Monsterbike har fått Honda CRF 1000 L Africa Twin Adventure inn i butikken

 

Så har den altså kommet til butikken i Drammen. Touring og offroad ikonet som så til de grader utfordrer de etablerte  konkurentene i touring segmentet. Første utgaven av den helt nye og legendariske Africa Twin  kom i 2017 og ble en knallsuksess. Nå har Honda levert adventure utgaven som er litt mere storvokst og i enda større grad har blitt en verdig adventure bike som virkelig vil utfordre konkurentene i 1200 segmentet. Selv som 1000 kubikker.

 

En moderne utfordrer   

 

Africa Twin CRF 1000 L Adventure ble ved første møte bedre enn forventet og ikke bare påbygd slik vi kanskje fryktet. Adventure utgaven har fått noen snedige forbedringer som er verdt å merke seg og som gjør den til en skummel utfordrer i det etablerte touring segmentet. 

 

Africa Twinn Adventure er slank, lett, har en moderne motor med et herlig mellomregister, strålende gassrespons som bidrar til at maskinen leverer mye mere enn du kan forestille deg før du prøver. Denne er kjappere, morsommere og mye mere sportslig enn mange av sine større konkurrenter fordi den er designet for å være nettopp det. Dette er ikke en grunnmodell som det er flikket på gjennom 30 år, det er en ny sykkel hvor Honda har tatt i bruk all moderne teknologi for å lage noe som yter det maksimale innen sitt segment, den er moderne og representerer derfor dagens teknologiske standard. Derfor puster den også de store i nakken, også prismessig. 

 

Grunnmodellen koster ca 199.990 og det er en konkurransedyktig pris for en så bra og teknologisk oppdatert motorsykkel.

 

 

Africa Twinn har blitt voksen

 

Adventure utgaven har blitt litt større enn standardutgaven men den er fortsatt vesentlig lettere enn sine konkurrenter i 1200 og 1300 segmentet. Adventure utgaven kommer som på lillebror med en standard gearkasse og en DCT versjon som gir en liten vektøkning. Til gjengjeld er den skikkelig morsom å kjøre. 

 

Africa Twin Adventure har blitt skikkelig barsk og oser testosteron. 

Karosseriet eller dekslene på  Adventure utgaven har fått noen fine tilleggsdetabler som løfter sykkelens image og opplevde kvalitet ytterligere. Honda merkeplate i børstet stål, en litt høyere vindskjerm og nye sidedeksler rundt forhvilere og seterammen. En ny belly-pan og en funksjonell og godt tilpassen veltebøyle. Stilig og barskt.

 

Honda designet en helt ny motor til Africa Twin for å gi sykkelen de best tenkelige offroad og adventure egenskapene. Motoren er derfor liten og smal og overrasker virkelig hva angår ytelse.


Adventure utgaven har fått en ny gaffel med Showa hydrauliske og justerbare dempere med lang og god vandring som skal tåle vektøkningen på denne versjonen. Bak sitter en justerbar hydraulisk gassdemper som også har fått lengre dempervei ift standardversjonen. 

 

Sidedekslene rundt fothvilere, ramme og seterammen er nye og mere forseggjort.Festeanordningen til sideveskene er smarte og krever ingen tilleggskontruksjoner som øker vekten på sykkelen. Smart.

 

Belly-pan er bredere, gir bedre beskyttelse for stokk og stein og ser i tillegg bra ut. Platen er såpass bred at den også vil gi god beskyttelse i sprutsonen. Lettere å holde motorseksjonen ren, og må du ta den av så henger den i 4 skruer.

 

 

Lastesystemet er det samme som på lillebror med unntak av bakplaten som ikke gir rom for en topp-boks. Dette har Honda gjort for å opprettholde et lavt tyngdepunkt og gode kjøreegenskaper. Det er imidlertid gode festemuligheter for strapping av bagger på bakplaten.

 

Africa Twin Adventure har det samme brede og herlige styret som standardutgaven. Styrestemmen (raiser) har blitt ca 40 mm høyere og gir en litt annerledes og helt herlig sittestilling. Adventure utgaven er større og høyere enn standardutgaven. Tanken rommer 24,5 liter, kraftige dempere med lengere vandring gir mere bakkeklaring men medfører også at setehøyden økes til 92 cm. Setet er justerbart og kan tas ned til 90 cm som fortsatt er ganske høyt. Men jeg har med mine 173 cm ingen problemer med å nå bakken selv om det bare blir med tærne. 

 

Ny instrumentering

 

Instrumentet er nytt og har fått en enda bedre fremvisning av kjøreinformasjonen. Turtelleren ligger nå rundt den øvrig kjøreinformasjonen og er mye lettere å lese. Dette er definitivt en forbedring og tar honda inn blant de bedre på TFT instrumentering.

 

Instrumentet har også fått en liten solskjerm som hindrer at sollys kommer inn på instrumentet og vanskeliggjør leseøvelsen. 

 

Detaljer og finish er videreutviklet

 

Vi liker å se at Honda har strukket seg litt lenger for å gi kunden et oppdatert og moderne design som også gir en bedre opplevelse av kvalitet. Da er det ikke vår mening å antyde at hånda ikke representerer eller leverer kvalitet, snarere at de ikke har vært så flinke til å skape opplevelsen av at du befinner deg i et premium segment. Men dette hjelper.

 

 

Merkeplater i børstet stål, godt integrerte veltebøyler med innfesting til ekstralys er både funksjonelt og stilig. 

 

 

Monteringsplater for lys og kabling er pent lagt opp og holder premium standard. 

 

 

Beskyttelsesplatene til skoene er nye, pene og funksjonelle.

 

For snaue 6000 kroner får du en slip-on fra Scorpion som gir sykkelen en aldeles herlig lyd. Orginalanlegget er slett ikke verst, men dette alternativet løfter virkelig hatten og uten at det blir for voldsomt. Vi synes den orginale potten har et veldig bra design, slip-on utgaven er litt mindre så det får bli en smakssak. Alternativet er rimelig og gir en fantastisk effekt.

 

 

Africa Twin fyller 30 år

 

Modellen har 30 årsjubileum i år og som nevnt  tidligere skal vi huske at dette er en helt ny sykkel og ikke et påbyggingsprosjekt som har vart i 30 år. Det er nok også årsaken til at Afrika Twin byr på en helt ny og moderne kjøreopplevelse som utfordrer det etablerte segmentet så tydelig. Africa Twin behersker så uendelig mye mere enn det å være en enestående adventure sykkel, den fungerer veldig godt i hverdagen, den er sportslig og har et aldri så lite motard DNA og er like morsom på korte som lange turer. Her skiller den seg igjen fra sine store konkurrenter. Dette er en enestående all-rounder som også fungerer godt i hverdagen. 

 

 

Alt i alt et mer enn hederlig resultat som nå har tatt utfordrerposisjonen. Alle som tar seg tid til å prøvekjøre vil bli overrasket, det kan vi garantere. Og ikke la deg lure av de tekniske spesifikasjonene, sykkelen er som sagt moderne og leverer mye mere enn det du kan lese i "tech-spec". Kanskje får du også en helt ny opplevelse av teknologi, komfort, sport og kjøreglede som får deg til å utfordre sementerte synspunkter og sannheter, hva vet vi!

 

Demo-dager 19 - 21 April

 

Maskinen står nå i butikken hos Monsterbike å kan prøvekjøres så snart kong vinter har sluppet taket. Det arrangeres demo-dager 19 - 21 april og her vil denne og ca 40 andre modeller bli stilt til din rådighet og det blir garantert morsomt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.