Vi har vært ute og kjørt Kawasaki H2-SX SE

 Monsterbike - Drammen (omtale)

Vi fikk æren av å låne importørens Kawasaki H2 SX i ett herlig døgn. Muskelbunten fra kawasaki beskrives som den største nyheten i 2018 og det er det en god grunn til.  

 

H2 SX er en av de aller største serieproduserte sportstoureren i markedet i dag. Bare Suzuki opererer i denne klassen med sin Hayabusa på ca samme størrelse. Akkurat når mange trodde at de tradisjonelle sportstourerne var en utdøende rase kommer altså Kawasaki men en ny. Enda større og enda kraftigere enn de vi kar sett før.

 

Kawasaki sier selv at de ønsker å hente mere effekt og feuløkonomi ved å bruke av kompressorteknologi og det må man vel kunne si at det har lykkes med. Du verden for et fyrverkeri i en sportslig turdrakt. 

 

Dette er en kompressor matet1000 kubikker som leverer i overkant av 200 hk, hvilket betyr at den får mere luft og øker effekten jo høyere opp i turtallsregisteret du kommer. Dette konseptet forteller at vi ikke snakker om en nybegynner maskin.

 

Når du skrever over en slik maskin gjør du det med et snev av respekt, dette er en stor sykkel med enorme krefter og som tøyles med hjelp av avansert teknologi. Maskinen er en brutal tourer og minner vel egentlig mere om en R sykkel på steroider.

 

Dette utstyret ligger i kategorien "fast touring" og bør nok ikke forveksles med eller brukes som en R sykkel selv on den kan minne om det. Dette er større og på godt og vondt mye tyngere med sine 256 kg . Målene er ellers ikke så veldig uvanlige, vi snakker om en lengde på 2135 mm, akselavstand på 1480 mm. Men H2 SX er omfangsrik fordi den er kraftig og bygget for rask touring med relativt stor lastekapasitet. Sykkelen har en midtstøtte som til tross for størrelse og vekt er lett å betjene, selv for en kort fører som meg. 

 

Den kompressormatede motoren er effektiv men ikke fryktonngytende med sine 200 hk og 137,5 Nm. Motoren har en fin gange under kjøring men rakler litt i tomgangsregisteret, her går den ikke like mykt. Du kan velge mellom 3 kjøremodus, full(100%). midium(75%), low.(50%). 

 

Under kjøring finner jeg raskt ut at masse og volum er såvidt stor, så her må jeg knekke koden på sykkelens bevegelseskarakteristikk før jeg begynner å bruke krefter. Gjør du ting i omvendt rekkefølge kan du fort få deg en overraskelse. Du flytter på mye masse og regner vi om energien du flytter rundt på i ca 100 km/t ender vi opp med ca 197 kj (kilo joule) som er et relativt høyt tall når vi vet at grensen for alvorlige konsekvenser gjerne vil ligge på ca 50 kj og oppover. Fysikken vil være den samme for alle sykler men poenget i denne sammenhengen er at du må huske at dette er en stor maskin, med stor masse som leverer mye energi og som tross alt skal håndteres i alle situasjoner. Ingen R sykkel med andre ord.

 

H2 SX har et herlig design og er veldig behagelig å kjøre. Den er stor og derfor vil en fører som meg og mine 174 cm bokstavelig talt komme litt til kort på en slik maskin. Her kan du med fordel være 180 cm eller høyere.

 

Instrumenteringen tar oss rett inn i riktig tidsalder og tilbyr oppdatert teknologi.  Informasjonsbildet du presenteres for endres med kjøremoduset du velger, kult. Jeg digger at vi har en stor fin turteller og en relativt stor TFT skjerm på siden, her får vi kjøreinformasjon som for eksempel: 

 

- fart og kjøredata

- kjørekompeuter

- posisjonsindikator (førerbalansering)

- lean indikator (veldig morsom)

- boost indikator

- kjøremodus, klokke, temperatur, 

 

Venstresiden på styret er relativt travel men enkel å håndtere og du kan enkelt bla deg igjennom menyene. Men det krever litt tid å bli kjent med alle mulighetene dersom du vil utnytte denne teknologibomben fult ut. 

 

Jeg synes at kåpen er relativt omfavnsrik men det må den jo være i og med at den skal huse voksne komponenter og mye utstyr. For meg ga kåpen mer enn nok vindbeskyttelse og fungerte i så måte svært godt. Kurvelysene på siden av kåpen styres av  sykkelens "lean angle" og lyser således opp på siden du svinger mot. På hver side av frontlykten sitter det to store luftinntak som sikrer lufttilgangen til kompressoren, denne karen trenger mye luft og får forsyningene sine herifra.

 

Når jeg etter hvert begynner å bli kjent med fysikken blir jeg sittende å kjenne på kvaliteten til sykkelen og komponentene. Fantastisk og enestående, intet mindre. KYB demperen foran er ikke elektroniske men selvfølgelig justerbare, og nok en gang ser vi at Kawasaki nødvendigvis ikke alltid plukker komponenter på den aller øverste hyllen. Men fabrikanten vet mye om hva som er bra og best egnet for å levere fantastiske kjøremaskiner, så dette er gode løsninger, ingen tvil om det. 

 

Kawasaki Bruker BOSH sitt IMU (Internat Meassurement Unit) som kommuniserer sømløst med bremsesystemer, traction systemet og ECU. 

 

Rammen, svingarmen, demperne og bremsene leverer en symfonisk, samordnet og herlig ytelse som gir en fantastisk opplevelse av kvalitet. Denne maskinen leverer selvfølgelig kapasiteter som lang overgår mine ferdigheter så jeg trenger aldri å bekymre med for noe annet enn mine egne prestasjoner. Etter hvert som jeg blir tryggere og bedre kjent med sykkelens bevegelsesmønster kjenner jeg flyt og ro i gode nedlegg, Jeg har god kontakt med forhjulet mens sykkelen spiser og stabiliserer underlaget for meg. Jeg har et osean av krefter som kan brukes til å justere i svingen dersom jeg må det.

 

 

Fartsavpasning til sving

 

Dette er en stor sportstourer og jeg kjenner at jeg ikke kan komme uforberedt inn i krappe svingkombinasjoner. H2 SX forventer at det er en fartøysjef ombord og han eller hun må ta styring. Jeg opplever av og til at jeg må bryte litt med maskinen men det har nok som tidligere nevnt noe å gjøre med min lengde å gjøre. En større fører vil nok oppleve dette helt annerledes.

 

Men med mine fysiske forutsetninger finner jeg imidlertid raskt ut at jeg ikke kan dundre inn i svingen for så å brekke ned slik du gjerne kan på på lettere maskiner. Maskinens størrelse krever at jeg har kontroll på inngangen i svingen for så å mate på med et godt blikk og mye krefter tilgjengelig.  

 

I svingen opplever en stoisk ro og får av og til tid til å kaste et raskt blikk på indikatoren som forteller at jeg sitter i perfekt balanse mellom for og bakhjul, og jeg opplever å ha god kontakt med forhjulet mitt, jeg kan bare slippe på med mere krefter gjennom svingen. Nyyyyydelig. 

 

Det slår meg at det nok er en stund siden jeg har kjørt en maskin som krever så mye bevissthet fra min side. Men det er da neimen heller ikke rart. Jeg sitter altså på en sportstourer som ser ut som en stor R sykkel men som oppfører seg ganske annerledes. Karakteristikker som design og ergonomi er på mange områder de samme men de fysiske forutsetningene er veldig annerledes. 

Jeg tar meg tid til pauser, går rundt maskinen for å observere detaljer og design. Alt for å forstå hvordan jeg skal fly den bedre på neste legg. Jeg er kanskje litt misfornøyd med meg selv og mine egne ferdigheter. Jeg finner ikke helt flyten og har absolutt ingen ting å skylle på, jeg sitter tross alt på en av verdens beste serieproduserte sportstourere!

 

Etter hvert knekker jeg koden og tar kontroll med maskinen. Jeg blir mere bestemt, forbedrer blikket mitt og bruker overkroppen mere aktivt i svingen, her må det jobbes jobbes. H2 SX er såvidt stor og kraftig at du vil slite dersom du blir for pinglete, da tar maskinen kontrollen over deg og det funker ikke! 

 

Men når du sjefer, finner flyten og ter deg som en dirigent, ja da ligger all verdens teknologi for dine føtter og du forblir lykkelig på alle områder og i alle faser av turen din. Dette vidunderet krever sin mann men leverer langt over våre ferdigheter, og jeg må jo si at jeg opplever det som svært positivt at jeg blir utfordret som fører. Dette er som sagt ikke for nybegynnere og det er en sykkel til å vokste med. Dette krever trening og perfeksjonisme. 

 

Som Kawasaki selv sier har H2 SX blitt til i jakten på "supercharged hyperperfomance". Den skal levere kvaliteter hentet fra streetfighter segmentet, hypersport, supersport og sportstouring og da er det kanskje ikke så rart at det kan bli litt utfordrende for en fører på skarve 174 cm !!!

 

 Jeg konstanterer at her er det Kawasaki som ligger foran og mange av oss kan fort bli liggende bak disse lysene som danner slutten på fremragende ingeniørkunst, design og teknologi. Ikke rart at den får så mye oppmerksomhet i et ellers tøft marked. 

 

Kawasaki våger å gå langt i et tøft segment og det må de få all honnør får. Dette er virkelig noe å bryne seg på for de som vil vokse.

 

 

God tur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.