Honda Africa Twin Adventure Sport Up-sized excellence

 Monsterbike Drammen

Ser bra ut, smaker utmerket og bare MÅ nytes!!! Dette bør alle adventure-dudes smake på for dette er virkelig bra og oppdaterte godsaker.

 

Jeg har prøvekjørt Honda Africa Twin Adventure Sport og er veldig imponert. Jeg trodde rett og slett Ikke at Adventure utgaven av CRF 1000 L som kom høsten 2016 faktisk kunne bli enda bedre, men det ble den. Den ble faktisk så bra at den nå utfordrer tungvekterne i touring segmentet!

 

Sykkelen har blitt vesentlig større, men har fortsatt en lav egenvekt og er derfor like lett å håndtere. Den er perfekt balansert, like leken og lettstyrt som som standardutgaven CRF 1000 L, kraftfull, responsiv og morsom. Bare enda bedre.

 

Africa Twin feirer 30 årsjubileum i år og da lå alt tilrette for en aldri så liten markering med en spesiell 30 årsjubilant. Endringene er ikke mange men de er vesentlige og utgjør nokså stor forskjell.

 

CRF 1000 L var bra men denne er vesentlig bedre og jeg er helt sikker på at Adventure Sport kommer ti å utfordre de veletablerte i dette segmentet, selv de største på 12-1300 cc. Det fine med de to Africa modellene er at det så absolutt er plass til begge.

 

Hvorfor utfordrer denne så de største tourerne i markedet, jo Africa Twin Adventure Sport representerer en ny generasjon adventure sykler med lav vekt, slanke smidige rammer med en heftig styregeometri som gjør sykkelen særdeles svingvillig men allikevel stabil og forutsigbar. Disse syklene har en motorkraft som leverer uventet mye og en gassrespons og et mellomregister som gjør den særdeles festlig å kjøre. 

 

Det brede og hevede styret bidrar til en svært høy komfort og lekenhet som rett og slett er uvanlig for så store maskiner. Nye dempere fra Showa og en kraftigere bakdemper og fjær bidrar vesentlig til at dette blir så uendelig mye bedre.

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Africa Twin Adventure Sport er vesentlig større og høyere enn standardmodellen

CRF 1000 L. Adventure Sport har fått en mye større tank og kåpeseksjon i tillegg til en ny og kraftigere gaffel fra Showa med vesentlig lenger vandring. Dette gir høyere bakkeklaring og en setehøyden på hele 92 cm (kan justeres ned til 90).

 

Adventure Sport har fått en standard veltebøyle som omkranser kåpe og tank og en bredere belly-pan for å beskytte motoren. Dette er tilpasset grus og offroadkjøring. Styret har blitt vesentlig bredere, høyere og trukket lenger tilbake mot føreren. Det merkes godt og påvirker kjøreegenskapene vesentlig.

 

Africa Twin Adventure Sport har et "footprint" som er moderne, slankere og frekkere. Den er stor men leverer varene også visuelt. Finnishen er bra og har mange fine detaljer som løfter sykkelens image. Under demo dagene til Monsterbike var interessen for sykkelen svært stor og de to maskinene som var tilgjengelig sto ikke i ro gjennom de tre dagene dette pågikk. Jeg tror Honda har truffet en nerve!

 

 

Score design: 5

 

 

 

Sykkelens ergonomi 

 

Sykkelens ergonomi er helt enestående. Føreren har fått et sete tilpasset enduro og touring på første klasse og blir bokstavelig talt bygget inn i en sykkelen. Hele sykkelen er i balanse og føreren klarer faktisk ikke å gjøre så mye galt fordi man er så riktig posisjonert i sykkelen.Kraftige nedlegg eller svingkorreksjoner blir en lek og styres uforbeholdent av et godt blikk og litt besluttsomhet. Sitter blikket, ja da sitter sykkelen også. Det er kjempeenkelt for ikke å si morsomt å jobbe seg gjennom krappe svingkombinasjoner, og alt oppleves sportslig men allikeveld trygt og forutsigbart.

Heftige nedlegg sitter som ei kule og oppleves faktisk som veldig komfortabelt.

 

Spaceren til styret er hevet ca 40 mm hvilket gir føreren en enda mere oppreist kjørestilling. Sammen med det brede og litt tilbaketrukne styret blir dette helt fantastisk deilig å kjøre og føreren får om mulig enta bedre kontakt med sykkelen og forhjulet.

 

Det eneste som kan trekke ned er sykkelens høyde. Setehøyden er på grande 92 cm og kan tas ned til ca 90 cm. Heldigvis er setet ganske smalt og da lot det seg gjøre selv for en fører på 174 cm. Når det er sagt tror jeg ikke jeg hadde sett så lyst på en offroadrunde, det kunne bydd på overraskelser ved stans. Men heldigvis er de aller fleste lenger enn meg. Summa summarum er sykkelen en ergonomisk perle, og tilbakemeldingene jeg fikk under demo dagene var gjennomgående positive. 

 

Score ergonomi: 5

 

 

Motorkraft, torque og gearkasse

Honda Africa Twin Adventure Sport har akkurat sammen motor som standardmodellen CRF 1000 L, intet mer, intet mindre. Jeg var veldig spent på hvordan dette kom til å arte seg på en maskin som tross alt er ca 10 kg tyngere og mye større. Våtvekten på denne sykkelen er fortsatt ganske lav med sine 243 kg ferdig tanket.

 

Det bemerkelsesverdige var at jeg merket over hodet ingen forskjell på disse to syklene. Motoren leverer krefter over alt og i hele registeret, og i et omfang som rett og slett blir morsomt. Motoren leverer faktisk så mye at Adventure Sport oppleves uventet sportslig.

 

Maskinen leveres med tre valgfrie motor mappinger og en såkalt HSTC, Honda Selectable Torque Controll med 7 nivåer for traction og motorbrems kontroll (EB). Massevis av justeringsmuligheter og godt tilpasset et liv utenfor veien.

 

Gassresponsen er kjapp og distribusjonen av krefter er godt fordelt gjennom hele ytelseskurven. Sykkelen akselererer utrolig kjapt kun avløst av presise gearskift fra en kjapp og velfungerende gearboks. Jeg er ikke forberedt på at maskinen leverer så godt som den faktisk gjør og i kombinasjon med ergonomien og sykkelens kjøreegenskaper blir dette helt vanvittig og fantastisk. Jeg er såååååå imponert over denne maskinen som godt kan matche 12-1300 kubikkere. Ny teknologi utfordrer så definitivt den påbygde boksermotoren eller kraftige V-tvinner for den sakens skyld. Resultatet er uventet og enestående, du tror det ikke før du har prøvd det...........

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Instrumentet har også fått et nytt design og er litt annerledes enn det vi finner på standardutgaven CRF 1000 L. Om det er bedre vet jeg vel egentlig ikke men det har fått en morsom utforming og passer sykkelen godt.

 

Tallene er imidlertid litt små og før du blir godt kjent må du lete litt etter informasjonen. 

turtelleren er såvidt liten og vanskelig å lese at det egentlig ikke fungerer under aktiv kjøring! Det er nesten litt irriterende at Honda ender opp her med et så viktig instrument!!! Motormapping, traction og motorbrems leses greit men har vel egentlig ikke fått et så veldig bra grensesnitt til brukeren det heller.

 

Speedometer og gearindiksator leses greit, resten blir litt plundrete synes jeg. Det virker som det har gått litt fort i svingene for Honda og at de ville ha en endring framfor et godt resultat! Vi får håpe at Honda gjør dette bedre etter hvert! Dette er desverre lagt unna best i klassen og står ikke i forhold til det resten av sykkelen leverer synes jeg da.

 

 

Score instrumentering: 4

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Bremsene kommer fra Nissan og fungerer kjempebra. Godt dimensjonert, markant og tydelig bitt med bra effekt ved harde innbremsinger. Adventure Sport har fått en langbeint gaffel så et lite dykk må påregnes før alt stabiliserer seg. 

 

Den justerbare gaffelen fra Showa har en vandring på 252 mm, 20 mm lenger vandring enn CRF 1000 L. Det merkes godt og sykkelen formelig spiser dårlig underlag sammen med det 21 tommers forhjulet. Jeg kjørte gjennom partier med store telehiv og sprukket veidekke uten at det endret på noe som helst.

 

Selv om gaffelen oppleves myk og effektiv opprettholder sykkelen sin evne til å opptre sportslig og tilstrekkelig stivt for å manøvrere effektivt og morsomt. Gaffelen jobber utrolig godt sammen med ramme og svingarm som samarbeider godt med den justerbare fjæra bak.

 

I sving med kraftige telehiv jobber komponentene så godt sammen at jeg alltid har  et godt veigrep, ikke noe hopping og spretting og sykkelen fortsetter forutsigbart i sporet sitt i en jevn og fin sving. Herlig opplevelse og ikke minst utrolig festlig. I kombinasjon med den kjappe gassresponsen og den herlige motoren blir dette så utrolig bra. Dette er rett og slett en herlig maskin å kjøre, "piede of cake".

 

Showa gaffelen bidrar vesentlig til å forbedre sykkelens egenskaper og skal nok ha mye av æren for de enestående kjøreegenskapene. Adventure Sport har blitt skikkelig langbent og kler det veldig godt.

 

Rammen er stiv og fin og tåler mye dundring og denging. Jeg har ikke opplevd vridninger på noen av disse modellene, selv under hard bruk.

 

 

Svingarmen er nå godt utprøvet og fungerer svært godt . Den er ikke overdimensjonert for å holde vekten nede. Dette kan trolig ikke gjøres bedre!

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Adventure sport er som nevnt høyreist og det gir både fordeler og ulemper. Du sitter svært godt, har god oversikt og har en vanvittig svingradius tilgjengelig. Sykkelen har en enestående mobilitet så her er det ikke noe som helst å klage på. Du kunne har lagt ut tømmerstokker i trafikken og det hadde funger akkurat like bra, det er iht sykkelens formål.

 

Sykkelens uvanlig lave vekt (størrelsen tatt i betraktning) er selvfølgelig en stor fordel i denne sammenheng.

 

Bortsett fra høyden på sykkelen har jeg over hodet ingen ting å utsette på noe, dette bare er bra det, punktum. Når du kjører begge modellene har du vel egentlig bare lyst til å "flekke gjennom" hager og parkanlegg for å ha det moro. Ferdig snakka.

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

Touring egenskaper

Jeg har vel bare en ting å si, dette var så uventet mye bedre enn det jeg kunne håpe på. 

Summen av alt det jeg har sagt over dette kapittelet blir bare så utrolig bra, ytterligere bedre blir det når alle komponenter og tekniske forutsetninger jobber så godt sammen.

 

Dette er touring på første klasse og jeg finner vel egentlig ikke så veldig mye å sette fingeren på. 

 

Alt er gjennomtenkt, utprøvet og tilgjengeliggjort på best tenkelige måte. Løsningene er enkle men samtidig robuste og holdbare. Personlig liker jeg opphengssystemet til sideveskene svært godt men kan vel se for meg at de mest ekstreme enduro-førerne ønsker seg noe som er kraftigere. Men for touring er dette godt nok, og det er veldig bra at veskene kan hektes av med noen enkle håndgrep. De er heller ikke så veldig brede og sykkelen opprettholder derfor sine sportslige egenskaper med sideveskene påmontert. Veldig bra.

 

Adventure Sport har selvfølgelig varmeholker og cruise controll i tillegg til hand-guards.

 

Jeg opplever at Adventure Sport har ALT og derfor ivaretar alle aspekter ved en langtur. Komfort, kraft, kvalitet og forutsigbarhet og ikke minst innslag av galskap og fun-faktor. Adenture Sport kan danses med og den danser bra. Jeg er faktisk i tvil om jeg noen gang har kjørt noe mere behagelig og samtidig like morsomt som dette!

 

Du vil garantert kunne kjenne lykke og glede på tur, og det er sannsynligvis svært få som kan matche det Honda tilbyr oss her, det vet vi.

 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Stor ja, men lav vekt, slank ramme, sterk motor , kjapp gassrespons og et godt teknisk design gir sykkelen alikevell svært gode forutsetninger i sports-avdelingen. Jeg opplever sykkelen som kvikkstyrt og lett å få med seg i trange svingkombinasjoner. 

 

Dette dyret ligger definitivt i gruppen for "R.-killere" og må under ingen omstendighet undervurderes i en dog-fight. Her kan du storkose deg med særdeles aktiv og sportslig kjøring mens du samtidig opplever en stoisk ro og forutsigbarhet. 

Adventure Sport lever så absolutt opp til navnet sitt og er så absolutt sportslig. Du må trene litt på det, men når du har knekt koden og funnet fram til riktig kjøreteknikk ja da er dette sportslig som bare rakkern. 

 

Selv om man opererer med relativt store hjulstørrelse så kompenserer dekkdimensjonene godt og mobiliteten til sykkelen blir allikevel veldig god. I tivoliklasse vil jeg si.

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

Som på CRF 1000 L er det lett å komme til over alt på sykkelen. Den største forskjellen på tilkomst er vel bunnplaten som har blitt beredere for å gi mere beskyttelse til motorseksjonen.

 

 

Den kan imidlertid enkelt fjernes for å komme til etter en skikkelig gjørme økt. Absolutt en fordel at sykkelen har midtstøtte men denne har et aldri så lite forbedringspunkt!!!

 

Dersom du skal ta sykkelen opp på midtstøtten med sideveskene på må du passe på! For å få vippet opp sykkelen blir du nemlig stående klin inntil sykkel og sideveske med liten mulighet til å korrigere balansepunktet. Da skal det ikke så veldig mye til før du mister balansen og mister sykkelen! Så pass på at midtstøtten står godt på underlaget og at du selv er i balanse før du vipper den opp!

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling - 4 you

 

Dette er et fantastisk godt resultat, og jeg trodde som sagt ikke at Honda kunne løfte standardutgaven CRF 1000 L ytterligere, men det har de altså gjort.

 

Jeg sier i ingressen til Bikerdudes.no at jeg hele tiden er på jakt etter den perfekte motorsykkelen og dette er neimen ikke langt unna. Honda Aftica Twinn Adventure Sport har alt til hverdagen, touring, enduro, sport og ikke minst glede eller fun-faktor.

Det har kraft, hurtighet og spenst og overrasker til stadighet etter hvert som du blir bedre kjent med den.

 

Det eneste du må gjøre er å tenke litt utenfor boksen og ta deg tid til å bli kjent med denne sensuelle og grasiøse kraftbunten. Til det trenger du litt tid og kanskje mere enn en prøvetur! Ta turen til Monsterbike for å få råd og veiledning og klarer du å være åpen til sins, ja da skal du se at du får mange nye og fantastisk flotte kjøreopplevelser i året som kommer. 

 

Dette er uventet, det løfter hatten og det skaper en enorm kjøreglede til en veldig konkurransedyktig pris. At den kommer til å utfordre sværingene i touring segmentet, ja det er jeg helt sikker på. 

 

 

TOTALSCORE: 49/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.