Tuning kan endre hverdagen din TOTALT - Dette visste du ikke !!!

 

Vi har besøkt trollmannen Espen Klev som med teknologi og dataverktøy fjerner rykking, napping og ujevn gange og samtidig makser ut sykkelens effekt.

 

Espen kan forvandle din sykkel til det ugjenkjennelige og til det veldig mye bedre.

 

Tuning er IKKE bare for racing, tvert imot. Tuning kan få deg til å bli forelsket i din egen sykkel som kanskje ikke går pent i den lavere delen av turtallsregisteret eller rykker og napper under bykjøring. Av og til kan det bli så irriterende at du rett og slett selger sykkel. 

 

Da er det greit å vite at Espen Klev kan ordne dette og gi deg en helt ny og mye bedre kjøreopplevelse.

 

Teknologen Espen Klev

 

Espen er utdannet industrimekaniker og startet sitt arbeid i racing miljøet på teamet til Helge Spjeldnes i 2007, året da Helge hentet hjem tittelen som Europamester. Interessen for tuning kom litt senere da han selv kjøpte en FZR 1000 som sårt trengte tuning etter en større overhaling. Men da ventetiden ble for lang bestemte Espen seg for å kjøpe sin egen benk og da startet eventyret som bidro til at han nå har etablert seg som en av landets beste tunere. Anerkjent av bikere i nord som i sør, folk reiser helt ifra Nord Norge for å få tunet sykkelen sin på Skoppum utenfor Horten.

 

Her har Espen etablert seg i godt utstyrte lokaler med egen benk som gjør det mulig å gjennomføre vedlikehold, reparasjoner og motortuning. Mange tror at tuning er for villmenn som vil hente ut det maksimale av motoren og at dette er ren og skjær tyning av maskinen.

 

Det er det IKKE.

 

Hvorfor trenger hvermansen å tune motorsykkelen sin?

 

Tuning er noe de aller fleste forbinder med racing eller effektøkning men det er virkelig helt feil.Vi kjøper i dag sykler som innfrir utslippskravene til EURO 4. Dette betyr at fabrikantene må justere sykkelens dosering av luft og bensin slik at utslippstallene blir liggende innenfor utslippskravene. Dette kan få konsekvenser og førerne må leve med disse hver eneste dag. Rykkete gassrespons, ujevn motorgangen og lavere effekt er ikke ukjente konsekvenser som kan gjøre hverdagen din sur. Ja for noen blir det rett og slett så ille at de ikke orker mer av sykkelen sin forteller Espen. Nyere sykler som innfrir EURO 4 krav er gjerne de verste! 

 

Bytte av komponenter som eksospotter og luftfilter, montering av effektanlegg eller såkalte slip-ons kan også skape problemer for ECUén som kontrollerer blandingen av luft og bensin. For fet eller mager blanding gir gjerne rykkete gassrespons eller ujevn gange i deler av registeret.

 

Under kjøringen i benken trenger sykkelen mye luft og store vifter står derfor å pøser store mengder luft inn til luftinntakene.

 

Når Espen setter sykkelen i benken og kjører systematiske gasspådrag samles data som viser hvor sykkelen din har sine svakheter samt hvor man kan justere.

 

Kurvene over reflekterer effektregisteret mens kurven nederst viser "air feul ratio" som helst skal være lineær ift en definert verdi. Riktig verdi kan variere fra modell til modell. Her er det store variasjoner og ingen facit. Espen bruker derfor programvare tilpasset sykkelen din og kobler spesialtilpassede kabler til ECUén for å fintune styringen av de elektroniske spjellene med gasspådrag gjennom hele turtallsregisteret. Tuningen fortsetter helt til "air feul ratioen" blir så riktig som mulig. En positiv effekt av denne øvselsen er gjerne at motoren går jevnere og effekten økes noe som et resultat av dette. Det viktigste er imidlertid at du får en sykkel som responderer presist og riktig gjennom hele registeret. Sykkelen går m.a.o jevnere og bedre.

 

Espen forteller at flere og flere oppdager denne muligheten og alle typer sykler kommer derfor inn for tuning.  Folk erfarer at lettvinte løsninger som for eksempel montering av boosterplugger ikke løser de faktiske årsakene til at maskinen ikke går som den skal.

 

Så konklusjonen må være at tuning ikke er farlig, snarere tvert imot. Slik tuning bidrar snarere til at sykkelen går bedre og slik den skal iht sitt opprinnelige design. Du plager ikke maskinen men legger heller til rette for at den går lettere og bedre. Det er ikke ulovlig så lenge du ikke øker effekten.

 

Så da er det bare å kontakte Espen og se fram mot en bedre hverdag med en tilnærmet ny og mye bedre sykkel. Det er ikke urovekkende kostbart og du får så uendelig mye mere kjøreglede i retur og det er vel akkurat det dette dreier seg om, pur lykke og kjøreglede og da er Espen Klev mannen du skal snakke med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.