Suzuki GSX S 1000 F - Styggsterk og morsom "roadster" egnet til sportslig touring

Vi har kjørt Suzuki GSX S 1000 F, en festbombe med massevis av pulver og kjøreegenskaper som tilfredsstiller alle som liker pulver og moro. Her er det mye av alt og bruksområdet er vidt. Gateliv, sport og touring glir lett over i hverandre så her får du mye glede for penga. 

 

Vi har tidligere også testet GSX S 1000 Z (nakenutgaven) og undres litt over at F utgaven oppleves så annerledes når de tekniske spesifikasjonene er helt identiske med nakenutgaven med unntak av to ting, F versjonen er 5 kilo tyngere og 10 cm høyere pga kåpen og kåpeglasset!

 

For GSX S 1000 Z se egen test på Bikerdudes.no

 

En herlig "roadster" godt egnet til sport og morsom touring  

 

Selv om GSX S 1000 F har identiske mål med street fighteren GSX S 1000 Z opplever jeg at den er ganske annerledes. Først og fremst er GSX S 1000 F en råsterk og herlig flerbrukssykkel som med enkle grep raskt kan blir en veldig bra sportstourer. Dette er en sykkel som kan dekke mange formål og som byr på veldig mye mere enn det å være en raodster.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

GSX S 1000 F har fått kåpe og fremstår som en egnet sportstourer men Suzuki kaller den selv en "roadster". Testsykkelen hadde et veskesett fra GIVI som så absolutt passer til sykkelen og til og med ser bra ut, ikke for stort og prangende. Sykkelen er pen og kommer i den klassiske blå Suzuki fargen men også i rødt som også ser veldig bra ut.

 

Kåpeseksjonen er ikke for stor og passer derfor godt inn i roadster segmentet selv om mange også vil oppfatte den som en sportstourer. Farger og dekor er smakfull sammensatt og bidrar til at vi får nok en sykkel i "head twister" kategorien. Dersom vi skal være pirkete så kunne de integrerte blinklysene med fordel ha blitt senket litt lenger ned på kåpeseksjonen for å gjøre inntrykket av frontlyktene litt mindre.  Det ville gitt en riktigere opplevelse av proposjoner og størrelsen på frontlyktene som er store nok som de er!  

 

Men alt i alt, et smakfull og stilig design. Under kjøringen fikk jeg til og med kommentarer fra godt voksne damer som synes sykkelen var tøff. Jeg er ganske sikker på at det var sykkelen de refererte til !

 

Score design: 5

 

 

 

Sykkelens ergonomi

Ergonomiske er F versjonen ikke veldig mye annerledes enn nakenutgaven. Den er teknisk og metrisk helt identisk med Z (naken) versjonen så det er egentlig kun kåpen som skiller disse to fra hverandre.

 

Jeg sitter helt likt på begge syklene, ramme, gaffelen, styrekrone, specere er helt like, ja til og med styret er likt men selvfølgelig kan være justert litt annerledes fra sykkel til sykkel!

 

Men tilstedeværelsen av kåpen gir oss en annerledes opplevelse av fart og flyt og bidrar til at vi kan oppfatte disse to syklene ganske forskjellig. Kåpen kommer mellom meg og veibanen og bidrar til at jeg får en annen og redusert opplevelse av fart.  Kåper vil som regel bidra til at vi oppfatter at fart og bevegelser blir roligere fordi kåpeseksjonen står i ro gift sykkelen og bidrar til at vi ikke får det bevegelige underlaget rett i magen.  

 

Den samme effekten vil gjøre seg gjeldende på GSX S 1000 F, kåpen bidrar rett og slett til at vi oppfatter fart og flyt annerledes selv om de tekniske og metriske parametrene faktisk er de samme. 

 

Sykkelen veier ellers 5 kilo mer og tilleggsvekten vil ligge i frontpartiet, nakenverjonen vil derfor naturlig nok være litt enklere å håndtere i gata slik konseptet tilsier. Dersom demperen er stilt litt mykere vil dette selvfølgelig også gi en helt annerledes opplevelse av kjøreegenskapene. Så her kan faktisk en justering på 2-3 klikk på demperen gi en helt annerledes kjøreopplevelse.

 

GSX S 1000 F byr på en sittestilling som er enestående og du vil kunne kjøre lenge og vel uten å stivne. Sittestillingen er like fin i byen som på landeveien.

 

Score ergonomi: 5

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

Motoren  til GSX S 1000 F er hentet fra racingmiljøet og GSX R 1000. Motoren er tilpasset livet i gata og er råsterk i hele registeret. Rekkefireren på 143 hk og 108 Nm og det skyver temmelig friskt. Mellomregisteret er spesielt kraftig men jeg opplever aldri at jeg har for lite kraft noe sted.  

 

Gearkassen er presis og god, kjapp og gearer lett med tydelige  kjappe klunk som du kjenner i kropp og fot.  Bikerdudes har selv en Z versjon og har montert quickshifter på denne, det er skikkelig morsomt og burde vel egentlig ha kommet som standard på disse syklene. Mootorkarakteristikken er er fin og jevn og jeg har personlig ikke vært så plaget at den omtalte og rykkete gassresponsen. Motoren drar lett og uanstrengt over alt. Alle sykler har sine særegenheter men jeg kan ikke si at jeg har opplevd dette som noe problem på noen av de syklene jeg har kjørt. Er man fintfølende kan man faktisk å tune maskinen slik at dette ikke blir merkbart.

 

Det fine med GSX S 1000 F er at du aldri blir sittende å lure på om du har nok krefterog handlingsrom,  for det har du. Jeg synes motoren er veldig fin, lett å leve med i hverdagen og bøllete nok til at du trekker frem gliset vist du tar i litt. Stor underholdningsverdi.

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Som jeg har sagt så mange ganger tidligere imponerer ikke Japanerne akkurat på instrument fronten og gjelder ikke bare Suzuki! Jo mere jeg tenker på det jo sørgeligere blir dette egentlig. Mange andre merker har forstått at dette kan være og sannsynligvis er en differensiator. Et bitte litt kulere instrument hadde løftet hele sykkelen og virkelig satt prikken over iń. også gjør de det motsatte!!!

 

Vel vel, vi skal ikke la et litt gammeldags instrument ødelegge for en bra motorsykkel, det er ikke nødvendig. Instrumentet fungerer det og jeg har tilgang til det aller mest nødvendige.

 

Men la det være klart, nå bør Japanerne ta seg selv i nakken på dette området! Vi er straks i 2020 og det forventes mere!

 

Score instrumentering: 4

 

 

 

 

Bremser, dempere, ramme og svingarm

 

 

Brembo bremsene fungerer godt på sykkelen og leverer absolutt det de skal. I dette tilfellet synes jeg de mangler det klassiske bittet men effekten oppleves fin og jevn. Foran sitter to 310 mm skiver som kontrolleres av to Brembo kaliberne som hver har fire 32 mm stempel som jobber mot bremseskivene. Bak sitter kun en bremseskive på 220 mm og en enklere bremsekaliper. 

 

Bremsene jobber fint sammen med de justerbare KYB demperne som har en vandring på 120 mm foran. Kraftige nedbremsinger i sving går fint for seg og ABS systemet sørger for at ingen ting låser seg og gir forhjulsslipp. Rammen er stiv og fin så det går helt fint å holde svingen under litt harde nedbremsinger.

 

Da jeg startet testturen opplevde jeg sykkelen som behagelig men litt for myk foran. Standardoppsettet for disse syklene er basert på at føreren veier ca 75 kilo hvilket er for pinglete for voksne norske menn. Jeg justerte derfor demperne 2 knepp og da ble sykkelen stivere å bedre å kjøre i sving. Det skal ikke mye til å få endre sykkelens karakteristikker helt, kan være greit å huske !!! 

 

Rammen er en såkalt deltaboks. Disse rammene er kjent for å være lette og stive og er en videreutvikling av de mer klassiske rørrammene. 

 

Svingarmen er også konstruert for å håndtere mye krefter og fungerer veldig godt med deltaboksen. Her er det ikke noe som gir seg.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

GSX S 1000 F er en av de kraftigste syklene på markedet og ruller på komponenter av svært høy kvalitet. Suzuki teamet har mye racing og produksjonserfaring og lager derfor produkter og kjøreopplevelser som blir fantastisk bra. Som nevnt innledningsvis bruker de mange år på å kvalitetssikre alt og ingenting slippes til gata før de virkelig vet at dette holder definerte krav til kvalitet. Det er godt for oss å vite.

 

På veien er dette en kjempe som behersker det aller aller meste, stort sett bare begrenset av førerens ferdigheter. Sykkelen er jo laget for å jobbe i gata og her er den i sitt rette element. 

 

Denne maskinen har en splittet personlighet og kan opptre som en Dr Jekkyl and Mr Hyde, stil  som et lam på en side og furie ved mobilisering.. Alt ligger i hendene på føreren som må være parten som utviser klokskap og tøyler superkreftene. Når du kjører kan du virkelig sitte å kjenne på og nyte opplevelsen av den fantastiske motoren og pådragspotensialet, en herlig og leken styregeometri, nydlige dempeferdigheter og bremser som håndterer fartsreduksjon på en effektiv og god måte. Gate kjøring og sving blir en lek og jeg kjente i hverfall på at dette er en maskin jeg kunne leke og vokse med. Du kan ha det like morsomt rundt hushjørnene som på litt lengre turer. 

 

Som fører må du innse at du trenger tid til å bli godt nok kjent med maskinen. En kort prøvetur vil aldri avdekke potensialet og de vanvittige opplevelsene du kan bringe i havn med GSX S 1000 F. Ta deg god tid, kjør litt, gå av og rundt sykkelen, kjør litt mere, tenk og prøvekjør gjerne en gang til før du bestemmer deg for noe annet. Det er det beste rådet vi kan gi. 

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

GSX S 1000 F imponerer meg som tourer. Testsykkelen er satt opp med et GIVI sett som er robust og ser bra ut på sykkelen. Lastebøylene er robuste og sideveskene henger veldig bra på sykkelen. Ingen bevegelser på utstyret under aktiv kjøring og litt "denging".

 

Jeg synes F versjonen kjører ekstremt godt på landeveien og jeg storkoser meg i spreke nedlegg oppover mot Eggedal. Underlaget er litt av og på etter vårens teleskader men sykkelen mestrer dette veldig bra. Maskinen leverer kraft nok til å gjennomføre det du måtte tenke, nesten ingen begrensninger.

Kåpen er effektiv og jeg plages over hodet ikke av vindstøy. Den orginale vindskjermen er ikke så stor og kan nok ha sine begrensinger for lange førere men det finnes versjoner som bokstavelig talt tar høyde for det!

 

 

Score touringegenskaper:  5

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

I begrepet "roadster" ligger det en forventning til at dette skal være sportslig og det er det.

GSX 1000 F tåler mye hastighet, den trives i sving og er veldig stødig og fin i gode nedlegg med et klart blikk. Jeg kan nesten automatisere rutinen, fartsavpasning inn til sving, fest blikket, gå på gassen og hold blikket mens du drar til, herrrrrlig. 

 

Alternativt kan finne den behagelige flyten og bare seile igjennom nye svingkombinasjoner med et jevnt pådrag. Tanken gir god støtte til knærne mine og jeg finner godt hold når jeg må bruke overkropp og hode i svingen. Setet er lett å bevege seg på så alt er lagt tilrette for at jeg kan herje og virkelig kjøre sportslig.

 

190 dekket bak fungerer bra men jeg er glad for at det ikke er enda bredere, da synes ihvertfalle jeg at de blir litt for tunge å hemse rundt på. Deltaboksen og svingarmen fremhever de sportslige egenskapene og bidrar til at alt blir kvikkstyrt og ganske så forutsigbart. Motoren er et kapittel for seg og her må vi vel kunne si at det er mere enn nok å ta av. så hva angår sportslige egenskaper - ja de er på plass og det svinger og skyver innmari godt. Går det for fort så er motorbremsen mer enn effektiv nok til å styre fartsavpasningen så her trenger jeg nesten ikke å bremse.

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

På grunn av kåpen blir det trangt om saligheten rundt motoren. Det er ikke enkelt å jobbe rundt motoren og skal man være skikkelig pirkete må man nesten påregne at man må fjerne kåpen for å komme til.

 

På baksiden av motoren er det enklere å komme så denne seksjonen er enklere å vedlikeholde. Man får god oversikt og med et inspeksjonsspeil kommer man lett til og ser alt.

 

Finnishen på oppheng av ledningen og virer fremstår litt rotete og gjør det litt vanskelig å komme til fra sidene.

 

 

Score vedikehold: 4

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

GSX S 1000 F tilbyr mye i et bredt spekter, fra ren moro i gata til kortere og lengere turer. På mange måter en av de aller beste hybridene som kan brukes til nesten alt med uttak av enduro. 

 

Sykkelen er gjennomgående satt opp med gode komponenter som virkelig fungerer bra sammen og i kombinasjon med en av markedets ytelsessterke motorer bli dette veldig bra. Dette er en sykkel som kan kjøres av alle men som absolutt ikke kan utnyttes av alle. Dette er en maskin som favoriserer et lidenskapelig forhold til svinger, kraftutnyttelse og aktiv kjøring. Det er ikke en maskin for puslete småkjøring, dette er en maskin som bør brukes og kjøres aktivt.

 

GSX S 1000 F kan konkurrere med hvem som helst i dette segmentet, det er det ingen tvil om. Jeg liker at den er gjennomgående sterkere enn sine konkurrenter og har kjøreegenskaper som svarer til kreftene som kan mobiliseres, høy fun factor og mye kjøreglede.

 

På pluss siden bemerker vi :

Effektsterk motor, stiv ramme, responsiv styregeometri

 

Hva kan forbedres:

Instrumentet 

 

 

TOTALSCORE: 44/54

 

 

 

Ta turen til Monsterbike i Drammen for en prøvetur og gode råd fra teamet.

 

 

Lykke til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.