Yamaha R1 - Tusenfryd på to hjul

http://askermc.no

Testmaskinen ble levert av Asker MC.

 

Yamaha R1 vekker på ny interessen for kraftige superbikes i gatesegmentet. Disse syklene har de senere årene solgt mindre til fordel for andre kategorier men Yamaha har tirret både gate-racerne og racing-folket.  Dette utstyret kan best beskrives som heftige saker. R1 utfordrer alle og gjør det med stil.

 

Dette tar kaka og herre min skaper for en maskin. Her passerer du kraft/vekt ratioen 1:1 og du tilbys førestøtteosystemer i verdensklasse med en IMU (Internal Measurement Unit) som henter data og måler 125 ganger pr sekund før den omsetter dataene til din førerstøtte. Gyro teknologien samler data i 6 akser og du kan skreddersy din egen førerstøtte basert på 8 parametre på den digitaliserte TFT skjermen, utrolig stilig og helt nødvendig med 200 hk i første etasje!

 

Komponenter i toppklasse, styrevinkel på 24 grader og en akselavstand på skarve 1405 mm byr på euforiske kjøreopplevelser. Dette er helt rått og ganske skummelt for impulskontroll og førerkort.

 

Husk at dette er en test av R1 på vei og ikke på bane. Vårt testprogram omfatter ikke racing kriterier og favoriserer derfor ikke nødvendigvis racing maskiner. Resultatene ville derfor med høy sannsynlighet sett annerledes ut dersom vi testet den på bane. Men for å belyse disse egenskapene litt bedre har vi tatt en prat med Helge Spjeldnes som er en av Norges beste førere i Superbike klassen. Det kommer vi tilbake til.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

R1 har fått ny look som står i stil til resten av Yamaha porteføljen. Personlig får jeg assosiasjoner til i transformer verden, delvis på grunn av utseende men også fordi den den oppfører seg som en råtass. Den er ganske høyreist og har en utrolig sexy kåpeseksjon som selvfølgelig leverer det den skal på en så ytelsessterk maskin.

Detaljene er mange, gjennomtekte, særegne og like stilige. Proporsjonene er perfekte og det er lite eller ingenting å sette fingeren på. R1 har blitt godt mottatt i racing miljøet som kanskje er den største kundegruppen. 

 

 

Score design: 6

 

 

 

Sykkelens ergonomi

R1 er designet for racing, hvilket betyr at du nærmest kan se bort ifra enhver forventing til  komfort. Sittestillingen er aggressiv og sportslig og maskinen har en svingradius som gjør den uegnet til for eksempel bysniking! Dette er designet for fart og heftig bruk og først da kan du kjenne hvordan den fungerer ergonomisk.

R1 er som sagt høyreist og har en sittehøyde på ubeskjedne 85,5 cm, den er slank og har en sitte og styreposisjon som først kommer til sin rett når du slipper på litt fart. Da blir den til gjengjeld helt fantastisk. Du kryper formelig inn i sykkelen og du kan denge i vei uten at maskinen viser tegn til svakheter. Setet har en fin utforming og er enkelt å forflytte seg på i trange svingkombinasjoner. Knevinkelen er fin og siden sykkelen er såvidt høy oppleves ikke sittestillingen som spesielt slitsom. Racing miljøet flytter gjerne forhvilerne litt opp for å unngå skraping og her har de gode muligheter til å justere uten at det blir for trangt i cockpit. 

 

Sittestillingen er på alle måter skarp og favoriserer ikke kulemager, det er det ikke plass til i dette segmentet. Så har du det har du to valg, Grete Roede eller kjøpe noe annet. 

 

Men vurderer vi R1 på bakrunn av riktige forutsetninger (altså racing) så er den tilnærmet perfekt og alt sitter som ei kule, inklusive føreren. Det kan ta litt tid å bli vant til den, men når så skjer er den virkelig perfekt og utrolig morsom. Da er det bare å si - let the games begin.

 

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

Halleluja sier vi da, Før du kjører ut med R1 må du rett og slett sette deg godt inn i hva du skal ut å kjøre. De tekniske spesifikasjonene er hinsides alt annet og listen av forbedringspunkter dreier seg gjennomgående om vektreduksjon og ytelse. Dette er en såkalt "crossplane" motor hvor vinkelen på veivakslingen er justert for å endre tenningstidspunkt og sekvens for å gi mere torque og en lineær ytelseskurve. Stemplene tenner på henholdsvis 270/180/90/180 grader og dette gir skikkelig trøkk.

 

Motorkomponentene er gjort så lette som mulig for å gi en kjappere og jevnere gassrespons som igjen gjør det enklere å styre kreftene som det er så underlig mye av. Sykt mye krefter fra motoren som leverer ca 200 hk og 112,4 Nm. 

 

Gearkassen har fått en quickshifter (QSS) som fungerer perfekt og er utrolig morsom å kjøre med. Gearkassen har også en såkalt blipper som gjør det mulig å geare ned uten å clutche. ECUen styrer mellomgassing og tilpasser gearboksens hastighet med motoren for at det hele skal foregå kjapt og smertefritt. Slipper clutchen forhindrer låsing av bakhjulet når du styrer som verst. Dette fungerer også helt topp. 

 

Motoren er så kraftig at du virkelig må passe deg for å unngå at du kjører deg for raskt inn i situasjoner du ikke klarer å beherske, i hvertfall på vei, for her går det virkelig fort. Du har krefter over alt. Gearingen er fin og relativt godt tilpasset norske forhold gitt at du finner det akseptabelt å gjøre i andre gear i 50 soner. Motoren går jevnt og fint men jeg ville nok anbefalt en tuning for å få rydda litt i konsekvensene av EURO 4 kravene. Dette er ikke noe som er plagsomt, men en dyktig tuner vil nok finne behov for å rydde litt. Det er det sansynligvis verdt å gjøre.

 

Men dette maskineriet er åkke som enestående og utrolig festlig. Testmaskinen hadde en slip-on potte fra Acrapowic og det var skikkelig gromt.

 

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Instrumentet er noe for seg selv og gjenspeiler helt klart at vi også her oppholder oss i 2018. TFT skjermen er selve grensesnittet til sykkelens teknologipakke og gir deg mulighet til å justere et vel av settinger som vil gjøre det mulig for deg å tilpassen sykkel og egne ferdigheter. Det er nemlig ganske viktig dersom det ikke skal gå helt galt. Dette utstyret må styres og i noen grad tøyles ( ihvertfall på vei).

 

Menyvalgene på TFT skjermen er intuitive og enkle å navigere i. Det sitter et lite scrollehjul på høyre styreholk som du rett og slett navigerer med og presser inn ved aktuelt menyvalg. Veldig enkelt.

 

I YRC eller førerstøttemenyen får du opp samtlige settinger og du kan justere alle settinger på ei og samme fjøl, powersetting, traction, slide control, liftcontrol,  lunchcontrol og quickshiftersystemet opp og ned (blipper). De spesielt interesserte kan til og med få en App som kan brukes til å planlegge turen fra godstolen, faktisk ganske artige greier.

 

Du har til og med en balanseindikator som viser vektfordelingen under kjøring. Jeg rakk personlig ikke å bruke så veldig mye tid på denne indikatoren men litt morsomt og litt nyttig var det.

 

Jeg synes personlig at tallene på instrumentet er litt små men ble fort vant til det. Det blir lettere så snart man finner ut hvor på instrumentet man finner informasjonen. Konklusjonen er imidlertid at dette er et fantastisk godt og ikke minst viktig grensesnitt mellom fører og sykkel. Veldig bra.

 

 

Score instrumentering: 6

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Hovedkomponentense er av high-end klasse og leverer så absolutt det dis skal. Nissin bremsene holder en høy kvalitet og brukes ikke sjeldent akkurat som de er i racing miljøet.  Da holder det lenge for oss i gata også , ferdig snakka. R1 har et såkalt UBS system som fordeler bremsekraften riktig på for og bakhjul ved bruk av forbremsen. Sykkelen setter seg derfor fint inn i sving og blir lettere å holde i nedlegg under bremsing. Helt strålende.

 

KYB demperne på 43 mm kan justeres alle veier og jobber veldig godt i testløypas bråke-parti. Sykkelen holder svingen uforstyrret av skarpe og ujevne slag selv om sykkelen har en skarp styrevinkel og kort akselavstand.

 

R1 sin kraftige svingarm i aluminium er strek i tosjonsplanet  og håndterer stressbevegelser fra kjedet veldig godt. Lite eller ingenting av disse kreftene overføres til karosseriet under sportslig kjøring eller heftige gasspådrag.

 

Selve rammen er en såkalt deltaboks som bruker motoren som en del av den bærende konstruksjonen. Rammen er lett og stiv og leverer selvfølgelig mye mere enn det jeg trenger på veien. Dette er konstruert for å tåle veldig mye mere enn sportslig hverdagsbruk. 

 

Summa summarium så må jeg konkludere med at disse komponentene nødvendigvis ikke er så behagelige men de holder en topp kvalitet. Som sagt bruker mange av racing førerne sykkelen akkurat som den er.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

R1 er vel egentlig ingen egnet bysykkel, det er en racing maskin og er tiltenkt dette segmentet. Jeg synes personlig at det blir litt for slitsomt å kjøre rundt i byen med slikt utstyr men er du litt yngre har du gjerne en helt annen mening om det. Svingradiusen på R sykler er gjennomgående ganske dårlig og det merkes når du skal snike deg rundt i tett trafikk, ikke helt ideelt men det går. Så kjører du mye i by så ville jeg vel rett og slett valgt en annen type sykkel! Det er litt mye å deise rundt med en 1:1 maskin med 200 hk!

 

Score bykjøring: 4

 

 

 

Touring egenskaper

Litt det samme på touring delen. Jeg hadde det helt fint ombord men jeg sitter vel igjen med en følelse av at langkjøringen fortonet seg som en treningsøkt og ikke en behagelig touring session, Det er fryktelig morsomt men litt slitsomt etter noen timer i en slik sittestilling. Men så må vi huske at denne maskinen på ingen måte er tiltenkt slike egenskaper. Så her må vi stille siktet riktig.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Så var det de sportslige ferdighetene da! Ja da er det bare å si juhuuuuuuu!

 

R1 er så sportslig og festlig at det nesten ikke er til å tro. Du har det aller beste av alt tilgjengelig og mine egne ferdigheter ble raskt begrensningen. R1 blir nesten roligere i nedlegg og fart og jeg måtte virkelig fokusere på min del av leveransen. På vei ble det veldig viktig å tenke fartsavpasning, blikk og posisjonering av kroppen før jeg gikk på gassen i svingen, fant apex og lot blikket falle forover mot neste sving mens jeg krøp sammen på setet. Herrrrlig.  Her er det så ufattelig mye krefter så jeg måtte virkelig konsentrere meg om å finne god flyt og ikke kjøre for ujevnt. Det skjer fort når du har så mye krefter tilgjengelig.

 

Setets konsistens og utforming gjør det lett å bevege seg over seteryggen og jeg lurte en stund på om jeg burde ha tatt på knepuckene, men det gikk heldigvis bra. Etter å ha lekt noen dagen med R1 begynte jeg virkelig å bli vant til maskinen og jeg likte til og med sittestillingen som bare må være slik på en så kraftig maskin. Jeg følte meg vel litt som en rask toppidrettsutøver og nøt det mer og mer. Lyden på crossplane motoren og Acrapovic potten forsterker denne opplevelsen. 

 

Helge Spjeldnes som er en av Norges beste racing førere i Superbike klassen kjører selv R1 og det var derfor naturlig å spørre ham og egne erfaringer med R1 kontra andre maskiner. Helge har kjørt mange av toppmodellene gjennom de senere årene og har derfor et godt sammenligningsgrunnlag, han vet rett og slett hva han snakker om.

 

Helge sier:

 

R1 er kraftig men ikke blant de aller kraftigste.  Den har imidlertid et veldig effektiv mellomregister som gir meg mulighet til å være effektiv ut av svingen. Sykkelen styrer vanvittig bra og jeg sitter godt i sykkelen. Sykkelen er i balanse hvilket forenkler mine muligheter til å virkelig bruke sykkelen. Jeg stoler på sykkelen og det er viktig. R1 tilbyr teknologi som gjør at jeg også kan bruke kreftene effektivt og der jeg trenger de. 

 

R1 er effektsterk,slank, stiv og smidig og leverer helt på høyde med de beste. Alle i Team Daimex kjører Yamaha og har så langt hatt en god sesong, Maskinen leverer det jeg trenger når jeg trenger det og er definitivt en av årsakene til at det har gått så bra som det har gjort. Jeg liker maskinen veldig godt og finner meg veldig godt tilrette på dette utstyret. Vi kjører ikke på standard maskiner men plattformen er jo den samme. Dette er bra materiell og sykkelen er veldig god å jobbe med sier Helge.

 

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

R1 er helt grei å vedlikeholde men med så mye maskineri og teknologi er det åpenbart at det blir trangt rundt motorseksjonen som også er dekket av kåpen. Men Yamaha har lukket sprutsonen bak forhjulet og det er genialt. Når det er så trangt som det er her kan du like gjerne hindre at sand og søle kommer inn til motoren og det er nettopp dette Yamaha gjør på flere av modellene sine og det hjelper.

 

Skal du inn på motorenfor å vaske blir det trangt, men i og med at sprutsonen er tildekket blir ikke det noe stort problem. Skal du derimot gjøre noe bak kåpen må du regne med å skru litt ekstra og kanskje til og med ta av deler av kåpen. Men det er vel neppe så aktuelt for hvermansen som stort sett leverer sin nye sykkel til service for å gjøre tekniske inngrep.

 

Bak motoren blir det straks enklere å operere, dog litt trangt. Så skal du holde sykkelen din i ship shape så må du nok påregne å jobbe litt for skjønnheten, men det gjør vi da så gjerne. Enkelt er det ikke men det går.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Listen over godsaker på Yamaha R1 er lang og omfattende og vi har på ingen måte dekket alt i denne artikkelen. Men det må ikke herske noen som helst tvil om at R1 representerer det aller fremste av racing teknologi. Yamaha er modige og bruker alle sin erfaring for å redusere vekt, forbedre kjøreegenskaper og ytelse. Det gjør sykkelen til en god håndfull og utfordring for hvermasen som kanskje ikke er vant til å håndtere maskineri som leverer i 1:1 klassen.

 

Så hvem kan dette passe for da?

 

Jo det er nok gjerne erfarne førere som seter pris på premiumsegmentet. De er glad i kraft og euforiske svingom kjøreegenskaper og jager gjerne et sportslig image. Dette er ikke nybegynnermateriell, dette utstyret krever erfaring og ferdigheter. En god pasjon klokskap og en litt fet lommebok, det koster å operere i high-end segmentet men disse førerne vet hva de vil ha og ikke minst hvorfor. 

 

 

 

TOTALSCORE: 49/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.