingegenskaper og pulversterke motorpakker ja da må du virkelig prøve dette. Synet på livsglede og livskvalitet vil sansynligvis komme til å endre seg, og jeg er overbevist om at du vil bli et mye lykerligere menneske. 

 

KTM 790 Duke leverte bare så mye mere enn jeg kunne forvente eller forestille meg, rett og slett dritbra.

 

AMD motorsykler har maskiner klare for levering og demosykkelen står klar.

 

Lykke til.

 

 

 

TOTALSCORE: 48/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.