Fun factory - Yamaha MT 09 SP Hyper naked and just glorious fun

http://askermc.no

Yamaha MT 09 SP, merk deg navnet!

 

Vi har vært på tivoli i himmelriket og opplevd bølle-sykkelen som helt sikkert er på vei til å hente sin ikon-status. Fra første stavtak kjente jeg at dette var noe helt helt spesielt. MT 09 modellen kom i 2013 og siden da er det solgt nesten 150 000 sykler av denne modellen. Den var morsom da den kom, men dette tar kaka. MT 09 SP er spekket med komponenter av svært høy kvalitet og jeg fikk en klar opplevelse av premium kvalitet og ubeskrivelig moro de tre dagene jeg hadde maskinen.

 

Denne sykkelen ligger i kategorien hvor du ikke bryr deg det minste om hvordan det ser ut fordi den er så fantastisk bra og morsom. Når det er sagt så fikk sykkelen veldig mye positiv oppmerksomhet under kjøring og er åpenbart av det barske slaget.

 

Men kjøreopplevelsen, ja den skaper en umiddelbar narkotisk avhengighet, ferdig snakka.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

Yamaha kaller MT 09 SP en "hyper naked" og det finnes vel neppe en bedre beskrivelse av herligheten. Den er i design og funksjon ikke ulik en "hyper motpart", relativt høy, slank, godt motorisert og utrustet med et bredt og godt styre. Dette er ensbetydende med mye moro og svært høy fun-factor.

MT09 SP kommer kun i en fargekombinasjon som er inspirert av MT10, sølv, sort og blåfarget dekor og hjulsett, skikkelig sexy.

 

Designet er tatt til ytterpunktene og Yamaha har stukket seg veldig langt for å gi maskinen et særpreg. Det har de virkelig lykkes med og mange mener at denne sykkelen er på god vei til å hente sin ikon status. Prøver du sykkelen vil du kjapt havne i halleluja koret som tror på akkurat det.

I sitt segment har MT09 SP utvilsomt et særegent DNA og må beskrives som kul. Lykteseksjonen er litt spesiell men innafor! Det mest fantastiske ved sykkelen er at designet understøtter kjøreegenskapene på en så utrolig bra måte og da blir det litt mere sjeldent og spesielt. Hver gang jeg skulle ut å kjøre syntes jeg det var langt bort til garagen og jeg kunne ikke vente med å komme meg ut gata på den utrolig stilige bølle maskinen. Detaljene, fargevalgene, designet og utformingen er etter vår mening en gedigen suksess. Bravo Yamaha, dette lukter suksess.

 

 

Score design: 5

 

 

Sykkelens ergonomi

Se på dette, høyt og smalt, nesten helt rett seterygg som nesten går i flukt med tanken. Jeg kjente straks at den ergonomiske utformingen passet både meg og preferansene mine. En herlig sittestilling men passe skarp vinkel i knærne og et avslappet vidt grep uten for mye vekt på håndleddene. Jeg ble sittende i balanse i en slags angrepsstilling som passet svært godt til frislipp av mye motorkraft og ditto aktiv kjøring. 

 

Alt ble bare så utrolig enkelt og jeg kunne bruke all min tid og konsentrasjon på å raffinere min egen utnyttelse av de helt enestående kjøreegenskapene.  Som ikke så alt for ofte kjenner jeg svingene og balansen i kroppen og det er akkurat som om maskinen kommuniserer med med meg gjennom hele svingen. Vi gjør nesten ikke en eneste feil sammen og alt blir bare så utrolig enkelt og lett. For en opplevelse.

 

MT09 SP veier 193 kg ferdig tanket, hvilket ikke er mye for en såpass kraftig maskin. Vekten bidrar derfor til at sykkelen blir ytterligere enkel å håndtere og denge rundt i alle typer svinger. Lav eller høy hastighet, spiller ingen rolle. Den er enkel å flytte rundt på i hverdagen og er like enkel å komme av og på, veldig veldig brukervennlig.

 

Vi gir toppkarakter for helheten, fantastisk bra. 

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

 

Den tresylindrede motoren på 115 hk leverer gode 87,5 Nm på topp og er et velkjent produkt i MC verdenen. Det er ikke så mange merker som bruker 3 sylindrede rekkemotorer men de er gjennomgående gode og pålitelige. Yamaha er intet unntak og det fantastiske med denne er at den er tilstrekkelig forutsigbare og jevnt til å kunne kjøres av en nybegynner, på en annen side frekk nok til å løfte hatten av den mest erfarne. Her er det nok krefter til alle og ytelseskurven er nesten lineær og har kanskje markedets jevneste og fineste motorgange.

 

Tresylindrede motorer får en kjempefin motordur som forsterkes av den lille og integrerte eksospotten som sitter under svingarmen på høyre side. 

 

Motoren har en kvikk men utrolig jevn og fin gassrespons og kan kjøres i tre mappingalternativer, A full effekt, standard som holder lenge lenge for hvermansen og B som er våtveisalternativet. I posisjon A ble sykkelen utrolig responsiv og kvikk men ikke for gærn. Kvikk ja, men fult mulig å kontrollere og nyte for den sakens skyld.  Det fine er at du kan skifte mapping i fart med et enkelt trykk på en knapp på høyre side av styreholken. Traction kan stilles i tre nivåer helt avhengig av hvor mye du vil herje.

 

Motoren leverer veldig godt i lav og mellomregister og bra i toppen, men skal du gjøre noe kjapt så kan det være på sin plass å bruke gearene. Gearboksen er myk, kjapp og presis og du har kvikkskifter tilgjengelig på vei oppover. Festlig.

 

Motor pakken leverer en imponerende ytelse og respons og gjør det hele enda mere morsomt.

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumentet var ved første øyekast nokså underlig og jeg ble ganske skeptisk da jeg så dette for første gang. Det er lite og kantete og sitter på høyre side bak lykten. Jeg lærte raskt at instrumentet var effektivt og egentlig fungerte svært godt. Jeg hadde kun tilgang til essensiell informasjon men grensesnittet er lett og lese og svært funksjonelt.

 

Betjningsknppene på høyre og venstre side av styret holdet en jevnt høy kvalitet og er på alle måter tilgjengelig, selv for små hender.

Kanskje ikke het min greie,men greit nok og svært funksjonelt. Lyssettingen av instrumentet er tilpasset og fungerer glimrende i alle situasjoner slik at dataene blir lette å finne og lese i fart. Men så husker vi at et instrument aldri vil definere hva som er en god eller dårlig motorsykkel, så denne observasjonen er av det ubetydelige slaget.

 

Enten så liker du det, eller så liker du det ikke!

 

Score instrumentering: 4 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

MT09 SP er spekket med virkelig gode komponenter og dette merkes virkelig godt under kjøring. Nissan bremsene er veldig fine og effektive og gjør inn og nedbremsing til en veldig fin opplevelse. Her er til og med bakbremsen fin selv om den stort sett ikke er av stor interesse under kjøring. Bremseeffekt og fordeling av bremseeffekt fungerer helt optimalt og bidrar til at jeg også finner roen i slike situasjoner .De flytende bremseskivene foran et på 298 mm og den ene bak måler 265 mm og gir Nissan bremsene nok å bite i.

 

Demperoppsettet er helt ensesående og sykkelen oppleves som en av de beste i den humpete delen av testløypa. Sykkelen tar underlaget mykt men bestemt og opprettholder den sportslige opplevelsen av svingkurven som opprettholdes som planlagt.

 

KYB demperne foran har en vandring på brukbare 137 mm og er er justerbare. Både forspenning og kompresjon kan justeres og dette bør så absolutt prøves dersom du ikke finner deg helt tilrette på maskinen. Husk at standardoppsettet er basert på en fører på 75 kilo, så veier du 90 så bør du så absolutt ta noen grep for at matematikken skal bli så riktig som mulig for deg. Er du uerfaren så kan det være klokt å be forhandleren om råd når du henter sykkelen.

 

Bak sitter en gassdemper fra Øhlins som nærmest kan justeres under fart. Jeg når faktisk justeringsskruen med hånden og kan vri til et hakk dersom jeg ønsker det.

 

Demperne foran og bak er av stor betydning for kjøreopplevelsen og bidrar til at alle bevegelser blir responsive og presise. Disse komponentene bidrar vesentlig til at jeg opplever MT09 SP som noe av det desidert morsomste og beste jeg har kjørt. 

 

Rammen fikk en workover i 2017 og er bygget i aluminium. Den er kraftig, stiv og lett og motoren er som på mange sykler i dag en del av den bærende konstruksjonen.

 

 

Det enestående samspillet mellom demperne, rammen og den kraftige svingarmen gir meg helt fantastiske svingopplevelser og inviterer til aktiv kjøring, i alle situasjoner. Jeg får en fantastisk opplevelse av kvalitet og stoler etter kort tid helt på både egne og sykkelens egenskaper. Et fantastisk "mann maskin case". 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

Under den delen av testen som omfatter bykjøring blir jeg bare i enda bedre humør.
MT09 SP er utvilsomt i sitt rette element. Dark side of Japan konseptet har sine røtter her og det merkes virkelig. Dette er en bølle som følger opp samtlige styresignaler, kjapt og presist så selv en bytur fortoner seg festlig. 

 

Kombinasjonen av blikk, kropsposisjonering og maskinbruk fortoner seg morsomt og jeg opplever definitivt at sykkelen i perioder gjør meg bedre enn det jeg er. Det er godt samspill det!

 

Kvikk skifteren kan brukes i alle situasjoner og alt kan passeres med rikelig tilgang til krefter og respons.Jeg har vanskelig for å forestille meg at det finnes noe som er særlig bedre egnet til å skape hverdagsglede og lykke.

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Nå har ikke jeg vært på langtur med sykkelen men jeg har kjørt lange etapper på ca 20 mil og fikk da en relativt god ansikt i hvordan MT09 SP fortoner seg på landeveien. Hva angår touring egenskaper så vil den naturlig nok falle igjennom, det er den rett og slett ikke bygget for.

 

Men komponentarkitekturen er allikevel så enestående at sykkelen oppleves som sportslig, rolig og retningsstabil på lenger turer. Svingene er lette å designe og maskinen lager fine snitt i høye hastigheter. Ingen nervøsitet eller vobling som man kanskje kunne forvente av en sykkel med så kort akselavstand. Ja MT09 SP er faktisk av de korteste i markedet med sine 1440 mm, men det merker jeg overhodet ikke noe til, bortsett fra at jeg har det ulidelig morsomt da for fun-faktoren får du med, absolutt hele tiden.

 

Så alt i alt synes jeg at MT09 SP klarer seg veldig bra også under denne delen av testen. Jeg hadde ikke sagt nei til å kjøre denne til Nordkapp, det hadde vært innmari morsomt.

Demperfasilitetene, rammen og svingarmen berger maskinen på denne delen av testen og det fungerer faktisk veldig bra.

 

Score touringegenskaper:  5

 

 

 

Sportslige egenskaper

Sykkelens konstruksjon, høye komponentstandard og motor gir en fantastisk god og tilnærmet kirurgisk presisjon i alle operative sammenhenger. Svingene settes sammen av fartsavpasning, blikk og kroppsposisjonering og gir hysteriske svingopplevelser. Med asfalt på nesten 40 grader sitter dekkene utrolig godt jeg kjenner hvordan sykkelen trykker meg gjennom svingen. Jeg fester blikket, går på gassen og kjenner at maskinen mater meg gjennom, alt er bare helt fantastisk perfekt og utrolig morsomt. 

 

Jeg blir hele tiden imponert over hvordan underlaget nøytraliseres av ramme, svingarm og dempere. Her overgår sykkelen helt klart mine forventninger til ytelse.

 

I tillegg til disse egenskapene fungerer styregeometri og motor som forsterkere og tar opplevelsen til enda større høyder. Ingen rykking, alt flyter jevnt og fint og trøkken kommer raskt i det jeg går å gassen. I 60 soner kan jeg formelig fly gjennom svingene og bare kose meg, dette er rett og slett herlig. Det er bare oss to i denne verdenen og ingen ting annet betyr noe som helst !

 

Dette må være den perfekte komposisjonen av en motorsykkel. Jeg nyter alle faser av kjøringen og finner nesten ingen ting å sette fingeren på, så perfekt er det. MT09 SP er såvidt sprek at den gjerne løfter forhjulet dersom du ikke tar grep og bestiller mere traction via instrumentet.

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

MT09 SP er ikke så veldig stor og den er derfor relativt lettstelt. Den er imidlertid temmelig kompakt og det aller meste av plass er utnyttet til det maksimale. Det er mange kanter og skruer og svampene får derfor en relativt kort levetid . 

 

Vanlig lett vedlikehold krever derfor tid og tålmodighet og du kan gjøre livet enklere for deg selv ved å bruke bobins og en depotstøtte. Slike sykler skal holdes velstelte så her må du påregne litt mere arbeid enn normalt. Investerer du i egnede børster og koster blir livet straks enklere.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Hvem ligger så i målgruppen til Yamaha MT09 SP?

 

Jeg antar at du er i overkant interessert i ytelse, lek og svingegenskaper. Kanskje er du perfeksjonist med høye forventninger til sykkelens presisjon og kvalitet. Du trenger nødvendigvis ikke å være en erfaren fører men du har definitivt et ønske om å kjøre noe som leverer iht til ditt ønske om å bli en enda bedre fører.

 

Du elsker svinger og du kan melde deg ut av verdenen rundt deg for bare å dyrke kjærligheten til denne maskinen.

 

Du liker å ha det skrekkelig morsomt og har muligens et litt religiøst forhold til motorsykkelen din. Du vil svært gjerne ha det beste.

 

Og passer du inn i en slik beskrivelse, ja da er du som meg og da bestiller du en med en eneste gang.

 

Det beste rådet jeg kan gi er nok, ikke prøv dette med mindre du har seriøse planer om å anskaffe en, da går du på en smell !!!

 

 

 

TOTALSCORE: 48/54

 

 

http://askermc.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.