Suzuki V Strom DL 650 X - Endelig voksen - og perfekt!

Levert av Monterbike - Drammen. Demo sykkel er tilgjengelig hos Monsterbike.

 

Suzuki V Strom DL 650 X er ferdig med puberteten og har blitt en voksen vellykket maskin som virkelig overrasker. De siste endringene er stort sett av kosmetisk art men er svært vellykket.

 

DL 650 X er ingen teknologisk innovasjonsbombe, snarere et glimrende eksempel på at det enkle faktisk kan være det beste!


 

Små detaljer løfter sykkelen inn i premium segmentet for herlige kjøreopplevelser!

DL 650 X har rett og slett blitt velproposjonert, stilig, tøff, behagelig å kjøre og den behersker ALT. Jeg kjørte DL 1000 i fjor høst og gledet meg veldig til å prøve DL 650 som egentlig ble salgssuksessen blant disse to.  Syklene er så å si identiske i vekt, lengde, akselavstand men DL 1000 er litt høyere. Selv om det er snakk om noen skarve cm kjenner jeg som er en kort fører på denne forskjellen, og da i DL 650 X sin favør. En høyere fører vil helt sikkert ikke kjenne så mye på det.

 

DL 650 X overrasker meg virkelig, og jeg er imponert over hvor mye motorsykkel Suzuki leverer for en så rimelig penge. DL 650 er nok blant de aller beste av innstegsmodellene i touring segmentet og i dag får du en ny 650 til under 100 000 kroner (2017), legger du til 15-20 000 får du toppmodellen 650 X som jeg har kjørt. DL 650 X er en ordentlig touring maskin og er ikke andre som de mange andre kombi-modellene som prøver å ligge i flere enn ett segment samtidig. 

 

DL 650  har blant annet fått en ny front, ny lykt med doble reflektorer og en tøff belly-pan som virkelig løfter sykkelens image. Det var ikke så mye som skulle til men nå ser den ut som en hel motorsykkel og den er flott å se på.

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

Den nye fronten, motorbøylen, belly-pan, det nye setet og den nye eksospotten gjør så mye med sykkelen at det rett og slett skaper begeistring. Belly-pan bidrar mye fordi den dekker eksosmanifoylen til den fremste sylinderen som tidligere og nokså ensomt "hang i løse lufta" !!!! Dette så merkelig ut men er nå utbedret med stor hell. 

 

V Strøm 650 har på en måte gått fra å se halvferdig ut ,til å bli en komplett og tøff motorsykkel.

 

Score estetisk uttrykk: 6

 

 

Sykkelens ergonomi

DL 650 X er en lang sykkel, faktisk holder den sammenlignbare mål med langt større kompiser som Triumph 1200 XC, KTM 1290 Adventure og Honda Africa Twin. Det er nok også en av grunnene til at jeg også kan sammenligne kjøreegenskapene med de største i dette segmentet. Det er spesielt at en sykkel som i kubikk er halvparten så stor faktisk leverer vel så mye kjøreglede og nesten like mye opplevd kraft!

 

Da jeg satte meg på sykkelen første gang opplevde jeg at jeg måtte strekke meg litt mye forover men denne opplevelsen endret seg raskt da jeg begynte å kjøre og jeg opplevde at ergonomi og design var helt optimalt for å maksimere balanse, kjøreegenskaper og glede. Sykkelen er retningsstabil, stiv og sportslig og lever virkelig opp til forventningene i sportstourer segmentet. Japanerne har brukt noen år på å lande dette men nå har de virkelige lykkes.

 

DL 650 X er kompakt og byr på et aldeles enestående førermiljø. Jeg har et litt kulere og bredere styre på ønskelisten. Andre merker bruker høyere "spacere" for å løfte styret og det skulle jeg gjerne sett her også. Men det er en høyst personlig betraktning og jeg bøyer meg for det faktum at Japanerne kan dette bedre enn meg.  Dette er virkelig bra som det er.

 

 

Score ergonomi: 5

 

 

 

Motorkraft, gearkasse og torque

Begge syklene i V Strom familien bruker Suzuki sin V tvinn motor som kjennetegnes av å ha en ekstremt myk og fin gange til V tvinn å være. Motoren går utrolig jevnt og leverer som de fleste V tvinner et utrolig festlig mellom register. DL 650 X måler beskjedne 69 hk og 62 Nm mot tilsvarende 100 hk og 103 Nm på DL 1000 XT.

 

Til tross for at syklene har nærmest identiske mål er forskjellene ikke slående og DL 650 X leverer uventet mye. DL 1000 har selvfølgelig et neandertalsk dreiemoment men lillebror imponerer virkelig. Slipper du den ned til 2000 omdreininger drar den seg lett og kraftfult opp i alle gear og får den litt turtall oppleves den sportslig og kvikk. Gassresponsen er kjapp og du har mer enn nok motorkraft til å justere svingkurven din dersom du trenger det. 

 

Motoren leverer så mye mere enn det tallene tilsier, rett og slett imponerende.

 

Gearkasen er myk men samtidig presis og fin. Samspiller tfungerer helt topp og jeg får en klar opplevelse av kraft og kvalitet. Helt strålende.

 

Jeg vil imidlertid tilføye at en så bra V tvinn fortjener en litt frekk slipp-on, det fingerer ofte veldig bra på V tvinner, da får du en himmelsk lyd i tillegg.

 

Score motor, gearkasse og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Instrumentet er ikke digitalisert og Suzuki har valgt å holde på den analoge turtelleren. Det synes jeg er helt greit og det fungerer veldig godt. Jeg er av den generasjonen som som synes dette er den viktigste delen av instrumenteringen og lever svært godt med det. Resten av instrumenteringen er digital, oversiktlig og lettlest. Dette er nok et klokt kompromiss for å holde prisen nede og det er vi selvfølgelig glade for. 

 

Men så er det forventningen om å å være med på innovasjonsreisen da? Burde ikke Suzuki holde tritt med konkurrentene som pr i dag ligger langt foran på TFT teknologi?

 

Jaja, vi får overlate dette til Suzuki og regne med at de kommer etter!

 

Score instrumentering: 4 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Bremser, gaffel, ramme og svingarm representerer på ingen måte noe nytt og det er kanskje nettopp derfor det fungerer så urolig bra. Suzuki bruker ikke "flashy" komponenter men besitter årelang erfaring for å finne tekniske løsninger som blir helt optimale. Sykkelen er utrolig bra satt opp og her er det ikke behov får å ønske seg noe annet.

 

Tokico bremser foran og Nissan bak er velkjente komponenter som fungerer helt utmerket. Sykkelen har selvfølgelig ABS og fordeler bremsetrykke på begge hjul med et tydelig bitt og en jevn bremseeffekt. Selv når du tar i litt bremser sykkelen jevnt og effektivt. Flytende bremseskiver på 310 mm forran og 255 mm bak fungerer glimrende. Ikke noe å si på dette heller.

 

Gaffelen er en konvensjonell 43 mm teleskopisk gaffel som må beskrives som et helt standard oppsett. Det bemerkelsesverdige er funksjonen som bare kan beskrives som et enestående kompromiss som fungerer svært godt. 

 

Jeg kjørte sykkelen i vårløsningen og testløypa vår var krevende i enkelte partier. Alt fungerte perfekt og begge hjul hadde god kontakt med underlaget selv på de verste strekningene. Ramme, svingar, dempere og fjæra bak jobber helt perfekt sammen. Komfort og sportslige egenskaper ivaretas på en aldeles enestående måte. Færen bak kan enkelt justeres med et vriderhjul dersom du trenger det, standard oppsettet fungerte helt perfekt på en fører på 88 kg.

 

Score Bremser, gaffel, ramme og svingsarm: 5

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

DL 650 X er ingen liten sykkel med en tørrvekt på 216 kg. Men takket være den enestående ergonomien, hjul og dekkdimensjoner, Suzuki sitt start-assist system er den en fornøyelse å vippe rundt hushjørnene i byen. Den sterke motoren gjør det egentlig også ganske morsomt! 

 

Desse egenskapene gjør sykkelen til et kunder-egg hva angår bruksområde og den behersker alt. Flott og morsom i hverdagen, enestående til "terapi-turer" og kanskje noe av det beste du kan oppdrive til touring i dette prissegmentet. Hva mer kan man ønske?

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

Ja hva skal man si. Pris og segment tatt i betraktning så kan vel dette neppe gjøres bedre.

 

Kompromisset DL 650 X har nok som brukssykkel potensialet til å oppnå ikon-status slik som Honda Afrika Twin. Men den er først og fremst og kanskje på grunn av størrelse og vekt, en touring maskin som egner seg best på asfalt og grusveier. Men her er den også uslåelig i sitt sement. Den er faktisk ganske så sportslig, utrolig behagelig og har stor lastekapasitet. Sykkelen er sving-villig og har en veldig fin styregeometri som bidrar til å heve fun-faktoren.

 

Vindskjermen gir veldig fin vindbeskyttelse og bidrar vesentlig til at fart ikke oppleves sjenerende eller ubehagelig. Hjuldimensjonene er optimale med sine 17/150 bak og 19/110 fremme. Forhjulet formelig spiser dårlig underlag og samarbeider glimrende med gaffelen. 

 

Sykkelen er svært forutsigbar og retningsstabil og lystrer samtidig lett signaler om tøffere kursendringer, nedlegg eller gasspådrag. Veldig veldig bra.

 

Suzuki har gjort eksospotten smalere for å gi bedre plass til lastesystemet. Jeg synes ikke at de permanente lasterammene til sideveskene er for sjenerende, men de kan enkelt fjernes dersom du synes dette blir for stygt. Kvaliteten er imidlertid god og det er det viktigste. Jeg har selv aldri vært glad i sidevesker og ser helt at jeg slipper å bruke det.

 

Lasteplaten til top boksen er også robust og ser bra ut, selv uten boks påmontert. Her er det virkelig lagt tilrette for lange og flotte turer på og utenfor vei.

 

Score touringegenskaper: 6

 

 

 

Sportslige egenskaper

DL 650 X er av Suzuki selv definert som en "sports tourer" og det lever den faktisk opp til, med glans. Jeg opplever den som utrolig festlig å kjøre og den er helt med dersom du byr den opp til dans. Rammen er stiv og fin og demperoppsettet tillater raske styrekorreksjoner som kan gjøre det strevsomt for R-gutta dersom du ligger på hjul. 

 

Selv med heftige telehiv i sving opplevde jeg ikke antydning til vridning i rammen slik du kjenner på noen merker, helt topp.

Det sterke mellomregisteret og den fine gassresponsen bidrar til at sykkelen er svært godt tilpasset til norske forhold med 50 til 80 grenser, svingete vei med tidvis dårlig dekke. 

 

Men en sportssykkel er det jo ikke da. Så når jeg scorer den høyt så er det på grunn av de sportslige egenskaper innen touringsegmentet og ikke som sportssykkel, da forventes det mere.

 

 

Score sportslige egenskaper: 5 

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

Suzuki V Strom DL 650 X har som sagt vokst, og jeg sa tidligere at sykkelen har fått flere vellykkede endringer som har hatt en fin og komplementær effekt. Disse endringene har dessverre også en ulempe, nemlig tilkomst. Flere deksler betyr gjerne at det blir litt vanskeligere å komme til i det daglige vedlikeholdet og det blir litt mere skruing dersom komponenter skal byttes.

 

Her er det ganske trangt men for de som liker å holde en høy standard så betyr ikke dette så mye.  Men for de som ikke er så flinke så vil dette gjerne være ensbetydende med "out of site - out of mind" eller i beste fall utsatt vedlikehold!

 

Konstruksjonen på felgene er også av det krevende slaget og her trenger du gjerne en spesialbørste og litt tid for å holdet materiellet rent. 

 

 

DL 650 X har fått mange kanter, skruer og deksler som gjør det daglige vedlikeholde litt mere krevende, det må vi vel kunne si. Men ikke verre enn andre tilsvarende modeller. Dette er en av konsekvensene som følger med det å bli stor og kul.

 

På pluss siden merker vi oss at sykkelen har midtstøtte hvilket er en vesentlig fordel.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

TOTALSCORE: 46/54

 

Vi må huske at Suzuki V Strøm DL 650 X måles i et segment som består av større maskiner med 800 til 1000 kubikk. Sykkelen tåler faktisk å bli sammenlignet med disse og resultatet blir desto mere imponerende. Tar man pris og kvalitet med i regnestykket blir resultatet enda mere fordelaktig i favør av kjøperen.

 

Denne sykkelen har et stort nedslagsfelt og dekker nye som erfarne førere, jeg kunne utmerket godt ha levd med en DL 650 og virkelig vært fornøyd med det. Maskinen er svært godt egnet for nybegynnere som trenger en allrounder til pendling, terapi og touring, samtidig som den også kan tilfredstille og levere til erfarne førere med andre litt andre behov.

 

Her er kompromissene dekket på best tenkelige måte og resultatet er SVÆRT bra, imponerende bra. Modellen har imidlertid ikke fått den oppmerksomhet den fortjener og igjen anbefales alle som ser på dette segmentet om å ta seg tid til å prøve, god tid til å prøve. Ikke vær for rask, men bli kjent med maskinen og det den faktisk tilbyr. Ikke la andres meninger eller egne oppfatninger styre valget før du selv har tatt deg tid til å bli kjent med denne stjerna, for det er den virkelig - rett og slett en stjerne.

 

I dag er det nesten 20 grader og sol og jeg vet hvordan jeg skal bruke den siste dagen med Suzuki V Strøm DL 650 X - kjøre og nyte.

 

 

Lykke til på veien til lykke og kjøreglede.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.