Kawasaki Z 1000 SX - En herlig hybrid med fantastiske kjøreegenskaper - pur glede

Forhandler Monsterbike - Drammen 

 

Oiiiii så bra Kawasaki har blitt. det er en stund siden jeg har kjørt disse modellene og her har det virkelig skjedd mye. Kawasaki Z 1000 SX får status som hybrid-ikon og ligger midt imellom naken og R segmentet. Z 1000 SX representerer det beste fra to verdener og har derfor litt mere å by på. Den har en fantastisk myk og jevn motorgange og kan kjøres av alle, men kan i løpet av sekunder transformeres til en rakett med helt spesielle kjøreegenskaper, kun begrenset av førerens ferdigheter.

 

Kawasaki Z 1000 SX passer til absolutt alt, den er snill, den er rå og den er forutsigbar så lenge du leverer det du skal som fører. Sykkelen holdt den klart høyeste kurvehastigheten i testløypa vår, og uten at jeg pushet grenser. Z 1000 SX elsker svinger og heftige nedlegg i godt samarbeid med de myke Bridgestone Hypersport S20R dekkene som sykkelen leveres med.

 

Her må du passe på tre ting:

 

                                          1. blikket ditt

                                          2. ferdighetene dine

                                          3. førerkortet ditt

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

Z 1000 SX ble lansert i 2011 og har fram til i dag gjennomgått kun mindre endringer hva angår design. Designet er særegent men gjennomtenkt og representerer på mange områder selve plattformen for sykkelens svært gode kjøreegenskaper.

 

Sykkelen er formfull og sensuell med detaljer som er misunnelsesverdige og funksjonelle. Kåpeseksjonen sikrer føreren vindbeskyttelse og gir ellers status som "head-twister" eller blikkfang. 

Alle karosserideler har fått et stilfullt design, sete og seterramme er slanke, ramme og svingarm er godt integrert i designet og avsluttes med to stilige og doble eksospotter på hver side av bakhjulet. Tøft.

 

Tanken har en stor utsparing til bena og bidrar til at føreren får en helt enestående kontakt med sykkelen under aktiv kjøring. Noe av det beste jeg har kjent. Ikke mange sykler kan skilte med samme presisjon og linje i designet, her henger alt sammen til tross for at sykkelen er formfull og har mange buer og kanter. 

 

Karakter design: 6

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Som jeg sa innledningsvis er dette på mange måter det beste fra  to verdener.                 Z Z 1000 SX har ergonomien til en nakensykkel og mange av egenskapene vi finner i           R segmentet. Styreholkene er hevet som på en nakensykkel og jeg blir derfor sittende rimelig oppreist med en fin vinkel i knærne. Jeg ble aldri stiv på grunn av at fotvinkelen var for skarp. Kåpeseksjonen er pr design hentet fra R segmentet og gir god vindbeskyttelse. 

 

Tankdesignet er spesielt og har store utsparinger for ben og knær. Det ser nesten litt overdrevet ut men du verden så virkningsfull dette designet er under aktiv kjøring. Jeg fikk skikkelig god kontakt men sykkelen og opplevde selv at jeg kjørte bedre svinger med dette designet sammenlignet med en mere kvadratisk eller formløs tank. Her fikk jeg god støtte til bena som ble sittende i riktig posisjon i gjennom svingene. Dette liker jeg.

 

Z 1000 SX er ikke veldig mye endret siden 2011, men har fått et litt hardere sete som er lettere å bevege seg på enn en mykere og mere "soggy" versjon. Dette er så sprekt at det er helt greit med litt bevegelsesfrihet. Tanken er relativt høy så jeg blir sittende godt i sykkelen og i en naturlig foroverlent sittestilling. Tar vi sykkelens krefter betraktning er det helt greit å sitte litt foroverbøyd. 

 

Ergonomisk er sykkelen en perle og sittestillingen tillot meg å utnytte de sportslige egenskapene til sykkelen. I travle svingkombinasjoner er det bare å flytte blikket så følger maskinen naturlig etter, jeg trengte ikke å bruke så my overkropp med mindre svingene var veldig krappe. Z 1000 SX byr på seg selv og det aller beste, uten tvil.

 

Karakter ergonomi: 6

 

 

 

 

 

Motorkraft, gearkasse og torque

 

Etter å ha kjørt Kawasaki en stund må jeg virkelig si at jeg har blitt glad i disse motorene. 

Z 1000 SX sin motor går utrolig mykt og har en fin utveksling som er godt tilpasset norske forhold. Jeg liker motorgangen  på den 1043 kubikk store maskinen som yter 142 hk og 111 NM, det holder.

 

Motoren jobber lett og fint og leverer pulver over alt i registeret. Den voksne fine summe lyden er bare herlig å høre på og jeg synes det var helt greit å ha 3 innstillinger på tractionkontrollen. Jeg kjører i posisjon 1 som gir minst innblanding og det ble ved noen anledninger litt heftig når jeg brukte litt mye krefter og turtall i sving. Da kjente jeg at bakenden jobba godt under meg, veldig artig.

 

Gierkassen er som på Kawasakier flest myk, kjapp og presis og funker innmari godt til denne motoren. Her er det så mye av alt at komponentene må spille på lag, og det gjør de. Z 1000 SX har 22 hester mere enn Versys 1000, men har samme primærutveksling, og drev foran og bak. Den er litt annerledes gearet men jeg blir sittende å stusse litt over at jeg opplever at 5 og 6 gearet leverer litt mindre torque! Men jeg lar det ligge for det er i beste fall synsing.

 

Hadde japanerne vært litt foroverlent så hadde denne sykkelen kommet med quickshifter og blipper. Z 1000 SX er i eliteserien men det ville virkelig løfta den helt fram til seierspallen. Men men, det er ønsketenkning og denne maskinen klarer seg allikevel så enestående at den når toppen uansett. Noe av det herligste maskineriet jeg har kjørt, uten tvil.

 

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumentet er i klassen for helt greit. Jeg gir poeng for stor og fin turteller men den er ikke helt enkel å lese når jeg er aktiv og Kawasaki burde kunne levert bedre på en såpass kostbar sykkel. Under noen lysforhold klarer jeg ikke lese gearindikatoren og fart! Jeg forstår at dette er et kostnadsspørsmål men konkurransen er tøff og da må Kawasaki levere på alle fronter dersom man ønsker å holde seg i toppen av dette segmentet. Så kjære Kawasaki, nå må vi skjerpe oss litt her! 

 

Dette er strengt tatt det samme instrumentet som vi finner på Ninja 400 og det holder bare ikke, sorry. Vi vet dere kan bedre, ref H2 SX som så absolutt holder dagens standard.

 

Score instrumentering: 3 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Tokico bremsene er helt nydelige og holder en høy standard. Framme sitter to 300 mm bølgede skiver og  bremsekalipere med fire bremsestempler som biter veldig godt fra seg. Jeg opplever alltid at jeg har full kontroll på det som skjer der fremme og harde nedbremsinger er enkle å kontrollere. Bremsene foran er virkelig gode.

 

Bak sitter en bølget singelskive på 250 mm og en Tokico bremsekaliper med et stempel som fungerer mykt men effektivt til bakbrems å være. Kawasaki bruker et bremsesystem de selv kaller KIBS (Kawasaki Intelligent Braking System) som jobber sammen med IMUén (Internat Meassurement Unit) og ECUén for å optimalisere bremsingen og hindre låsing (ABS) og dette oppleves effektivt og bra. 

 

De justerbare opp ned demperne fremme er på 41 mm og fungerer aldeles glimrende. Jeg kjører stort sett alltid på standardoppsett på vei og synes virkelig at dette flyter godt. Selv i de partiene av testløypa med dårlig dekke beholder sykkelen roen og lar med holde kurve og nedlegg uten sjenerende spretting. Selv om jeg har gasspådrag og litt skyv på forhjulet i nedlegg. Jeg kjører gode svinger og blir virkelig fornøyd med meg selv og sykkelen. Forutsigbart og imponerende bra.

 

Bak sitter en såkalt monoshock demper festet på en linkarm  som holder orden på svingarmen i aluminium. Disse komponentene jobber råbra sammen og gjør en kjempejobb i kampen mot veimyndighetenes høyst varierende veidekke. 

 

Et lite stykke inn i min førtste langtur føler jeg behov for å stramme bakdemperen litt og skrur justeringshjulet en turn med klokka, det fungerte kjempebra og jeg opplever at den trinnløse justeringen av forspenningen til fjæra fungerer helt optimalt, enkelt å justere for ikke teknisk personell. 

Justeringhjulet er lett å komme til og piler forklarer hvilken vei du skal skru for å stramme eller slakke forspenningen.

 

Aluminiumsrammen på Z 1000 SX er tildekket av deksler og designflater som gjør det vanskelig å se hvordan dette henger sammen.

 

Men uansett om vi ser det eller ei, rammen leverer topp resultater og støtter heftig opp -under sykkelens enestående kjøreegenskaper. Kawasaki bruker all sin racing erfaring i utviklingen av produktene sine og Z 1000 SX har fått en god dose av racing DNAét. Når jeg fester blikket, posisjonerer kroppen og går på gassen så gjør rammen sin del av jobben. Det er ingen ting som vrir seg eller endrer karakter og det er rett og slett helt enestående å kjenne på kroppen hvor godt denne maskinen leverer.

 

Svingarmen er stiv og fin, hengt opp i et standardformat bak motoren. 

 

Alle disse komponentene leverer så godt sammen at du rett og slett ender opp med å bli småforelsket og begynner å tenke på om du rett og slett bare skal kjøpe en slik selv!!!

 

Akslingen til svingarmen på baksiden av motoren.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Kawasaki Z 1000 SX er kjempebra i bymiljøet og hverdagen. Sykkelen har akselavstand som en nakensykkel og en styrevinkel på 25,5 grader. Slikt blir det lek og moro av. Motorkarakteren er så snill og myk at det er en fryd og romstere gjennom gatene med denne gate-gutten.

 

Det oppreiste styret gir meg en fin sittestilling og starting og stopping går som en leke med en setehøyden på fornuftige 81.5 cm. Motorkarakteren og svingegenskapene tar meg lett inn i tivoli-modus straks jeg er utenfor bykjernen og alle blir straks glade og fornøyde. Jeg kjenner at dette ikke er en nakensykkel fordi  kompromisset med                 R segmentet gir en liten konsekvens i form av en anelse tyngre styregeometri. Dette får jeg imidlertid igjen for "big time" når jeg setter på litt fart.

 

Sykkelens styrke i bymiljøet er utvilsomt den myke motorgangen og den jevne men kvikke gassresponsen som rett og slett gjør turen utrolig festlig og behagelig.

 

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Z 1000 SX har som nevnt litt gate-gutt i seg, men er kanskje mest av alt en sportstourer. Alt på Z 1000 SX er lagt til rette for det. Når jeg slipper på litt fart og finner flyten opplever jeg en herlig mestringsfølelse på sykkelen. I nedlegg blir den helt rolig og veldig forutsigbar og det oppleves nesten som om alt foregår i slow-motion, så fin oppleves den. 

Rammen, svingarmen og demperne jobber lett og ledig under meg og forstyrrer ikke svingkurven min. Ingen forsinkelse eller rykking på gassresponsen gjør det mulig å legge inn et jevne og kraftfullt skyv ut av svingene . Sykkelen responderer lett og kommer etter når jeg flytter blikket inn i ny sving kombinasjon. Det eeeeeeer så deilig.

 

De fantastiske kjøreegenskapene gjør det nesten umulig å stanse denne grasiøse dansen som alle kan oppleve med litt trening. Turen kan gjøres behagelig, den kan gjøres morsom eller til og med spennende, det er helt opp til deg for denne sykkelen gjør alt det du ber den om, selv med turutstyret påmontert. Det hefter over hodet ikke.

 

Vindskjermen er effektiv og kan enkelt justeres opp eller ned ved å trykke ned en fjærbelastet knapp rett under instrumentet.

 

Sideveskene er praktiske, rommelige og sportslige, ikke for store. De slides inn i seterammen og hviler på en tredje plattform som er påmontert fothvilerne bak. Veskene sitter som støpt og er ikke i bevegelse under kjøring. Sideveskene kommer med egne lastebagger som er tilpasset sideveskens form og disse gjør det mye lettere å være på tur. Alt har en sportslig utforming og bidrar til at du ikke merker så mye til dette utstyret under kjøring.

 

Enestående touring egenskaper.

 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Dagene med Z 1000 SX ble utrolig festlige og når jeg huket av sideveskene og dro ut for å rendyrke bekjentskapet ble det bare enda morsommere. Skjeldent har jeg vel opplevd at en sykkel tilbyr så mye moro og samtidig så mye trygghet. Kawasaki er mestere i sy sammen ytelse og og gode kjøreegenskaper og jeg opplevde at jeg vokste med maskinen dag for dag. Perfeksjonering av svingteknikk og flyt gir en ubeskrivelig herlig følelse.

 

Denne sykkelen er så sportslig, smidig, presis og kraftfull at du kan gjøre hva som helst og samtidig oppleve ro og full kontroll. Alle faser av kjøringen blir en fantastisk fin opplevelse. Akselerasjon, gearing, sving og gasspådrag, fartsavpasning og nedbremsinger, rett og slett som en dans på roser. 

 

Under aktiv kjøring oppleves sykkelen som er R sykkel, veldig sportslig men allikevel behagelig og veldig forutsigbar. Motorlyden er enestående, gangen er utrolig jevn men likevel kjapp og kraftfull. Det eneste jeg savner er en kvikkskifter og kanskje en blipper, hadde den hatt det hadde dette gått rakt åt himmels, 

 

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Hva angår vedlikehold så er den ikke like grei å ha med å gjøre! Z 1000 Sx har en kåpe som dekker store deler av motorseksjonen og sprutsonene. Bak kåpen er det trangt om plassen og det krever relativt mye å holde dette rent og pent slik et petimeter gjerne ønsker.

 

 

Baksiden av motoren er også ganske trang og gir heller ikke rom for svære lanker som vil komme til for å skru. 

 

Ingen tvil om at designerens posør-faktoren har gått foran og på bekostning av ingeniørens preferanser til teknisk vedlikehold!

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Summa summarum er Kawasaki Z 1000 SX en aldeles enestående maskin. Med noen få unntak er dette japansk perfeksjonisme på sitt aller beste mener vi. Kawasaki greier det mange andre merker ikke greier, nemlig å etablere en plattform som gjennomgående holder en svært høy kvalitet og som klart leverer mere enn det man kan forvente. Dette er et "high end produkt". I tillegg til dette klarer de å skape en enorm kjøreglede. Dette er ikke det verste hva angår ytelse og luksus, snarere en maksimering av hva man totalt sett kan forvente å få ut av en motorsykkel. 

 

Så hvem passer så denne maskinen for?

 

Alle kan kjøre Z 1000 SX, selv om ikke alle vll klare å nyte den fult ut, til det er den alt for rå! Men alle kan lære og utvikle seg som fører. Her har de aller fleste førerne noe å vokse med og er du en fører som liker eller forventer at sykkelen skal beherske absolutt alt, ja da er dette maskinen for deg.
Z 1000 SX kan være snill i byen, den går nesten ufattelig jevnt og fint, den kan svinge deg lettbent hjem etter en dårlig dag på jobben slik at du helt sikkert har glemt absolutt alt innen du er hjemme. Den kan gi deg råskap og toppidrettsopplevelser under heftige treningsturer hvor du ene og alene finpusser perfeksjonisme og teknikk. Den leverer komfort og fantastiske opplevelser på lange turer hvor du og og maskinen får lov til å operere sammen som mann og maskin (beklager jenter).

 

Dette er blant det beste jeg har kjørt, så får hver og en av dere gjøre dere opp deres egen mening, men en ting er sikkert - hva angår kvalitet og kjøreopplevelse er dette en fantastisk motorsykkel,

 

TOTALSCORE: 48/54

 

Ta turen til Monsterbike og prøv selv!

 

 

Lykke til

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.