KTM 1290 Super Adventure S - hils på kong touring

https://www.amdmotorsykler.com

 

KTM Super Adventure 1290 S er ved første øyekast en stor maskin og mange vil kunne tenke at dette er alt for digert. Setter du deg oppå sykkelen i butikken så vil den fortsatt føles stor, men kjører du ut vil du få en herlig åpenbaring.

 

For en maskin, imponerende lettstyrt, teknologisk enestående, sportslig og med en kraft som parkerer alt annet i dette segmentet. Men allikevel snill og veloppdragen og utrolig forutsigbar. 

 

Super Adventure 1290 S er først og fremst en av de heftigste tourerne vi har i markedet i dag, en reinspikka R-killer som hamler opp med det meste på to hjul, den har en ryggsekk full av krefter, den et smidig og rask som en leopard, men samtidig snill som en Golden Retriever. Men skal du bruke sykkelens ytterpunkter må du te deg som en sjef - du må bestemme ombord og du må styre kreftene. Da vil det ikke lenger være tilstrekkelig å sitte oppreist på de 160 hk og 144 Nm, du må også som fører ha ferdigheter til å operere i denne enden av skalaen.

 

 

Totalscore:  50/54

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

Super Adventure 1290 S er nok nødvendigvis ingen pen sykkel, med det er vel ikke noen av stor tourerne i markedet, de er ikke laget for å posere og de har et annet og langt edlere formål, nemlig å skape kjøreglede og flotte opplevelser.

 

KTM 1290 Super Adventure S er rå, maskulin og fremfor alt funksjonell, laget for de som elsker egenskapene og kjøreopplevelsen og kanskje gir beng i hvordan dette ser ut. Dette er laga for voksne bikere med preferanser til krefter, sportslige touring egenskaper og fremragende teknologi. KTM kjøres av kjennere og de bryr seg gjerne ikke om hvordan det ser ut, snarere hva sykkelen presterer og her har vel de aller fleste testene gjennomgående vist at den er uovervinnelig pr nå!

 

 

I likhet med de andre store KTMéne kommuniserer Super Adventure S også visuell råskap og kraft. Den spesielle lykten er integrert i tanken og bidrar til at frontpartiet ser stort og tungt ut, men dette er et visuelt bedrag. Ingen ting ved Super Adventure S er tungt, tvert imot.

 

Men designet er såvidt særegent at sykkelen enten havner i kategorien stygg eller spesiell men det funker på bikere. De som kjører KTM er gjerne ikke så opptatt av om sykkelen er pen eller sensuell, de kjører disse modellene fordi de representerer noe av det aller beste man kan finne i markedet. Kjøreopplevelsen og imaget betyr altså så underlig mye mere enn posørfaktoren. Det er vi helt med på og enten så liker du den eller så liker du den ikke. Men for guds skyld - prøv den.

 

Score estetisk uttrykk: 4

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  

 

Denne var kul, jeg liker alt som er kraftig.

 

Score: 5

 

 

 

 

 

Linda:  

 

Ser ut som en sykkel som egner seg i ørken og Paris Dakar. Lange dempere og høy sykkel. Moderne look men litt kjedelig å se på!

 

Score: 4

 

 

 

 

 

Victoria:  "Tekst"

 

Nei huff, denne var ikke fin, den ser billig ut men det kan være jeg tar kraftig feil.

Score: 1

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Du sitter som en konge på Super Adventure S. Setehøyden er 86 cm og setet har en enestående konstruksjon og er bygget for bruk og lange turer. Sykkelen er selvfølgelig bygget for touring men har samtidig et uvanlig sportslig preg som du ikke finner på andre store touring sykler. Dette skylles nok den smale rammekonstruksjonen som du gjerne finner på sykler med V-twinn motorer.  Suzuki V-Strom 1000 har noe av det samme i seg og kjører svinger på en ikke ulik måte.

 

Super Adventure S er en relativt stor maskin og du skal nok ikke være særlig lavere enn 170 cm før det det  blir problematisk å finne bakken med labbene. Sykkelen har en så fin ergonomi at alle som klarer å stå oppreist kan kjøre den, utfordringene kommer når man skal stanse og bruke bena. Testføreren vår er 173 cm og klarer seg helt fint med denne høyden, så da har dere en referanse.

 

Vindskjermen som er justerbar er ikke for stor men gir super vindbeskyttelse. Størelsen på vindskjermen får sykkelen til å virke mindre og mere sportslig og det synes vi er kjempebra. BikerDudes er ikke noe særlig begeistret for at man kjører rundt med "husmorvinduer" på motorsykler, da kan man heller sitte hjemme og se ut av slike!

 

Kjørestillingen er oppreist men likevel sportslig og passer derfor godt til svært komfortable langturer eller aktiv og sportslig kjøring. Tanken har også en sportslig utforming og er ikke for bred når man må bruke bena. Super Adventure er lett gift størrelsen på sykkelen og man blir derfor heller ikke så sliten om man kjører langt. Sykkelen tillater lett dagsetapper på 50 - 60 mil, og du kan gjenta distansen dagen etter uten å bli for så alt for sliten. Mange dager for den sakens skyld.

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

 

Motorkraft, torque og gearboks

 

 

Super Adventure familien bruker motorplatformen som 1290 GT og 1290 Super Duke R, den etter hvert så legendariske LC8 V motoren som ble bygget om til første generasjon av 1290 Super Duke R. KTM ønsker topp pålitelighet på maskinene sine og tester derfor motorene under ganske intense forhold i minst 100 000 km før de slippes ut i markedet. Så har disse motorene vist seg å levere også da, det er generelt litte tull med LC8.

 

LC8 motoren er i dette tilfellet tilpasset touring segmentet og har fått et sterkere mellomrigister som passer norske forhold svært godt. Dette er stort sett den samme motoren som ble benyttet på på 2017 modellen av Super Sdventure T. Den 1301 cc store motoren er en skikkelig sukkerbombe og leverer kraft i hele registeret, og fryktelig mye mere enn du kan forvente i toppen, "in sane" er et passende begrep i denne sammenhengen . Sykkelen blir derfor skikkelig morsom å kjøre i hverdagen også, rett og slett festlig og kjøreopplevelsene kan lett lede deg bort ifra alt som har med touring og komfort å gjøre. Dette er nemlig også en veldig sportslig og leken maskin.

 

 

 

De fleste V-tvinnér har en eksponensiell ytelseskurve og motorer av denne størrelsen får derfor en ganske heftig ytelse i toppregisteres. Absolutt ingen andre sykler kan levere dette. Rekkefirere eller boxere på 120 til 160 hk kommer til kort fordi KTM har klart å lage en V-tvin som leverer kraften mye tidligere og lavere i register (108 Nm ved 2500 rpm) og så uendelig mye mere i toppen. Svært få om noen av konkurrentene opererer med  torque på 144 Nm! Svært få kommer over 120 Nm og kan fort virke tafatte etter å ha kjørt dette!

 

Allikevel oppleves motoren som som veldig forutsigbar med en nærmest  linjær performance kurve (selv om den ikke er det) som føreren vil oppleve som enkel å kontrollere. I tillegg kan føreren ta kraftpakken opp eller ned en notch ved å bruke mappingene "comfort" , "street", "sport" eller "offroad" dersom du vil ha en "instant" eller roligere gassrespons. Testføreren mener at street-modus er den beste siden denne modusen representerer "normalen" for 1290 Super Adventure S og oss i som kjører på vei. Sport-modus kan oppleves som litt nervøs siden gassresponsen blir veldig følsom, og rain blir ditto litt for rolig til en sykkel av denne størrelsen. Offroad modusen byr på mye goodies og er tilpasset Bikere som digger terrenget og offroadkjøring og her er vi straks på ukjent territorium. Men vi mener at alle enkelt kan håndtere Super Adventure S i street modus uten at man opplever at hatten blåser av og ting blir for vilt, men setter du den i sport må du nok følge med litt mere på hva som skjer i timen.

 

Sikteinnstilling og forventningsavklaring er alltid viktig og du må huske at du kjører en stor to sylindret V-tvin som nødventigvis er ensbetydende med litt mere vibrasjoner. Dette er ikke en rekke-firer som bare summer og takk og lov for det. Dette lever og puster råskap og opplevelser.

 

Gearboksen er som på alle KTM modeller god og presis og qubick-skifteren leverer (ekstrautstyr) i tillegg en fun-factor som gjør denne maskinen til en R.killer, utrolig rask. Quick-skifteren kan brukes under opp og nedgiring og gir som vi har vært inne på tidligere, en ny kjøreopplevelse. V-tvinnen bremser godt og gearboksen jobber godt sammen med slipper-clutchen for å hindre låsing av bakhjulet ved litt høerere hastigheter. Så er det bare å fly pent gjennom svingen før man mater på og henter et nytt gear uten at man går av gassen. Helt fantastisk herlig.

 

Score motor, torque og gearboks: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Dette må være et av de beste TFT instrumentene som er laget til må. Presentasjonen av informasjonen er aldeles enestående og vi liker særlig den digitale fremvisningen av turtelleren. Hele turtelleren blir rød når du kjører til rød-sonen på instrumentet og føreren kan ikke unngå å får dette med seg. Veldig veldig mye bedre enn det konkurrentene lager. Instrumentet skifter også bakgrunnsfarge etter lysforholdene slik at føreren alltid har de beste leseforholdene. 

 

Instrumentet navigeres fra styrets venstre side med navigasjonsknappen som er intuitive og enkle å operere. Veldig bra.

 

Dette er utrolig bra gjort og den 6,5 tommer store skjermen presenterer akkurat det du trenger og i en form som gjør det mulig for føreren å se det, selv når det er travelt ombord.

Super Adventure S byr på så uendelig mye og det er mye vi ikke dekker i denne artikkelen, men instrumentering og innstillingsfunksjoner er definitivt grunnlag for egenstudier i mange dager, og det er god lesning. Setter du deg godt inn i stoffet vil kjøreopplevelsen bli desto morsommere, det anbefaler vi.

 

Score instrumentering: 6

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

Alle disse komponentene er av det beste som er tilgjengelig for serieproduserte sykler og bidrar derfor til å hever kvaliteten på sykkelens helhet. Rammen er stiv og fin, vrir seg aldri men jobber fantastisk godt med KTM sin velutviklede svingarm og demperne forran og bak. Demperne som brukes er av KTM sitt egenproduserte merke VP. Disse er elektroniske og semiaktive. Semiaktive dempere håndterer kompresjon av demperen med hjelp av små hydrauliske ventiler som jobber lynraskt ved hjelp av sensorteknologi. Demperne justeres av SCU enheten (suspensjon control unit) basert på mappingen du setter og du kan i tillegg velge lastefaktorer i en egen meny på instrumentet. I sum gir dette et roligere forhjul som har bedre og jevnere kontakt med underlaget og det er som oftest ensbetydende med bedre veigrep på forhjulet. Good news for et forhjul som jobber for å holde en svingkurve på godt eller dårlig underlag.

 

Bremsene som brukes er av typen Brembo M50 og hver kaliper har 4 stempel som holder rundt skivene på 320mm. ABS bremsene tåler nedbremsinger som langt overgår våre nerver og kan kobles helt ut bak i offroad mode, det samme gjelder selvfølgelig traction. Sykkelen har også  BOSH sitt "lean angle" system som hindrer at sykkelen reiser seg under harde nedbremsinger i sving. Dette våger de færreste å prøve før de må men det funker fantastisk bra og er sammen med ditt eget blikk kanskje det viktigste sikkerhetssystemet du kan ha.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

KTM 1290 Super Adventure S er en ganske stor sykkel med sin våtvekt på 238 kilo men er samtidig slank, lett og enkel å håndtere. Sykkelens enestående ergonomi gjør det enkelt (selv for en testpilot på 173 cm ) å håndtere den i bymiljø. Sykkelen er satt opp med 120 dekk foran og 170 bak hvilket er fine sving dimensjoner til de fleste formål.

 

Straks sykkelen settes i bevegelse glemmer man helt størrelsen og alt blir veldig enkelt å håndtere. Super Adventure S har svært god svingradius og med det brede styret er den enkelt å snooke rundt i trafikken med. Den hydrauliske clutchen er myk og fin og lett å jobbe med, fin opplevelse. Nok en gang handler dette om sikte-innstilling og kompromisser og en kjempe som dette danser ikke like lett som en cafe racer eller en snerten street fighter, slik er det bare. Men sykkelen er en enestående allrounder som også behersker bykjøring kjempebra og kan derfor også brukes som en hverdagssykkel.

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Enestående, enestående enestående. Super Adventure S er designet for touring, men gjør samtidig touring til så uendelig mye mere. Sykkelen har ALT en touring masking skal ha men legger i tillegg til elementer av sport, lek og ekstrem teknisk ytelse. Den er så bra at den kan gjerne omtales som et våpensystem, så perfekt er den og den gjør akkurat det du vil at den skal gjøre gitt at du er god nok som fører. Er du som de aller fleste av oss, ikke helt perfekt, så gir den deg muligheter til å lære og vokse med oppgaven. Førerstøttesystemene glatter til og med over de fleste feilene du gjør som fører og det er imponerende.

 

Ergonomi, sete og kjørestilling byr på det aller beste og motorpakken har kraft nok til at du kan justere svingene dine når de heller ikke blir så perfekte som du kanskje ønsker. Det er det ikke alle som klarer, enten fordi de har for treg gassrespons og kanskje heller ikke kraft nok til å justere når du har lagt feil strategi. 

 

 

Super Adventure S har et vell av lastesystemer du kan velge og vrake imellom. Powerpartskatalogen tilbyr mye ekstrautstyr og KTM er nok blant de aller beste på ekstrautstyr for unge som eldre. Vi er best kjent med standardveskene som skal holde lenge for hvermansen på langtur. Beklageligvis var ikke disse veskene tilgjengelig da vi testet sykkelen og vi har derfor ikke fått tatt bilder av disse.

 

Takket være sykkelens størrelse, design og komponentkvalitet tåler Super Adventure S mye last uten at dette forringer kjøreegenskapene. Sykkelen forblir like behagelig, sportslig og leken fordi den holder en høy komponentstandard. Du kan kjøre lange dagsetapper dag etter dag og oppleve overaskelser og nye egenskaper hver eneste dag. 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

Mange kjøper Super Adventure for enten touring eller offroad egenskapene og ser kanskje ikke umiddelbart de sportslige egenskapene til denne sykkelen. De som ikke har prøvd den vet rett og slett ikke hva de gjør når de heller velger de mye kjedeligere konkurrentene som på langt nær har de samme egenskapene å by på. 

 

Tidligere i artikkelen omtalte vi Super Adventure S som er R-killer og det er den virkelig. Sykkelen er med sin akselavstand på 1550 mm ganske lang men den har svingegenskaper til en gud og elsker svinger. Alt sitter som det skal og du kan bruke all din tid på å raffinere egne ferdigheter for sykkelen leverer det den skal den. Aktiv og sportslig kjøring vil kreve at føreren bestemmer ombord og du må regne med å jobbe litt dersom svinger med heftige nedlegg kommer tett. Men sykkelens smale konstruksjon og styrevinkel gjør den lettstyrt og absolutt ingen kan løpe fra deg i og ut av sving. Har du quickshifter i tillegg kan du plage livet av alle, ingen kommer unna når det 19 tommer store forhjulet spiser underlag samtidig som 160 hk og 144 Nm pøser ut skyv med god traction bak. Det blir en heftig opplevelse når blikket og det kjøretekniske sitter som det skal.

 

Sykkelen kan omtales som en terapi-klump som lett får deg til å glemme alt annet enn å bare kjenne på sann kjøreglede. Det er jo selve visjonen til BikerDudes og når sykler som denne leverer så til de grader, ja da blir vi imponert.Det er rett og slett uvanlig at så store sykler kan være så sportslige.

 

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Størelse er normalt bra i vedlikeholdssammenheng. Bedre plass mellom komponentene gir bedre tilgjengelighet og enklere vedlikehold. Enklere vedlikehold betyr som regel også hyppigere vedlikehold og en høyere teknisk standard, helt nødvendig for sykler som brukes til touring. 

 

Super Adventure S har en midtstøtte som forenkler vedlikehold av hjul, drev og kjedet vesentlig. Skjermer og mud-guard fungerer helt optimalt og sprutsoner er enkle å vaske og holde rene. 

 

Serviceintervallene omfatter førstegangsservice etter 1000 km og deretter 15000 km. Siden de færreste klarer å kjøre 15000 km hver sesong og brukt olje kan få lav PH verdi kan det være klokt å gjennomføre en en årlig vinterservice for å unngå unødig etseskader som skaper hodebry senere i motorens liv. Dette er nok viktigst for motorer som brukes hardt.

 

Priser på deler og vedlikehold på KTM er fordelaktig ift andre merker og det trekker opp til hvermannsens fordel.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

KTM Super Adventure S har alt en high-end tourer skal ha, pluss lit til. KTM pusher teknologiutviklingen hardt og bruker kort tid fra ide til produksjon og uten at det går på bekostning av kvalitet. KTM førere drar selvfølgelig nytte av dette og får derfor tilgang til sykler som ligger lengts fremme i det teknologiske utviklingsløpetw.

 

Som vi har allerede har vært inne på har denne sykkelen alt og samtidig så uendelig mye mere enn det konkurrentene kan by og vi forstår rett og slett ikke hvorfor ikke flere kjører KTM. Særlig når vi vet at et stort antall tester gjennomgående bekrefter dens overlegne egenskaper. 

 

At mange følger strømmen og kjøper der samme som naboen eller kompisene liker er vi innforstått med, men at ikke flere prøver for å oppleve forskjellene forstår vi ikke helt. Det håper vi virkelig at denne artikkelen kan bidra til å endre på.

 

 

 

TOTALSCORE: 50/54

 

 

Lykke til

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.