Yamaha Tracer 900 har nådd solhøyden - dette har blitt veldig bra

http://askermc.no

 

Yamaha Tracer 900 avløste den opprinnelige modellen MT09 Tracer i 2018. Sykkelen som langt på vei er den samme har nå solgt over 200 000 eksemplarer på verdensbasis og kan vel da sies å vær godt etablert! Den opprinnelige modellen var definitivt en spennende nyhet i markedet og fikk stor oppmerksomhet da den kom. Yamaha har alltid hatt et bra modelutvalg, men med sitt nye konsept "dark side of Japan" har de virkelig klart å få sving på sakene og har vært salgsledende i de senere årene.

 

 

Bikerdudes har nå kjørt seg et godt stykke inn i Yamaha porteføljen som utmerker seg spesielt positivt på noen områder. Motorene går usedvanlig jevnt og mykt og har et kraftig og morsomt mellomregister som passer norske forhold og førere usedvanlig godt. Japanerne er utrolig jevne på kvalitet og det er derfor svært lite problemer med disse syklene. Yamaha byr generelt på høy kjørekomfort og syklene er gjennomgående morsomme å kjøre.

 

Tracer 900 - Den norske referansen 

 

Tracer 900 har gjennom livssyklusen så langt ikke sett så mange modifikasjoner men de som er gjort har definitivt vært vellykket.

 

På denne modellen dreier dette stort sett om hvordan man kunne gjøre en sykkel som var innmari bra enda bedre og det har de faktisk lykkes med.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 "Dark side of Japan" konseptet har utvilsomt truffet hvermansen godt og i tilfellet Tracer 900 har designet blitt videreutviklet med en litt større vindskjerm, oppdaterte karoseriflater, et litt smalere styre og bedret setekvalitet og komfort.

 

Designet og fargevalgene er lekre, tidsriktige og varierte og treffer derfor en bred kundegruppe. Dekoren er nøktern med stilig. Proporsjonene på Tracer 900 er presise og behagelig å hvile øyet på, en tøff, stilig og velproporsjonert motorsykkel som ligger i "head twister segmentet". Bikerdudes er godt fornøyd med dette.

 

Score design: 6

 

 

 

Sykkelens ergonomi

Den ergonomiske utformingen er tilnærmet perfekt og tilbyr en enestående balanse mellom topp komfort og sportslig beredskap. Tracer 900 tilbyr en sittestilling og komfort som gjør det mulig for deg og delta i samtlige disipliner. Det eneste vi ikke har gjort med den er å kjøre den på bane, men vi er overbevist om at det vil fungere kjempebra det også.

 

Det største ergonomiske grepet Yamaha har gjort med denne modellen er endringen av styret som nå er litt smalere og utformet for å gi et mer naturlig grep ift førerens sittestilling og armenes naturlige vinkel.

 

Spacerne er høye og tilbyr føreren en enestående sittestilling og komfort.

 

 

Alle operasjoner styres bak den litt forstørrede vindskjermen som er justerbar og dette blir derfor en reise på første klasse.

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

Den tresylindrede motoren på 847 cc er et velkjent produkt i Yamaha porteføljen. Motoren er jevn og fin og er totalt uten rykking og napping. Under testkjøringen kan jeg velge mellom tre mappinger , A (tilsvarende sport), standard og B (tilsvarende regn). Jeg synes for egen del at sykkelen passer meg best i A, men det er nok fordi jeg selv har preferanser til litt stivere sykkel og en kvikk gassrespons. Standardmappingen fungerer helt glimrende og vil nok være det beste for de aller fleste. Jeg kan også justere traction iht smak og behag.

 

Motoren leverer et sterkt og sportslig mellomregister og jeg har all verdens muligheter til å få fram tivolifølelsen under testkjøringen. Trotlle responsen er fin og jevn og motoren har en tilsvarende jevn og fin gange, ingen rykking og napping i noen deler av registeret. Jeg blir egentlig bare mer og mer glad i Traceren og opplever virkelig at det er jeg som er begrensingen, ikke sykkelen. Det er en bra ting for da har vi noe å vokse med.

 

Gearboksen er presis, kjapp og tydelig men jeg skulle vel egentlig ønsket at standardutgaven også kunne tilby en quick skifter som du får på GT utgaven. Men men vi klarer da å gire og når gearboksen holder en så fin kvalitet gjør det ingen verdens ting.

 

Jeg opplever motoren som forutsigbar, kjapp og mere enn tilstrekkelig men må bruke girkassen litt for å hente fram kreftene i mellomregisteret når jeg har det travelt. Der er det plenty å hente. Motoren er gjennomgående god og passer fantastisk godt til sykkelen. Sammen byr disse komponentene på topp underholdning og store MC opplevelser, ingen tvil om det.

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Tracer 900 har fått det samme instrumentet som XT 1200 og det finker veldig bra. Instrumentet er oversiktlig, kan leses under alle lys og solforhold og har store fine tall. På GT utgaven får du et modernisert TFT instrument som kanskje er mere tidsriktig men dette er på ingen måte dårlig det heller. Du kan enkelt bla i menyen med å bruke pekefingeren på forsiden av bryterpanelet på venstre side av styret.

 

Jeg liker måten Yamaha har løst styringen av mappingvalget. Dette kan du endre under kjøring ved å gå av gassen og trykke på "mode" knappen som sitter på høyre side av styret, så er det bare å smelle igang igjen. Veldig brukervennlig og enkelt.

 

 

Score instrumentering: 5

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Nissan bremsene skuffer heller ikke denne gangen og leverer det klassiske bittet og jevne nedbremsingseffekter. Jeg har aldri hatt noe å si på disse bremsene som jobber helt optimalt med ABS systems. Under det hardeste bremsetesten opprettholder sykkelen sine egenskaper så her er det ganske enkelt kun føreren som kan kødde det til.

De justerbare 41 mm KYB demperne har en vending på 137 mm og er justerbare, både forspenningen på fjærene og kompresjonen kan faktisk tilpasses og dersom du veier mere enn en liten japaner på 75 kilo bør du virkelig gjøre nettopp det. Er du ukjent med slike justeringer så får du god hjelp til dette hos forhandleren. Men ikke ta det for gitt at sykkelen skal levere iht forventningene dine før du har gjort slike tilpasninger, det må du faktisk gjøre.

 

Demperen bak kan også justeres med en såkalt C-spanner som gjerne følger med sykkelen. Dette verktøyet ligger øverst i utstyrskittet  og skal brukes. Nok en gang blir det galt vist du for eksempel veier vesentlig mere enn 75 kilo.

 

Tracer 900 har fått en lettere og stiver ramme som er merkbart bedre enn hos forgjengeren.

Rammen fungerer veldig godt sammen med den nye svingarmen som har blitt nesten 6 cm lenger for å gi sykkelen bedre stabilitet. En såpass stor endring kommer på godt og vondt og jeg synes nok selv at den gamle MT 09 utgaven var litt enda mere svingvillig og kanskje litt morsommere å kjøre. Men, verdien av å ha en sykkel som er stiv og retningsstabil i alle situasjoner er tross alt større, så det får holde.

 Alt i alt fungerer disse komponentene utrolig bra sammen, det er gode komponenter og kjøreegenskapene blir derfor ditto gode. Yamaha besitter mye kunnskap og erfaring og sluttproduktet til kunden blir derfor veldig veldig bra.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

Jeg kjørte Traceren i 3 dager og ble som sagt veldig glad i maskinen som er smal, forholdsvis lett med sine 214 kilo og en fantastisk god ergonomi og førerpiosisjonering. Jeg sitter høy og oppreist og har en fantastisk god oversikt over trafikkbildet rundt meg. Speilene er gode og jeg (med mine 174 cm) rekker helt fint ned til bakken ved start og stopp.

 

Traceren er komfortabel og mobil og jeg velger alltid ruter med mye svinger. Det er ene og alene fordi traceren ar så utrolig morsom å svinge med. Dette er den berømmelige tivolieffekten som får oss til å smile inne i hjelmen, enn så irasjonelt det måtte være.

 

Men faktisk så klarer Tracer 900 å (også i denne situasjonen) produsere pur kjøreglede og lykke, også i byen. Da er vi akkurat der vi skal være og vi vet at vi har en skikkelig god motorsykkel mellom bena, og vi vet at den leverer iht forventningene i alle situasjoner.

 

Det eneste som trekker bitte litt ned er den 6 cm lenger svingarmen som oppleves å gå litt på bekostning av svingmobiliet, men det er ubetydelig.

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

Jeg leser Tracer 900 som en byhybrid og sporttourer. Den behersker begge deler minst like godt. Men ser vi på design og egenskaper så ender vi nok opp i sportstourer segmentet, det er her den virkelig kommer til sin rett. De siste forbedringene som er gjort underbygger dette uten tvil. Å være på tur med denne sykkelen er rett og slett bare helt herlig. Du får alt, absolutt alt. Styrevinkelen på 24 grader er hel optimal og gir en morsom styregeometri. Sittestillingen, den sportslige og fine motoren passer utrolig god sammen med akselavstanden på hele 1500 mm. Demperfasilitetene er gode under alle forhold og bidrar til at jeg kan holde jevne svingkurver, selv på dårlige og oppsprukne kjøreflater. Disse egenskapene gjør Tracer 900 spesielt godt egnet til norske forhold, for dårlig vei er det nok av!!!

 

Tracer 900 har integrerte fester til sideveskene og du kan velge mellom flere typer utover det Yamaha selv har produsert, så valgmulighetene er store. Jeg synes personlig at integrerte fester en bra, de er ofte nettere og mye penere å se på fordi du slipper å kjøre rundt men anordninger som ser ut som du har vært hos en kostbar reguleringstannlegen.

 

Alt i alt byr Tracer på så mye bra at vi må rett og slett gi den toppkarakter. Den byr på alt og den behersker alt, på toppen av det klarer den også å skape en enorm entusiasme og kjøreglede. det holder for meg.

 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper

Strålende, strålende, strålende. Dette er så smalt, høyreist og sportslig  at det finnes knapt nok makan, Egenvekten er helt riktig, du får slure og slipper clutch og ergonomien legger opp til at du ikke skal gjøre noe som helst annet enn å svinge og leke. Dette er en strålende dansepartner som kan delta i alt ifra standard til latinodanser og får alle "loves" til å se enkle og elegante ut. Dekkdimensjonene med 120 forran og 180 bak er helt optimale og er med på å forsterke sykkelens svingegenskaper og fun-factor. 

 

I krappe og aktive svinger kan jeg denge sykkelen med et aktivt blikk og kroppsposisjonering. Tracer 900 leverer godt under meg og gir umiddelbart  feedback på alle førerfeil. Dette er med på å gjøre oss til bedre førere.

 

Yamaha sitt forbedringsarbeid har så definitivt båret frukter og kombinasjonen av galskap og forutsigbarhet har fått en strålende avklaring. Jeg får klare assosiasjoner til akrobatflyvning under samtlige turer og jeg får bare lyst til å kjøre mere, oppleve mere og ikke minst leke mere. Det må vel være et godt skussmål!

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 Litt trangt om plassen og liten eller ingen dekning i sprutsoner. En sexy belly-pan hadde vært en enkelt og godt bidrag!

Designet og karoseriflatene på Tracer 900 er noe endret og med kom også en større utnyttelse av plassen i ramma og derav også litt mindre plass til vedlikehold. Alle utgavene kommer med en midtstøtte hvilket er bra i vedlikeholdssammenheng.

 

Det er imidlertid ganske trangt rundt motoren og skruehodet er spisse og kantete. På forsiden av motoren er det rett og slett tungt og vannskelig å komme til i sprutsoner så her må det brukes spesialbørster og tålmodighet. Ikke av de verste, men heller ikke av de beste hva angår plass til gjennomføring av vedlikehold og eventuelle komponentbytter.

Det hører da med til historien at det så langt i sykkelens historie ikke har vært nødvendig å gjøre noen komponentbytter av betydning, dette er jo tross alt Japansk, hvilket er ensbetydende med høy kvalitet og pålitelighet.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

Brødtekst.

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

Yamaha Tracer 900 er og blir et suksess-case. Denne maskinen er som laget for norske forhold og det er nok også en av årsakene til at den selger så godt som den faktisk gjør.

 

Du får utrolig mye for pengene (drøye 155 000). Sykkelen holder en gjennomgående høy kvalitet. Den produserer veldig mye kjøreglede og kan utfordre hvem som helst. Tracer 900 henvender seg derfor til et stort publikum og vet og sjarmere. Jeg antar at de mest ekstreme førerne som dyrker råskap og effektsterke sykler kanskje vil velge noe annet!

 

Men ligger du innenfor normalfordelingen og Gauskurven så kan jeg vel vanskelig se for seg at du til denne prisen kan finne noe som er så bra, og som dekker et så stort bruksfelt, kan være like forutsigbart og samtidig by på like mye kjøreglede! 

 

Yamaha har en fyldig partskatallog som gir tilgang til mye og rimelig ekstrautstyr og veldig fordelaktige servicekostnader. Blant de rimeligste.

 

Ønsker du tilgang til premiumkomponenter kan du velge GT utgaven som byr på enda mere og bedre kvaliteter og uten at det koster det hvite ut av øyet. Det er fortsatt sykler på lager.

 

Har du ikke kjørt Tracer 900 så bør du nok snarest gjøre det. Ta turen ut til Asker MC og be om råd og prøvekjøring, det kommer du garantert ikke til å angre på. Lykke til.

 

http://www.askermc.no

 

 

 

 

 

TOTALSCORE: 48/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.