KTM 690 - Fantastic - however not to be continued

 Avbildet sykkel er av typen Duke 690 R og står hos AMD Motorsykler

  

KTM 690 har nå levd i 23 år og er desverre på vei ut! Det er skikkelg sørgelig men vi har tro på at avløseren 790 blir minst like bra om ikke bedre, dog´ikke fult så prisgunstig kanskje!

 

KTM DukE 690 har "trøkk" og en svært høy "fun-factor".

 

690 kom i 1994 og har i alle sine utgaver vært en litt annerledes og skikkelig morsom sykkel. Dagens utgave er nok utvilsomt den beste versjonen av seg selv og leverer maksimal kjøreglede. Sykkelen lages i en Duke 690 utgave og en Duke 690 R utgave med litt mere påkostede komponenter. KTM sier at det er laget ca 50 000 sykler i denne perioden og fra 2018 blir det kun mulig å få tak i standardutgaven som altså etter hvert vil bli erstattet av den nye KTM 790.

 

790 vil trolig få litt hvassere konkurrenter som Yamaha MT-09 og Kawasaki Z900.

 

Men, KTM  Duke 690 kommer til å leve lenge i bruktmarkedet og vil derfor komme til å levere kjøreglede i mange år fremover. I det følgende skal vi se litt nærmere på hvorfor.

 

Totalscore: 48/54

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

KTM Duke 690 er en kompakt nakensykkel. Sykkelens design er særegent og annerledes men veldig typisk KTM. Designet er velproposjonert, gjennomtenkt og markant med en orange rør ramme, orange hjul og et karakteristisk stealth design. Lykten har alltid vært spesiell og annerledes på Duke 690 og det kan være delte meninger om dette designet er vellykket eller ikke. Men populært er det og sykkelen appelerer nok til unge førere som ønsker en kul testosteronbombe og noe som er litt annerlede. Og nettopp annerledes er KTM Duke 690, på alle punkter.

 

Score design: 5

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  Ikke helt min stil, liker ikke de orange hjulene.

 

 

Score:3

 

 

 

 

 

Linda:  Jålesykkel med orange felger, signaliserer markeringsbehov             med alt det orange designet!

 

 

Score: 3

 

 

 

 

 

Victoria:  Denne sykkelen ser ikke så stor ut, sort og orange fungerer                veldig bra, liker "rampe looken".

 

Score: 4

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

Duken har en fascinerende ergonomi og er veldig ulik alt annet i markedet. Sittestillingen er oppreist, benvinkelen er litt skarp men fin og sportslig. Føreren blir sittende i balanse midt i sykkelen uten at man får for mye vekt på armene og det brede sportslige styret. Føreren sitter i sykkelen, ikke oppå og får fantastiske forutsetninger for å håndtere sykkelen som er av de letteste i klassen med sine 149 kilo. Orginalsetet er bredt og godt og har en utsparing i forkant slik at sykkelens sittehøyde på 83 cm blir lettere å håndtere samt at du får et godt grep med bena om tanken når du trenger det. KTM sin powarparts katalog tilbyr komfortserer og mye annet morsomt ekstrautstyr til fornuftige priser så her er det bare å kose seg.

 

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

Motor, gearboks og torque

 

 

Motoren er et kapittel for seg selv og yter uventet mye til å være en "endunker". LC4 motoren har vært i drift lenge og har bare blitt bedre og bedre gjennom det siste 10 året. Motorytelsen kommer rett og slett helt uventet på folk som ikke kjenner KTM, men vit at dette er en produsent som har lange erfaring med ensylindrede motorer med høye ytelser. KTM har laget ensylindrede motorer som leverer 13.500 omdreininger og kan derfor faget, kanskje bedre enn noen annen!

 

Den oppgraderte modellen av motoren har fått et høyere turtall-tak takket være et nytt sylinderhode og en ny overliggende kamaksel for å få motoren til å gå jevnere. Merk at sykkelens rødmerke starter på 9000 omdreininger samtidig som den leverer sin toppytelse på imponerende 8500 omdreininger. Det er ganske imponerende for en ensylindret motor, eller.......

 

Motoren har fått ny styring av feulkontrollen og ny mapping (3) slik at den går finere og kan tilpasses forholdene. Duke 690 kommer også med en "track pack" som tilleggsutstyr og denne leverer trackion and supermoto funskjonen som kobler ut traction på bakhjulet (les fun-factor).

Motoren kommer også med en slipper-clutch eller Motor Slip Regulator (MSR) som kan være fin å ha under aktiv kjøring, for aktiv kjøring blir det med denne greia. LC4 motoren levere masse masse torque, imponerende mye med sine 74 Nm på 149 kilo.

På Duke 690 R kommer alt dette som standard sammen med en såkalt "lean angle traction controll".

 

Gearboksen er presis, kvikk og nydelig som alltid på en KTM. Lite variasjon på kvalitet fra sykkel til sykkel og det setter vi pris på. Det kan variere i større grad hos andre merker og blir fort en skuffelse eller et irritasjonsmoment!

 

Motoren er altså et kapittel for seg og har nok mye av æren for at Duke 690 er så morsom som den er. Jeg synes den rett og slett er imponerende.

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

Det nye instrumentet er blant de beste TFT skjermene du får i dag. Det er litt stort og "bulky" men det lever du godt med vurdert opp imot brukeropplevelsen som er høy. De nye instrumentene byr på mye mere kjøreinformasjon og blir derfor morsomme. Jeg er personlig ikke tilhenger av å snakke i telefon når man kjører motorsykkel men det kan du altså gjøre. KTM sine TFT instrument blir mere avansert jo høyere opp i modell linjen du kommer men 690 versjonen har virkelig blitt bra ift det mange konkurrenter klarer å prestere.Tallene er store og lettleste, kontrastfargene er fine og bakgrunnsfargen skifter automatisk ved skiftende lysforhold.

 

Score instrumentering: 5

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

Hoverdkomponentene som bremser, gaffel, ramme og svingarm fungerer vedig bra på Duke 690. Det brukes gjennomgående gode komponenter fra Brembo og WP som leverer mere enn det en hverdagsfører vil kunne hente ut. Her vil mot og ferdigheter sannsynligvis gi seg lenge lenge før komponentene svikter. Nok en gang råder kompromiss-spøkelse (kost - nytte) men dette holder i massevis. Ingen av disse komponentene forringer kjøreopplevelsen på noen som helst måte og resultatet blir en sykkel som bremser godt (til og med på bane), den håndterer dårlig underlag bra og rammen og svingarm er stiv nok til å gi en fin opplevelse av kvalitet under aktiv kjøring. 

 

Skal man operere med en ønskeliste så hadde det selvfølgelig vært fint med doble skiver og justerbare dempere forran, men da ville det umiddelbart gå på bekostning av vekt og pris. 

Det vil vi vel ikke!

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Duke 690 er med sine 149 kilo (tørr) og den herlige oppreiste kjørestillingen et fantastisk by-verktøy. Den har en jevn og fin motorgange (selv om noe vibrasjoner må påregnes på en ensylindret motor), morsom gassrespons og er kjempeenkel å vippe rundt i tett trafikk. Bytter du ut eksospotten med en Acrapovic hører til og med bilistene at du kommer, en bra sikkerhets-feature.

 

Hjul og dekkdimensjoner bidrar godt til den gode manøvreringsegenskaper i lave hastigheter.Sittestillingen er perfekt og føreren får god oversikt over trafikkbildet.

 

Det morsomme med Duke 690 er at du kan ha det så utrolig festlig i hverdagen, til og fra jobb eller skole, på kvelds eller dagsturer, åkke som. Dette må være noe av det beste, morsomste og enkleste som finnes til slik bruk.

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

KTM Duke 690 er som de andre Dukene ingen touringmaskin, men er alikevel fin å ta med på tur. En må imidlertid huske at denne sykkelen er skapt for et annet formål og har ikke det som kreves av en tourer, slik er det bare. Men klarer du å innfinne deg med det så kan du alikevel ha stor gleder av denne på tur. Jeg har selv kjørt 690 tur retur Oslo - Stavanger og det var innmari festlig. Smilet kommer like godt fram og du vil kunne oppleve stor kjøreglede. 

 

 

KTM leverer mye ekstrautstyr til disse syklene, både for vindavvisning og last. Da er det bare å kose seg med powerpartskatalogen og finne dekning for sine personlige preferanser, enten det er kjøresekker, tankvesker, sidevesker, baksetevesker eller midjebelter. KTM lager veldig mye bra utstyr og til fornuftige priser og det er fin fredagshygge å sitte å bla i utstyrskatalogen. Her kan du virkelig personifisere sykkelen din.

 

Alt i fancy og friske kombinasjoner av orange og sort, morsomt og kult. 

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

Så er vi hjemme da, sport og glede er nettopp det dette dreier seg om. Duke 690 har helt fatastiske gjøreegenskaper og du skal ikke være engstelig for å kjøre Metzeler dekkene til kanten for her sitter det godt. Sykkelen inklusive fører får et lavt og fint tungdepunkt som bidrar til at føreren kal "rolle og loope" med sykkelen. Fester du blikket og bruker litt overkropp så kommer Duken dundrende etter deg i svingene. Her er det DU som er begrensningen gitt at du ikke kjører på slitte dekk.

 

Dette er tivoli på to hjul. Sykkelens motor, ramme, dempere og styre gjør det til verdens morsomste opplevelse å kjøre Duke på svingete vei og det er intet mindre en en fantastisk opplevelse. Rett og slett noe av det morsomste jeg gjør. Motoren har etter hvert blitt så bra at du føler du har krefter i massevis, god og morsom gassrespons og mye torque.

 

Vi skal merke oss at Duke 690 har en styrevinkel 26.5 grader, hvilket er slakere enn hos mange av konkurrentene og uten at det på noen som helst måte forringer svingferdighetene som må være blant verdens beste! Det fine med denne styrevinkelen er imidlertid at sykkelen blir roligere i høye hastigheter og mere retningsstabil. Jeg har kjørt sykkelen på bane i Tsjekoslovakia (Brno) og det var bare helt fantastisk morsomt. Sykkelen leverer storartet også i dette miljøet og brukes derfor til dette formålet også av erfarne racing førere.

 

Konklusjonen blir derfor - rett gjennom festlig og virkelig sportslig.

 

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

KTM Duke 690 er lett å eie og vedlikeholde. Som de fleste av KTM sine sykler er det god plass rundt motorseksjon og bevegelige deler som hjul, kjede og dempere. Man kommer lett til komponentene og det blir derfor enkelt å holde en høy vedlikeholdstandard. DUKE 690 har ikke midtstøtte (heldigvis) så det kan være klokt å investere i en depotstøtte, da blir hjul og kjedevedlikehold så mye mye enklere.

 

 

Men alt i alt er dette en av de virkelig enkle tunge syklene å vedlikeholde, god plass rundt motor, god plass i sprutsoner og du klarer deg lenge med en bøtte og en svamp. Du trenger nesten ikke å være tålmodig engang for dette er bare kos. 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

KTM Duke 690 passer egentlig til alle førere den, unge og uerfarne som eldre erfarne. Sykkelen tilfredstiller kravene til en "funster" og liker seg nok best under aktiv kjøring med litt turtall og denging. Men med de siste oppgraderingene er den like snill som den er rampete og du setter selv grensene her. 

 

Duke 690 er imidlertid kul og kommuniserer er sporty og rampete image. Og den holder det den lover på alle områder.

 

Bruksområdet til Duke 690 blir derfor stort og det får bli opp til den enkelt å kjenne litt på hvor smaken sitter. Det vi vet er at du får utrolig mye kjøreglede og kvailtet for pengene. Kankje ett av de beste kjøpene du kan gjøre i dette segmentet dagens marked!

 

AMD Motorsykler i Oslo har et stort utvalg av nye og brukte sykler og har utover dette mye KTM kompetanse.

 

TOTALSCORE: 48/54

 

 

Happy biking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.