Yamaha X.Max 300 - En genial og morsom pendler maskin som også er kost effektiv

 

http://askermc.no

 

Nå har vi kjørt store og mellomstore motorsykler i hele vår-sesjonen og gleden var derfor stor da Asker MC fortalte oss at den første Yamahaén vi skulle kjøre var en scooter, nemlig den nye X Max 300. Jeg startet MC karrieren min på scooter og har vel egentlig "ever since" hatt en forkjærlighet for disse snedige doningene som både er morsomme, utrolig praktiske og ikke minst komfortable.

 

De begynner å bli kule å se på, enkle å bruke, har gjerne bra lastekapasitet og har de senere årene vokst i kubikk, de aller største er på ca 850 kubikk og er rene kjøremaskiner.

 

Gleden var derfor stor da vi fikk en Yamaha X-Max 300 som passer det norske markedet utrolig godt. Den er godt utstyrt og veldig prisgunstig med sin utsalgspris på rett under 65 000 kr. De er godt utstyrt, ja faktisk stiller denne modellen med traction kontroll, hvem kunne forvente det!!!

 

En scooter er ikke lenger hva den var og dagens scootere henvender seg derfor til et helt nytt publikum. Det være seg pendlere, dresskledde menn eller stilige damer på karriere jakt, eller bare helt vanlige folk for den saken skyld. Scooteren imøtekommer alle behov med sin lettvinthet, fantastiske sjarm, komfort og praktiske egenskaper. Lettvint og morsom å reise med, ingen bompenger og lettvint å parkere uten at man blir ranet.

 

Utrolig sjarmerende.

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

Dagens modeller er kule og tøffe, Yamaha X Max 300 er intet unntak. Den har et design som tiltaler de fleste og er på sin måte små "head tristere" som raskt og effektivt finner veien gjennom bytrafikken eller på landeveien.

 

X Max 300 har mye god vind og værbeskyttelse, og jeg sitter godt beskyttet for regn og søle, ja så godt at du lett kan reise i dress og Italienske sko til jobb uten å bli våt eller får en krøll på skjorten. Akkurat slik milioner av mennesker gjør sør i Europa.

 

 X Max 300 er til og med stilig med detaljer i børstet stål, pent integrert i kåpeseksjonen,

X Max har praktiske lommer til lommebøker og telefoner, lett tilgjengelig og alt åpnes av det nøkkelfri systemet som kun krever at du har nøkkelen i lommen. Smart, urbant og tidsriktig.

Bagasjefasilitetene under setet er store nok til å dekke en todagers forretningsreise eller en god handletur til en middels norsk familie. Så utrolig praktisk og så innmari kult.

 

Karakter design: 6

 

 

 

Sykkelens ergonomi

Da jeg kjørte ut fra Asker MC måtte jeg umiddelbart smile, X Max er utrolig lettkjørt og behagelig. Den ensylindrede motoren på 27  hester drar godt i drivreimen og det er nesten som å sitte i en god og litt sportslig sofa. Her mangler kun kaffekoppen. Scooterne har egentlig ganske voksne mål med en sittehøyde på nesten 80 cm, vekt på 179 kilo (tanket) og en akselavstand på hele 1540 mm, dette er mål du finner igjen på ganske store touringsykler må vite! Men til tross for dette opplever jeg den som utrolig lett, smidig og lettkjørt.

 

Jeg sitter oppreist og behagelig og scooteren beveger seg lett under meg, den er faktisk temmelig svingvillig og jeg avdekker raskt at det er mine nerver som holder igjen, scooteren tåler mye mere enn det jeg våger å slippe på i begynnelsen. Ergonomisk er dette en suksess og kvaliteten oppleves som gjennomgående god.

 

Karakter ergonomi: 5

 

 

 

 

Motorkraft, gearing og torque

Den ensylindrede motoren har en veldig fin og jevn gange. Med sine beskjedne 27 hk leverer den mye kraft og scooteren er stor nok til at jeg føler glede og et snev av sportslige egenskaper. Dette er kraftig nok til å gjennomføre forbikjøringer kjapt og greit og du kan lett ligge å cruise i 110 km/t på motorveien. Topphastigheten er på ca 150 km/t. 

 

Automatgearingen fungerer trinnløst som en variator og gir ett eneste langt skyv, jeg er overrasket over hvor mye krefter den lille motoren faktisk leverer og jeg har ingen problemer med å følge trafikken. Dette går omtrent like raskt som en normal bil.  Dette systemet gir liten eller ingen motorbremsing så bremsehendlene må brukes for å tilpasse fart i forskjellige situasjoner.

 

Asker MC har montert en Acrapovic slip-on som gir scooteren et barsk lyd og dette får meg nok en gang til å smile i hjelmen.Dette er mye morsommere enn jeg hadde sett for meg.

 

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Hver gang jeg setter meg på scooteren må jeg smile, dette er til å bli glad av. Yamaha har virkelig gjort leksa si for å treffe sitt publikum på alle fronter, inklusive instrumentet. Jeg får av en eller annen grunn assosiasjoner til Peugeot som alltid har levert moderne og oppdaterte instrumenter til bil, kanskje skylles det sølvrammen rundt instrumentet!

 

Saken er at dette instrumentet er mere forseggjort og funksjonelt enn hva du kan finne på motorsykler til 250 000 kroner, og her får du altså et veldig bra instrument på en scooter til under 65 000. Det skylles nok antakelig at Yamaha vet at scooteren skal appellere til følelser og hjertene våre og i noen grad kompensere for kjøreegenskaper og ytelse! Det skal være urbant, tidsriktig og praktisk.

 

X Max kommer med et nøkkelfritt system, og betjeningsknappene til startfunksjon og åpning av bagasjelukene er sentralt plassert mellom bena til føreren. Funksjonene er logiske, funksjonelle og ekle å bruke, nesten litt morsomme. Veldig bra.

 

Score instrumentering: 6 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Yamaha sier selv " move smart, move fast, move Max" og det gjør virkelig denne scooteren. 

 

Yamaha har så langt det lar seg gjøre bygget X Max som en motorsykkel men må selvfølgelig inngå noen kompromisser på noen områder. Det kreves for å komme ut med en scooter i den andre enden. Rammen er stiv og fin og vrir seg ikke under litt aktiv kjøring. Du kan kjøre temmelig friskt med denne maskinen og det 15 tommer store forhjulet gir god styring og stabilitet.

 

Kompromissene som er inngått på pris og kvalitet er helt innafor og komponenter som ramme, gaffel, dempere og svingarm leverer så absolutt det de skal. Bremsene er helt greie og bremser effektivt og jevnt.

 

Som man ser på bildet over kan forspenningen til fjæra justeres. Jeg kjørte scooteren med litt last den ene dagen og må vel si at det fungerte veldig bra bak,  selv i høye hastigheter.

 

Maskinen er optimalisert og er derfor passe stiv men samtidig myk. Man må huske at man tross alt kjører en scooter som vil ha fysiske begrensinger på grunn av konsept og konstruksjon. Dette er ingen motorsykkel, men det er neimen ikke langt ifra!

 

Den tradisjonelle teleskopiaffelen har en vandring på 110 mm hvilket selvfølgelig ikke er all verden men dette er da heller ingen enduro maskin som skal utfordres i krevende terreng.

 

Svingarmen er kraftig og fungerer godt sammen med rammen og demperne bak. 

I det sort og hele er dette veldig bra, tar jeg prisen med i betraktningen så er dette fantastisk bra og overgår mine forventninger til en slik maskin.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Under bykjøring byr X-Max virkelig på seg selv. Den er utrolig komfortabel, den er rask den er fantastisk praktisk og jeg storkoser meg virkelig. Den er lett å håndtere og er rett og slett en kul sjarmør som treffer meg rett i hjertet. 

 

Dette er det ultimate by-verktøy og jeg savner absolutt ingen motorsykler jeg har kjørt i denne situasjonen. Du kan kjøre i alle typer arbeidsantrekk, med høy komfort og uten å bli våt, dette er rett og slett bare genialt og den kan brukes til alt (nesten da).

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

På touring siden har også X-Max 300 en god del å by på. Du har et stort lasterom tilgjengelig og skulle du finne på å kjøre fra øst til vest eller fra nord til sør, ja så går det helt fint og du vil med stor sannsynlighet kose deg. Jeg kjørte fra Asker opp til Gardermoen for å delta på et par møter den ene dagen og pakket for anledningen ned dress og det jeg ellers hadde behov for, et lite skifte-show og vips så var vi "in business". 

 

På motorveien lå jeg å cruiset på 110 km/t, fantastisk komfortabelt. Under forbikjøringer hadde jeg fortsatt mye pulver tilgjengelig og kunne enkelt gjennomføre forbikjøringer over denne hastigheten. Bare morsomt. Denne kan du bruke til og fra hytta eller på en hvilket som helst annen tur, du vil kunne ha mange flotte tur opplevelser på denne selv om den ikke er tiltenkt slike bruk.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Når vi omtaler de sportslige egenskapene så må vi huske at dette er en scooter og de er gjerne ikke så sportslige i utgangspunktet. Men når det er sagt så har Yamaha virkelig lykkes med å lage en sportslig scooter. Den er responsive, stiv og sterk og jeg opplevde virkelig at maskinen ga sportslige opplevelser og mye kjøreglede. 

 

Dekkdimensjonene som er brukt forteller at Yamaha har lagt tilrette for at dette skal være sportslig.

 

X-Max har en presis styregeometri og er på alle måter forutsigbar gitt at du klarer å huske at du faktisk kjører på en scooter. X- Max har også et sportslig og kult image. Men det er grenser for hva man kan forvente av de tekniske og fysiske rammene som faktisk ligger der. Et 15 tommers forhjul, et 14 tommer stort bakhjul, en scooter ramme, 27 hk som gir 29 Nm og et variatorgear. Det er rammene og det må du huske.

 

 

Score sportslige egenskaper: 4

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

Yamaha X-Max 300 har midtstøtte som er enkel å betjene med tanke på renhold og det er vel stort sett det vedlikeholdet vi selv utfører på denne typen maskiner. Tyngere vedlikehold vil nok kreve tekniske ferdigheter og settes nok stort sett bort til forhandlerne.

 

Men hva daglig vedlikehold angår så er scooter konseptene greie fordi det alle meste er bygget inn bak tette deksler. Det vil stort sett være den bakre delen av scooteren som trenger litt ekstra tilsyn, gjerne i form av renhold. Det er mange bevegelige deler på en scooter og disse områdene må holdes rene om ikke skitt og sandpartikler skal ødelegge og skade komponentene over tid. Renhold er derfor viktig. Det er litt trangt og vanskelig å komme rundt motoren men litt tålmodighet så får vi det til.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Som sagt tidligere ligger Yamaha X-Max 300 i kategorien for storsjarmører og den henvender seg til et bredt publikum, unge som eldre, nybegynnere som erfarne. Bruksområdet der stort men har helt klart en sterk urban orientering og kan utover det lett dekke en pendlers behov. Den er bensingjerrig og går stillere enn mange motorsykler.

 

X.Max  vil være kosteffektiv ift en bil med tanke på bompenger og kan nok for noen betale seg selv i et treårsperspektiv dersom du har høye kostnader til bompasseringer. I tillegg slipper du parkeringskostnader og du har mere enn nok plass til å få med deg 2 til 3 handleposer på vei hjem. I forhold til en bil nummer to er det kanskje en "no-brainer", selv om du må legge til prisen av et førerkort dersom du eventuelt ikke har i dag. 

 

I et miljøperspektiv er det så definitivt bærekraftig.

 

Vi liker:

Konseptet, lastekapasiteten, ytelsen,komforten og pris.

 

Vi liker ikke:

Karoseriseksjonen under setet er litt bred og selv med en setehøyden på lave 79 cm blir det litt langt ned når du skal sette bena i bakken.

 

 

TOTALSCORE: 46/54

 

 

Ta turen til Asker MC, der kan du prøve herligheten og få gode råd av Steinar, Andre eller Bjørn som alle har 20 -30 års erfaring fra MC miljøet. Dette er et kompetent teknisk miljø som har svært mye kjøre og brukserfaring og virkelig kan gi gode. Service nivået er høyt og de strekker seg alltid langt for å holde en høy kundetilfredshet. Bikerdudes synes alltid det er hyggelig å komme dit.

 

For mere informasjon se:

 

http://askermc.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.