Kawasaki Z900 - Rebellen og ungdomsikonet leverer topp resultater - skikkelig frekt

 Monsterbike - Drammen

Kawasaki Z 900 erstattet i 2017 Z 800 som ble lansert i 2013. Z serien strekker seg helt tilbake til tidlig på 70 tallet,  Z1 modellen fikk status som ikon og fortsatt er svært populær blant voksne førere. 

 

2018 modellen er imidlertid noe helt helt annet og løfter hatten av de fleste.Dette er en skikkelig spreking og tallene taler for seg, 948 cc, 125 hk og hele 98,5 Nm på en maskin som veier 210 kg ferdig tanket. Sykkelen har en akselavstand på 1450 mm og en styrevinkel på 24,5 grader, slikt blir det mye moro av!!!

 

I tillegg til dette leverer Kawasaki en fantastisk motorkarakter og en gassrespons som tilsier at du bør holde deg godt fast og være våken. Dette er ekte street fighter og dette er noe av det morsomste jeg har kjørt, utvilsomt.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

Z 900 har alt en Street fighter skal ha og designet oser testosteron. Alle linjer er markante og maskuline og Kawasaki kommuniserer klart og tydelig at de har sendt en tøffing til gata. 

 

Design og fargekombinasjoner er gjennomtenkte og flotte og motoren kommer i en herlig kombinasjon av sort og matt sølv. Instrumentet har fått en moderne utforming og fungerer i tillegg godt, selv om det er enkelt. 

 

Z 900 har mange små men viktige design detaljer som støtter opp under sykkelens kjøreegenskaper. Disse kommer vi tilbake til senere i omtalen. 

 

Karakter design: 5

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

Z 900 har en morsom og sportslig ergonomisk utforming. Jeg er ikke så lang med mine 174 cm så setehøyden på 79,5 cm passet meg veldig godt. I tillegg til den lave setehøyden sitter jeg "i" sykkelen mere enn oppå. Tanken er relativt høy og tar sammen med den lille lyktekåpen unna en god del vind. For meg er det helt uproblematisk å cruise i 110 km/t uten at det rykker og napper i overkroppen.

 

I og med at setehøyden er såvidt lav blir det kortere avstand til fot-peggene, derav en ganske skarp vinkel i knærne. Veldig sportslig og morsomt men kanskje litt i disfavør for de litt lenger turene. For meg var ikke dette noe problem, men er du 190 cm høy så kan saken stille seg litt annerledes.

 

Styret er bredt og godt og jeg fant meg straks tilrette på denne maskinen. Ergonomien innbyr til mye mere enn bare det å mestre sykkelen så jeg går ganske kjapt over til å virkelig prøve de. Skikkelig morsomt. Jeg koser meg i alle situasjoner på Z 900 og det er vel nettopp det som kjennetegner denne sykkelen, den passer til alt og alle situasjoner og det er vanskelig å ikke trives ombord. Sittestillingen byr på god komfort, sport og lek og jeg kan mestre tekniske partier og dyrke perfeksjonisme til stor glede.

 

Scoe ergonomi: 6

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

Z 900 overrasker meg virkelig med sine 948 cc, 125 hk og 98,5 Nm. Motoren er som Kawasakier flest, går med en og myk og jevn gange og har et bra mellomregister og en veldig bra topp, det er her det virkelig skjer. Gassresponsen er kjapp og fin og jeg må absolutt holde meg våken når jeg drar gjennom mellomregisteret. Motoren drar lett og jevnt og leverer imponerende godt når jeg åpner og tømmer på med kraft. Dette er virkelig av det morsomste slaget og jeg er imponert over responsen nede i første etage. 

 

I 5 og 6 gear blir det litt trådt og her leverer den ikke så gode drag ved forbikjøringer. I 6 gear lager motoren en litt underlig lyd og jeg tror et øyeblikk an noen kommer opp på siden. Men etter en kjapp nedgearing er kraften og momentet tilbake og alt går som det skal. 

 

Gearboksen er presis , kjapp og fin, som alltid, men jeg blir nok en gang litt skuffet over at Kawasaki heller ikke her leverer en qiickshifter, så synd så synd.

 

Men alt i alt en veldig positiv opplevelse. Sammenlignet med konkurrentene i dette segmentet så leverer Z 900 virkelig bra. Oppjusteringen fra 800 til 900 i 2017 var utvilsomt helt på sin plass og har definitivt vært en suksess. Motoren skal ha en stor del av æren for at Z 900 leverer både kvalitet og en høy fun-factor".

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Instrumentet er enkelt men annerledes, I dette tilfellet fungerer "annerledesheten" faktisk ganske så bra.  Z 900 har et helt enkelt instrument som kun omfatter basisfunksjoner som turtall, fart, tank, klokke og ODO. 

 

I og med at Z 900 ikke tilbyr valgmuligheter for motor mapping eller traction kontroll så finnes heller ikke dette selvfølgelig. Men instrumentet er lesbart, delvis morsomt synes jeg og passer godt til sykkelen som egentlig har en enkel teknologisk standard. Det funker bra det. Vi gir poeng for enkelhet og god funksjonalitet.

 

 

Score instrumentering: 5

 

 

 

 

Bremser, dempere, ramme og svingarm

Bremsene fra Nissan er nydelige, jeg liker disse veldig godt. Det er kontante og jevne og fungerer vel så godt som bremsene på mange sykler i high-end segmentet.  Store 310 mm bølgede skiver foran og en 220 mm bak med bitevillige bremser  fra Nissin leverer bra trøkk og gir god kontroll i alle situasjoner. Du har selvfølgelig ABS funksjon men denne kan ikke slås av, greit nok for hvermansen tenker jeg.

 

Opp ned demperne på 41 mm er justerbare og har en vandring på henholdsvis 120 mm foran og 140 mm bak. Forspenningen på bakfjæra kan også justeres.

 

Justeringsmekanismen er enkel og selvforklarende.

 

Bakfræra er montert på en linkarm som balanserer svingarmens funksjon. Dette er en løsnings som fungerer godt og brukes av flere merker.  Men så må vi huske at dette er en street fighter og da er ikke demperfunksjonene designet for så mye annet enn å være stiv og sportslig. Z 900 er altså ikke laget for å å duve eller produsere komfort og da må vi stille siktet deretter. I testpartiet med dårlig underlag spretter og hopper sykkelen derfor som forventet.

 

Rammen er en tradisjonell rør ramme i aluminium som så absolutt leverer det den skal.

Motoren er hengt opp i rammen og utgjør en del av bæringen.

 

Svingarmen er ikke spesielt kraftig men fungerer aldeles strålende sammen med bakdemperen og svingarmen, vel å merke som street fighter. Sykkelen er veldig responsiv og følger presist opp samtlige styresignaler fra føreren. Jeg har kjørt mange turer med sykkelen og opplever på hver eneste tur at at sykkelen leverer gasspådrag og svinger av kirurgisk presisjon, og det er takke være Kawasaki sin kunnskap om design og valg av riktige komponenter. Dette kan de og dette er veldig godt levert tatt i betraktning at Z 900 opererer i et temmelig tøft segment.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

Både jeg og Z 900 digger gatelivet og jeg finner kjapt ut hvordan jeg kan danse med       maskinen . Sykkelen har en fin vekt og balanse og den pulversterke motoren er svært godt egnet til å forsterke de gode kjøreegenskapene og kjøreopplevelsen. Z 900 er ikke en super-naked, det er den for liten til, men størrelsen gjør den bare enda bedre egnet til livet i gata og jeg opplever det bare som positivt at jeg kan denge sykkelen med litt turtall i det mest effektsterke registeret.

 

Som nevnt sitter jeg i sykkelen og korte svinger i bymiljøet blir bare utrolig morsomme. Jeg opplever det som å sitte i en slags "super-loop" hvor jeg er piloten og det er rett og slett utrolig morsomt. Kombinasjonen av kraft og styrepresisjon er enestående og leverer fantastiske kjøreopplevelser i hverdagen.

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

Ganske enkelt nei, dette er ingen touring maskin, det ville være å dra det for langt.

 

Men justerer du siktet ditt riktig så vil det fungere helt fint å dra på tur med denne, men det er ikke noe her som tilsier at du vil bli spesielt fornøyd vist du stiller med store forventninger til touring egenskaper! Slik er det bare.

 

Score touringegenskaper:  3

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Jada, dette er sport, kanskje til og med ekstremsport.  Z 900 er enkel og tilbyr lite førerstøtte, ingen tractoin, ingen valgmuligheter av motormapping, ingen launch control elle IMU (Internal Maessurement Unit) som samler og behandler kjøredata for å hjelpe deg. Her er du helt alene, du og maskinen. 

 

Her er vi nakne, enkle men allikevel så utrolig presise. Her er det kun man og maskin som gjelder og jeg må virkelig stole på mine egne ferdigheter når jeg presser maskinen under krevende forhold på dårlig underlag. Da et det god flyt som gjelder.  Men jeg får så god føling med sykkelen at jeg opplever å levere leverer svinger med både trøkk og presisjon, helt herlig.

Designet og de små detaljene løfter kjøreopplevelsen opplevelsen ytterligere. Den lille lyktekåpen er effektiv og gir meg vindbeskyttelse og ro til å konsentrere meg om egne kjøretekniske prestasjoner. Akselavstand på 1450 mm, dekkdimensjonene og styrevinkelen på 24,5 grader gir meg tilgang til fantastiske svingegenskaper og jeg nyter svingene, overgangene, rytmen, ja absolutt alt.

 

Testsykkelen hadde en slip-on fra Acrapovic som forsterket opplevelsen av sykkelens kanskje sterkeste side, nemlig motoren. 

 

Det enkle er ofte det beste heter det og det kan nok faktisk lagt på vei vise seg å være sant. Enkelhet etableres i bytte med teknologi, kompromisser på vekt, kostnader og kapasiteter som ikke nødvendigvis gir bedre resultater. Det er imponerende at Kawasaki klarer å bygge en så enkel maskin som leverer så gode sportslig prestasjoner sammenlignet med mange konkurrenter som gjerne pøser på med avansert teknologi. Det blir ikke nødvendigvis bedre!

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 Enkel sykkel, enkelt vedlikehold. Her er det relativt god plass og lett å komme til,

Motorens sider er relativt trange men det er enkelt å komme til på baksiden og rundt demperen bak.

 Testsykkelen hadde bob-ins og det var enkelt å stelle felger, drev og kjede.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Kawasaki Z 900 er spesiell fordi den er enkel, men til tross for denne enkelheten leverer den altså så utrolig mye. Sammenligner vi med andre i 800 til 1000 cc segmentet ender den også opp med å levere veldig godt, men man må huske hvilke forutsetninger som er lagt og forholde seg til det.

 

Alle kan kjøre Z 900, uten problem og man kan så absolutt vokse med sykkelen. Jeg tror nok imidlertid at dette fenger yngre førere, eller eldre som fortsatt er litt frekke og liker å leke. Z 900 er noe mere enn en vanlig A4 sykkel og tiltrekker seg nok også denne typen førere. De som ønsker at turen skal være forfriskende, by på litt heftige og sportslige kjøreopplevelser og kanskje blir enda litt bedre til å kjøre. Kaja-dudes vet som regel veldig godt hva de vil ha og nettopp denne er derfor ofte midt i siktet! Ikke no rart i det heletatt for her får vi det lille ekstra.

 

 

Ta turen til Monsterbike i Drammen, der står det et nydelig eksemplar klar til prøvekjøring. Teamet til Torgeir Jahren er kunnskapsrike og erfarne og gir gode råd.

 

TOTALSCORE:  46/54

 

 

 

Lykke til

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.