KTM 1290 GT - Streetfighter i touring drakt

https://www.amdmotorsykler.com

  

Verdens raskeste sports tourer?

 

Ikke pen, uventet merkelig design, stor, veldig maskulin og orange!

 

Men dette betyr INGEN VERDENS TING når du sitter og kjører KTM 1290 GT så gir du blanke blaffen i hvordan dette ser ut, for dette må være verdens beste sports tourer, og vi skal forklare deg hvorfor!

 

Total score: 51/54

 

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

Dette er definitivt den stygge andungen og selv ihuga KTM dudes sliter med å gjøre
KTM 1290 GT til noe vakkert. KTM både skuffet og overrasket da 1290 GT ble lansert i 2016 og lanserte en sykkel som på mange måter kan sies å ha et "krevende" design. Sykkelen ble mere spesiell enn det de aller fleste forventet seg og skilte seg ut med den helt spesielle og spisse lykten foran som er trukket for langt ned mot forskjermen. I tillegg til dette er tank og tankdeksel stort og veldig bredt. Alt for stort for de stakkars 23 literne som tanken faktisk faktisk huser. Løsningen med kurvelysene i tanken gjør det hele enda mer sært, men ok, slik er det. Sykkelens framdel er dårlig samordnet med sykkelens bakdelen som framstår spinklere men kanskje litt mere normal. 

 

Lyktkåpen er heller ikke noe "master piece" og fremstår kun som funksjonell. Den er praktisk og har gode justeringsmuligheter men er ikke særlig sexy.

 

Her er det rett og slett vanskelig å forstå hva designerteamet har tenkt, de er innafor på KTM sitt DNA men du verden så spesiell den er!. Designet er ikke under noen omstendighet bra og man må nesten trekke litt på smilebåndet. Men er du en skikkelig KTM dude og opptatt av kvalitet, ja da liker du dette uansett og synes kanskje til og med at dette er kult.

 

 

Score estetisk uttrykk: 4

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  Nei, ikke så fin i fasongen, tiltalte meg ikke helt.

 

 

Score:  4

 

 

 

 

 

Linda:  Denne sykkelen ser "bola" ut og det er litt frekt. Får Batman             fornemmelser. Chickspotten bak henger jo i løse lufta !

 

 

Score:  5

 

 

 

 

 

Victoria:  Tøff sykkel, men jeg synes den er finest uten sideveskene, 
                kke helt min greie.

 

 

Score:     3

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

Men så kommer vi til sykkelens kjerne og substans. Vi har konstatert at den ikke er vakker og formriktig men du verden hvor perfekt den er, og da mener vi perfekt på ALLE måter. 

 

Ergonomisk er KTM 1290 GT en perle. Sittestillingen vil kunne huse korte som lange førere og det er god plass og beskyttelse til bena rundt tanken. Tanken er såpass bred at du trenger ikke lukke bena mye før du har et godt grep som du gjerne vil ha ved harde innbremsinger til sving eller stans.

 

Tanken er høy men har ikke en like skarp vinkel som Super Duke 1290 R. Men har du en liten mage så kan det være et lite handicap, du får prøve!

 

Sittestillingen er omtrent som på Super Duken, lett foroverlent, i balanse på et litt hardt sete. Hardt sete er ikke nødvendigvis noen ulempe da du sansynligvis vil kunne sitte lengre før du stivner. Siden 1290 GT er i kategorien "vil ikke kjøre hjem igjen" så kan det være helt greit. Du kan uansett boltre deg i powerparts i KTM sin utstyrskataltog, og til en fornuftig penge.

 

KTM har gjennomgående veldig gode styrer og slik er det også her. Styret er tilpasset fart, kraft og høy fun factor. Helt fantastisk herlig. 

 

1290 GT har fått et lite håndtak bak setet som gjør det kjempelett å buksere sykkelen inn og ut av garasjer eller parkeringsposisjoner. Sykkelen veier tross alt 228 kg fulltanket og da er det godt å få er bra grep under handling.

 

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

Motorkraft og torque

 

 

Her ligger morroa, motoren er den samme som brukes i Super Duke 1290 R men har fått en litt modifisert kam for å flytte kraften i mellomregisteret litt ned. Dette gir også en annen viktig effekt, nemlig et litt lavere turtallsregister som igjen gir litt hyppigere gearing under bykjøring. Litt morsommere enn å kjøre på en sykkel hvor du må gå av gassen allerede i andre gear fordi du med god margin har passert 50 km/t.. Testpiloten mistet førerkortet med en Super Duke i 50 sonen på nettopp dette caset, 2 gear gikk bra, 3 gear gikk slett ikke bra!!!! Men det er heldigvis lenge siden nå.

 

Men 1290 GT er fornuftigere gearet og kan derfor også brukest i bymiljøer og fortsatt produsere mye  moro.

 

Den store men dog smale V-twin motoren er noe av det kraftigste vi finner i markedet i dag med sine 173 hk og 144 newtonmeter. Motoren har et neandertalsk kreftregister  og leverer krefter over alt, absolutt over alt. En stor V-twin gir på mage måter føreren bedre forutsetninger for å opprettholde god kontroll fordi de er så innmari sterk i mellomregisteret. Firesylindrede motorer har gjerne ytelsestoppen fra 7000 omdreininger og oppover og blir gjerne mere hysteriske når de kommer inn i ytelsessonen. Blir du liggende i dette registeret skjer ting veldig raskt og det krever mye erfaring å kjøre teknisk godt i denne delen av kraftregisteret. Faller du ut av denne performancesonen blir gjerne motoren og sykkelen mye latere og mindre morsom å kjøre inntil du er tilbake i ytelses sonen. 

 

1290 GT har krefter i heler egisteret og du kan hente ut kreftene akkurat når du vil, det spiller nesten ikke noen rolle hvilket gear du kjører i, kreftene er der uansett. Ulempen ved ved denne motortypen er gjerne litt mere vibrasjoner og et litt høyere feulforbruk. Men hvem kjører motorsykkel for å spare fuel!!!!!

 

 

V-twin og lyd henger sammen. 1290 GT produserer en herlig lyd selv med orginalpotte, Du trenger egentlig ikke gjøre moe som helst med dette men er du en HiFi-dude så kan du selvfølgelig sette på en slip-on og fjerne 9 kilo med katalysator som sitter under motoren. Men da det kan bli litt mye av det gode og særlig på lange turer. 

 

Gearboksen holder selvfølgelig KTM normen og er av høy kvalitet. Rask og med et tydelig klunk. Fra 2017 får du quick-shifter opp og ned som fungerer like godt og behagelig som den manuelle gearingen. Høy kvalitet og liten eller ingen variasjon fra sykkel til sykkel, dette kan KTM godt. 

 

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

KTM 1290 GT bruker fortsatt den gamle analoge turtelleren og det er vi kjempeglade for. Vi mener det er mye bedre å ha en analog turteller som dette framfor et moderne men dårlig TFT (digitalt) instrument. Dette instrumentet har blitt brukt på mange av KTM sine modeller og fungerer kjempebra. Her kombineres den analoge turtelleren med to digitale informasjonspaneler som er lette å lese og betjene. Dette funker.

 

Og husk, du må ikke ha et TFT instrument, og i hvertfall ikke et som er dårligere enn det gamle analoge. Et nytt instrument skal være en forbedring og i dette tilfellet er nok det på vei men det vil nok ta litt tid.

 

På ønskelisten vår står det TFT. Vi ser for oss at den neste generasjonen vil se slik ut, og vi får trolig et instrument som også har en GPS funksjon innebygget. Denne utgaven har som man ser en beskjeden rød sone i tpppregisteret men hele turtelleren blir til gjengjeld rød når man kommer dit. Dette er fra KTM sin 1290 Super Adventure . Helt fantastisk og føreren kan ikke unngå å få det med seg det som er viktig.

 

 

Score instrumentering: 5 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

Bremsene på 1290 GT er de samme som sitter på Super Duke 1290 R og er av typen Brembo M50 som ligger i high-end segmentet til Brembo. Bremsene er gode og leverer det klassiske bittet  og jevne bremseeffekter under variert nedbremsing. 1290 GT er utstyrt med såkalt "cornering ABS" som gjør det mulig å panikkbremse i sving uten at sykkelen reiser seg. Bremsehendelen er justerbar, lett og fin å operere og sykkelen er enkel å manøvrere under kraftige nedbremsinger i sving. Du må bare holde blikket ditt og tørre!

 

De elektroniske demperne fra KTMś egenproduserte WP er såkalt semiakutive og dette må ikke forveksles med justerbare dempere. Semi-aktive dempere tar oss et godt stykke på vei mot såkalte aktive dempere som vi ikke så ofte finner på motorsykler på grunn av teknologiens størrelse og plassbehov. Aktive dempere leser responsen fra underlaget på millisekunder og skyver hjulet inn og ut for ikke å miste kontakten med underlaget og sikre maksimalt grep og komfort.

 

Semiaktive dempere dekker retraksjonsdelen av dette, og håndterer kompresjonen av demperen med hydrauliske ventiler som jobber lynraskt, men skyver altså ikke demperen ut slik aktive dempere gjør.

Disse demperne leverer mye høyere kjørekomfort og gir i tillegg sykkelen en jevnere og roligere svingbane på ujevnt underlag. Kjøringen blir roligere og mere forutsigbar og blir kanskje spesielt viktig for uerfarne førere på store maskiner. Dette er kanskje den største forskjellen på 1290 Super Duke R og 1290 GT, og forskjellen er faktisk merkbar for alle.

 

KTM bruker rørrammer i aluminium og disse er fantastisk gode og leverer topp bidrag til sykkelens kjøreegenskaper sammen med den kraftige svingarmen KTM bruker på Super Duke R og GT. Dette er en fleksibelt men samtidig stiv konstruksjon som gir presise og gode kjøreegenskaper. Vi liker ikke rammer som vrir seg i sving med ujevnt underlag og det kommer du ikke til å oppleve på 1290 GT, garantert. Kort oppsummert, så langt fantastisk gode komponenter som legger et helvetes godt grunnlag for enestående kjøreegenskapene som vi skal se nærmere på i de neste avsnittene.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

1290 GT scoret topp på ergonomi og har en helt enestående sittestilling. Med den relativt korte akselavstanden på 1482 mm og styrevinkelen på 65,1 grader er den veldig lett og morsom å håndtere i bytrafikk. Dette er så nært en streetfighter du kan komme med en sportstourer og hverdagen blir derfor ganske så festlig. Det eneste som skiller den fra gateversjonen er den litt for brede tanken som gjør kjøreopplevelsen litt annerledes enn med Super Duke R. Men da er vi på flisespikkeri. 

 

Her har vi quick shifter, like mye krefter, herlig sittestilling og styregeometri, semiaktive dempere og gode bremser, alt innpakket i en ramme som er laget for å tåle denging av maskinen. I likhet med de andre LC8 maskinerne er også denne fantastisk veloppdragen og går jevnt og fint i lave hastigheter. Opptredener i kø og trange gater er derfor ikke noe problem med den fine hydrauliske clutchen, du kan bare sitte å kose deg med lyden av en diger V-twin.

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Det er ikke så mange kraftige sports tourere av denne typen i markedet lenger , KTM kom med sin da for eksempel BMW tok sin K 1300 S ut av markedet til mangeś store sorg. Disse syklene blir nå erstattet med sykler som har litt kortere akselavstand, gjerne en mere oppreist sittestilling og gjerne opererer i et lavere fartssegment med mindre motorer og ofte dårligere hovedkomponenter (ramme, bremser, motor, svingarm, elektronikk) som ikke er i nærheten av det nivået 1290 GT holder. 

 

Svært få sykler kan skilte med med like høy kraftrating som KTM sin 1290 GT. Denne er laget for å fylle et hull i et viktig segment med førere som ønsker seg en kraftig, sportslig og morsom allrounder som dekker bredden av hverdagsmotorsyklistens behov. Derfor er den også så utrolig enestående.

 

Denne sykkelen tåler ALT, den er lett, svært motorsterk, enkel å manøvrere i lave hastigheter, den har en balansert og fin motorgangen og den er svært rolig og retningsstabil i høye hastigheter. 1290 GT tåler godt å bli lastet og endrer ikke på kjøreegenskapene om du laster opp sideveskene og denger den litt. Men husk at de fysiske lovene fortsatt gjelder og at alle sykler har sine fysiske begrensninger på vekt og balanse. 

 

Kåpen består egentlig bare av en lyktekåpe men er justerbar og svært effektiv.

Sideveskene på ca 30 liter er godt integrerte i sykkelen og blir derfor ikke for dominerende. Opphengsystemet er genialt og tar ikke ekstra plass slik mange opphengsustemer gjør. Ikke er det stygt heller, genialt løst og bravo til KTM.

 

1290 GT er en milesluker og et tivoli, og du kan løse tivolibillett når som helst på reisen uten at det koster noe ekstra. Jaja, det kan vel ryke på et forelegg i nye og ne kanskje!!!!

 

Det eneste 1290 GT ikke leverer er vel offroad kapasiteter, det ligger nok utenfor dens tiltenkte kapasiteter. Bare så det er sagt.

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper - ikonet 

 

1290 GT er ikke bare en opplevelse, den er en helt spesiell opplevelse. Og hvorfor sier vi det?

 

Jo det er enkelt å forklare. Her er vi tilbake til tegnebordet og designerne som i dette tilfelle bare MÅ genierklæres. Vi har i tidligere artikler snakket om "mann - maskin grensesnittet" og her har ingeniørene virkelig maxet ut på "mann maskin" forholdet.

 

Sykkelen er i overkant motorisert, men har fått hovedkomponenter som tåler det og elektroniske førerstøttesystemer som glør det mulig å håndtere og justere for det faktum at vi førere har forskjellige ferdighetsnivå. Uerfarne førere kan justere seg ned, erfarne kan justere seg opp eller sågar slå av førerstøtten. 

 

Sykkelens styregeometri er også ulikt alt annet og kan best beskrives som å sitte på et skateboard eller rullebrett på tvers og uten at det går på bekostning av retningsstabilitet. I sving kan du bare sende sykkelen sideveis under deg mens du fester blikket igjennom svingen og posisjonerer overkroppen. Nesten som en dans eller turnøvelse der du bruker styret som svingstang mens du frigir akkurat så mye krefter du er komfortabel med. Vel vitende om at at sykkelen alltid kan gi deg enda mere.  En herlig følelse som lett bringer fram smilet, en følelse av lykke og mestring.

 KTM 1290 GT leverer derfor iht dine ferdigheter og oppleves gjennomgående trygg og forutsigbar. Og skulle du ha tatt i litt for hardt så har altså sykkelen hjelpesystemer som tar deg innafor igjen og det er viktig for din egen og andres sikkerhet. Men ikke ta i for mye da!

 

Dette er rett of slett en sportsikon.

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Her er alt kompakt, gjennomtenkt men selvfølgelig litt trangere. Konsekvensene av å bygge et slikt teknisk vidunder går åpenbart på bekostning av plassen. Men når det er sagt så har KTM klart dette fantastisk bra. Det er god plass rundt komponentene og det er ikke iriterende trangt noen steder. Sprutsoner er enkle å rengjøre og tilgang til drev og kjede er også god. 1290 GT har ikke (heldigvis) midtstøtte og en depotstøtte er derfor en veldig god investering. 

 

På 1290 GT kan kjede og drev gå veldig fort rundt så her må det holdes rent. Husk at vi helst ikke bruker høytrykkspyler på motorsykkel og gjør du det så hold avstand. Spyl heller ikke rett på styrekronen, da kan du få vanninntrenging, påfølgende korrosjon og slakke i styrelager. Ikke no kult på en motorsykkel generelt.

 

 

Men alt i alt en veldig grei sykkel å stelle og vedlikeholde synes vi.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

Så hvem er dette beistet laget for egentlig og passer den for hvermansen eller blir det for mye av det gode?

 

Nei det gjør det faktisk ikke, dette kan faktisk alle kjøre, selv nybegynnere. Du skal gjerne ha et anstrøk av impulskontroll men alle vil kun kjøre og ha glede av å kjøre KTM 1290 GT.

Er du nybegynner og velger en slik maskin så vil jeg nok tilrå at du finner deg en mentor eller et miljø som kan lære deg å bruke maskinen. Dette er tross alt laget for å perfeksjonere kjøreteknikk og opplevelse. Du bør med andre ord være litt opptatt av din egen læring og kanskje ha litt lyst til å jobbe med grensesnittet "mann maskin" som vi har snakket om tidligere. Det er en spennende innfallsvinkel til en så bra maskin hvor alle må huske at det faktisk er føreren som er begrensingen, ikke sykkelen. Dette er ikke en posørsykkel, da kan du like gjerne velge noe annet!

 

Utviklingspotensialet vil naturlig nok være større hos noen men absolutt alle vil kunne oppleve et utviklingspotensiale og vokse med 1290 GT, også erfarne førere. 

 

Som vi sa innledningsvis, dette ser ikke så bra ut, særegent og spesielt, men det gir du en lang beng i når du kjører den og kjenner på hvor vanvittig bra den er! Kanskje en av de aller beste allrounderne og kanskje det heftigste kompromisset du kan finne mellom en rå streetfighter og en touringsykkel! 

 

 

Vi du vite mere om KTM 1290 GT så er det bare å ta kontakt, like til ,ed valget og god tur.

 

 

 

TOTALSCORE: 51/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.