KTM Duke 390 - "Funster" i A2 klassen

Mye motorsykkel og morro for pengene fra AMD Motorsykler.

 

"Funster" er et begrep som brukes i England og hva kan om mulig være  mere dekkende for en Duke 390!

KTM Duke  390 bygges på akkurat samme lest som Duke 125 men er vesentlig annerledes på en rekke punkter. Sykkelen fikk en vesentlig oppgradering i 2017 og framstår nesten som en helt ny sykkel. Duke 390 er en rett igjennom festlig A2 som leverer så utrolig mye kjøreglede og av flere gode grunner.

 

TOTALSCORE:  49/54 som A2

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

KTM 390 Duke har fått mye av KTM DNAét og er "totally orange" som en KTM skal være. En av de kjente MC journalistene så forleden at en KTM skal være "big, orange and ugly" og det er jo selv DNAét  til KTM det. De er ikke nødvendigvis pene, ofte store, orange og helt spesielle med sitt særegne stealth design. Men det er akkurat sånn de skal være.

 

Duke 390 har som sagt samme mål som lillebror men er anneledes på en rekke områder som blir vesentlige. I all hovedsak går disse forskjellene på tekniske forhold og det eneste du kan se med det blotte øye er at dekoren, tanken , lykten, seterammen og det litt høyere styre faktisk er annerledes.

 

Størelsen på sykkelen er perfekt i et A2 segment og gjøre den veldig anvendelig for et bredt spekter av bruksområder. KTM er særegent og for de som liker å å ha noe litt spesielt så er de nettopp det. KTM har noe andre sykler ikke har og kommuniserer nettopp det.

 

READY TO REACE - sier KTM selv.

 

Sykkelen er symetrisk og alle deler er velproposjonerte og passer godt inn i helheten. Her er ingen av komponentene for store eller for små og det skaper et veldig bra helhetsinntrykk. Det verste av alt er at sykkelen svarer godt til det særdeles sportslige uttrykket, vi er imponert.

 

Score design: 6

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  Kul sykkel, den liker jeg

 

 

Score: 5

 

 

 

 

 

Linda: Denne ser litt kraftigere ut og det liker jeg. Men fortsatt litt kjedelig så heller ingen bunntenning her.

 

 

Score: 3

 

 

 

 

 

Victoria:  Som Duke 125, veldig stilig, med større motor vil jeg veldig gjerne prøve.

 

 

Score: 4

 

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

KTM Duke 390 er nesten helt lik lillebror Duke 125, men fabrikanten har tatt grep som likevel gjør den ganske forskjellig. Duke 390 har fått et løftet styre som er posisjonert slik at du sitter lett foroverlent i en behagelig men likevel aktiv posisjon - ready to race. Peggene er løftet litt og du får derfor en litt skarpere benvinkel. Dette er good news for for sykkelens lekenhet og sportslige kapasiteter.

 

Setet er også forbedret og bygger nå litt mere enn 2016 modellen.  Sykkelens sittehøyde lander derfor på ca 83 cm, altså ingen liten sykkel selv om den ikke er så lang med sin akselavstand på 1357 mm. KTM har redesignet tanken og laget bedre plass til bena rundt tanken.Ergonomien er kort sagt enestående for en A2 som skal trives i gata.

 

Tar vi et tilbakeblikk på forgjengeren så blir denne hakket mere oppreist og "tantete"!

2017 modellen er veldig behagelig men likevel litt mere sportslig og det liker vi.

 

 Forgjengeren.

 

Karakter ergonomi: 6

 

 

 

 

 

Motorkraft og torque

 

2017 modellens motor er stort sett uforandret, men har fått en større luftboks som bidrar til at motoren puster bedre og får en liten effektøkning på ca 5 % ift forgjengeren. Motoren produserer 37 Nm ved 8-9000 omdreininger og er festlig å kjøre, responsive og fin. Duke 390 har fått ride by wire som også bidrar til en jevnere og mere presis gassrespons i tillegg til lavere utslippstall. Motoren får mye av æren for at sykkelen er morsom å kjøre og faktisk kan kalles en "funster". 

 

Jeg synes sykkelen er passe og godt motorisert og jeg har det alltid veldig morsomt når jeg kjører Duke 390, dette er en festlig hverdagskompis.

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Duke 390 har som resten av KTM serien også fått en ny TFT skjerm på 5,2 tommer og vi digger det nye digitale instrumentet som automatisk skifter farge ved endrede lysforhold. I likhet med de store Dukené skifter turtelleren farge til rødt når du gasser deg inn over 10 000 omdreininger. Det fungerer fantastisk bra fordi du rett og slett ikke kan unngå å se at det skjer. Instrumentet tilbyr mye informasjon og er veldig lettlest. Vi synes at instrumentet bidrar til at vi får en ny og morsommere kjøreopplevelse.

 

 

Instrumentets navigasjons-pad sitter på venstre side av styret og er enkel og intuitiv, selv under kjøring. Sykkelen har en enkel kjørekompeuter som tilbyr det aller viktigste. Bryterne er godt plassert og enkle å betjene samtidig som kvaliteten oppleves som god.

 

Om ikke lenge får vi nok også en GPS funksjon på disse instrumentene som allerede er store nok til å betjene det. Det er nok et kostnadsspørsmål i dag, men det kommer garantert og det blir kult.

 

 

Score instrumentering: 6  

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Bremsene er av typen Bybre som eies av Brembo. Forgjengeren, altså 2016 modellen hadde bremser som var mere passende enn gode så KTM valgte å forstørre bremseskiven fra 300 mm til 320 og dette gir et bedre resultat. Bremsekaliperne som fortsatt er de samme biter markant og gir en fin og gjevn nedbremsing. Bremsene er fortsatt ikke enestående men god nok. Nå er vi inne på kompromiss diskusjonen igjen og dette koker ned til utfordringen med å finne kosteffektive løsninger som fungerer godt nok.

Hadde man smelt på 2 skiver og litt heftige Nissin eller Brembo bremser så ville det selvfølgelig fungert enda bedre men det hadde nok kostet mere enn det smaker. Dette er bra nok.

 

 

Bakbremser er og blir bakbremser og fungerer helt ok på denne sykkelen.

KTM Duke 390 har et ABS system fra Bosh, et såkalt "dual channel ABS system" som styrer og fordeler nedbremsing på for og bakhjul. ABS funksjonen kan settes i en supermoto posisjon som gjør at du kan koble ut ABS funksjonen bak og leke. KTM har lenge hatt et tett samarbeid med Bosh og har derfor kommel langt på dette området. Det nyter KTM førere godt av.

 

Gaffelen fra KTM sin egen WP produksjon har fårr en bedre fjær og er dereav bedre enn på forgjengeren. Dette tilater oss å ha det hakket mere morsomt på veien også. Ramme og svingarm fungerer perfekt og vrir seg lite eller ingenting under aktiv kjøring. Sykkelen er kjempemorsom å kjøre. Sykkelens gaffelvinkel gjør den kvikkstyrt og akkurat like morsom som en Duke skal være. Her kan du bare glemme alt annet og bare ha det morsomt om du pendler eller kjører terapi-tur.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

KTM 390 Duke er perfekt til bykjøring. Sykkelen kan utvilsomt tjene mange formål men sykkelens vekt, ergonomi og tekniske utrustning gjør den perfekt til å operere i gata, enten du snakker sport eller pendling. I dag finnes det ikke mange som kan konkurrere med denne sykkelen i dette segmentet. Tunge sykler som tas ned i effekt for å passe inn i A2 blir fort for tunge og får en ufordelaktig vekt/kraft ratio. Håndteringen av sykkelen blir også tyngre og det blir en helt annen greie. 

 

KTM 390 Duke er født inn i A2 segmentet og fungerer derfor helt optimalt. 

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

 

Bare så det er helt klart, KTM 390 Duke er ingen touringmaskin, den er ikke engang i nærheten av den definisjonen. Men, den fungerer godt på tur. Jeg har selv kjørt denne sykkelen ca 2500 km og det fungerer veldig bra dersom du kan innfinne deg med at den ikke har egenskapene til en touring maskin som gjerne har bedre lastekapasiteter, bedre vindbeskyttelse, egnet sete, lengre dempervei og et større forhjul. 

 

Duke 390 har ikke dette men den har mye annet som på mange måter gjør det mere slitsomt men morsomt å kjøre langt. Så kan du heller finne ekstrautstyr i KTM sin powerpartskatalog som gjør liver litt enklere på tur, her er det mye å velge i.

 

Men, en touringmaskin er den ikke.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Her er Duke 390 på hjemmebane. Du verden det er morsomt å kjøre Duke 390 med sin relativt bratte styrevinkel på 24 grader (rake) og korte akselavstand på 1357 mm og det brede herlige styret. Da trenger du nesten ikke motor for å ha det morsomt. Sykkelen er så mobil at svinger og kurver rett og slett blir en lek med Metzler dekkene som god gripeflate mot asfalten.

 

Det er fantastisk herlig å sitte på en Duke og styre gjennom krappe svinger med blikk og forflytning av tyngdepunkt som dirigent for sykkelens ferd. Det oppleves som en dans hvor du hele tiden kjenner på kreftene som virker på mann og maskin. Du får en følelse av at du flyr gjennom svingene. KTM Duke 390 er en svinge-konge eller kanskje skal vi si en ekte " sving Duke". 

 

Når du finner flyten trenger du ikke mye motor og 44 hk er mere enn nok for å virkelig få dette til å rocke. Sportslig, ja så absolutt.

 

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Alle sykler skal holdes rene pene og velsmurte. Det er mange roterende deler på en motorsykkel og det er derfor viktig at vi holder disse delene rene. Gjør du ikke det så sandvasker du i realiteten disse komponentene med større eller mindre partikler. Slitasje og funksjonsfeil vi da bli resultatet i tillegg til at du ikke kan forvente å få igjen like mye for sykkelen når du selger. Dårlig vedlikehold spottes lett av kjøpere, det nytter ikke å vaske sykkelen før salg, da blir du rett og slett avslørt og får mindre igjen.

 

Duke 390 byr på god plass og enkel adkomst til komponenter i sprutsonen. Det er lett å komme til over alt og skjermene fungerer i tillegg godt. Se bare på bildet over som viser hvor godt demper og fjær er beskyttet av mudguarden. Vi gjentar gjerne at bruk av en depotstøtte vil gjøre vedlikehold av hjul og kjede mye enklere. Slike støtter kan du som regel bruke om igjen på din neste sykkel.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Oppsummert en fantastisk bra A2 som virkelig leverer til forventningene i dette segmentet. KTM 390 Duke er kul, treffer et bredt marked og ikke bare de unge. Den er rubust men samtidig smidig, kraftfull og morsom. Den er en ekte "funster" og leverer en kjøreglede av en annen verden.

 

Vi er imponert over måten KTM håndterer kompromissene på og anerkjenner bruken av ny teknologi og nye forbedrede komponenter. KTM har klart å lage en enda bedre Duke 390. 

 

Dette passer for nye førere såvel som erfarne førere og sykkelen er like praktisk som den er tidsriktig og kul. KTM tilbyr mye ekstrautstyr som så absolutt gjør det mulig å sette sitt eget preg på Duken. KTM lager driftsikre motorsykler som går både lenge og vel gitt at de vedlikeholdes. Dette er selvfølgelig av betydning for sykkelens annenhåndsverdi og gjør KTM sine motorsykler lett omsettelige.

 

Lykke til med valg av sykkel.

 

TOTALSCORE:  49/54 som A2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.