Viktig og riktig vedlikehold - Ny sesong i anmarsj

 Å nei å nei, slik skal det da virkelig ikke se ut !!!

 

En ny sesong er i anmarsj og da slår vi et slag for godt vedlikehold av syklene våre. Dessverre ser vi så alt for ofte sykler, nye som gamle, som er stemoderlig vedlikeholdt eller ikke vedlikeholdt i det hele tatt! Dårlig vedlikehold er først og fremst "bad news" for sykkelen og din egen sikkerhet, dernest fryktelig dårlig forvaltning av eget utstyr, penger, annenhåndsverdien til sykkelen, eget omdømme som du drar rett ned i søla (bokstavelig talt). Forøvrig er det bare fryktelig trist å se på. 

 

Men heldigvis finnes det mange som tar godt vare på syklene sine, de holder gjerne en høy standard og slipper den aldri ned. De legger all sin ære i at alt virker som det skal, at sykkelen er sikker og trygg og at den ser pen og velstelt ut. Disse førerne kan vi lære mye av.

 

 

Hvor ligger lista?

 

Ja hvor ligger så egentlig lista? Hva er godt vedlikehold og hva er godt nok?

 

Vi mener svaret er ganske så enkelt. Dersom du forventer at sykkelen din skal yte like mye og være like sikkert som som når den var ny så ligger lista nettopp der. Da skal sykkelen vedlikeholdes på et nivået som forteller at sykkelen er som ny, intet mindre. Den er ren, bevegelige deler er renset smurt og vedlikeholdt, sykkelen er fri for skader og den tekniske integriteten er intakt . Slanger og virer er hele og rene, kjedet er rent, smurt og alle bevegelige deler beveger seg lett og fint.

 

Ok, hvordan gjør vi så det da?

 

Også ganske enkelt:

 

1. Dersom du har mye penger kan du få noen andre til å ta vedlikeholdet for deg!

2. Dersom du er en entusiast så forstår du at du jobber med sykkelen din og kjenne den
    derfor ut og inn

3. Du kan gi "beng" å la det stå til!!!!

 

Vi er nok ikke i tvil om hvor du bør være og foreslår at du vektlegger følgende rutiner:

 

 

Renhold

 

Godt vedlikehold starter med renhold. Motorsykkelen har mange bevegelige komponenter som skal ha gode bevegelsesfunksjoner for å virke etter sin hensikt. Nesten alle komponenter er utsatt for vann, søle og fine sandpartikler som nokså raskt vil forringe bevegelsesfunksjonene dersom du ikke holder det rent. Godt preventivt vedlikehold betyr derfor at du vasker sykkelen etter at du har kjørt i regn eller dratt igjennom søla på et eller annet vis. Ikke vent med det,  ikke la varme og tørke bidra til at skitten får lov til å feste seg. . Utsettelser vil bidra til at sandpartikler brenner seg fast på varme komponenter som motor, eksosmanifoiler, eksospotte og skjermer. Det tar ikke lang tid før skitt og sand blir brent inn i overflater og etter hvert blir dette problematisk å fjerne. Lakk og overflater blir misfarget dersom du bruker slipemidler og kjemikalier så det beste er å ta dette så tidlig som mulig med vann og Zalo og før du formelig herder driten med å brenne den inn!  Driver du på på denne måten vil sykkelen din bli stygg og etter hvert mindre verdt. Du vil som eier og fører også få ei skrape i lakken da det er lett å se at du er en stor slask!!!

 

Når du vasker må du gjerne bruke mye vann men vi anbefaler ikke bruk av høytrykkspyler. Strålen fra høytrykkspylere er tøffe, særlig dersom du blir for nærgående med strålen og treffer elektriske kontakter, instrumenter eller lagrene som sitter i for eksempel svingarmen eller styrekrona. Kulelager må ha fettet sitt, og vann vil over tid fortrenge smøremidlet. Lager kan korrodere og etter hvert svikte med slakke og rakling som resultat. Selv nye og moderne motorsykler er utsatt for dette.

 

Derfor, bruk gjerne en hageslange, en bøtte varmt vann med Zalo og en svamp. Zalo er fettløsende og fungerer kjempebra og du trenger egentlig ikke noe annet. Vasken skal omfatte oversider, innsider og undersider, alt skal være rent som om det er nytt. Enkelte sykler har trange partier som krever større eller mindre børster for å komme til Har du et spesielt og nært forhold til sykkelen din har du kanskje ikke noe imot å ofre din egen elektriske tannbørste for å komme til på de trangeste stedene med litt whitesprit. Det funker kjempebra.

 

For å unngå skjolder på overflatene kan det være greit å tørke sykkelen med et pusseskinn eller tørkerull. 

 

 

 

Vedlikehold av kjede 

 

Kjedet er nok en av hovedindikatorene på din og sykkelens vedlikeholdsstatus. Et dårlig vedlikeholdt kjede forteller ofte at annet viktig vedlikehold også er forsømt.  Kjedet noe av det aller første jeg ser på og det tar meg ikke mange sekunder å kartlegge status på kjede of drev og resten av sykkelen for den saks skylt.

 

Skal du selge sykkelen din kan observasjonene mine koste deg mange tusenlapper, jeg vil sannsynligvis raskt avdekke at det dårlige kjedeøvedlikeholdet også omfatter andre deler av sykkelen. I verste fall mister jeg interessen for sykkelen din og går min vei! Jeg vil sannsynligvis også oppdage at du har tatt et skippertak og ikke stelt sykkelen din over tid. Jeg og andre kan "lese" sykkelen din som et servicehefte på relativt kort tid!!!

 

 

Men, tilbake til godt kjedestell og viktigheten av det. Et kjede representerer selve kraftoverføringen fra motor til bakhjul og underlag. Kjedet håndterer utrolig mye krefter og når drevet foran trekker bakhjulet med seg rundt det forreste og lille drevet på motoren øves det enorme krefter på kjedet. Er kjedet ditt skittent og stivt utsetter du det for enda mere stress og du kan lett ødelegge et kjede i løpet av en sesong.  Dersom du ikke har sett hvordan et kjede beveger seg så anbefaler vi virkelig at du gjør dette på YouTube.  Kjedets underside beveger seg nemlig veldig mye på vei inn mot sin nye runde rundt bakdrevet og et nytt drag mot og drevet foran. Er kjedet møkkete og stivt reduseres effekten og du påfører, motor, kjede og drev unødig mye stress og slitasje. På YouTube kan du finne en god video som viser kjedets bevegelser ved å søke på  "dragracing motorcycle chain".

 

Moderne o-ring kjeder trenger egentlig ikke smøring. Kjedet er lukket med tette

o-ringer og har selvsmørende ledd. Vi bruker ofte for mye smøremidler som satt på spissen kan virke mot sin hensikt fordi smøremidlene rett og slett fungerer som sandfeller som lagrer sandpartikler. Disse sandpartiklene sender vi rundt på kjede og drev tusenvis av ganger som et slipemiddel!

 

Det viktigste du kan gjøre for å hindre dette er å holde kjedet rent for så å smøre overflaten på kjedet med et tynt smørende lag. Det er like mange meninger om hva du bør bruke som det er bikere og dette kan selvfølgelig gjøres på flere måter. Du kan kjøpe og bruke rense og smøremidler hos forhandlere eller så kan du følge racing miljøets filosofi som er langt enklere. Racing miljøet rengjør og smører kjedet med samme middel, ofte WD40, men man må være klar over at WD40 eller tilsvarende midler (CRC 6-56) ikke har de beste smøreegenskapene. De renser mere enn de smører, men det er greit når kjedene egentlig er selvsmørende og du gjør dette ofte nok.

 

Denne prosedyren krever kun at du steller kjedet ditt litt oftere (ukentlig ved vanlig bruk, annenhver dag på tur). Alt du trenger å gjøre er å spraye WD40 på ei fille og dra kjedet rundt mens du holder filla rundt kjedet med hånden (NB: dra rundt men håndkraft, ikke motor). Dette kan du til og med gjøre på langtur og kjedet ditt vil alltid fungere godt og se ut som kjedet på bildet over. Og, du har nok smøring for en dags kjøring. Regner det mye kan du være litt rausere og kanskje bruke en kjedespray. Men kun et tynt lag.

 

WD40 inneholder kerosene og du trenger ikke være engstelig for at dette skal ødelegge

o-ringene i kjedet, det gjør den ikke. Brakecleaner kan derimot bli i tøffeste laget så må du velge noe annet så kan du bruke diesel eller kjøpe kjederens. Rengjør du kjedet ditt sjeldent, bør du bruke en kjedespray.

 

Uansett hva du velger å bruke så må du stelle kjedet ditt godt, da holder utstyret mye lenger og du sparer deg store verkstedsutgifter dersom du ikke kan gjøre arbeidet selv!. I tillegg er det en glede å oppleve lyden av et kjede som går godt, det er verdt litt arbeid og en kosestund i garagen. Står sykkelen din ute blir vedlikeholdet enda viktigere.

 

 

Fjær, dempere og bremser

 

Fjærer holder seg stort sett ganske godt. Det oppstår sjeldent problemer med denne komponenten dersom sykkelen brukes til det den skal brukes til. Fjæra bak kan  bli svekket over tid og det fører normalt til at sykkelen blir litt lavere bak. Men fjæren vil som regel opprettholde funksjonen sin med mindre det oppstår et brudd. Så fjæra er en nøysom komponent som til tross for sin viktighet og betydning for kjøreegenskapene ikke krever så mye annet enn godt renhold. Men en fjær varer ikke evig og når den svekkes vil den i noen grad kunne forringe kjøreegenskapene og da bør den byttes. 

 

Dempere holder seg også stort sett godt men det er gjerne store funksjonelle forskjeller på rimelige og dyre komponenter. Dyre dempere holder seg gjerne også feilfri lenger med mindre de brukes hardt og utenfor sitt tiltenkte bruksområdet.

 

 

Det mange typer dempere og det kan være litt vanskelig for en hverdagspotorsykkelist å få oversikt over og forstå hva man trenger og hva som faktisk tilbys. Forhandlerne vet normalt mye om dette så er viktig at du lytter til disse, vær konkret på bruksområdet ditt så går dette bra. Dempernes kapasiteter kan imidlertid være ganske forskjellig men vil uansett være av stor betydning for sykkelens kjøreegenskaper. Du har vanlige dempere, opp ned dempere, justerbare dempere, elektroniske og semiaktive dempere. Hva du faktisk trenger kan være en helt annen sak, så her kan det være klokt å spørre seg til råds slik at du finner det som passer dine behov. 

 

Feilmodusene er imidlertid stort sett de samme og dreier seg gjerne om lekkasjer i simmerringer og støvtetningen som sitter ytterst. Dette oppdages som regel ved at det oppdages olje på gaffelbenet. Gaffelen er fylt med olje, og noen har også gass i tillegg. For lite olje vil gi en myk front. Uavhengig av type demper vil en slik feil føre til at demperen blir myk og stanger i bunn ved harde nedbremsinger og dette kan påvirke forhjulets veigrep. Under kjøring trenger man nødvendigvis ikke å merke så mye fordi sykkelen da er i en horisontal flyt og ikke komprimerer demperen med like stor kraft.

 

Vi kan merke oss at en frisk og velfungerende demper ofte blir varm og endrer derfor karakteristikk til det bedre når temperaturen i væsken endres. Demperen jobber da bedre fordi oljen blir tyntflytende. En kald demper jobber tregere og får dårligere funksjoner.

 

I racing brukte man derfor tidligere elektriske varmere for å varme opp væsken i demperen før start men er ikke så vanlig lenger.  

 

På den forebyggende siden er det ikke så mye vi kan gjøre for å forhindre at lekkasjer oppstår. Det viktigste er kanskje å ikke utsette demperen for aktiviteter den ikke er designet for. Renhold er fortsatt viktig men kan nok ikke alene hundre at lekkasjer i simmerringer og pakninger. På litt tilårskomne sykler bør demperne sjekkes av kompetent teknisk personell . Dersom demperne er dårlige og byttes får du gjerne tilbake en sykkel som ikke er til å kjenne igjen, så det vil være verdt ekstrakostnaden. Kjøregleden øker gjerne tilsvarende.

 

Bremser brukes ofte og må derfor vedlikeholdes. På nyere sykler er det gjerne bremseklossene du må følge med på da nedslitte klosser gjerne er det første som må byttes etter en tid. Dette skjer ikke ofte men er selvfølgelig helt avhengig av hvordan du kjører og bremser. Som du ser på bildet over (se skrutrekkeren)  begynner det å bli lite igjen av klossene på denne sykkelen og da bør man bytte slik at man ikke skader skivene.

 

Det er viktig å holde bremsecaliperen ren, og spesielt stemplene. Bruk Zalo, varmt vann og en tannbørste og puss like godt som du pusser tennene. Bruke gjerne et tannlegespeil eller et tilsvarende verktøy så ser du hva du gjør når du pusser rund bremsestempelene. Steller du ikke denne delen oppstår det gjerne korrosjon og oppbygging av skitt rundt bremsestemplet som kan skape lekkasjer etter bytte av bremseklosser.  Det skjer gjerne når stempelet skyves inn i caliperen med skitten som du ser på bildet under. Resultatet blir gjerne lekasje av bremseveske som du slettes ikke vil ha på skivene dine under kjøring. Forsvinner bremsevæska helt mister du også bremsene. Så hold bremsene din rene du, det er det aller beste i lengden.

 

Etter noen år vil også skivene dine slites ned og på de fleste sykler vil du kunne finne minimumbredden til din skive stanset inn i bremseskiven slik du ser på bildet under. Noen skifter klosser og skiver selv men det er som regel ikke noen kostbar affære å la merkeverkstedet gjøre dette. Dersom du velger å gjøre det selv så sørg for at du har en kyndig veileder som kan rettlede deg første gangen. Bremsene dine skal fungere når du trenger de!

 

Kast i skivene kan forekomme som følge av skader eller varmgang. Får du kast i bremseskivene vil du normalt merke dette med pulsering i bremsehendel og vibrasjoner i styret. I høyere hastigheter vil gjerne skaden materialiseres i form av merkbare og småhysterinske vibrasjoner.

 

Utover dette bør du jevnlig sjekke for lekkasjer og skader på bremseslager og rør. Dra fingrene over slagene for å kjenne om du har sår eller skader og se etter lekkasjer rundt slangenes innfesting i hylser og festeklemmer.

 

 

Dekk og lufttrykk

 

Dekkenes tilstand er veldig viktig og har stor betydning for sykkelens kjøreegenskaper. Dekk er faktisk ferskvare og er datostemplet med produksjonsmåned og år. Det er viktig at dekkene er lagret riktig (Ikke frost), slik at de opprettholder de egenskapene de skal ha. 

 

For at dekket og sykkelen skal opprettholde sine tiltenkte kjøreegenskaper er det viktig å passe på at dekket har riktig lufttrykk og profil. Dette er også viktig for å sikre riktig veigrep og hindre unødig slitasje. Ta en liten tur ute i gata så tar det ikke lang tid før du finner sykler med nedslitte midtpartier eller for lavt lufttrykk. Dessverre er det alt for mange som ikke følger med på dette og da må du vite at sykkelen din da vil oppføre seg helt annerledes enn den skal. Har du kjørt med nedslitte/kantete dekk, og så får nye myke dekk med riktig lufttrykk, er det nesten som å få ny sykkel og kjøregleden øker betraktelig.

 

Riktig lufttrykk finner du alltid merket på kardangen eller kjedekassen som du ser på bildet under. Ofte viser merkingen lufttrykk for sykkel og fører og fører med passasjer  Skal du kjøre langt og laste opp sykkelen må du kanskje inn i instruksjonsboken for å finne flere detaljer.

 

 

 Ikke glem at lufttrykket er viktig for både kjøreglede og kjøreegenskaper

 

 

 

Styrekrone og lager

 

Styrekronens lager har også viktige tekniske og sikkerhetsrelatert funksjoner. Lagrene skal være stramme og uten slakk. Slitte eller dårlige lager kan gi wobling under nedbremsing som kan oppfattes som kast i bremseskivene eller små vibrasjoner. Sykkelen kan også bli vanskelig å svinge eller legge ned.

Styrelagrene slites normalt over tid og bør følges opp på eldre sykler. Gjerne rundt 7 til10 års intervaller. Dette er selvfølgelig helt avhengig antall km, hvordan sykkelen er kjørt og vedlikeholdt.

Har du midtstøtte er det relativt enkelt å sjekke dette selv sammen med en venn. Sett vennen på huk foran forhjulet og be ham eller henne om å rykke hjulet frem og tilbake mens du holder to fingre på toppen av strekrona. Har du slakke styrelager vil du kjenne klikking i fingrene. Er det mye slakk vil du også kunne kjenne det på forhjulet. Har du "flytene" bremseskiver vil dette gi en slark, derfor skal du kjenne på styrekrona

 

Styrekroner og lager er ikke så glad i vann så du bør unngå å spyle nedenfra og opp. For mye vann vil kunne presse ut greasen i styrelageret og starte korrosjonsprosessen. Skjer det vil kule eller koniske rullelagre få slitasjeskader. Et kulelager må gjerne justeres innimellom, men koniske lager har mindre slitasje og lengre intervaller for justering.

 

 

Ønsker du å finne informasjon om deler og monteringsanvisning finner du detaljer  i verkstedhåndboka.

 

Bytte av styrelager krever kompetanse og erfaring og er normalt ikke noe man gjør selv. 

 

 

 

Gummimuffer og belger

Sykler med kardang har som regel gummibelger eller muffer som beskytter fleksible ledd eller knuter for vann, søle og sand. Disse leddene vil være i bevegelse under kjøring og gummimuffen vil bevege seg tilsvarende og være gjenstand for slitasje.

 

Det beste vedlikeholdet vil alltid være å holde gummimuffene rene og myke. Eksponering mot vær, vind og sol vil gjøre muffen sprø og den kan etter hvert sprekke slik du ser på bildet nedenfor. Skjer det vil de mekaniske delene være ekmstra utsatt for slitasje og mekaniske feil. Det finnes egne smøremidler for slike gummimuffer som gir en beskyttelse tilsvarende en polering. 

 

På nye sykler vil serviceprogrammenu ivareta dette i tillegg til at  designet på kardanger og gummimuffer har blitt bedre og mere robuste. Sykkelen din kan også ha andre gummimuffer som beskytter gjennomføringer eller fungerer som beskyttelsesdeksler. Disse må også vedlikeholdes.

 

 Slik som dette kan vi ikke ha det!

 

 

 

Vedlikehold av ramme og bæring

 

Med mindre du har skadet sykkelen krever rammen ikke annet enn renhold og inspeksjon. Ingen ønsker skader på rammen da slike tilstander kan få katastrofale følger under kjøring. Lager i styrekrone og svingarm er stort sett det eneste du trenger å tenke på og det er ikke enkelt å oppdage slike feil. Slakke i lagrene på svingarmen vil etter hvert som skaden utvikler seg kunne føre til at sykkelen oppleves som kranglete og vanskeligere å legge ned til sving.

 

 Så igjen, vær forsiktig med å spyle for hardt på disse lagrene slik at du fortrenge greasen eller fettet lageret skal leve av.

 

 

Luftboks og Luftfilter

 

Luftfilterets status og funksjon ivaretas av merkeverkstedet dersom du følger veldikeholdsprogram og serviceintervallene som gjelder for sykkelen. Gjør du ikke det så kan du med fordel sjekke det.

 

Men vit at dette gjerne er en større operasjon som betyr at du gjerne må av med kåpedeler og løfte tanken for å komme til luftboksen og luftfilteret. Denne operasjonen er gjerne vanskeligst på R-sykler som har mange kåpedeler og deksler som må fjernes.

 

Selv om luftboksen vanligvis ikke representerer en hyppig feilmodi er det viktig å sjekke den når vi bytter luftfilter. Sprekker i luftboksen kan forekomme og skjer det kan du få problemer med motorgangen. Får du ukontrollert tilgang på luft inn til luftboksen vil ikke sykkelen forstå dette, og den vil få problemer med blandingen av luft og bensin.  Det blir det krøll av og og slike problemer kan det være vanskelig å finne ut av.

 

 Luftfilteret kan også trekke til seg fuktighet og får dersom det skjer pusteproblemer. Blir sykkelen din astmatisk påvirker det gjerne motorens effekt fordi sykkelen puster dårligere. Men som sagt er dette operasjoner som ivaretas av serviceprogrammet til sykkelen og det forventes ikke at hvermansen skal holde på med dette. Dette er nok en operasjon for førere som besitter teknisk kompetanse og erfaring. 

 

 

Oppsummert

 

Så oppsummert så er altså ikke dette så veldig vanskelig. Vi kan vel oppsummere med å si at du bør ha interesse og vilje til å sette deg litt inn i sykkelens tekniske egenskaper og data slik at du vet litt om komponenter og forhold som er viktig for bruk og sikkerhetsfunksjoner. Ønsker du i tillegg at sykkelen din skal se pen og velstelt ut har man kommet langt. Renhold er viktig preventivt vedlikehold og bidrar ellers til at du blir svært godt kjent med sykkelen din. Dette vil med stor sannsynlighet bidra til at du oppdager feil tidligere og konsekvensene blir da som oftest også mindre dramatiske og gjerne billigere.

 

Følger du serviceintervallene til sykkelen din i tillegg har du kommet veldig langt. 

 

Etter litt tid innarbeider du egne rutiner og arbeidet blir mere effektivt og det er alltid kjekt å få gode tilbakemeldinger på stell av sykkelen. 

 

Vi ønsker alle lykke til med ny sesong og stell godt med sykkelen din.

 

Om knappe to måneder er vi igang igjen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.