Vi har prøvekjørt gledessprederen Triumph Street Triple R

Forførersk, overaskende herlig, presis og utrolig morsom. Score: 49/54

https://www.amdmotorsykler.com

 

Flere har spurt om vi kan testkjøre brukte sykler og det gjør vi så gjerne. I dette tilfellet var ikke sykkelen så gammel men rett og slett en overligger som nyter stor interesse og nærmest er genierklært av mange motorjournalister - Triump Street Triple R. 

 

Sykkelen jeg kjørte var en Street Triple R fra 2016 som er spekket med veldig bra komponenter og en sportslig ramme. Jeg har tidligere kjørt Speed Triple og forventet derfor ikke så mye av lillebror, selv om jeg har lest mange gode tester som forteller at denne har blitt mer populær enn storebror Speed Triple.

 

Og du verden for en sykkel, for en maskin, for en storsjarmør og gledesspreder! Dette er en streetfighter som med rette tar opp kampen med de største nakensyklene og den gjør det med en frekkhet og stil ikke mange kan matche. Jeg ble rett og slett forelsket og er det vel egentlig fortsatt!

 

Jeg skal punktvis forklare hvorfor.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Street Tripler er spesielle med sitt spesielle design og sine helt spesielle lykter. Før "flyscreen" eller lyktkåpen kom så de nærmest tullete ut med de to lyktene som fikk den til å se skjeløyd ut, helt sært! Men........ lyktene representerer også sykkelens identitet og resten av sykkelen er et enestående stykke håndverk med karakter og identitet . Dette er en ekte MOTORSYKKEL.

 

Modellen har vært utviklet over tid og kom vel egentlig ut som en spinn-off av Speed Triple som så dagens lys i 1994. Da som en replika av en racingsykkel uten kåpe. Allerede da hadde sykkelen de helt særegne og doble lyktene som da var runde. I 2007 kom de første spionbildene av Street Triple og i 2014 kom Street Triple R som jeg nå har kjørt. 

 

Gjennom alle disse årene har altså Triumph brukt sin omfattende kunnskap og erfaring til å utvikle denne enestående motorsykkelen som etter hvert har fått status som et ikon i motorsykkelmiljøet.

 

Sykkelen er velproporsjonert og gjennomført på alle måter. Slank, lett men samtidig stiv og sportslig. Fargevalg og design kommuniserer sportslig kraft, hurtighet og lek.

 

Detaljene er gjennomtenkt, særegne og stilige. Dette er rett og slett kult.

 

 

Score design:  5

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:    Stilt og kul sykkel, moderne men med klassiske trekk.

 

 

Score:   5

 

 

 

 

 

Linda:  Denne har alt en kvinne begjærer og vil ha. Stor og sexy.
            Skyhøy 
hunk-faktor.

 

 

Score:   6

 

 

 

 

 

Victoria:  For en rå sykkel, Moderne uten å miste det klassiske.
               Jeg elsker klassiske motorsykler men denne  skårer
               høyt hos meg. Bra Triumph.

 

Score:     5

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Sykkelens ergonomi er perfekt, se bare på bildet over! Proporsjonene er så riktige at føreren med enkel posisjonering av kropp og blikk kan få sykkelen til å gjøre hva som helst og det gjør den virkelig. Sykkelens uvanlig lave vekt gir høy mobilitet og fantastiske kjøreegenskaper. 

 

Føreren sitter oppreist men får en sportslig kjørestilling, en ganske skarp fotvinkel og en lett foroverbøyd vinkel til det brede styret som gir lekne og sportslige kjøreegenskaper.

 

Utsparingen rundt tanken er markant og gir god plass til bena, også for lenger førere. Det er bra på en såvidt sportslig maskin hvor du faktisk må bruke bena under innbremsing og aktiv kjøring. Setet er ikke for bredt, heldigvis. Du får nok støtte dersom du blir sittende en stund, men du kan samtidig bevege deg veldig lett fra side til side over setet dersom du kjører veldig aktivt. Men Street Triple er egentlig så lett å manøvrere at det holder lenge å bruke blikk og overkropp for å få den til å rocke. 

 

Den lille lyktkåpen  fungerer godt og tar unna den aller verste vinden mot overkroppen og du kan lett ligge å dure i høye hastigheter en stund uten at det blir for masete. 

 

Karakter ergonomi: 6

 

 

 

Motorkraft og torque

 

Street Triple R har en motor på 675 cc som yter 106 hk og 68 Nm som egentlig ikke er all verden! Den tresylindrede motoren har en herlig gange og leverer en herlig lyd både når du går på og av gassen. Motoren leverer en lineær performance kurve og blir derfor forutsigbar og fin. 

Motoren er responsiv og veldig morsom å kjøre og den liker å bli jaget, da leverer den virkelig bra. Motor, quickshifter og sykkelens enestående geometri gir et utrolig festlig resultat. Så festlig at du blir sittende å lure på om du bare skal kjøpe en med en enseste gang. Jeg lurer fortsatt på det.......

 

Den tresylindrede motoren leverer i hele registeret kun avløst av kjappe gearskift med quickshiftren og da snakker vi millisekunder. Triumph har mye racing erfaring og har brukt mye av læringen fra Daytona til å raffinere teknologien i gatesegmentet. Det har de klart på en utmerket måte og maskinen leverer uventet mye og bra. Motor, gearkasse, tractionsystemet og slipperclutchen fungerer kjapt, konsist og perfekt sammen, etter hvert kjenner du at smilet kommer og alt blir bare skikkelig morsomt.

 

Denne maskinen leverer rett og slett uventet mye og oppleves som sterkere enn den egentlig er.

 

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

Instrumentet på 2016 modellen er vel egentlig en kombinasjon av gammel og litt ny teknologi og fungerer veldig bra. Kombinasjonen av den analoge turtelleren og den digitale presentasjonen av kjøreinformasjonen fungerer kjempebra fordi den er lett å lese.

Jeg liker spesielt varsellyset for turtallssperren som flasher en klar og tydelig blåfarge når du når motorens rødfelt. Du kan bare ikke unngå å se det og det er bare å klaske inn neste gear med quickshifteren og uten å gå av gassen. Dette er en sportslig og rask maskin og da fungerer det veldig bra med den store turtelleren. Enkelt og greit og veldig bra.

 

Score instrumentering: 5

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

Nissin bremser er gjennomgående bra, justerbare KYB dempere er også bra, svingarmen er også bra og funker kjempebra sammen med den stive og sportslige rammen. Når Triumph kombinerer de lette og gode komponentene med den spreke motoren blir det riktig å hente fram "funster" begrepet og nå forstår jeg virkelig hvorfor denne sykkelen har scoret så godt hos motorjournalistene. 

 

Demping på ujevnt underlag , nedbremsing  og svingegenskaper fungerer presist , forutsigbart og perfekt og jeg konkluderer med at denne maskinen egentlig kan matche langt større og kraftigere maskiner! Den er rett og slett frekk.

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Så langt kan vi derfor oppsummere at ergonomi, motorkraft, instrumentering, bremser, dempere, ramme og svingarm fungerer veldig bra, gode komponenter som i tillegg har lav vekt . Komponentene jobber svært godt sammen, proporsjonene er riktige og sykkelen er i tillegg smal og blant de letteste i klassen med sine 168 kg.

 

Og vips så har du en av kanskje verdens beste streetfightere som elsker livet i gata. Den har en herlig og rask gassrespons, jeg opplever den som kraftig og arbeidsvillig i hele registeret og den liker å bli pisket og jaget. Det er dette Street Triple er laget for. Svingferdighetene er enestående og sammen med motor og qickshifter blir kjøreopplevelsen euforisk og morsomt. Street Triple kan utføre C-momenter som en turner på et frittståendeteppe og er herlig å bruke i hverdagen. Du blir rett og slett lykkelig. Med sin lave vekt er den svært enkel å håndtere i lave som høye hastigheter og alle typer kjøring blir derfor veldig festlig. 

 

Det mest spesielle med Street Triple er at den leverer så uventet mye og den behersker alt i eget segmentet på en så utrolig bra måte. Den leverer så vanvittig mye kjøreglede og bare MÅ oppleves.

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Men noen touringmaskin er den vel egentlig ikke. Reiser du lett så kan du kan du så absolutt kose deg masse på tur med Street Triple, men dette er og blir en sportslig streetfighter . Teknisk sett kommer den heller ikke inn på touring-radaren, til det har den for liten lastekapasitet, feil styregeometri, feil dimensjoner på hjul, gale demperfasilqiteter og liten eller ingen vindbeskyttelse.

 

Jeg kjenner imidlertid flere som som med stor glede laster opp Street Triplen sin og drar på tur. Så er du innforstått med at dette faktisk er en streetfighter så går det nok helt fint å dra på tur. Faktisk beherske den svingete veier og morsomme partier svært så godt.

 

Men touringmaskin, nei det er den ikke.

 

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Sportslig, å jada, noe så innmari. Streetfightere kan ofte være litt stutt-tjukke og kraftige og her skiller Street Triple seg fra de andre. Sykkelen har som tidligere nevnt en lav egenvekt, den er vellpropposjonert og slank. 

 

Sykkelen har presise svingferdigheter og reagerer raskt og forutsigbart på alle korreksjoner.  Triple R og oppfører seg som en mellomting mellom en streetfighter og en racingmaskin og du kan dra kjensel på Daytona DNAet. Det er ingen tvil om at Triumph har hentet mye erfaring herifra. I tillegg briljerer Street Triple R med sin kjappe og svært arbeidsvillige motor som elsker tyn og pisking. Men Street Triple kan også kjøres rolig og gi like mange fine kjøreopplevelser med sin enestående ergonomi og den jevne fine tresylindrede motoren.

 

Går vi tilbake til turn analogien representerer Street Triple R et aldeles enestående turnapparat som gir turneren de aller beste muligheter til å raffinere både teknikk og stil. Jeg synes det var kjempemorsomt å kjenne på hvordan både blikk og posisjonering av kroppen påvirket svingen inntil den endelig sitter. Like herlig er det å kjenne hvor presist og godt sykkelen styrer gjennom svingen mens ujevnt underlag tas opp i sykkelen på en usedvanlig god måte, til streetfighter å være. Går du på gassen fyrer du av missilet med en kjapp gassrespons og motoren bare øker på  oppover i registeret. Den virker nesten utømmelig og den er veldig kjapp. Utrolig festlig og avhengighetsskapende.

 

Street Triple R leverer virkelig som sportsmaskin og gatefighter, den har massevis av motorkraft, den har en slank og sportslig ramme med gode komponenter som leverer enestående kjøreegenskaper. Gode bremser og dempere som tåler aktiv kjøring og litt heftige innbremsinger uten at sykkelen blir vinglete og uforutsigbar. 

 

"Må ha" begjæret kommer fort!

 

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Street Triple R er en relativt liten sykkel men den byr allikevel på god puss til flittige vedikehildsnever, svamper og børster. Motoren er svartlakkert og det er litt vanskeligere å holde pent over tid, men kult er det. Du kommer lett til både foran og bak motoren men mellom motor og tank er det trangt så her er det ikke så enkelt å komme til. Men til gjengjeld er du langt utenfor sprutsoner der da.

 

God plass rundt hjul, svingar og bakdemper og mudguarden gjør jobben sin bak.

 

Street Triple er kantete i formen og mange av skruehodene sitter utenpå dekslene og blir fort svamp-killere. Så noe tålmodighetsarbeid må du påregne for å holde en høy standard på sykkelen din. Street Triple R har kun sidestøtte så nok en gang anbefaler vi varmt anskaffelse av bobins og en depotstøtte. Da blir alt mye mye enklere nor du skal vedlikeholde kjede , drev og bakhjul. Service intervallene  er som hos de fleste, 1000 km til førstegangsservice og deretter 10 000 km, eller årlig dersom du kjører mindre. Kostnadsbildet ligger fint midt på treet og er ikke av den avskrekkende sorten.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Min konklusjon er klar, en helt enestående motorsykkel som byr på så underlig mye mere kjøreglede enn du har lov til å forvente. En av de aller letteste i klassen, veldig fornuftig priset og med en motorpakke og teknologi som faktisk makter å løfte hatten og gliset. Street Triple R kan kjøres av nybegynnere og råtasser og behersker absolutt alt. En herlig motorgange og lyd forsterket opplevelsen dersom du tar i og jager dyret, vanvittig bra.

 

Jeg har alltid vært glad i motorsterk maskiner men blir mer og mer begeistret for 700 til 1000 segmentet som leverer lette, svingvillige og fyrrige maskiner med høy fun-factor og en enorm kjøreglede. Og nettopp her finner vi Street Triple R som nå også har kommet som en RS versjon på 765 cc og 124 hk. Det er over hode ikke noe galt med 2016 modellen og her vil du kunne gjøre en god handel på en overligger eller en brukt sykkel. 

 

Men den nyankomne RS utgaven har fått svært spennende oppgraderinger og er spekket med "goodies" som ikke kan bli noe annet enn en suksess. Vi kommer tilbake til denne så snart vi har fått ferten av vår og kan ikke annet enn å glede oss.

 

Og husk at score systemet vårt er laget for å anskueliggjøre hvor mye kjøreglede og teknologi du får for pengene i hver enkelt sak og her scorer Street Triple høyt.

 

 

 

TOTALSCORE:   49/54

 

 

 

Lykke til med valget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no slår seg sammen og blir en sterk aktør

October 16, 2018

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.