Triumph Explorer XCa 2017- Robust høyteknologi til touringbruk

https://www.amdmotorsykler.com

 

Triumph Explorer XCA er det mest sofistikerte medlemmet i den store Explorer familien som består av XR,  XRX, XRT, XC  og XCX versjoner. XR er tilpasser veisegmentet mens XC er laget for vei og offroadsegmentet. Innen disse to versjonene kan du igjen finne et helt spekter av utgaver som delvis knyttes til bruk av forskjellige komponenter og dimensjoner på syklene. 

 

Explorer er bokstavelig talt en tungvekter med sine 258 kg tørrvekt og ellers så voksne mål. Sykkelen er utrolig behagelig å kjøre og er spekket med elektronikk og førerstøttesystemer du vil trenge lang tid på å finne ut av. Den har ALT!

 

Explorer er en enestående touringmaskin, men engelskmennene klarer ikke helt å hente ut fun-factoren av den store motoren og sykkelen som egentlig er ganske stor og tung! Sykkelen burde vært sendt på et Grete Roede kurs!


2018 modellen kommer 5 - 10 kg lettere og med spennende oppgraderinger, blant ennet på instrument siden.

Listen over førerstøttesystemer for 2018 er lang og omfatter ny belysning, nøkkelfri start, quick-shifter, nytt kult TFT instrument i farger, adaptiv svingbelysning, ride by wire system med inntil 6 kjøremodus hvorav den ene kan settes opp etter førerens egne preferanser. 

 

Triumph forteller selv at de på 2018 modellene leverer ca 100 forberdingspunkter som skal forenkle håndteringen av den storvokste maskinen.

 

Total score: 46/54

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

Vi har kjørt 2017 modellen som "by design" ikke skiller seg vesentlig fra 2018 modellen.
Explorer XC er stor, maskulin med en markant og kantete utforming og fremstår som en tøffing. Vi finner det litt problematisk å omtale noen av tourerne som "pene" men denne er kanskje blant de  "fineste" av de alle og Triumph er som de andre merkene tro mot sitt eget DNA på designfronten og det synes vi de skal fortsette å være. 

 

Vi liker at sykkelen fremstår som en merkevare med riktige proposjoner og et særegent uttrykk. Kraftig, robust men litt tung kanskje!

 

Triumph må få ros for design og fargevalg på syklene sine, de går sine egne veier og det er kult.

 

Score design: 5

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

 

Gunn:  Nei, denne fremstår litt rotete synes jeg.

 

 

Score: 2

 

 

 

 

 

Linda:  Ojsann, Dette var litt av et beist. Litt ailienaktig look.

            Ser skummel ut og det kan være skikkelig spennende.....

 

 

Score: 5

 

 

 

 

Victoria:  Fresh og kul look

 

 

Score: 5

 

 

 

Sykkelens ergonomi

Triumph kjører som sagt et bredt versjonsprogram av Explorer og du kan til og med finne versjoner som er laget for kortere førere. Sykkelens ergonomiske utforming er enestående, du sitter som en konge med en fin utsparing til bena rundt tanken og et av markedets herligste styrer. Føreren blir sittende mere i enn på sykkelen og det gir både fordeler og ulemper når sykkelen er så stor. Den blir mere komfortabelt men kanskje mindre sportslig og svingvillig.

 

Men komfortfaktoren er høy, sykkelen er godt balansert og dette er laget for "top and long range touring", ro, stabilitet og milsrluking.

 

Triumph Explorer er også ganske bred sykkel hvor særlig tank og tankdeksel bygger mye bredde. En utrolig behagelig og kraftig sykkel, men den løfter ikke hatten med spenst og svingferdigheter. Til det er den rett og slett litt for tung, men merk at dette trolig vil fortone seg annerledes for lengre og tyngere førere.

 

Score ergonomi: 5

 

 

 

 

Motorkraft, torque og gearboks

 

Triumph bruker den velkjente og herlig tresylindrede rekkemotoren som leverer 137 hk og 123 Nm, den kraftigste kardangdrevne motorsykkelen som finnes i segmentet følge Triumph selv. Dette er et motorkonsept Triumph har brukt i mange år og er oppgradert for å tilfredstille Euro 4 kravene, uten særlig effekt tap. En strålende motor som leverer kraft over akt.

 

Motoren leverer et imponerende mellomregisteret og må vel kunne sies å ha tilstrekkelig med krefter, særlig for touring. Motoren og gearkassen er ikke særlig rask hvilket går litt på bekostning av fun-factoren , men Explorer er jo heller ikke laget med det formålet. Føreren kan på XCA modellen velge mellom mappingene "road, rain, offroad, sport" eller en fører preferert mapping som du selv definerer.

 

Dette er strålende for touring og offroadkjøring, og den tresylindrede motoren distribuerer kreftene jevnt i hele registeret. Gearkassen er nydelig og på 2018 modellen får du også det Triumph omtaler som Geir Shift Assist, tilsvarende quickshifter. Det vil nok bidra til at sykkelen blir morsommere å kjøre. 

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

Instrument og bryterpanel på 2017 modellen er veldig oversiktlig og av god kvalitet. For oss som liker analoge turtellere er dette helt topp, lettlest og veldig funksjonelt. Sidepanelene er digitale, har store fine tall og bokstaver og kan til og med leses uten briller av de som har nådd solhøyden.  Det er lett å få med seg informasjonen og navigyasjonsfunksjonen er intuitiv og enkel å operere. Dette er bra.

Triumphmotorcycles.uk.com 

 

2018 modellen får et nytt digitalt instrument i farger som kan tiltes for å tilpasses lange eller korte førere. Dette er virkelig et spennende instrument som er fult på høyde med det aller beste og da snakker vi gjerne om KTM. Disse instrumentene gir faktisk en helt ny kjøreopplevelse og presenterer informasjonen på en enestående måte. Vi antar at Triumph snart også kommer til å levere instrumenter med integrert GPS slik at føreren som på moderne fly selv kan velge hva han vil se og hvor på instrumentet han eller hun vil ha informasjonen. Dette åpner for helt fantastiske muligheter og er så definitivt helt i front av teknologiutviklingen. Utrolig bra.

 

 

 Bryterpanelet på 2017 modellen, intuitive og av god kvalitet

 

Score instrumentering: 6

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Triumph har ikke spart på komponentkvaliteten på Explorer. Riktignok varierer kvaliteten noe på henholdsvis XR og XC men alt holder mål og hvermansen vil trolig merke lite eller ingen ting av dette. XRC har fått "hill kontroll" som engasjerer bakbremsen ved bakkestart. 

Systemet styres av sensorer som overvåker motorens turtall, clutchens posisjon og hastigheten på hjulene mens bamsen slippes gradvis og automatisk opp. Smart.

 

Brembo bremsene oppleves også på denne maskinen som veldig fine og jevne og gjør så absolutt jobben sin. XRC modellen har såkalt "cornering ABS"  som tillater deg å hugge til forbremsen uten at sykkelen endrer svingbanen ved å reise seg under nedbremsingen.

 

I 2016 gikk Triumph over til å bruke WP demperne fra KTM. I og for seg veldig bra men Triumph har i tillegg nedlagt mye arbeid for å sikre at disse demperne jobber godt sammen med resten av sykkelen.De elektroniske demperne henter informasjon fra sykkelens sensor-hub som omtales som "Inertial Measurement Unit" (IMU) og svingarmens posisjonsensor som måler posisjonsendringer. Dempernes stivhet styres også av motormappingen føreren velger og blir for eksempel stivere i sport-modus. 

 

Explorer XCA er en avansert motorsykkel og man må nok bruke tid på å gjøre seg kjent med funksjonene og ikke minst erfare hvordan dette påvirker egen kjørestil. Teknologien er det ingenting å si på.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

Triumph Explorer XCA er en stor maskin, også i bytrafikk. Men som vi har vært inne på tidligere vil nok kortere førere som meg selv slite mere med denne i byen enn lengre førere. Så vi kan vel en gang for alle bare fastslå at "size matters".

 

Sykkelen har en behagelig ergonomi og føreren blir sittende oppreist med god bevegelighet for både ben, armer og hode. Håndteringen av sykkelen er ikke noe problem, den har god svingradius, en skarp og god styrevinkel og er ellers ikke av de lengste med sin akselavstand på 1520 mm.  Men Explorer er både bred og tung med sine 279 kg og den fremstår derfor ikke akkurat som en streetfighter egnet til å smyge seg rundt i tett bytrafikk. Som vi har nevnt tidligere favoriserer motorkarakteristikk og tekniske data derfor en rolig og behagelig kjørestil, ikke mye rom for lek og moro her!

 

Score bykjøring: 4

 

 

 

 

Touring egenskaper

Her er Explorer modellene på hjemmebane, dette er laget for langtur komfort og opplevelser. De tekniske ferdighetene til Triumph Explorer er enestående, komfort, lastekapasitet, kraften, tilpasningsmulighetene, kort sagt alt dreier seg om touring.

 

Sykkelen er presis og vin i sving og hovedkomponentene som ramme, dempere og svingarm jobber utrolig godt sammen. Ingen vridninger i svingen, alt bare sitter og alle typer førere vil ha mye å gå på, dette holder.

Lasterammene for veskesystemet er robust og relativt diskret og ikke minst fungerer det godt. Med sidevesker og topp-boks kan du reise langt, og trenger du mere kan du også bruke en tankveske.

Explorer XCA har en elektrisk justerbar vindskjerm som både er morsom og funksjonell. Triumph har brukt mye tid å ressurser på å optimalisere førermiljøet. Kåpeseksjonen har derfor fått små vindavviser som skal bidra til at føreren har maksimal vindbeskyttelse.

 

Explorer XCA har har hjul og dekkdimensjoner (120/19 foran og 170/17 bak) som er gode sving dimensjoner og godt egnet til touring. 19 og 21 tommers forhjul er utrolig behagelig til touring og blir mye roligere enn sykler som bruker 17 tommers forhjul. Triumph Explorer er nydelig å kjøre og har tekniske kjøreegenskaper som spiser dårlig underlag uten at føreren merker noe særlig til det. Sykkelen er derfor jevn og veldig forutsigbar. Selv om Explorer har en relativt høy egenvekt oppleves den smidig og lettkjørt under denne type bruk.  Det sterke mellomregisteret passer norske forhold og fartsgrenser godt og man finner neppe noe som er så behagelig å reise med. Dette er en milesluker som tilbyr komfort tilsvarende første klasse.

 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper

Så var det kompromissene da! Triumph Explorer er etter vår mening en tourer som ikke tilbyr hybridkapasiteter som tar deg så langt inn i sportssegmentet. Til det er sykkelen for stor og tung.

 

Dette betyr ikke at den ikke har sportslig egenskaper for det har den i noen grad. Er du en lang fører og setter sykkelen i "sport" kan du nok rocke i vei. Lange førere kompenserer i større grad for sykkelens størrelse og vekt og sportsmappingen strammer opp sykkelen slik at den tåler litt denging.

 

Ter du deg som en sjef ombord kan du bruke blikk, overkropp, det brede og behagelige styret til å brekke sykkelen rundt i tette og krappe svinger. Men i og med at maskinen er såvidt stor må du bruke litt hastighet for å få den virkelig sportslige følelsen og da kommer du fort inn i førerkortgrensen. Fortere enn du  og kanskje UP liker!

 

Så, summa summarum, ikke det mest sportslige vi har kjørt.

 

 

 

Score sportslige egenskaper: 4

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Triumph Explorer er som sagt en stor maskin og det er normalt en fordel i vedlikeholdssammenheng. Sykkelen har imidlertid et kantete design med mange brytninger i karoseriflater og sammenføyninger. Dette medfører at skitt gjerne samler seg i områder som har vanskeligere tilkomst og derfor krever litt mere arbeid og tålmodighet. Sprutsoner på for og bakhjul samler også en del skitt og motoren har mange utvendige skruer som gjør det litt mere utfordrende å holde en høy vedlikeholdsstandard. Hjulene på XCA har eiker og disse krever også sitt av vedlikehold. Men for en biker er jo det å betrakte som terapi så det gjør vel ikke så mye.

 

Det største og tekniske fortrinnet sykkelen har er selvfølgelig kardangen som er tilnærmet vedlikeholdsfri. Du slipper å smøre på langturer og kardangen er lett å holde ren. Kardanger produserer mindre støy, krever lite vedlikehold og er generelt driftssikre. 

 

Alt i alt en grei sykkel å eie og vedlikeholde, dog´ikke av de enkleste.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

Triumph Explorer XCA er en flott og utrolig behagelig motorsykkel men henvender seg kanskje til en voksen og storvokst kjøpergruppe som verdsetter kraft og god flyt. De viktigste og beste egenskapene til sykkelen er utvilsomt touring og offroadkjøring og dette går litt på bekostning av flerbruksegenskapene, særlig de sportslige. 

 

Men må ikke glemme at Triumph Explorer er en av de mest teknologisk avanserte motorsyklene som finnes og byr derfor på svært mye innen sitt bruksområde. Størelsen er imidlertid en klar utfordring og favoriserer derfor store eller lange førere. Vi som er kortvokste må herje litt mere for å få dette til å svinge.

 

Vi skulle så veldig gjerne sett at Triumph hadde klart å slanke sykkelen 20 kilo, men 2018 modellens vektreduksjon på 5 - 11 kilo er så absolutt en god start. Triumph har tydeligvis forstått dette og kommer helt sikkert til å fortsette dette arbeidet.

 

 

TOTALSCORE: 46/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.