Jonathan Lykke - Racing talentet på "fast-track"

Foto: Gary Bailey

 

 

"Pilot facts" 

 

          Navn          Jonathan Lykke

          Født           15.8.2001

          Høyde        184 cm

          Vekt            64 kg

          Bosted       Oslo

          Skole          Wang Toppidrett Oslo 

          Meritter      Norgesmester 250 junior standard 2015 og 2016

                              Norgesmester A2 2017

                              2.plass Norges-cup 600 2017

          Forbilde     Dag Steinar Sundby

 

 

Jonathan Lykke er et av de største talentene vi har i norsk road racing. Den unge oslogutten har bokstavelig talt kommet som ei kule de siste årene og gjør seg bemerket i og utenfor Norge. Jeg møtte Jonathan for første gang på Cartagena for 2 år siden og ble allerede da grisebanka i svingene av en 14 åring med høy kurvehastighet. Jeg var på vei ned, Jonathan var på vei opp!

 

Oslogutten har vokst opp i en skikkelig motorfamilie hvor pappa Bjørn Nessjøen selv er en velkjent fører i racing miljøet. Både mor og far arbeider med trafikkopplæring og og har en god forankring pedagogiske tallentutviklingsløpet. Pappa Bjørn har vært og er fortsatt en svært viktig pådriver og støttespiller i ungguttens målsetning om å bli blant de beste i verden i 600 klassen.

 

Jonathan har allerede hentet flere titler og skal nok  hente mange flere i årene som kommer. Senest i påsken sikret han trofeet fra Speer Sprint Race i Catalonia hvor mange nasjonale og internasjonale kapasiteter deltok, og mere skal det bli skal vi tro på guttens ambisjoner og motivasjon.

 

 

Vinner-skallen Jonathan Lykke blir til

 

Denne gutten har allerede en historie som kan forklare hvorfor han er et tallent, og prosessen kan til forveksling ligne på oppløpet til notabiliteter som Pedrosa, Marquez og Rossi. 

Pappa Bjørn Nessjøen som har en sentral rolle i norsk føreropplæring er selv en tøff fører og har lang erfaring fra road racing miljøet. Bjørn og kona har siden begge guttene i familien var små lagt tilrette for at motorsport skulle fenge og det hele startet med cross kjøring. Jonathan kjørte 50, 70, 100, 85 og 125 kubikkere mens bror som også var med i starten senere har endt opp med å bli hockey spiller. Mens Jonathan kjørte til tanken var tom var bror mest interessert i å spise bringebær i terrenget rundt banen forteller Bjørn med et smil.

 

Cross kjøringen har sannsynligvis lært Jonathan å være myk ,smidig og brutal. I motorcross lærer de å denge og styre maskiner, viktige taktiske ferdigheter, og ikke minst egenskaper som å te seg som en sjefen ombord. Du må utvikle mot og ha baller til å gjennomføre det du planlegger. Helt nødvendig for en fører som senere skal håndtere fysikk i høy hastighet.

 

Foto: Bjørn Nessjøen

 

I dag videreutvikler han denne læringen på en pit-bike som er bedre egnet til å utvikle ferdigheter på asfalt. Sykkelen han bruker er på 190 cc og er vel så nært et tivoli på to hjul som du bare kan komme.

 

Foto: Gary Bailey

 

Jonathan kjørte sine første banerunder på Karlskoga og Våler sommeren 2014 og var da 13 år gammel og under kyndig veiledning av pappa Bjørn som på denne tiden også håndterte det tekniske. Det hele startet på en 250 som Bjørn fikk med på kjøpet da han selv kjøpte en ZX 10. Jonathan kjørte 300 i 2016 men kom kjapt over i 600 klassen og etter hvert ble farten og ambisjonene så store at teamet trengte teknisk support fra Trond Sivertsen. I dag ivaretas denne rollen og R6én av Andreas Kokkim.

 

 

Kampen om sekundene krever endring

Foto: Gary Bailey

 

Pappa Bjørn forteller at de i starten plukket 10 og 5 sekundere relativt greit, men etter hvert ble det mere og mere krevende å hente sekunder. Jonathan hevdet seg med gode marginer i årsklassen men noe måtte gjøres for å bli enda bedre.

 

Foto: Gary Bailey

 

Påsken 2016 kjørte vi alle tre på Cartagena med Sundby Racing og Bjørn Nessjøen ble under dette oppholdet rammet ev en stygg hendelse som satte han ute av spill nokså lenge. I denne perioden stilte raring nestor Dag Steinar Sundby opp for talentet og disse to utviklet etter hvert et nært og godt samarbeid. Dag Steinar har og betyr fortsatt mye for Jonathan.

 

 Foto: Gary Bailey

 

Sammen bygget de videre på grunnlaget for det løftet som skulle raffinere kjøreteknikken i den knallharde kampen om sekundene.

Kjørestilen måtte endres.  Senere innbremsing, større mobilitet på sykkelen, en kortere og kraftigere svingbevegelse og tidligere gasspådrag var noe av det teamet jobbet med for å hente sekunder. Taktisk trening er også viktig og har ved flere anledninger vist at det er viktig å være "street smart" i road racing. Teamet brukte Go Pro for å lese og endre kjørestilen og eksperter som Arne Sandum, Thomas Sigvartsen og Simon Crawford er brukt for å finjustere. Alt for å få det til å gå fortere.

 

Og fortere gikk det.

 

 

Ambisjonene endres

Foto: Gary Bailey

 

Jonathan er veldig tydelig på hva han skal oppnå, ingen fomling, han ønsker rett og slett å bli blant de beste i verden 600 klassen, det må vi greie selv om konkurransen er tøff tilføyer han. I år er ambisjonen å være blant topp 3 i NM, kanskje vinne!

 

Foto: Gary Bailey

 

På veien dit skal det kjøres mange NM runder,  IDM runder og enda mere mengdetrening i Norge og Spania. Kjøre, trene og lære, det er det som gjelder.

 

Foto: Gary Bailey

 

I tillegg til raffinering av kjørestil og teknikk skal sykkelen videreutvikles og trenger en tur i benk for å tunes tilføyer Bjørn. Mye er allerede gjort med sykkelen men det er viktig å få på plass alle detaljer for å kjempe om hundredelene.

 

Foto: Gary Bailey

 

På spørsmål om hva det er som motiverer Jonathan kommenterer Bjørn raskt, et hjul eller en fører som ligger foran. Jeg ser det på kjørestilen med en ensete gang sier faren og beskriver hvordan hodet strekkes forover og varsler et kommende angrep. Se på bildet over, her er det i ferd med å skje. Blikket til Jonathan er allerede forbi nr 15, sporet er valgt.

 

 

Resultater krever hardt arbeid og mye trening

Foto: Gary Bailey

 

Familien har lagt alt til rette for at Jonathan skal kunne videreutvikle seg som fører. I dag er han elev ved Wang Toppidrett Oslo hvor alt er tilrettelagt for utvikling av toppidrettsutøvere. Dette gir Jonathan mulighet til å trene mere både på og utenfor banen og prøver og eksamener er tilpasses elevenes trening og konkurranseprogram. 

 

Jonathan trener mye og hardt. Programmet omfatter alt fra utholdenhet, koordinasjonstrening, akrobatikk, styrke og bevegelighet. Helt nødvendig for at Jonathan skal holde tritt med de fysiske kreftene som endres som en konsekvenser av økt hastighet og vekt. Dette dreier seg om fysikk.

 

Foto: Gary Bailey

 

Jonathan jobber langsiktig og systematisk og har klare målsetninger. Gutten er ennå ung men har allerede opparbeidet mye verdifull erfaring.  Støtteapparatet rundt Jonathan er minst like viktig og består av notabiliteter som er sentrale i racing miljøet. Jonathan er en klok og målbevisst utfordrer som er veldig innstilt på å lære av sine mentorer og forbilder. Da skal det ikke forundre oss om han også kommer til å nå målene sine.

 

Vi kommer til å følge Jonathan gjennom sommeren og vil også dekke noen av løpene han deltar i. Dette blir spennende form ham, teamet, konkurrentene og alle som liker racing.

 

 

 Vi ønsker lykke til

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.