Nye Honda CB 125 R En "full size A1 head-twister"

 

LOOK AT ME......

 

Honda sin nye Honda CB 125 R har kommet til Monsterbike i Drammen. Å fy farao for en kuuuuuuul sykkel. Honda har har laget en fullvoksen A1 som har DNAet til de store, ergonomien til de store, komponenter som tar oss langt inn mot de store og som får oss til å forstå at Honda virkelig tar de unge førerne på alvor. Honda kommer til å grisebanke konkurrentene med denne sjarmisen. Her får A1 førerne en helt ny føreropplevelse med en maskin som rett og slett er dritkul.

 

Alt dette til en svært konkurransedyktig pris på 49.990. Dette er mye sykkel for pengene. Dette er en motorsykkel med stor M og den er på alle måter særdeles vellykket.

CB 125 R er ikke bare blant de største A1 syklene, den er også velproporsjonert men alikevel lett med sine 125,8 kg ferdig feulet. CB 125 R er bygger på samme konsept som CB 300 R og CB 1000 R og gir en skikkelig premium følelse når du setter deg på sykkelen.

 

 

Honda adresserer de unge førerne med presisjon og komponentene som brukes forteller at de virkelig ønsker å gi ungdomen god-følelsen. Her brukes det komponenter som du normalt vil finne på langt større sykler enn dette. Designet er kult, gjennomtenkt og med en ergonomiske løsninger som helt sikkert gir sportslige kjøreegenskaper og god komfort for føreren. Sykkelen er stor, men allikevel lett og slank. Det herlige brede styret forteller at dette virkelig blir morsomt å svinge seg rundt på.

 

 

Alt er tilrettelagt for at du skal kunne personifisere dine egen sykkel, skiltholderen er påskrudd og kan derfor svært enkelt byttes ut med en kort skiltholder.

 

 

 

Designet kommuniserer brutalitet og "fun-factor"

 

Designet på CB 125 R er forseggjort og akkurat like kult som på storebror CB 1000 R. belly-pan, tankdeksler, gaffel, lykt og fothviler braketter i børstet stål, kombinert med lakkerte komponenter gir dette et dritkult image. Frontlykten har LED belysning og kommer i samme design som på CB 1000 R.  Det digitale LCD instrumentet er pent integrert i front konstruksjonen.

 

 

Styret er en vinner 

 

Styret på CB 125 R har en såkalt "fat bar style" og er tykkest på midten for så å bli smalere ut mot styreholkene. Styre er bredt og godt og vil garantert bedre sykkelens svingegenskaper og "fun factor". Det er fantastisk herlig å sitte på denne sykkelen som gir deg en opplevelse av at du sitter på len angt større maskin. Dette er en vinner verdig.

 

Uvanlig voksne komponenter

 

Honda CB 125 R bringer med seg noe nytt inn i A1 segmentet når de bruker velkjente og kraftigere komponenter som vi normalt finner på større maskiner. CB 125 R byr blant annet på en 41 mm opp-ned demper fra Showa som garantert vil håndtere ujevnheter på en strålende måte.

 

 

 

Opp ned demperne fra Showa er utrolig tøffe og gir sykkelen et voksent image. Dette ser virkelig bra ut.

 

 

Bak sitter en kraftig monodemper med en fjær som kan justeres i 5 nivåer. Denne jobber mot en kraftig svingarm og en stive ramme. Rammen får mye skryt av testførere som allerede har kjørt sykkelen i varmere strøk. 

 

 

Bremsekaliperne foran jobber mot en stor 296 mm flytende bremseskive, såkalte  "wave brakes"  og bruker et 2 kanals ABS system med en IMU (Internal Measurement Unit) som fordeler bremsetrykket riktig mot skivene foran og bak. Dette er det ikke alle A1 sykler som har fått på plass.

 

 

CB 125 R har fått en væskekjølt ensylindret motor som yter ca 14 hk og 10 Nm. Denne ytelsen bringer CB 125 R helt opp i toppen hva angår ytelse i A1 segmentet. Motoren er en videreutvikling av motoren til CBR 125 R og sies å dra godt allerede fra ca 4000 rpm.

 

Motoren er beskyttet av en belly-pan i børstet stål og er skikkelig tøff.

 

 

Dimensjoner og dekk

 

Honda CB 125 R er som nevnt innledningsvis en "full size" sykkel og fremstår vel egentlig som en A2. Hjul og dekk dimensjonene er voksne med sine 150/60R/17 bak og 110/70R/17 foran. Men sin setehøyden på 81,6 cm blir selvfølgelig sykkelen høyreist og stor og kommuniserer derfor for et voksent image. Dette liker vi.

 

Honda oppgir at tanken rommer ca 10 liter som gir en "range" på ca 48 mil.

 

 

 

CB 125 R leveres i 3 farger, sort, candy rød og perlemor hvit. Alle veldig flotte.

 

Bikerdudes tror dette blir en knallsuksess og vi gleder oss veldig til selv å kjøre den i april.

Vi vil oppdatere artikkelen så snart vi har kjørt sykkelen og kan ikke gjøre annet enn å anbefale alle som er på A1 jakt om å besøke Monsterbike for å ta herligheten i øyensyn.

 

Nå må konkurrentene holde på hatten for nå utfordrer Honda A1 segmentet og de unge førerne med en perle av en sykkel.

 

Løp til folkens, dette er det virkelig verdt å se nærmere på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.