Kawasaki Versys 1000 - Mye bedre enn du kan forestille deg - En av de beste tourerne

 

Av og til er det vannskeli å forstå hvorfor den mest populære jenta eller gutten i klassen faktisk blir så populær, vel vitende om at det finnes så uendelig mange finere og bedre individer enn akkurat den som blir mest populær!

 

Slik er det med Kawasaki Versys 1000. Velger du motorsykkel utelukkende basert på naboens omtale og kanskje ytre verdier, ja da kan det godt tenkes at du ender opp med et annnet individ og mister muligheten til å møte den store kjærligheten som egentlig har alt du kan ønske deg! Skal du finne den store MC kjærligheten må du våge å gå utenfor komfortsonen og kanskje ikke høre så mye på hva folk mener er det beste!

 

Vi fikk prøvekjøre Monsterbike sin demosykkel i tre dager og ble ordentlig godt kjent med Versys 1000 Grand Tourer. Ja, jeg endte opp med å bli skikkelig forelsket! Tid er viktig når du skal finne eller bli kjent med en avansert maskin som skal levere kjøreglede gjennom forhåpentligvis mange år. For at beslutningen skal bli så riktig som mulig er det viktig at du er villig gå dine egne veier og ikke bare lytte til det hordene forteller deg at du skal eller bør gjøre. Svært mange gjør nettopp det og ender kanskje opp med å kjøpe noe de egentlig ikke liker selv!. Men da hjelper det kanskje at andre liker det du har valgt, eller.........

 

Er du på jakt etter en enestående allrounder som leverer glede i hverdagen, på lange turer eller ferie, ja da er Kawasaki Versys 1000 et bra sted å starte. Kawasaki leverer en enorm bredde og kjøreglede med sin Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer og på absolutt alle punkter.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Versys 1000 kommer i 3 versjoner, Versys 1000, Versys Tourer og Versys Grand Tourer. Vi kjørte den siste med startpris på ca 238 000. Tourer Plus skiller seg litt fra de andre Tourerne fordi den har 17" hjul både foran og bak og den er derfor en typisk vei tourer. 

 

Makinen er symetrisk og elegant og kommer i gjennomtenkte fargekombinasjoner helt i tråd med Kawasaki sitt DNA. Det som er spesielt med Versys 1000 er at designet også er funksjonelt, altså det fungerer og støtter opp om sykkelens tiltenkte funksjoner og egenskaper.  Vi har ett ankepunkt og det er bredden på seterammen og setet som fungerer aldeles utmerket men som visuelt er litt for bredt og usporty. Seterammen og setet  kunne med fordel ha vært litt mere sexy, men hva angår funksjon og komfort så er løsningen helt fantastisk.

 

 

Ellers er Versys 1000 helt i tråd med varemerket Kawasaki, designet er umiskjennelig tydelig og markant og man er aldri i tvil om at dette er en Kawasaki. Det er foroverlent og det er kult.

 

Score design: 5

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

Versys 1000 har ganske voksne mål med sine 250 kilo kjøreklar, akselavstand på 1520 mm, lengde på 2270 mm, sittehøyde på 84 cm og tank på 21 liter. Men når jeg setter meg på sykkelen oppleves den lett og fin, når jeg triller igang blir vekten bort og alt oppleves som lett og smidig, alt er i balanse og fungerer kjempebra.

 

 Maskinen har et lavt og godt tyngdepunkt og forsterker opplevelsen av at dette går på skinner. Jeg sitter helt i balanse, lite vekt på armene og jeg har en litt sportslig vinkel på knærne mine. Setet er helt enestående og tilbyr topp komfort. Selv om jeg ikke er noen kjempelang fører sitter jeg utrolig bra og jeg er veldig spent på hvordan dette blir når jeg skal denge maskinen litt rundt omkring.

 

Styret er trukket litt bakover mot føreren, det er bredt med sine 895 mm så dette liker vi. Helt topp. GPS er montert mellom "raiserne" til styret og blir derav ganske lett å lese, helt glimrende.

 

Hendler og brytere er lett tilgjengelig for små pølsefingre og jeg opplever at jeg sitter midt i maskinen og har alt tilgjengelig rundt meg. Tanken har en fin utsparing og jeg opplever at jeg får god kontakt med tanken og sykkelen i sving og under nedbremsing.

 

Jeg kjørte nesten 50 mil på denne sykkelen og ble bare mere og mere fornøyd, Ergonomien er rett og slett i toppklasse. 

 

I og med at jeg ikke er av de aller lengste kjører jeg med skjermen helt nede og det funker kjempebra, ingen turbulens eller kasting på hodet i høy hastighet, ei heller dersom jeg blir liggende bak større vogntog. Er du en lang fører kan du enkelt løfte vindskjermen og oppnå samme effekt. Kawasaki har tenkt på alt og jeg kan bare konstantere at dette er noe av det aller beste jeg har kjørt.

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

Motorkraft, gearkasse og torque

 

 

Den firesylindrede motoren på 1043 cc yter 120 hk og 102 Nm, men jeg opplever den som mye mye sprekere så dette leverer langt over det jeg forventer. Ytelsesmessig opplever jeg at Versys 1000 er temmelig lik BMW S 1000 XR, intet mindre, ja på noen områder faktisk bedre. Versys 1000 er definitivt blant de kraftigste og kjappeste tourerne du kan finne i dag! Derav tilsvarende festlig å kjøre.

 

Motorgangen er silkemyk men utrolig sprek når jeg åpner spjellene. Å fy farao for ei bølle. Motoren er så kjapp og sterk at den med fordel kunne hatt både kvikk-skifter og blipper (opp og nedgiearing uten clutchbruk) Det hadde den virkelig fortjent.

 

Motorgangen er tilnærmet sensuell og lager en fint snerr under gasspådrag. Jeg prøver å slippe den langt ned mot 2000 omdreininger i 6 gear og den drar seg lett opp igjen, no prob. Når jeg bruker gaerkassen eksploderer det rundt meg og du kjenner suget i motoren så lenge du våger. Motoren leverer langt over forventningene og gearingen er presis men allikevel myk og kjapp. Dette er såvidt festlig at jeg må ta meg litt sammen for dette holder faktisk tivolistandard. Motorens to forskjellige kjøremodus leverer full effekt eller "low" som tilsvarer ca 75 %. I "power mode low "er det kun det øverste registeret som strupes, og motoren oppfører seg som normalt i de første 50 % av registeret. Kawasaki kaller dette "variable middle mode" og har satt det opp slik for at man fortsatt skal ha et brukbart mellomregister tilgjengelig dersom du trenger det.

 

Traction systemet eller KTRC som Kawasaki kaller det kan settes til tre forskjellige nivåer eller OFF som et fjerde valg. Nivå 1 tilbyr optimalisert traction for aktiv kjøring på tørt føre, og nivå 3 er for regn.  Jeg blir værende i full effekt med KTRC nivå 1 under hele oppholdet ombord og trivdes best med det. 

 

Systemet leverer også launch control og slipper clutch som er greit å ha på såpass kraftige og ytelsesvillige maskiner. Denne motoren er rett og slett en perle og leverer en herlige kjøreopplevelse.

 

Score motor, gearboks og torque:  6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

Japanerne henger dessverre og underlig nok litt etter på indtumentfronten. Italienerne, Engelskmennene og Østerrikerne har kommet mye lenger i frigivelsen av ny teknologi og våger nok mere enn de kvalitetsbevisste japanerne gjør. 

 

Men når det er sagt så må jeg samtidig tilføye at dette virkelig funker. jeg digger store turtellere og resten kan det være så som så med. Store digitale tall på fart og gear er greit, ute - temperaturmåler - jada, en enkel kjørekompeuter ja takk også greit. Men ikke for mye. Når vi kjører motorsykkel så gjør vi nettopp det, ikke sant! Da kan vi ikke sitte med nesa langt nede i et fint instrument! Det er selvfølgelig morsomt men det kan også være forstyrrende, vi trenger en diger turteller vi tenker jeg, det er det aller viktigste.

 

Her har vi det meste av det vi trenger og vel så det. Jeg er fornøyd.

 

Bryterne på holkene er fine, og godt plassert. De gir en fin opplevelse av kvalitet og representerer ikke noe nytt. Menyvelgeren på ventsresiden fungerer godt og er enkel å bruke.

 

Jeg liker plasseringen av GPSen veldig godt, dette fungerer bra.

 

 

Score instrumentering:  5

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Bremsene fra Tokico leverer en god opplevelse med et bestemt bitt og en jevn bremserespons ved harde innbremsinger. ABS bremsene leverer godt i alle situasjoner, også i nedlegg på ujevnt underlag. Dette er "no nonsence" bremser og det liker vi godt. I og med at bremseeffekten fordeles på for og bakhjul bruker jeg bakbremsen ytterst sjeldent og ihvertfall ikke alene.

 

Demperne forran er justerbare og fungerer veldig bra. Da jeg kjørte ut gjorde jeg meg noen tanker omkring det 17 tommer store forhjulet og var litt spent på om det ville fungere på en såpass stor tourer. Men kombinasjonen med en brukbart lang vandring på demperne, 34 graders styrevinkel og det 17 tommer store forhjulet var virkelig optimalt for denne sykkelen. Jeg opplever den som sportslig, kvikkstyrt og samtidig veldig stabil. Jeg savnet hverken 19 eller 21 tommers forhjul og hadde det bare helt toppers. For meg en ganske ny opplevelse på en stor tourer og jeg ender opp med å like oppsettet veldig godt.

Etter å ha blitt godt kjent med sykkelen føler jeg behov for å stramme opp bakenden litt og justerer det trinnløse justeringshjulet ca en tørn. Jeg merker straks at bakenden blir fastere og enda mere sportslig. Altså veldig enkelt å finne fram til egne preferanser.

 

Aluminiumsrammen er stiv og fin og jobber veldig godt sammen med de andre komponentene som enkeltvis ikke utmerker seg i noen spesiell retning bortsett fra at de fungerer så innmari godt sammen. Versys 1000 levere alt, komfort, sport og til og med lek og en rimelig høy fun-factor.

 

Kawasaki Versys 1000 er nok ikke så sofistikert, men den leverer alikevell svært gode prestasjoner og det er nesten umulig å finne noe man ikke liker ved disse komponentene. Ei heller totaliten. Resultatet må krediteres Kawasaki sitt høye kunnskapsnivå og lange erfaring.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Versys 1000 er ingen smågutt med sine 250 kjøreklar kilo. Men sykkelen er utrolig godt balansert og fungerer helt enestående i tett byftafikk. Sittestillingen min er oppreist og jeg får derfor veldig god oversikt over trafikkbildet. Den ene dagen kjørt jeg hjem fra jobb med sideveskene på og da ble det straks litt verre å snike seg mellom en nærmest stillestående kø på vei ut til Bærum.

 

Den kraftige og kvikke motoren med en smørmyk clutch og en presis gearkasse hever fun-factoren og bidrar til at jeg faktisk har det veldig morsom med maskinen i bymiljøet. De 17 tommer store hjulene gjør sykkelen lettere og mere kvikkstyrt og jeg opplever absolutt ikke at jeg har med meg 250 kilo rundt i gata. Til det er alt for velfungerende. 

 

Jeg pleier ikke å sammenligne merker og sykler i samme segment men men i dette tilfellet må jeg rett og slett gi uttrykk for at dette var veldig bra og jeg sitter igjen med en fantastisk god opplevelse av kvalitet.

 

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Nå må vi litt tilbake til disse 17 tommer store hjulene som faktisk er en anelse uvanlig i touring sammenheng. Det aller fleste i dette segmentet bruker 19 eller 21 tommers forhjul og gjerne med god grunn. store forhjul spiser dårlig underlag og tilbyr i tillegg høyere komfort.

Kawasaki er veldig tydelige på et dette ikke er en offroad maskin og velger derfor et litt uvanlig kompromiss i dette segmentet. Ved å gjøre det tar de på mange måter Versys 1000 inn i det aldrende sportstourer segmentet hvor vi allerede finner Ninja H2 SX og ZZ R 1400. Men i motsetning til disse er Versys 1000 en langt bedre allrounder og laste maskin.

 

Sideveskene og topp boksen har stor lastekapasitet og rommer forsyninger for lenger reiser. Lastesystemere er robuste og funksjonelle og alt kan fjernes med noen enkle grep. Lastesystemet krever ikke montering av egne rammer for veskesystemet og sideveskene henger rett og slett på sidehåndtakene til baksetet. enkelt og greit.

 

Vindskjermen er justerbar og flyttes enkelt opp eller ned ved å løsne på to vingemuttere på skjermen. Jeg hadde den i laveste posisjon og opplevde ingen turbulens, heller ikke når jeg ble liggende bak store vogntog. 

Versys 1000 kommer med midtstøtte som er relativt kort på grunn av at sykkelen ikke er tiltenkt offroadkjøring. Selv om sykkelen veier 250 kg er den veldig enkel å vippe oden pp på midtstøtten.

 

Hva kjøreegenskaper angår er den helt enestående. Kawasaki Versys 1000 behersker alle veier og svinger som en konge. Svingegenskapene er sublime og viser ingen tegn til svakhet i noen form. Sittestillingen er behagelig men tillater virkelig aktiv kjøring. I heftige nedlegg sitter alt som de skal og jeg hadde masse krefter til å regulere svingen med derom jeg trengte det. Jeg sitter utrolig godt og kan gjennomføre korrigeringer selv om jeg ligger langt nede i sving, Versys oppleves responsiv og trygg så lenge jeg har roen og blikket der det skal være. Maskinen korrigerer for alt som skjer under meg og jeg kan holde god flyt og en jevn svingkurve uansett underlag. Den kraftige motoren leverer imponerende mye og når jeg ber om det..

 

Min konklusjon er kort og godt at hjulstørelser, ramme, dempere og motorpakke fungerer veldig veldig bra.

 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Størelse og vekt tatt i betraktning leverer Versys 1000 veldig gode sportslige egenskaper. Under kjøring blir vi sammen enige om å leke og maskinen er virkelig med på dansen. Overganger i krappe svingkombinasjoner styres enkelt av blikk og litt aktiv bruk av overkroppen og sykkelen sitter som ei kule under meg. 

 

Den heftige motoren leverer mye torque men jeg opplever allikevel at sykkelen er stiv og forutsigbar. Stiv nok til at sykkelen reagerer spontant og presist på korreksjoner i sving og nedlegg. Det er rett og slett kjempemorsom tå ha så mye trøkk tilgjengelig, selv om det allerede går fort. Jeg konkluderer med at dette er en av det beste syklene jeg noensinne har kjørt!  Akkurat så bra er den.

 

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

Versys 1000 er stor men alikevell kompakt og ganske trang. Mange motor og sidedeksler gjør det utfordrende å komme til og det er ikke spesielt god plass til vedlikehold, reparasjoner eller renhold. Her trengs det en god porsjon tålmodighet eller spesialbørster for å holde en høy standard. Kawasaki designet er tøft og kult, men så langt ifra praktisk.

 

Her må man virkelig påregne å bruke tid dersom man ønsker å holde et høyt nivå på vedlikeholdet.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Hvem ligger så i målgruppen for Versys 1000? Hvordan ser denne profilen ut?

 

Vi antar at de førerne som kan kjøre Versys 1000 er djerve og har mot nok til å prøve noe annet enn de etablerte merkene i touring segmentet. Du er med andre ord ikke så opptatt av hva andre mener, du følger ditt eget hjerte og dine egne preferanser.

 

Du vil gjerne bli overrasket men foretrekker kvalitet og driftssikkerhet.  Du liker å disponere en kraftpakke som kan løfte litt på hatten din når du ber om det. Du liker å svinge så maskinen må ikke være for tung, men snarere sportslig, komfortabel og forutsigbar. Vi antar at du også liker å ha tilgang til gode og anerkjente hovedkomponenter som leverer varene. Sist men ikke minst skal sykkelen din fungere i hverdagen, nesten som en slags hybrid som kan levere alt inklusive  en anstendig "fun-factor" som får deg til å smile i hjelmen.

 

Du vil med andre ord kunne bruke sykkelen din til alt, i by, på langtur, på terapi-tur eller lek i fine sommerkvelder. Du er definitivt ute etter de gode kjøreopplevelsene.

 

Versys 1000 overrasket meg og jeg ser ikke bort ifra at du også kan bli positivt overrasket dersom du tar deg til til å prøve noe annet enn det etablerte "establishmentet". Tenk nytt og gå for økt kjøreglede, det får du i bøtter og spann av her.

 

 

TOTALSCORE: 48/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.