Sportstouring på sitt aller beste Yamaha FJR 1300 - Japansk perfeksjonisme

http://askermc.no

Bikerdudes har testet Yamaha FJR 1300 ES og du verden for en maskin, FOR EN MASKIN....

 

FJR 1300 er en storvokst maskin som i metriske mål ligger ligger i toppklassen, den er lang, veier 292 kilo og har en akselavstand på 1545 mm og en total lengde på hele 2230 mm!

Men til tross for at den er storvokst oppleves den veldig sportslig, lettkjørt og mest av alt utrolig behagelig. Og da mener vi UTROLIG behagelig.

 

Før du har kjørt FJR 1300 kan du rett og slett ikke forestille deg hvor bra dette er, og jeg skal utover i artikkelen forklare hvorfor.

 

Modellen ble introdusert i Europa i 2001 og har siden da hatt sin egen evolusjon bestående av forbedringer som etter hvert har tatt den fram til det nærmest perfekte. Jeg hadde personlig ikke forestilt meg at sykkelen er så bra som den faktisk er og har lært at FJR førere derfor kjøper ny FJR, de bytter sjeldent til andre merker og gjør de det så ender de gjerne opp med å komme tilbake til, ja nettopp FJR 1300 ! Etter å ha levd med modellen i 4 dager så kan jeg forstå det så innmari godt.

 

Denne motorsykkelen er spekket med teknologi og førerstøttesystemer som gir den helt fantastiske kjøreegenskaper, rett og slett nydelige egenskaper. At en så stor maskin kan være så sportslig ja det er nesten ikke til å tro. Kantene på 180 dekket ble nokså rask gjenstand for regelmessig mobbing og det helt uten stress av noen art. Jeg opplevde at sykkelen bidro til at jeg ble en bedre fører fordi den leverer førerstøtte på områder hvor jeg trenger det og eventuelt gjør kjøretekniske feil. Det hender oss alle.

 

Dette var bare helt fantastisk herlig, en  avhengighetsskapende opplevelse.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

FJR 1300 er flott å se på og jeg fikk mange lange blikk og kommentarer fra publikum, kvinner som menn. Den matt-blå fargen skapte begeistring i så å si alle leire og jeg ble selv mere og mere begeistret for nettopp fargen.

 

FJR 1300 er lang og stor, men velproporsjonert og pen å se på. Kåpefronten er etter min mening i bredeste laget men gir til gjengjeld strålende vær og vindbeskytteles. Jeg fikk noen kraftige byger under langturen og ble faktisk ikke våt !!!

 

Yamaha har nedlagt mye arbeid for å forbedre karosseriet og alle detaljer er virkelig gjennomtenkte og funksjonelle. Lys med "lean-angle" funksjon og komponenter som er fantastisk godt integrert i karosseriet. Dette er pent, stilig og bortimot perfekt hva angår funksjonalitet.

 

Karakter design: 5

 

 

 

Sykkelens ergonomi

FJR 1300 er blant de lengte med sine 2230 mm men styret er trukket godt tilbake mot føreren som får en litt foroverlent men ikke for aggressiv sittestilling. Slipper du taket i styreholkene kan du fortsatt sitte i balanse og det er et godt utgangspunkt for lange turer og mange timer i salen.

 

Vinkelen i knærne er behagelig men ganske skarp. det er good news for de sportslige egenskapene til sykkelen.

 

Jeg har absolutt ingen til å sette fingeren på, og selv for en fører på 174 cm ble dette utrolig bra. Jeg satt mange og lange økter i salen og hadde vel egentlig kun lyst til å starte opp igjen og kjøre mere. Her er absolutt alt gjennomtenkt for å maksimere førerens opplevelse av komfort og velvære. "Wind and rain Management" delen er så godt designet at du nesten ikke blir våt når du kjører i regnvær og du kan kjøre med visiret åpent vel vitende om at Yamaha har sendt vindprofilen rett over hodet på deg "by design", og det funker faktisk!

 

 

Hva angår ergonomi så må vel dette kunne beskrives som selveste "Orient Expressen", bare herlig, flott og lukseriøst og du ønsker bare å kjøre den om og om igjen.

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

 

Motorpakken er definitivt en av årsakene til å jeg gir denne maskinen stjerne og ikonstatus og leser du listen over forbedringer som er gjort gjennom modellens levetid så er den lang, selv listen over senere års forbedringer er lang og absolutt alt dreier seg om å forbedre kraft, powerdelivery og opplevd komfort hos føreren.

 

 

Rekkefireren er kompakt og lett og er en del av sykkelens bærende konstruksjon, som vanlig egentlig. Det er lagt svært godt tilrette for vedlikehold og beskyttelse fra sprutsonene. 

 

Japanerne har brukt mye tid på å finne løsninger som minimerer vedlikehold og vibrasjoner men samtidig løsninger som maksimerer effekt og ytelse.  Så er det nok åpenbart at en modell som har levd så lenge som denne og som tilstadighet forbedres, tilslutt når en modning og et nivå det ikke er mange forunt å være i, dette er rett og slett perfeksjonisme. Jeg opplevde motoren som utrolig myk og behagelig men samtidig utrolig kraftig med sine 142 hk og 138 Nm. Det er ikke mange serieproduserte sykler some ligger i dette delen av ytelsesregisteret. 

 

Kraftleveranse oppleves som veldig forutsigbar og lineær. Jeg hadde masse kraft i lav og mellomregister og hva jeg vil beskrive som mere enn tilstrekkelig i toppen. Maskinen er ikke eksplosiv men trenger heller ikke å være det, her er det mere enn nok krefter tilgjengelig for å plage R-gutta på svingete veier !

 

Motoren går silkemykt og kraftoverføringen til kardangen er umerkelig og jevn. Vi har to mappinger til rådighet og det er mere enn nok her. Sport og Touring. Jeg endte opp med å kjøre det meste av tiden i Sport og synes at sykkelen fortsatt er veloppdragen og uten snev av rykking som du gjerne får litt av i denne modusen på andre sykler. Sport mappingen setter de elektroniske demperne i "hard" hvilket passer utrolig bra. Fast og fin, styrer utrolig presist og forutsigbart men tar samtidig unna mye rufs i veibanen.

 

Gearboksen er som et sveitsisk urverk og er bare nydelig. Ingen quickshifter dessverre men det får være greit når kvaliteten er så høy. Gearboksen er så fin at du ikke vil ha noe som helst imot å geare. 

 

Du kan ta for deg listen av forbedringspunkter så skjønner du hva jeg mener når jeg sier at dette er Japansk perfeksjonisme på sitt aller aller beste. dette må du ta deg tid til å lese om på alle tilgjengelige fora, listen er lang.

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Instrumentet på FJR 1300 er som det bør være men kunne og burde kanskje holdt TFT standard, det komer de helt sikkert med etter hvert men jeg ville forvente at dette var tilgjengelig nå tatt i betraktning at konkurrentene allerede leverer dette! Når det er sagt så fungerer dagens utgave aldeles perfekt og har til og med en analog turteller som jeg liker så godt, vi er ikke mere moderne selv!

 

Tallene er store og letteste og navigasjonsbryterne som sitter på venstre side av styreholken er utrolig enkle å bruke, du blar i menyvalgene med venstre pekefinger, og finner veien i menyen med venstre tommelfinger. Kjempeenkelt å bruke. Valgene dine kommer opp på skjermen på instrumentets høyre side og er enkle å lese og forstå. Selv under kjøring.

Du har mange valgmuligheter som er bortimot selvforklarende. 

Bryterkvaliteten holder selvfølgelig Japansk standard og holder høy kvalitet, ikke banebrytende på inovasjonsskalaen men veldig bra. Hele instrumentpakken står rett og slett i stil til resten av motorsykkelen og som egentlig leverer på alle områder.

 

Score instrumentering: 5 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Nå er vi virkelig inne på godteriet som virkelig definerer FJR 1300. Bremsene, demperne, rammen og svingarmen med kraftoverføringen er så optimalisert og gjennomtenkt at det trolig ikke kan gjøres så veldig mye bedre!

 

Nissin bremsene er så kraftige, fine og jevne at jeg nesten synes det blir morsomt å kjenne på under krevende forhold. Førerstøttesystemene sørger allikevel for at dette blir fint, trygt og effektivt. Til og med bakbremsen oppleves som god.

 

De 43 mm elektroniske demperne fra KYB er helt fantastiske og har totalt 21 instillingskombinasjoner og det holder vel lenge, eller? Ikke er det vanskelig å forstå i menyvalgene heller. Du kan velge mellom 4 enkle laste-settinger som automatisk definerer hvordan demperne foran og bak skal jobbe sammen. Og dersom føreren ønsker å tilpasse dette ytterligere kan han eller hun velge 3 nye settinger (soft, standard, hard) som igjen kan finjusteres i 7 nye nivåer. Det burde holde eller hva????

Dempersystemet fungerer helt optimalt i alle kjøremodus og jeg ble nok selv mest imponert over hva denne maskinen er istand til å levere i sport modus på dårlig underlag. FJR 1300 leverer en komfort og forutsigbarhet som er uslåelig og som rett og slett representerer risiko for førekort og lommebok dersom du ikke klarer å beherske deg.

Vandringen på demperne foran er på 135 mm og fungerer perfekt sammen med den lette og stive rammen og en styrevinkelen på 26 grader. Rammen flekser lite og umerkelig og leverer virkelig godt.

 

Demperen bak har en vandring på 125 mm hvilket jeg så absolutt opplevde som tilstrekkelig og vel så det, selv med mine 90 kilo og aktive kjørestil.

Svingarmen består av en letvekstdel i aluminium på høyre side og kardangen på venstre side, dette er gjort for å optimalisere kombinasjonen av framdriftsfunksjon, styrke  og lav vekt. Dette fungerer fantastisk godt og er til og med veldig vedlikeholdsvennlig.

Alt i alt gir dette perfeksjonisme og kirurgisk presisjon på sitt aller beste. Bravo Yamaha. 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

Jeg er jo ikke noen lang fører og var nok litt betenkt på tanken om å buksere den nesten 300 kilo tunge greia rundt omkring i Oslo sentrum men det var ikke noe problem. FJR 1300 har en fantastisk god svingradius og er så godt balansert at man helt sikkert kan stille i akrobatikk klasser med dette utstyret. Den relativt lave sittehøyde og den oppreiste sittestillingen gjør det enda lettere. Alt i alt ikke noe problem, og jeg kunne ha levd godt med denne i hverdagen, og er du lenger enn meg og mine 174 cm er det definitivt ikke noe problem så lenge du husker at du reiser rundt med 300 kilo. Det har selvfølgelig en konsekvens når du skal buksere maskinen rundt omkring i garager og lignende.

 

Men komfort og manøvrering under kjøring er over hodet ikke noe problem. Du har sidestøtte og midtstøtte tilgjengelig og den er svært enkel å vippe opp på midtstøtten, der står alt veldig godt.

 

Score bykjøring: 4

 

 

 

 

Touring egenskaper

6 av 6 mulige, mer er det ikke å si om dette. Denne maskinen leverer touring tjenester langt utover det du kan forvente og tar deg rett inn i lykke-land, bokstavelig talt. Det spesielle med FJR 1300 er at den leverer alle fasetter av touring, fra trygghet og komfort til ellevill og sportslig touring i racingklasse. Førere som har levd med FJR lenge håndterer denne sykkelen med en eleganse og presisjon som fremstår grasiøs og for all del morsom å se på. Du kan trekke på smilebåndet av mindre, mye takket være den teknologiske standarden som tilbys i kombinasjon med mye Japansk erfaring og kunnskap.

Lastefasilitetene er mange og gode. FJR 1300 er til og med en av ikke så mange sykler som ser pen ut med sidevesker og du har en partskatallog som tilbyr deg alt du kan ønske deg av ekstrautstyr til en fornuftig penge. Prisene på service, reservedeler og utstyr er nemlig fordelaktige ift andre merker som krever at du graver dypere i lommene.

 

 

Som nevnt tidligere er "wind and rain Management" satt høyt på agendaen. Kåpens konstruksjon er derfor litt spesiell og fungerer nesten som en flyvinge som sender vind og vann rett over hodet på føreren. Fart på oversiden av den elektrisk justerbare vindskjermen og vakuum på baksiden skaper løft og bidrar til at vind og vann løftes over hodet på føreren. Du kan faktisk sitte med visiret åpent uten å få insekter og vann i ansiktet. Jeg kjørte i perioder med mye regn og ble heller ikke da våt!

 

Yamaha har laget et lite og snedig hanskerom med god plass til lommebok og mobiltelefon som låses automatisk når tenningen er slått av. Veldig praktisk. I dette hanskerommet er det til og med en 12 volts kontakt med god tilkomst.

 

Dette er kort og godt touring på sitt aller beste, komfortabelt og eksklusivt og ikke minst veldig kraftfull og morsomt,  det er svært lite å sette fingeren på her. 

 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Jeg har personlig en aktiv kjørestil og er glad i svinger og det å kjenne på rytmen og kreftene som virker på kropp og blikk i sving og overgangen til nye kombinasjoner. For meg fortoner dette som en dans i balanse og kraft som ikke kan oppleves på så veldig mange andre måter. Ja du får vel litt av det samme under flyving og alpine fartsdisipliner kanskje!

 

Jeg er på jakt etter det perfekte og den perfekte kjøreopplevelsen og akkurat her leverer Yamaha FJR 1300 det den skal. Den rå symfonien av alt som skal til for å få grensesnittet mellom mann og maskin til å fungere helt optimalt. Det skjer ikke så ofte folkens, men her er vi nå.

 

FJR 1300 leverer alltid og uansett situasjon. Vekt og balanse er enestående fordelt med 51,9 % av vekten foran og 48,1 % fordelt til bakdelen. Lav hastighet i høyt gir, maskinen henter seg kjapt og enkelt inn. Har du høy hastighet i krappe svinger så kreves det kun at blikket sitter, FJR leverer uansett. Dæsjer du på litt posisjonering av kroppen i tillegg så er du straks i tivoli-land og smilet presser seg på. FJR er enkel å vippe rundt i svingkombinasjoner så du trenger ikke å bekymre deg for at dette ikke skal være sportslig nok. Dette er rett og slett jævlig morsomt.

 

Selv den norske Road Racing eliten med Syver Anmarksrud og Helge Spjeldnes som til daglig denger rundt på sine Yamaha R1 maskiner liker dette og vi skulle nok alle hatt mere tid til å kjøre dette på bane for det går nemlig helt fint.

 

Så sportslig, å jada. Yamaha FJR 1300 leverer sportslige egenskaper så det holder gitt at føreren har egne ferdigheter på plass. Det er over hodet ikke noe i veien med sykkelens egenskaper, det kan vi konstantere. Og du....... her må du passe på lappen din for du merker ikke farten!

 

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

Det er som tidligere sagt har Japanerne over tid nedlagt mye arbeid i denne modellen. Alt er gjennomtenkt, ingen ting er tilfeldig.

FJR 1300 er godt dekket av en kåpe som dekker hele motorseksjonen. Det geniale er at det er lagt svært godt tilrette for beskyttelse i sprutsoner, både foran og bak. Da slipper vi å tenke på det vi ikke får gjøre bak disse kåpene.

 

 Bakover bur sykkelen på godt med plass og du kommer til, selv om det er trangt. Du må av med klokka og på noen steder må du bruke spesialbørster med det er bare hyggelig når maskinen står fjellstøtt må midtstøtten og radioen står på i bakgrunnen. Ren og skjær kos.

 

Kardang er nok det mest vedlikeholdsvennlige vi kan ønske oss hva angår touring og her har Yamaha svært mye erfaring. Dette kan de virkelig. Denne kardangen er sømløs og fungerer utrolig godt og er helt umerkelig. Kardangen krever kun renhold og vedlikeholdes periodisk på faste  serviceintervaller, så enkelt er det. 

 

FJR 1300 er stor og i den forstand mye å vedlikeholde, men den er enkel. Merk lakken, matt lakk krever at du steller den med omhu og ettertanke. Det betyr mye vann og myke svamper med skånsomme vaskemidler. Bruker du krefter og hardt vaskeutstyr får du raskt striper eller blanke partier. Men det er verdt å slite litt for denne nydelige fargen!

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

At denne maskinen scorer hele 49/54 blir derfor ingen overraskelse. Dette er epå alle måter en "high end" maskin fordi den leverer langt over det vi kan forvente. Den er gjennomgående perfekt og finner du noe å klage på ombord så er jeg redd det ikke er sykkelen det er noe galt med!!!!

 

Hvem kjører Yamaha FJR 1300 da?

 

Jo det er kjennere og MC entusiaster som setter store krav til kvalitet, opplevelser og ikke minst seg selv. Alle kan kjøre FJR 1300 men kjøres nok mest av de med erfaring og høye krav til ytelse, kvalitet og presisjon. Disse førerne forventer og setter stor pris på kvalitet og de bruker nok mye tid med og på sykkelen. De er lojale til merket, det kommer av seg selv, og de blir av forståelige grunner i denne leiren. 

 

Disse førerne er rett og slett erfarne og de lar seg ikke avspise med materiell som ikke leverer varene. 

 

Selv om Yamaha FJR 1300 på langt nær er blant de billigste er det vel neppe noe sted du får så mye for pengene, la det være sagt.

 

Bikerdudes takker for opplevelsen som gjorde livet vårt veldig mye bedre i disse 4 dagene, du verden du verden.

 

 

 

TOTALSCORE: 49/54

 

 

http://askermc.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.