Vi starter våren med Monsterbike i Drammen - Kawasaki, Honda, Aprilia og Suzuki

En ny sesong nærmer seg til tross for at vi fortsatt har kuldegrader, store mengder snø og is. Bikerdudes starter i år sesongen med Monsterbike i Drammen. En forhandler som vokser raskt og er i ferd med å innta plass ved de store forhandlernes bord. Monserbike forhandler i dag Kawasaki, Honda, Aprilia og Suzuki og har en aldeles herlig butikk med et stort vareutvalg for alle typer MC freaker. Her møter du alltid folk som kan motorsykkel og som i tillegg elsker det det driver med.

 

Monsterbike har siden 2010 vært ledet av Torgeir Jahren som er en av bransjens "old-timere" med svært lang og bred MC erfaring. Torgeir vokste opp på gården Øvre Jahren på Hurum og begynte MC karrieren på en Yamaha FS1 som de erfarne førerne helt sikkert husker godt. 

 

 Torgeir er utdannet MC mekanikker ved AMI - American Motorcycle Institute ved Daytona Beach i USA. Et heftig motormiljø med bane og museum plassert midt i byen, ofte besøkt av så mange som 250 000 tilskuere under det kjente Daytona 200 løpet. Studentene brukte mye av sin tid på banen og fikk fuelet interesse og motivasjon fra racing miljøet midt i byen. Torgeir fikk selvfølgelig sin dose med racing og har fortsatt en forkjærlighet for sportssykler.

 

 Hurum gutten er som sagt en av "old-timerne" i MC bransjen og evner med sitt vinnende og behagelige vesen å møte alle typer kunder, det være seg raske racing gutter, raske jenter, touring førere eller retro entusiaster. Nye som gamle. Torgeir og temaet byr på mye kunnskap og lang erfaring så da er det bare å stake opp øra og lytte. Her får du rett og slett gode råd av et mannskap som har vært med på MC bransjens teknologireise fra introduksjonen av innsprøytningsmotoren og helt fram til dagens sykler med elektroniske og datastyrte motormapping.

 

Torgeir Jahren startet som mekanikker ved Trio Motor i 2000 og overtok som verksmester ved Monsterbike i 2008. Monsterbike var på dette tidspunktet ikke merkespesifikk forhandler men etablerte et langvarig samarbeid med Norsk Motorimport våren 2010. Kawasaki ble og er fortsatt selve grunnfjellet i Monsterbike sin portefølje og de har sammenhengende blitt kåret til årets forhandler i tidsrommet 2011 til 2018, kun avbrutt av ett år, 2015. Men de har over tid blitt en betydelig aktør for de andre merkene og har et godt utvalg av sykler med et stort sortiment av demo-sykler.

 

Monsterbike har i perioden 2010 til 2018 bygget ut porteføljen som i dag også omfatter Suzuki, Aprilia og Honda. 

 

Å drifte 4 merker krever mye av en forhandler og selskapet har over tid gjort store investeringer i tid og penger for å etablere og utvikle vedlikehold og servicefunksjonene til merkene. Det tekniske miljøet hos Monsterbike er derfor svært erfarent og kan dersom det kreves finne løsninger på utfordringer merkene selv ikke tilbyr. Jeg har selv brukt disse kapasitetene og med svært gode resultater.

 

UTVIKLINGSTREKK OG TRENDER  

 

Torgeir Jahren har vært lenge i motorsykkelbransjen og har fulgt teknologiutvikling og markedet på nært hold gjennom flere tiår. Motorsyklene har endret seg vesentlig gjennom denne perioden og vi synes det er interessant å spørre en så erfaren bransjemann om hvilke trender eller utviklingstrekk han ser.

 

Torgeir fremhever at det har vært en klar og tydelig vridning mot touring segmentet i denne perioden. Den tidligere sterke fokuset på sportssykler med effektsterke motorer og mye hestekrefter har samtidig stilnet noe sier Torgeir. Selvfølgelig finnes disse førerne fortsatt, men de har blitt færre.

 

Torgeir Jahren forteller at vi som kunder har blitt mer teknologiinteressert og vi lar oss fascinere av teknologi og førerstøttesystemer som ABS, traction control, elektroniske støtdempere, bremser, quick-shiftere på gear og såkalte TFT instrumenter for å nevne noe. De elektroniske førerstøttesystemene gir  også førerne muligheter til å justere sykkelen inn mot egne preferanser og kjørestil og dette skaper trolig større trygghet og økt kjøreglede, det liker folk.

 

Inntoget av effektsterke maskiner krever gjerne mere førerstøtte og justeringsmuligheter, i noen tilfeller kanskje helt nødvendig for å kunne håndtere kraftige maskiner på en sikker måte. Torgeir sier videre at touring og offroadsegmentet har blitt et bredere segment med mange og gode valgmuligheter. Syklene i dette segmentet kan ha like karakteristikker men kan allikevel være utrolig forskjellige fremholder Torgeir. Dette mangfoldet kommer forbrukerne til gode og gir oss mange valgmuligheter.

 

Torgeir Jahren forteller videre at interessen for sport eller racing maskiner har endret seg vesentlig. Førere som kjører sportssykler er gjerne yngre og de søker opplevelse av fart og effekt. Denne gruppen rammes imidlertid knallhard av svært høye forsikringspremier som de rett og slett ikke har råd til. Det er ikke uvanlig at førere som er i tjueårene kan rammes av forsikringspremier i størelsesordnen 20 - 25 000 pr år. 

 

Torgeir forteller videre at naken eller streetfighter segmentet til stadighet vokser og de har nok i noen grad hentet førere fra R eller sportsegmentet.  Disse syklene er gjerne en nedskalert og litt ombygd versjon av sportssyklene, de har nesten like mye effekt, et bredt og godt styre, en bedre og mere oppreist sittestilling, enestående svingegenskaper, mindre eller ingen vindbeskyttelse og er på mange måter bedre tilpasset livet i gata. Teknisk er disse syklene ikke veldig forskjellige men de er gjerne mye billigere å forsikre tilføyer Torgeir.

 

Nakensyklene har imidlertid en høy fun-factor og er derfor  veldig morsomme å kjøre. Trenden viser at produsentene er innovative og retter seg inn mot de store kjøpegruppen for å vinne markedsandeler. Det betyr at de tilpasser seg og vektlegger å lage sykler som treffer følelsene våre og ellers er tilpasset bruksområder og brukergrupper. Igjen, bra for forbrukeren.

 

Men, Monsterbike tar også vare på førerne som har sterke preferanser til de syklene som ligger utenfor de store volumsegmentene. Dette er en viktig kundegruppe for Monsterbike og de er svært viktige for oss tilføyer Torgeir. Hos Monsterbike finner du derfor et svært godt og bredt utvalg av både Kawasaki, Suzuki, Aprilia og Honda og vi tar inn demosykler for å møte denne bredden forteller Torgeir. Akkurat nå gleder vi oss til en ny vår og demo dager 19 - 21 April.

 

 Torgeir forteller videre at effekt-jaget også har roet seg. De mest effektsterke syklene har etter hvert blitt tilnærmet extreme og sportstourer og nakensegmentet leverer mer enn nok til hvarmansen tilføyer Torgeir. Den teknologiske utviklingen innen touring segmentet har imidlertid endret seg vesentlig, syklene har blitt lettere, kraftigere og generelt bedre på grunn av erfaring og læring hentet fra racingmiljøet.  Avanserte førerstøttesystemer er derfor tilgjengelig på disse også. Høyere komfort og mere moro bidrar også til at dette segmentet tar nytt terreng.

 

Sportssyklene er imidlertid den gruppen som får størst oppmerksomhet under demo-dager. Men noen av disse maskinene har etter hvert blitt så ekstreme i ytelse at de derfor appellerer til færre. Torgeir smiler når han forteller at slike sykler kav være vanedannende som heroin og derfor appellerer til mange, selv om vi selv ønsker å vektlegge andre egenskaper når vi selv skal kjøpe ny sykkel.  

 

Trenden går nok mere i retning av sportstouring og nakensykler som har folkelige kraftpakker  (100-150 hk) og godt utviklede førerstøttesystemer. "Gadgets "og teknologi har nok kommet for å bli tilføyer Torgeir.

 

Noen andre viktige utviklingstrekk

 

Vi spør Torgeir hvilke erfaringer han har gjort med A2 klassen (mellomtung motorsykkel) som ble innført 19 januar 2013.  Denne klassen omtales av Statens Vegvesen som en "kvalifiseringsklasse" og det har den virelig blitt. Disse syklene er lettere og har en lovlig max effekt på 35 kW eller en max effekt/vekt ratio på 0,2 kW/kg (ca 48 hk). Torgeir forteller at dette har blitt et godt og viktig segment for MC bransjen og disse syklene har svært mye å by.  Erfaring viser at også voksne førere som er ute etter et pendlerverktøy eller by-sykler også tiltrekkes av denne klassen.

 

Det beste med denne klassen er nok det faktum at yngre førere lærer seg å kjøre sving med en motorsykkel som krever flyt, fartsavpasning, riktig kjøreteknikk og et godt blikk. Dette er virkelig god læring for yngre førere som senere skal kjøre tung motorsykkel (klasse A). Torgeir understreker at disse syklene tross alt leverer max 48 hk hvilket ikke er ubetydelig på mindre og litt lettere sykler. Fabrikantene leverer gode representanter og valgmilgheter til A2 klassen tilføyer han.

 

 

Nostalgi og cafe-segmentet

 

På vei rundt i butikken blir jeg vist et nydelig eksemplar av nye Kawasaki Z 900 RS som er en modernisert utgave av den gamle Z1 900 fra 1970 tallet. Retro segmentet har fått et godt oppsving, selv om det ikke er stort forteller Torgeir som ikke legger skjul på at det ikke er så mye av den gamle Z1 900 igjen i dagens utgave. Ny teknologi og læring har bidratt til at den nye Z 900 RS holder dagens teknologiske standard. Z 900 RS har derfor blitt en enestående motorsykkel som virkelig appellerer til hjerte og image. De fleste merkene leverer egne versjoner til dette segmentet i dag.

 

EURO 4 har gitt vesentlige endringer i prisstrukturen 

 

Euro 4 (Europeian Emission Standard) kravene som kom i 2005 og har bidratt til at effektsterke sykler har blitt dyrere samtidig  som de mer moderate syklene har blitt langt billigere. Dette har ført til at sykler som ligger i 500 - 800 segmentet og har moderat motoreffekt og lavere utslippstall har blitt langt rimeligere og det er ikke lenger så kostbart å kjøpe disse syklene, I dag får du en splitter ny 650 til rundt 100 000 kroner sier Torgeir. Han understreker at det da kan være uhensiktsmessig å kjøpe en 3 - 5 år gammel sykkel til samme pris som gjerne ikke har en oppdatert teknisk standard!

 

Torgeir tilføyer at flere og flere retter fokus på miljøbidragene og dette er en ny trend vi ikke skal undervurdere forteller han.

 

Honda, Suzuki og Kawasaki har mye bra å tilby i dette segmentet og det mye fint å se i butikken til Monsterbike. Fordelen med å kjøpe en ny knyttes selvfølgelig til oppdatert teknologi og garantier.

 

Vi er interessert i å høre om kvinneandelen i MC miljøet har endret seg og spør derfor Torgeir om han har lagt merke til endringer gjennom det siste 10 året. Det svarer han kontant nei til. Interessen hos kvinner er uforandret sier Torgeir,tilsig og avgang er egentlig som før så det stemmer nok ikke at vi ser flere kvinnelige førere i butikken tilføyer han. Hva dette skylles vet vi ikke tilføyer han.

 

Butikken som ligger vest for Drammen langs E18 er stor og fin, den rommer svært mange sykler og utstyrshyllene er velfylte at absolutt alt en Bikerdude måtte ønske eller behøve. Den tekniske kompetansen og service nivået er høyt og disse gutta dekker defor alle behov. Trenger du en scooter kan du velge i et godt sortiment av anerkjente merker.

 

Her finner du sikkerhetsutstyr og kjørebekledning for enhver smak, GorTex, skinn eller kevlar, hva du måtte behage. Utvalget av hjelper er også stort og bra.

 

Så er du i markedet for ny motorsykkel, reparasjoner, service eller kanskje bare en god motorsykkelprat så anbefaler vi så absolutt Monsterbike-teamet. Vi gjentar at det er demo-dager 19 - 21 April og da vil importørene stille med de mest populære modellene for prøvekjøring.

Disse gutta kan motorsykkel og er erfarne og dyktige og de gir gode råd dersom du lytter.

 

Husk at Monsterbike som en av svært få aktører også driver utleie av motorsykler og du kan lese om årets sortiment på hjemmesiden Monsterbike.no .

 

Som sagt, vi er inne i den første vårmåneden, vi tenker positivt og gleder oss til å kjenne lukten av varm asfalt igjen.

 

Husk at vi trenger 2-3 gode regnskyll for å få vasket av det glatte saltstøvet som har lagt seg oppå asfalten gjennom vinteren. Det kan vi lett skli på når asfalten er kald.

 

Kjør pent, vi ses på eller langs veien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.