KTM Super Duke 1290 R - Håndterlig for hvermansen?

 Bilder er tatt hos AMD Motorsykler i Oslo - se https://www.amdmotorsykler.com 

 

Dette er en av markedets kraftigste og mest teknologisk velutviklede motorsykler. KTM 1290 Super Duke R  tiltrekker seg bikere av mange årsaker, den er maskulin, spesiell, har et utenomjordisk kraftregister og har teknologi som lligger godt i forkant av konkurrentene. For mange er dette en drøm og drømmer skal jo gjerne realiseres. I denne artikkelen vil vi se nærmere på den sagnomsuste maskinen som har fått litt av et rykte. Og spørsmålet er, er den kjørbar for hvermansen eller blir det for mye? 

 

Totalscore: 50/54

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

KTM 1290 Super Duke R har et helt spesielt design. Dette er selve DNAét til KTM og det oser av maksulinitet, image, kraft og sportslige egenskapet, ikke rart at førere ønsker å bli identifisert med dette!

 

En Super Duke er kanskje ikke utpreget pen, til det er den alt for kantete og stealth-preget!

Men det tøffe designet kommuniserer klart og tydelig at dette ikke er noe du skal kødde med og derfor utvise den aller største respekt for. Og dette har nok også vært noe av ambisjonen fra KTM sin side - ikke kødd.

 

Alt er symetrisk, formriktig og gjennomført og du finner ingen deler på denne sykkelen som fremstår upassende, underdimensjonert eller spinkle. Fargekombinasjoner er avstemt, kule, og et bevis på at  KTM aldri forlater sin design platform. Super Duken er designet og produsert for å kommunisere det KTM ønsker å kommunisere, nemlig image, kraft og performance.

 

KTM 1290 Super Duke R er ikke bare en motorsykkel, den er et "statement".

 

 

Score design: 6

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  Jeg synes denne var veldig spesiell og likker ikke formene
            helt!

 

 

Score: 4

 

 

 

 

 

Linda:  Ganske kul men er det virkelig plass til Linda bakpå?          
            Ryktene sier at dette er en kraftkar men det kunna da
            vitterlig vært mere plass til meg! Likevel noe av det 
            bedre jeg har sett her.

 

Score: 5

 

 

 

 

 

Victoria:  Slank og fin, ser veldig rask ut men hvor skjuler 
               hestekreftene seg? Veldig tøff.
        

 

Score:     5

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

 

Sykkelen ergonomi er intet mindre enn enestående. Føreren sitter oppreist og litt foroverlent, men uten at du får for mye vekt på armer, styre og forhjul. 2017 modellen har fått et styre som 2 cm bredere, 5 mm lavere og e18,5 mm lenger ifra føreren. Litt foroverlent må du være dersom du velger å starte denne maskinen.

 

Super Duke R er lett med sine 195 kilo og har en "power/weight ratio" på 0.9 hvilket betyr at det kan bli relativt livlig ombord. Sykkelen har en setehøyde på 83,5 cm er det god plass til bena rundt tanken for lange som korte førere. Benvinkelen er behagelig men sportslig og tillater at du sitter slik an lang dag, eller to.

 

Føreren blir på grunn av tankens design sittende litt nede i sykkelen hvilket bidrar til at mye av overkropen skånes for vind i litt høyere hastigheter, veldig bra. Setet er litt hardt men passer veldig godt til en sykkel som du gjerne beveger deg litt på under aktiv kjøring. Man kan bestille mykere seter fra powerpartskatalogen men man må huske at dette ikke er en sofa, snarere et treningsaparat!

 

Super Duke R er en veldig slank sykkel og bruken av den velkjente og smale LC8 motoren bidrar til at sykkelen kan holdes slank med et lavt tyngdepunkt. Sykkelens ergonomi og spreke styregeometri bidrar til at sykkelen får svært gode gode svingegenskaper. Som man forøvrig forventer av en high-end KTM.

 

Her ligger alt til rette for at du kan utvikle deg som fører, du kan ihvertfall ikke klage på maskinen!!!

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

 

 

Motor, gearboks og torque

 

Motoren på Super Duke R kom i en revidert og ny utgave i 2017. Fortsatt LC8 men årets model er ytterligere forbedret for å opprettholde ytelseskravene i det nye EURO 4 regimet og har derfor lavere og bedre utslippstall. De mest åpenbare endringene er vektreduksjon på ventiler, nye topper, kraftigere veivaksling og litt høyere kompresjon. Oppgraderingen gir også 500 omdreininger ekstra på vei inn i den røde sone på turtelleren, men der er nok ikke hvermansen så ofte!!!

 

I tillegg til dette har sykkelen fått ny mapping med en track-pack som leverer vassere traction control og grep under banekjøring eller svært aktiv gatelek. Dette er ekstrautstyr og kommer da i tillegg til de tre standard mappingene, street, sport og rain. Bruker du mye krefter i sving vil bakhjulet begynne å spinne men traction systemet håndterer altså dette uten at du mister veigrep eller merker noe særlig til at det ordnes opp bak. Kanskje ikke så innmari viktig for hvermansen, men du skal vite at uten sykkelens elektroniske støttesystemer hadde nok denne sykkelen blitt en håndfull å håndtere.

 

Super Duke R oppleves som ekstremt veloppdragen og snill og det er takket være alle de elektroniske støttesystemene. Motoren leverer 177 hk og 140 Nm hvilket er VELDIG MYE med en vekt  på lave 195 kg! Men en fører vil ikke oppleve stor forskjell på denne og for eksempel en Kawasaki Z900 under hverdagskjøring. Super Duke R er like snill og håndterlig som en 750, men vrir du raskt på rulla så er det bare å si "embrace yourselves". Kreftene er tilgjengelige i hele registeret men fordeles uventet jevnt og kontrollerbart. Sykkelen oppleves som så snill og forutsigbar at den kan kjøres av alle, gitt at føreren har fått utlevert et anstrøk av impulskontroll! 

 

Gearboksen er presis, rask og samtidig myk. God KTM kvalitet. Super Duke R har fått kvikkskifter for opp og nedgearing og til og med her oppleves gearingen som rask men myk og fin. For førere som ikke har kjørt med denne typen gearshiftere tidligere kan vi melde om en helt ny kjøreopplevelse. Med quickshifteren etablerer man en ny og annerledes kjørestil som muligjør fartsavpasning inn i sving med en nedgearing og en rasker exit som gir en helt annen og herlig flyt i kjøringen. Fantastisk morsomt er det også.Man bruker bremsene mindre og oppnår bedre flyt i kjøringen når man ikke bruker venstrehanda og clutchen. helt herlig.

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

2017 modellen fikk nytt digitalt TFT instrument som har blitt mye mere lettlest på grunn av tallstørrelsen og fargekombinasjonene som brukes. Et veldig bra instrument som fungerer godt når du er travelt opptatt med å styre 177 hk og 140 Nm og helt sikkert ikke har så mye tid til overs!

 

Vi er imidlertid litt frustrert over at KTM ikke har valgt å bruk den enda bedre fremvisningen som vi finner på KTM 1290 Super Adventure og som har fått en mye bedre fremvisning av det gamle analoge instrumentet. Her er turtelleren hovedkomponenten og det liker vi mye bedre. Øvrig informasjon er lettlest og endres enkel med navigasjonspadden som sitter på venstre side av styret.

 

Instrumentet til KTM 1290 Super Adventure. 

 

Denne turtelleren skifter farge til rødt når du kjører deg inn i rød sone, veldig bra.

 

Fra Duke 390 og oppover har KTM brukt samme navigasjons-pad og den fungerer veldig bra. Bryterne har fått en god og tilgjengelig plassering og oppleves å være av god kvalitet.

 

 

Super Duke 1290 R har ellers fått et nøkkelfritt startsystem som i og for seg er veldig elegant. På bildet nedenfor vises nøkkelen slik den er festet til sykkelen når den er ny.

 

Alt i alt fungerer instrumenteringen veldig bra og er så absolutt med på å løfte kjøreopplevelsen. TFT instrumenteringen åpner for en helt ny tekoligiutvikling så dette blir det spennende å følge med på.

 

Score instrumentering: 5 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

Hele oppsettet forran med WP demperne, Brembo M50 og Metzeler M7RR gir deg maksimalt grep. 

 

 

Bremsene som er av typen Brembo M50 er de samme som på tidligere modeller og fungerer veldig bra. Bremsene har et bestemt bitt ved innbremsing og jevn og fin effekt ved kraftig nedbremsing. Dette er godt nok dimensjonert til å å tåle tøff behandling og kan godt brukes til banekjøring som de er. Bremsehendlene er lette å betjene og en trenger ikke bruke mye kraft på hendlene for å stoppe beistet. Super Duke 1290 R har et såkalt C-ABS eller "cornering ABS system fra Bosh som sammen med de gode Metzeler M7RR dekkene  virkelig holder grepet dersom du må knipet til i sving med nedlegg. C-ABS systemet hjelper altså føreren å opprettholde kurven og unngå at sykkelen reiser seg ved uventet og kraftig bremsing i sving 

 

Demperne forran er ikke elektroniske men justerbare ,slik er det ofte på sportslige nakensykler. Demperne er fra KTM sitt egenproduserte merke WP og har fått en kraftigere fjær og holder i massevis for oss i gata. Bakdemperen kan forhåndsjusteres og jobber pent sammen med den "singel sidede" svingarmen og demperne foran. Rammen er stiv og fin og bidrar til at sykkelen blir veldig responsive og kjempemorsom  i sving. Samarbeidet mellom ramme, gaffel, dempere og svingar fingerer veldig bra.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Super Duken er stor men veldig slank, sykkelen har et bredt og godt styre og derfor veldig lett å håndtere.

 

 

Super Duke 1290 R har som vi har vært inne på en en fantastisk ergonomi med en oppreist kjørestilling og velutviklede elektroniske førerassistanse systemene som tøyler den vanvittige maskinen. Duken er veldig lett å håndtere og oppfører seg veldig bra i bymiljø. Den oppleves ikke noe annerledes enn mindre maskiner og er uventet lett å buksere. Gassresponsen er jevn og veldig forutsigbar og gjør med dette sykkelen veldig fin å håndtere. 

 

Super Duken er leken og skaper også mye glede i gata i lavere hastigheter - det er jo en street fighter og det er her den virkelig skal trives. Sykkelen er slank, har en kort akselavstand på 1482 mm og styrevinkel på 65.1 grader som gjør den smidig og manøvreringsdyktige i bymiljøet. Du må bare ikke glemme at denne sykkelen er fryktelig motorsterk og lett drar deg opp i 100/110 km i timen i første gear dersom du er uforsiktig på rulla. Men her er vi ved sykkelens DNA, og det er her den trives. Ingen kommer før deg ut av krysset i gatekampen, det er helt sikkert. 

 

En må også huske at dette er den diger V-twin så litt risting og vibrasjoner må du leve med når du kjører en streetfigther av dette formatet!!! Men vi mener at du skal kjenne at det lever og pulserer litt i en bølle av dette formatet, blir den for perfekt så kan den fort bli litt kjedelig også! Dette er IKKE kjedelig.

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

 

Super Duke er og blir en streetfighter men kom tidlig med en touringpakke som omfattet sidevesker og en lyktkåpe. Det hører med til historien at lyktkåpen overhodet ikke klarte å stå imot beistets kraft og blåste rett av. Den avbildede lyktkåpen ble derfor aldri gjort tilgjengelig i powerpartskatalogen.

 

Som vi har vært inne på tidligere sitter føreren godt nede i sykkelen bak tanken og det relativt store digitale  instrumentet så vindpresset blir egentlig ikke så plagsomt. Kort akselavstand og en bratt styrevinkel taler heller ikke for de helt store touring egenskapene, ei heller dempernes data som tilbyr stive og sportslige egenskaper.

Så greia er vel egentlig rett og slett at KTM aldri har hatt noen intensjoner om å gjøre KTM 1290 Super Duke R  til en gate/touring hybrid, det segmentet er dekket av 1290 GT som vi tester i neste artikkel.

 

Dette betyr på ingen måte at SuperDuke R ikke er egnet til touring. Man må imidlertid stille inn sikte riktig å huske at man kjører en utrolig kraftig og sportslig gatesykkel på tur og det er en annen "pitch" som fungerer helt fint. Super Duken er høyreist, slank, svingvilllig og tåler mye hastighet uten at den blir nervøs eller voblete. Føreren har mye motorkraft tilgjengelig og sykkelen er veldig stabil og forutsigbar ved kraftige nedlegg. Sykkelen kan bli litt hoppete i sving med ujevnt underlag men da er det bare å holde blikket og sitte i ro til det roer seg, for det gjør det.

 

Men kjører du fornuftige dagsetapper og innfinner deg med at du kjører en streetfighter på tur så kan du ha det kjempemorsomt og veldig bra.  Det fine med Super Duke R er at den til tross for vekt/kraft ratioen er så utrolig forutsigbar og kan derfor kjøres av uerfarne så vel som erfarne førere, og stort sett alle vil ha gode muligheter til å utvikle egne ferdigheter.

 

Men er bruken konsentrert om touring anbefaler vi å se nærmere på bror 1290 GT som vil bli omtalt i neste test hos BikerDudes.no.

 

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

A jada, her er Super Duke 1290 R i sitt rette element. Kombinasjonen av gode komponenter og sykkelens konstruksjon er ensbetydende me høy "fun factor". Dette er laget for å herje, leke og "rule". Sykkelen har så mye av alt at føreren veldig fort blir den eneste begrensningen. Det betyr at dersom du kjøper en Super Duke så bør du være innstilt på at du trenger tid på å bli kjent med sykkelen og det vil også krevet tid og trening å bli en fører som behersker sykkelen og teknologien som stilles til rådighet. Det vil nok helt sikkert være klokt å av og til gi seg med på kjøretrening i regi av Senior MC eller tilsvarende. 

 

Super Duke R gjør akkurat det du ber den om, og du kan selv definere begrensingene før du kjører ut. Super Duken er som en F-16 og vil overprøve dumskap dersom parametrene for turen er satt slik, det kan vise seg å være klokt nok det! Men det er også dette som gjør den så brukervennlig for absolutt alle, førerstøttesystemene kan mobiliseres eller demobiliseres og tilbyr derfor føreren akkurat det han eller hun ønsker.

 

Kjøreropplevelsen er er helt vanvittig morsom, og du blir "by design" invitert til kamp eller lek når du klatrer ombord og trykker "start". Da forstår du at HER skal vi virkelig viktig å følge med.  Her skjer ting fort og i rask rekkefølge og det skjer når du ber sykkelen om å gjøre noe, INSTANTLY. Og det er nettopp dette så er så fascinerened med Super Duke R, samspillet mellom "mann - maskin" blir en greie som etter hvert gir føreren en helt vanvittig mestringsfølelse og du får virkelig lyst til å leke og perfeksjonere deg som fører.  

 

Utgangspunktet for føreren er at sykkelen er så nær perfekt som det er mulig å komme og absolutt ingen kan klage på noe som helst. KTM har brukt årelang erfaring og den best tilgjengelige teknologien for å tilby deg det aller beste, og da er det egentlig helt opp til deg selv. Jeg har kjørt time etter time etter time på sykkelen for å lære å mestre grensesnittet mellom mann og maskin, og jeg følte meg aldri utlært men du verder så festlig. Inngangsbilletten til tivoliet er muligens høy, men du kan til gjengjeld være der veldig lenge og kjøre lenge lenge lenge. Og etter hvert som du blir bedre kjent med maskinen opplever du nye fantastiske egenskaper hos deg selv som fører og sykkelen. Og da er vi så nær den perfekte motorsykkel som vi noen gang kanskje kommer!

 

Gasspådrag, rask gearing, fartsavpasning inn i sving, blikk,  posisjonering av kropp og sittestilling, ro gjennom svingen og nytt gasspådrag for så å kryyyyyyype sammen mens du sparker til quickshifteren på vei til neste sving, halleluja. Ingen feilfunksjoner, kvaliteten på KTM produkter er høy og oppleves å levere iht det KTM lover. Ingen ting vrir eller gir seg og følelsen av mestring blir enorm når du kommer i kontakt med den perfekte svingen. Her er det i overkant nok av absolutt alt, resten er som sagt helt opp til deg selv og din egen læring. På første tur blir absolutt alle gjort om til lærlinger med prøvetid og absolutt alle vil føle hvor fantastisk morsomt det er å lære å utvikle seg som fører på den nesten perfekte motorsykkel.

 

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

Sammen med ny teknologi kommer mere utstyr og kabler og litt mindre plass, slik er det bare. Men produsentene blir stadig flinkere til å finne gode løsninger som også gjør det enklere å vedlikeholde og derfor unngå funksjonsfeil.

 

 

På  Super Duke 1290 R har KTM nok en gang gjort dette på en glimrende måte. Det er veldig god plass rundt hovedkomponentene og sykkelen er derfor veldig enkel å vedlikeholde. Sprutsoner er enkle å vedlikeholde og du kommer lett til for å vaske og smøre der det er nødvendig (egentlig bare kjede). 

 

Med fare for å gjenta oss selv råder vi alle til å investere i en depostøtte som gjør vedlikeholdet bak mye enklere. Særlig hjul og kjedevedlikehold. Du kan velge og vrake i ekstrautstyr og forbruksmateriell som er svært fornuftig priset i powerpartskatalogen. Skulle du av en eller annen ukjent årsak trenge teknisk bistand har AMD Motorsykler et veldig erfarent og kapabelt teknisk miljø som raskt hjelper deg.

 

Alt i alt veldig gode arbeidsforhold som legger til rette for at du skal kunne holde en høy teknisk standard på Super Duken din. Førstegangsservice gjøres som normalt etter

1000 km og deretter hver 15000 km. Kjører du mindre så kan olje og filter med fordel skiftes årlig og helst før vinterlagring.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Så, er dette en sykkel hvermansen vil kunne håndtere i hverdagen? Vel det kommer vel litt ann på hvor du kommer ifra?

 

KTM 1290 Super Duke R er en veloppdragen kraftkar, i likhet med osten "Kraftkar" fra Tingvoll - en av verdens beste. For begges vedkommende er dette godt dokumentert. Og kommer du på baksiden av dette bakhjullet - ja da blir du sansynligvis der vist føreren vil det.

 

KTM Super Duke 1290 R er altså en sykkel som kan kjøres av alle fordi den med hjelp av tilgjengelig teknologi kan sett operative begrensninger, overstyre og hjelpe føreren under kjøring. Samtidig tilbyr den erfarne førere mere fordi disse begrensningene kan demobliseres i tråd med førerens ferdigheter. Dette gjør sykkelen veldifǵ spennende for absolutt alle og nivået på utfordringene opprettholdes.

Altså en sykkel som alle kan vokse med og samtidig utvikle seg som fører.

 

Så har du en drøm om å eie en Super Duke 1290 R så lev den ut, det er vel vårt enkle råd. Her er det mye kjøreglede å hente.

 

 

TOTALSCORE:  50/54

 

 

Lykke til med valget og god tur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.