Populær MC messe på Lillestrøm - 5 og 6 mai 2018

 

I dag åpnet den lenge etterlengtede MC messen. Tusenvis av MC entusiaster i alle aldre strømmet til det nye konseptet som i år handler om å prøve syklene, ikke bare se.

 

Steinar Tullut fra Asker MC er en av bransjens "oldtimere" og stilte med en stor portefølje på Yamaha-standen, her med en senket MT 07. Steinar forteller at A1 og A2 førerne er veldig viktige for å sikre rekrutteringen. Vi blir eldre og unge mennesker skal overta etter oss sier han.

 

Asker MC fikk som alle andre en forsinket start på sesongen men har etter hvert tatt igjen det tapte. Steinar forteller at interessen er enorm og at de derfor har 9 demo-modeller i år, så her kan alle prøve det meste. Han tilføyer at Yamaha systemet fortsatt har sykler på lager men man kan ikke påregne at denne situasjonen vil vedvare, så ikke vent for lenge dersom du har planer om å handle!

 

Yamaha har en spennende og variert portefølje og de fleste finner noe de liker i Yamaha-rekken. FJ 900 har blitt en populær retro modell som har et stort bruksfelt og virkelig har slått an tilføyer Steinar Tullut. Yamaha porteføljen rommer mange modeller i de fleste segmentene og i alle førekort klasser.

 

Messen tiltrekker seg alle typer førere, også de som ønsker litt ekstra oppmerksomhet og gjerne har et glimt i øyet. Veldig bra, vi liker det.

 

Etablerte og nye merker er representert 

 

Alle de største merkene er representert på messen og KTM får mye oppmerksomhet med sin nye 790 Duke. Vi snakket med flere som hadde vært ute og prøvekjørt og tilbakemeldingen var klar og entydig, en yppig og pigg sykkel med et klart og tydelig KTM DNA.

 

Kevin Arnestad fra AMD motorsykler forteller om stor interesse og godt salg. KTM leverer populære modeller til A1 og A2 og bruker mye tid på ungdommen. AMD motorsykler er en stor KTM aktør og betjener et stort marked. KTM treffer godt med sitt "ready to Race" konsept forteller kevin.

 

Men nykommerne er også på plass. Indian er europas raskest voksende merke og er en skummel under-dog som virkelig har truffet spikeren på hodet med sin re-lansering av den gamle merkevaren. Merket ble etablert i Massachusetts i 1901 og produserte fram til 1953. Det hele startet med produksjon av tråsykler som etter hvert fikk en forbrenningsmotor.

 

I 2006 gjøres det et forsøk på å relansere merket men man lykkes ikke å få sving på det hele før nye eiere tar over i 2011. Indian bruker fortsatt merkevarenavnene fra tidlig på 1900 taller.

 

Øivind Frostrud representerer importørleddet og forteller at markedet responderer svært godt på merket. Frostrud og markedsansvarlig Niklas Frisk forteller at det er en utfordring å få førere som forholder seg til de etablerte merkene til å prøve noe nytt, men det skjer heldigvis over tid. De som prøver blir frelst forteller Niklas Frisk. Bikerdudes skal kjøre Indian senere i sommer og det gleder vi oss til.

 

 

NAF er urolig for ny teknologi og MC førernes sikkerhet

 

NAF gjør en kjempeviktig jobb for å ivareta vår sikkerhet. Knut Egil Hagen i NAF er tilstede med et team for å fremme kjøreglede, sikkerhet og miljø, slik NAF alltid gjør. Knut Egil forteller at de er tilstede for å markedsføre førerutviklingskursene og spesielt konseptet som heter "sikkerhet på MC" Dette kursen gjennomføres på veien, i virkeligheten for å utvikle risikoforståelse og evnen til å planlegge. Målsetningen er at vi gjennom bedre planlegging skal unngå at vi kommer i situasjoner der vi må bruke det vi lærer om nødbremsing og unnamanøvrering forteller Hagen.

 

Hagen tilføyer at kursene også fokuserer på singel-ulukker i sving og møteulykker med bil som er de arsaksfaktorene vi statistisk sett sliter mest med i dag.

 

Hagen håper at flere kommer til NAF for å lære. Pr i dag er vi ca 9000 medlemmer representert i 24 klubber og når vi da vet at det er ca 150 000 motorsykkelister på landsbasis så vet vi at det fortsatt mange vi ikke når med budskapet vårt.

 

Hagen forteller videre at NAF er bekymret for at teknologien knyttet til førerløse biler. Erfaringene viser så langt at motorsykkelister ikke detekteres av denne teknologien og det representerer en stor risiko får våre førere sier Hagen. NAF jobber selvfølgelig intenst for å bidra til at MC førernes sikkerhet ivaretas også i denne sammenhengen sier tilføyer Hagen.

 

Oppfordringen fra Hagen er klar, meld dere inn i NAF og benytt dere av førerutviklingskursene og alt annet som NAF faktisk byr på. Det er nyttig og sosialt og absolutt alle er velkommen for å ivareta egen og andres sikkerhet på veien.

 

 

Dealer build-off

 

BMW arrangerer hvert år en intern konkurranse hvor det tekniske personellet får muligheten til å bygge sin egen versjon av en valgt basis modell.Her viser Bjørn Eidem stolt frem Trondheimforhandlerens utgave av en Nine T.

 

Eidem forteller at deltakerne max kan bruke 50 000 kronen på deler og utstyr og den endelige utgaven skal være "street-legal".

 

Mange festlige og kule utgaver av Nine T, virkelig kult å se.

 

Eidem forteller videre at salgstallene i Tronheim, til tross for en sen sessongstart, har økt med 10% sammenlignet med april måned i fjor. De nye modellene R 310 og GS 310 har fått mye oppmerksomhet og har virkelig blitt populære. De nye modellene av GS 750 og 850 ble også svært populære og de 15-20 personene som allerede har kjøpt i Trondheim venter fortsatt på at disse skal ankomme. 

 

 

 

En elektrisk fremtid

 

Vi møtte Geir Berntsen som representerer Zero og forhandleren Carpoint i Trondheim.

 

Berntsen forteller at interessen for elektriske, biler, mopeder og motorsykler har hatt en formidabel økning og at flere og flere nå ser nytteverdien og gevinstene ved å kjøre elektrisk. Han forteller videre at Carpioint for få år tilbake opplevde vitsing og liten tro på at elektriske motorsykler kunne få en plass i fremtidens marked. Den holdningen ser vi ikke noe mere til sier Berntsen og smiler. 

 

Flere og flere kjøper el-motorsykkel og fra ca 109 000 kr får du en maskin med en rekkevidde på ca 20 mil. Ladetiden er på ca 10 til 12 timer avhengig av når du starter ladingen. Ny teknologi vil kunne redusere ladetiden til 5-6 timer forteller Berntsen som ser lyst på en elektrisk fremtid.

 

Bikerdudes skal kjøre Zero senere i sommer og det gleder vi oss til.

 

 

Ta turen - dette funket bra det

Dette messekonseptet fungerte bra det og vi anbefaler alle å ta turen på søndag. Honda er der, Kawasaki er der, Suzuki er der, MV Agusta er der, Yamaha er der, Indian er der, Harley Davidson er der, KTM er der, BMW er der, Zero er der, ja nesten alle er der. Været er herlig, det serveres mat og drikke og det er bare å kose seg. 

 

De forskjellige merkene stiller med fagfolk så du har gode muligheter til å innhente råd. Vi likte dette messe konseptet godt, det ser ut til å fungere bra, så får vi håpe på godt vær neste år også, men det er fortsatt ikke for sent å oppleve denne.

 

 

Kos deg.

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.