Nye Honda CB 1000 R - Årets mest spennende nyhet og "super naked"

Honda kaller den en "power shot" - black coffee, no sugar - rett på sak.

En opera av en motorsykkel

 

Honda har flyttet CB 1000 R inn i en ny tid og laget en opera av en motorsykkel. En av årets store nyheter leverer massevis av pulver, høy fun-factor og komfort. Honda har virkelig lykkes med å videreutvikle CB 1000 R og tar glatt opp kampen med konkurrentene i super naked klassen. Honda kaller designet "neo sports cafe" og  det må ikke forveksles med en cafe-racer, det er det ikke, dette er en "super naked" i et tidsriktig design. 

 

 

Oppskriften er enkel, en diger og modifisert motor, to hjul, litt funksjonell teknologi, en liten tank, et lite sete og et bredt styre. Vips, slikt blir det moro av.

 

CB 1000 R overrasker med motardlignende svingferdigheter og er sterk og kjapp som en "super naked" skal være. 

 

143 hk og104 Nm leverer mye kjøreglede.

 

Til tross for sine 212 kg oppleves den utrolig letthåndtert, smidig og rask, Gode komponenter og godt håndarbeid gjør ikke opplevelsen noe dårligere. Jeg kjører ut på helt ny dekk som må rufses til litt før jeg våger å kjenne på hvordan det virkelig svinger. Men til tross for at jeg er forsiktig på de splitter nye dekkene kjenner jeg at maskinen er skikkelig svingvillig og lett. Jeg tenker at dette kan da umulig veie mere enn 180 kg!!!

 

Etter noen mil, litt bedre grep og mere fart kjenner jeg at CB 1000 R er annerledes enn sine konkurrenter, dette kommer jeg tilbake til utover i artikkelen.

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

Den første forskjellen er designet som er radikalt endret fra den tidligere modellen. Sykkelen er høyreiste, slank og skikkelig maskulin. Det er viktig å merke seg at designet i denne sammenhengen ikke bare er et visuelt uttrykk, det gjenspeiler også sykkelens egenskaper og bevegelseskarakteristikker og får derfor en funksjon som jeg synes blir tidligere enn vanlig. Dette er en annerledes "super naked" og den er dritkul.

 

Her er alle detaljer gjennomtenkt, tidsriktige, særegne og de holder et høys kvalitetsnivå. Designet er særegent for segmentet men også litt farlig fordi det som oppfattes som en retro-look kan få folk til å se på CB 1000 R som en cafe racer. Det er det altså ikke, Honda kaller den selv en "power shot" og en "super naked" og det er nettopp det den er, en stilig "super naked".

 

Detaljene er mange, stilfulle og funksjonelle. Designet er gjennomgående og brytes ikke på noe punkt, alt er like gjennomført. Selv om vi vet at smak er vanskelig å debattere gir vi den en høy score, Honda må få poeng for å våke mere.

 

Score design: 6

 

 

Sykkelens ergonomi

Sykkelens ergonomiske utforming er ikke så uvanlig. I "super naked" segmentet finner vi ofte kraftige motorer, korte akselavstander, kraftige og stive rammekonstruksjoner, dempere med relativt kort vandring, oppreiste kjørestillinger og brede styrer. Alt dette finner vi på CB 1000 R også, men den ne er litt annerledes på noen områder!

 

CB 1000 R har blitt litt mere høyreist og slankere. Sykkelen har en relativt liten tank som nesten går i horisontallinjen til setet. Plasseringen av fotpeggene og det brede styret bidrar til at føreren sitter perfekt og i balanse ganske godt posisjonert på toppen av sykkelen. Dette betyr at bruk av blikk og overkropp får ganske heftige utslag i sving. Klare motard trekk vil jeg si. Sykkelen er rett og slett herlig å sitte på og nevnte fakta bidrar til at den blir skrekkelig morsom å kjøre. Setet er også ganske slankt og veldig enkelt å bevege seg på under aktiv kjøring. Alt er riktig.

 

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

Det oppleves herlig å starte maskinen som i det store og hele er den samme DOHC motoren som satt i den forrige versjonen av CB 1000 R. Honda har gitt denne utgaven litt høyere kompresjon, justert forbrenningsdetaljene og sykkelen har dermed fått et litt sterkere mellomregister og bedre tilretteleggelse for pusteluft effekt i toppen av registeret.  Motoren responderer kjapt og resolutt på gasspådrag. Gearkassen er "beafet" opp og har blitt raskere og mere presis. Jeg kjenner raskt at alt fungerer veldig veldig bra og jeg kan kjenne at dette er godt sammenskrudd og deilig å kjøre.

 

Kraftpakken leverer 143 hk og 104 Nm og passer perfekt til denne sykkelen. Når jeg går på gassen reagerer sykkelen kontant og leverer pulver gjennom registeret. 

Ytelsestallene er helt i riktig "ball range" for en super-naked, og jeg prøver ut de tre valgene jeg har på motormappingen, sport, normal og rain. Jeg blir værende i sport hele tiden og følte at det passet meg best, selv i kraftig regn som jeg hadde den ene kjøredagen går det helt fint. Gassresponsen er jevn og fin og kan styres uten at noe rykker eller går ujevnt.

 

Motoren til CB 1000 R går pent, det er lite rykking og napping som du lett kan oppleve på andre merker som en konsekvens av EURO 4 tilpasninger. Dette går "smooth as silk" men er alikevell brutalt når du går på gassen. Gearkassen er kjapp og tydelig og er raskt med på alt det får beskjed om. Japansk og presist, høy kvalitet.

 

Motoren er festlig og er alltid på hugget. For å øke effekten har Honda hevet startpunktet på rødlfeltet fra 10300 til 11500 og modifisert ventilåpninger for å øke flow. Jeg erfarer at mellomregisteret tar tak mellom 6 og 8000 omdreininger og derifra og oppover får du effekten av et høyere turtall. Jeg kan gjøre hva jeg vil med sykkelen og har mer enn nok krefter tilgjengelig. Sykkelens design, komponenter og kjøreegenskaper håndterer disse kreftene helt strålende og jeg opplever det som helt uproblematisk å håndtere disse kreftene, selv i gata.

 

Skulle jeg ønsker meg noe måtte det være at kreftene var tilgjengelig litt tidligere eller litt lavere i turtallsregisteret! Men, no big issue.

 

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

TFT instrumentet er ganske morsomt. Det er lite men greit å lese. Du har det du trenger og den lille og litt merkelige turtelleren fungerer rimelig greit. Ikke noe å se på dersom du har det travelt men ok som kontrollpunkt. Her er Honda dessverre litt i cafe-segmentet og jeg synes vel egentlig ikke at dette instrumentet er en super-naked verdig!!!

 

Men men, greit nok, det er stilig og det fungerer. Kjære Honda, prøv å gjør dette litt bedre dersom dere ønsker at sykkelen skal befeste seg som en super-naked , da trenger vi ordentlig utstyr og ikke "fjas" !!!

 

Score instrumentering: 4 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Tokico bremsene er skikkelig pigge og leverer et kraftig bitt når jeg engasjerer under aktiv kjøring. Den justerbare Showa gaffelen er litt myk i standardoppsettet og derfor dykker den litt når jeg engasjerer bremsen. Deretter setter den seg helt fint og nedbremsingen fungerer jevnt og effektivt. Men under kjøringen sitter jeg å føler litt på at jeg burde har strammet opp demperne foran og bak litt mere. 

Det er ingen ting å utsette på hverken bremsene eller gaffelen som egentlig imponerer under kjøring. CB 1000 R er roligere enn sine konkurrenter og demperne takler dårlig underlag bedre i høyere hastigheter. Når jeg legger ned sykkelen i sving forblir den rolig selv om jeg dundrer over sprekker eller ujevne flater, mye bedre enn min egen Suzuki, æsj! 

 

 

Showa gaffelen har fjær og demperjustering kun i det ene gaffelbenet, dette er gjort for å spare vekt men fungerer altså helt strålende. Jeg merker ingen ting til dette under kjøring så denne informasjonen er nærmest bare av akademisk verdi!

 

Motoren på CB 1000 R er en del av bæringen og Honda har i tillegg til dette forbedret den gamle rammen med en vektreduksjon på over 2 kg. Til tross for dette oppleves rammen som stiv og fin, den vrir seg aldri og samarbeider fantastisk godt med den kraftige mono-svingarmen og demperne. Svinger og overganger fungerer helt fantastisk optimalt og jeg får en fantastisk god flyt i de tette svingkombinasjonene. Sykkelen lystrer bruken av blikk og overkropp og tar unna rufsete underlag uten at dette forstyrrer svingkurven med hopping og spretting. Dette er helt enestående.

 

 Score dempere, gaffel, ramme og svingarm: 6

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

CB 1000 R klassifiseres som en sportsykkel i Honda porteføljen men den er og blir en gate-ramp. Kjøring i by og gater oppleves som ekstremt festlig og den smale og høyeste sykkelen med det herlige brede styret er leken i alle sammenhenger. Selv bykjøring blir morsomt.

 

Jeg sitter høyt og fint og har god oversikt og jeg oppsøker tivoli effekter i enhver eneste rundkjøring og hver eneste sving.  Absolutt alt er morsomt. 

 

Jeg har det like morsomt innenfor bygrensen som utenfor og sykkelen inviterer til dans hele tiden. Da er det bare å kose seg. Når jeg overdriver blikk og sitteposisjon responderer sykkelen med egenskaper som gjør det enda mere morsomt. 

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

Touring egenskaper

Tja, hva skal jeg si. Dette er jo åpenbart ingen touring sykkel men jeg må jo si at jeg allikevel kunne kjørt langt og lenge på denne sykkelen. Maskinen har enestående kjøreegenskaper og oppfører seg bedre enn naken sykler generelt , også på langkjøring. Kjøringen oppleves roligere i høyere hastigheter og jeg får en mye bedre flyt i kurver med høy hastighet og har i tillegg masse krefter tilgjengelig når jeg trenger det.

 

Stiller vi inn siktet riktig  og innstiller deg på litt dårligere komfort så kan du kjøre akkurat så langt du bare vil. Personlig er jeg veldig glad i kjøreturer med ryggsekk og kredittkort. 

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

Honda CB 1000 R leverer sport og lek, så det holder.  Under kjøringen justerer jeg på alt fra blikk til posisjonering av kroppen, hastighet og nedbremsinger  og jeg får virkelig kjenne på hva sykkelen er istand til å tilby. Sykkelen er fantastisk godt balansert og er hele tiden med på dansen, Tilbakemeldingene fra sykkelen forteller at vi er godt innenfor marginene og jeg finner rytmen, ro og balanse i arbeidet med svingene, Herlig. 

Her ligger begrensingene sort sett hos føreren, ikke hos sykkelen. 

 

CB 1000 R leverer en herlig forutsigbarhet på svinger og nedlegg og selv om jeg provoserer sykkelen får jeg ikke indikasjoner jeg opererer på grensen. ABS og Traction kontroll, dempere, ramme og svingarm er designet for at jeg skal oppleve maksimal kjøreglede, og det gjør jeg virkelig.

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

Vedlikeholdsvenlighet

 CB 1000 R er med unntak av motorseksjonen åpen og lett å vedlikeholdet. Men rundt motorseksjonen er det ganske trangt og ikke enkelt å komme til. Hvermansen vil normalt ikke utføre tyngere vedlikehold selv så vi dette er først og fremst av betydning for det daglige vedlikeholdet. Altså renholdet rundt motorseksjonen.

 

På motorens framside er det god plass i sprutsoner og derfor greit å komme til. Honda har plassert oljefilteret på høyre side av motoren, mye enklere å komme til.

 

På baksiden av motoren blir det litt trangere rundt den kraftigere svingarmen.  Bremsekalipperne er montert på undersiden av bremseskiven og her blir det trangt og straks litt vanskeligere å stelle. Her må man nesten bruke et inspeksjonsspeil om man er i petimeter-klassen.

 

Alt i alt, skjønnhet koster, det er det ingen tvil om.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

Så hvem er Honda CB 1000 R laget for da og er dette relevante godsaker for hvermansen?

 

Ja det er den virkelig, CB 1000 R er sannsynligvis ikke for de mest ekstreme førerne, men snarere alle oss som ønsker et premium produkt som leverer varene i "super naked" kategorien uten å være ekstrem. Dette er for de som ønsker perfeksjonisme, ekstreme krefter pakket inn i kvalitet, komfort og et fantastisk design.

 

Kjøreegenskapene til CB 1000 R er i særklasse og tilbyr på mange områder egenskaper andre sykler ikke har. Dette er selvfølgelig en smakssak.

 

CB 1000 R er utvilsomt et stil-ikon og en image bygger som byr på kjøreglede og kjøreegenskaper som ligger helt i toppsjiktet. Sykkelen er fornuftig priset og ligger definitivt i "high-end segmentet".

 

Logoen til Honda er relevant - fly Honda.

 

Total score : 47/54

 

 

Ta turen til Monsterbike i Drammen, her får du gode råd og muligheten til å prøvekjøre herligheten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.