Kawasaki Ninja 400 - Fantastisk A2? Kraftkar, leverer kvalitet, morsom å kjøre

Monsterbike - Drammen

Kawasaki byr på veldig mye kjøreglede for 88.990 kroner.

 

Det er det ingen som helst tvil om. Kawasaki Ninja 400 har blitt en storsjarmør og konkurrerer blant de aller beste i A2 segmentet. Veien har vært lang men ikke nødvendigvis kronglete. Forgjengeren til 400 ble født i 1986 og var da på 250 kubikk. Modellen var populær gjennom 90 tallet men ble vel ikke ordentlig populær før modellen som het EX250 J kom i 2008.

 

Vi hadde 2 stykk av denne i familien og hadde mange fine opplevelser med disse syklene som var sterke, driftssikre og veldig morsomme å kjøre. Denne modellen ble etter hvert avløst av Ninja 300 som så ble erstattet med Ninja 400. 

 

Kawasaki har vel egentlig alltid vær dyktige med ytelse, Ninja 400 er selvfølgelig intet unntak.

Ninja 400 er en perle som også er morsom å kjøre for erfarne A førere. Sykkelen har en sterk motor, lengste akselavstand i klassen for orginalbygde A2 sykler, den er slank, svingvillig og veldig retningsstabil i nedlegg og sving. Sykkelen har et stort bruksområde som strekker seg fra sport og lek til sunn fornuft og pendling. 

.

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

Kawasaki Ninja 400 har fått et herlig utseende. Sykkelen oser testosteron og sportslige egenskaper og dette inntrykket blir ikke mindre når vi kjører ut på veien. Twin-maskinen produserer en herlig lyd som forsterkes av Acrapovic potten som er påmontert test sykkelen.

 

Ninja 400 har et tøft og sportslig design. Kåpen er velproporsjonert og har detaljer som virkelig er tøffe og vekker oppsikt. Baksetedekselet har et velproporsjonert og stilfult design som løfter sykkelen ytterligere. 

 

Ninja 400 leveres i sort og grønt med kontrastfarget dekor. Sykkelen appellerer til voksne som unge førere og går rett inn i kategorien for "head tristere". Designet vitner om godt håndarbeid fra Kawasakiś side.

 

Ninja 400 kommuniserer sport, kraft og racing og lever i tillegg opp til forventningene. Det er det ikke alle som gjør. Dette utstyret kan absolutt alle kose seg med og den leverer utrolig mye glede.

 

Score design: 6

 

 

 Sykkelens ergonomi

 

 

Kawasaki Ninja 400 er ikke kjempestor men kan i størrelse og proposjoner yppe seg med 600 kubikkerne. Når jeg setter meg på sykkelen oppleves det akkurat slik. Utvilsomt en sportslig kjørestilling, jeg får en ganske skarp vinkel i knærne, det er helt greit når du skal hente ut de sportslige egenskapene til sykkelen.

Ninja 400 er blant de lengste hva angår akselavstand med sine 1370 mm. Sykkelen er slank og med en styrevinkel på 24,7 grader som gir veldig fine og retningsstabile kjøreegenskaper.

 

Styreholkene er lagt litt ned for å forsterke de sportslige egenskapene og jeg blir sittende litt foroverbøyd, men absolutt ikke for mye.

Den sportslige ergonomien vil selvfølgelig gå litt på bekostning av komfort under by og småkjøring men i og med at sykkelen har så morsomme og sportslige egenskaper så er dette helt greit. Jeg opplever at jeg sitter godt under alle typer kjøring og jeg har det veldig morsomt.

 

Score ergonomi: 5

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

 

Motoren bygger på læring fra forgjengerne og passer svært godt inn i norske rammer.

Motoren er sterk, rask i sitt segment og jeg opplever straks at motoren leverer uventet mye moro. Jeg synes ikke den er kjemperask i det laveste turtallsregisteret men når vi passerer 2500 omdreininger opplever jeg virkelig at den tar i, skikkelig morsomt. I toppen av turtallsregisteret blir den imidlertid litt latere, men det gjør ikke så mye når du har et så bra mellomregister. Det er der moroa ligger. Også må vi huske at dette er en 400. kubikker som vil ha begrensninger hva angår ytelse.

 

Gearboksen er tydelig og presis og gir et markant klunk under gearing. Den oppleves rask og fin og svarer godt til sykkelens sportslige egenskaper. 

 

Motoren leverer 45 hk og gode 38 Nm hvilket fungerer veldig godt på en maskin som veier snaue 150 kg. Veldig bra vekt/power ratio som produserer veldig mye kjøreglede. Den to-sylindrede motoren levere rett og slett knallbra. 

 

Hele motorpakke er rett og slett veldig bra og definitivt en av de mest effektive i A2 segmentet.

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumentet er veldig bra og har det du trenger og ikke så mye mere enn det. Jeg liker personlig store analoge turtellere som er lettleste i øyenkroken under kjøring. Siden vi ikke sitter å glaner på instrumentet under kjøring er det fint at tall og leseflater er store. Små tall blir fort litt kludrete å lese, overfall i fart.

 

Her har man det aller nødvendigste som turteller, gearindikator og  hastighet presentert på en veldig god måte. Funksjonelt og bra organisert. Instrumentet er i tillegg smakfull designet og ser bra ut på sykkelen, godt integrert i kåpeseksjonen.

 

Dette er vi fornøyd med. 

 

Score instrumentering: 5 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Komponentene som brukes på bremser, gaffel, ramme og svingarm er gode men egentlig ganske tradisjonelle, ikke nødvendigvis komponenter som du løfter på øyenbrynene av. Men det er imponerende å kjenne på hvor godt Kawasaki har satt disse komponentene sammen og hvor godt dette fungerer på Ninja 400.

 

Kawasaki har lang erfaring som produsent og vet hvordan de skal designe og sette sammen komponenter som gir hele konseptet et løft og de riktige egenskapene. Dette har selvfølgelig også noe med produksjonskostnader og pris å gjøre og det hender derfor at fabrikantene går av seg skoa i iveren etter å gjøre produksjonen så billig som mulig. Det er tilstrekkelig at en av komponentene ikke holder det den bør og ødelegger for samspillet mellom flere.

 

Slik er det ikke i dette tilfellet. Ninja 400 er en perfekt og optimalisert sykkel i sitt segment. ABS Bremsene er fine og jevne, den tradisjonelle teleskopgaffelen, rammen og svingarmen gjør en fantastisk jobb med en 90 kilos fører som denger sykkelen i krappe svingkombinasjoner med godt og dårlig underlag. Jeg kjenner ikke en eneste gang at rammen vrir seg  eller at sykkelen gynger når det står på som verst. Veldig veldig imponerende.

 

De tekniske målene på disse komponentene holder i massevis for målgruppen og leverer langt over forventningene mine.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

Kawasaki Ninja 400 er lett og fin med sine 154 kg, den er av de lengste av A2 syklene og er derfor litt større enn sine konkurrenter. Men til tross for dette har Kawasaki klart å holde vekten nede.

 

I og med at sykkelen er slank, relativt lav med en sittehøyde på 78,5 cm og lett med sine 154 kg, blir den veldig fin og lettkjørt i hverdag og i bytrafikk. Styrevinkelen på 24,7 grader gjør sykkelen lettstyrt og responsiv og det er ikke noe annet enn morsom å kjøre Ninja 400. 

Jeg blir rett og slett glad av å kjøre sykkelen og den inviterer til moro og dans hele tiden. Jeg kjørte sykkelen over flere dager og ble skikkelig godt kjent med den. Svingegenskapene er enestående og tar meg rett inn i  tivoli-modus. 

 

Kjapp gassrespons, en motor som leverer godt i mellomregisteret med forutsigbare svingegenskaper blir til lek.  Selv i heftige nedlegg er sykkelen veldig rolig og forutsigbar og den leverer fine krappe svingkurver som gir meg godfølelsen i kroppen, Dette er skikkelig morsomt.

 

Ninja 400 er en enestående allrounder som trives over alt, også i byen.

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

Ninja 400 er først og fremst en sportssykkel og er ikke bygget for touring. Den er ikke rigget for å bære last og er bygget på en teknisk plattform designet for sport. Men dette betyr ikke at Ninja 400 ikke er god på tur for det er den.

 

Ninja 400 er morsom å kjøre på tur, den er sterk, langstrakt, rolig og samtidig sportslig. Når jeg legger inn blikket og strekker hode og overkropp inn i kurven blir sykkelen liggende dønn rolig og du kjenner at den jobber og leverer svingen som forventet. En kjapt overgang til ny sving, samme rutine og vips så trenger du ikke noen annen sykkel for å føle lykke på tur. Turen blir bare morsommere med Ninja 400, selv om den ikke er en tourer.

 

Til sportssykkel å være rister og humper det bemerkelsesverdig lite. Teleskopgaffelen på 41 mm og den trykksatte bunn link demperen bak gjør en kjempejobb sammen med ramme og svingarm. Slett ikke verst tatt i betraktning at jeg veier nesten 90 kg med alt kjøreutstyret.

 

Konklusjon, ingen tourer men kjempebra og morsom på tur. Men juster sikte ditt, her dreier det seg om "touring light" det vil si ryggsekk og kredittkort og en klar "travel light" filosofi. Da blir det skikkelig morsomt å kjøre Kawasaki Ninja 400.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

Sportslig, jada, i massevis. Dette må da virkelig representere selveste St Petersporten til sportsegmentet og klasse A.  Sykkelen er en lek å kjøre og liker veldig godt at jeg presser den. Alt sitter som det skal og jeg opplever aldri at sykkelen ikke svarer til mine forventninger eller ferdigheter. Alt sitter som det skal og jeg behøver ikke å bekymre meg for at sykkelen ikke skal levere. 

 

Jeg finner fort ut hvor sykkelen lever best og da blir du fort liggende der for å ha det morsomt. Den dipper aldri i ytelsesregisteret og selv etter gearskifter er den rett på og drar i vei. Den leverer veldig godt i 3, 4, 5 og 6 gear og da kan du ha det skikkelig morsomt i svingene. Må du bremse ned i sving opptrer den rolig og forutsigbart så lenge blikket ditt sitter der det skal. 

 

Motoren til Ninja 400 leverer enestående bidrag til de sportslige egenskapene og monterer du en slip-on potte får du også muligheten til å høre på moroa. Det er helt strålende. Jeg opplever under kjøringen at Ninja 400 langt på vei beveger seg inn i 600 segmentet hva angår karakteristikker og egenskaper. Ikke verst.

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

Ninja 400 har en slank med en relativt stor kåpe som som absolutt må beskrives som en design-suksess. Men kåper og deksler har også en ulempe fordi de ofte gjør det vanskeligere å vedlikeholde sykkelen. 

Jeg har tidligere omtalt dette som "out of site - out of mind" syndromet som gjerne fører til at vi ikke vedlikeholder disse områdene.

 

I dette tilfelle er nesten hele forparten dekket av kåpen og en plasskrevende forskjerm som krever at du tar deg tid til å stelle mellom barken og veden for å holde standarden oppe. 

 

Bakparten på sykkelen byr på mye bedre plass og blir derfor enklere å vedlikeholde. Her er det god plass og mye enklere å komme til. Bob-ins og en depostøtte  vil uten tvil gjøre vedlikeholdet enda lettere. Alt i alt litt trangt og kanskje litt mere tidkrevende å holde en høy standard.

 

Score Vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

Uansett hva du tenker å bruke Ninja 400 til så kan du utvilsomt belage deg på mye kjøreglede og fine opplevelser. Kawasaki leverer driftssikkerhet og høy fun-faktor. 

 

Dersom man er A2 fører kan man vel vanskelig se for seg en bedre oppvekst og innsteg til klasse A. Ninja stiller av mange grunner konkurrentene i et dårligere lys, hovedsakelig fordi den henter ut det maksimale av det som er mulig i denne klassen og det er gjort på en aldeles enestående måte.

 

Tar du prisen med i betraktningen så er dette, med forbehold om  variabelen "smak", rett og slett en no-brainer. Dette var veldig mye bedre enn forventet.

 

 

TOTALSCORE: 46/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.